Bos slecht voor het milieu

Column door ArchEnemy

Kilometerheffing. De maatschappij wil dat er voor het milieu gezorgd wordt, de overheid levert!

In Den Haag zijn ze diep aan het nadenken hoe de heffing uit te voeren. Niet alleen het aantal gereden kilometers moet belast worden, ook het soort auto waarmee gereden wordt. En natuurlijk ook de plek waar gereden wordt, om de uitstoot van de geurende brandstofmelange zoveel mogelijk te spreiden, dat heet dan 'congestieheffing'. Tegelijkertijd kunnen dan de files aangepakt worden, als je om 8 uur op je werk moet zijn en dat wordt onbetaalbaar, dan betaal je gewoon meer om gezeur met de baas te voorkomen. Helder.

Of je neemt het openbaar vervoer. Dat is immers veel beter voor het milieu, want op raadselachtige wijze verbruikt het openbaar vervoer veel minder energie om van A naar B te komen. Het argument is dan dat er in een bus of tram veel meer mensen tegelijkertijd vervoerd kunnen worden. Alleen jammer dat dat openbaar vervoer volgens een dienstregeling rijdt. Dan wil het ook wel eens voorkomen dat een 16 liter dieselbus s'avonds achttien keer heen en weer kachelt voor maar liefst 7 passagiers en 3 veiligheidsbeambten die in overleg gaan met de prachtjongeren als ze het interieur weer eens komen slopen.

Oké, dan nemen we de tram of de trein, die zijn immers elektrisch en hebben dus geen zyklonuitstoot. Mensen die wel eens een electriciteitscentrale van veraf hebben gezien valt het op dat daar rook uit de schoorsteen komt. Dat is dan vaak aardgasafval, en dat is al iets beter, maar alweer geldt dat ook hier de ozonlaag klappen krijgt waar de zuidpool nog beduusd van na ligt te hijgen. Alles bij elkaar genomen lijkt het erop dat we gewoon die auto uitmoeten. Voor mij persoonlijk niet zo'n punt, ik heb geen kinderen en sta zelden voor tienen op, maar desondanks kan ik me wel voorstellen dat een boel andere mensen blij zijn met die rijdende milieumoordenaar.

Maar bovenal: Wij als maatschappij willen ons leefmilieu beschermen. Dus zegt de regering dat we de auto moeten laten staan, en naar 'alternatieve vervoersmiddelen' moeten gaan zoeken. Al eens bij stilgestaan dat hijgende fietsers ook behoorlijk wat CO2 uitstoten?

Maar het slot van het verhaal is natuurlijk voor de mooie, onthullende conclusie. En die komt van twee mensen die ervoor geleerd hebben. Sinds 1 januari van dit jaar heeft de overheid achttien miljard aan milieuheffingen binnengesleept. 18 miljard euro. Meneer van Mierlo (hoogleraar openbare financiën) heeft daar mee lopen rekenen. Hij krijgt gelijk van meneer Leroy, hoogleraar milieubeleid. Samen zeggen ze dat van die 18 milard euro maar liefst 180 miljoen wordt besteed aan milieubeleid. Dat is 1 procent. De rest van dat geld gaat naar Wouter Bos, en die verdeelt het glimlachend over de prachtprojecten van dit kabinet. Je zou het ook in kernfusieontwikkeling kunnen steken, of in het produceren van pittige brandstofcellen die het mogelijk maken om hoogrendements-elektrische auto's drie dagen te laten rijden, maar nee, onder het mom van 'milieu' wordt je dit keer recht door je autostoel genaaid.

En zo doen we allemaal waar we goed in zijn.