
In 1816 had men na lang beraad en een volledig nieuwe Muntwet eindelijk de oplossing gevonden voor het eeuwenoude probleem van "besnoeien", d.i. het kleine stukjes goud, zilver of brons van de rand van munten afschrapen om dat dan te zijner tijd te verkopen of om te laten smelten in nieuwe munten. Met nieuwe muntslagtechnieken kon de eerdere oplossing, een kartelrandje, naar de prullenmand verwezen worden. Er kwam vanaf die tijd op onder andere halve guldens, guldens en rijksdaalders een tekst op de rand te staan.
Na opnieuw lang beraad kwam adviseur en wiskundige Van Swinden met een tekst; een Nederlandse vertaling en afkorting van het Latijnse "Si Deus nobiscum quis contra nos", "Zo God met ons is, wie zal tegen ons zijn?". Die tekst stond eerder in Latijnse versie op de munten van de Republiek in de zestiende en zeventiende eeuw. Het oorspronkelijke idee was niet eens zozeer het beroepen van Gods zegen over ons landje; het diende slechts ter decoratie en tegen dat verdoemde besnoeien.
Toen we in de twintigste eeuw overstapten naar munten van nikkel en koper, waardoor besnoeien geen geld meer opleverde en de tekst dus niet meer nodig was, bleef het er echter gewoon opstaan. Ook na rellen die uitbraken om een foutief bericht in 1953, waarin stond dat de tekst bij nieuwe munten zou verdwijnen, bleef "God zij met ons" de muntzijde karakteriseren. En bij het ontwerp van de euro in 1998 werd opnieuw, nu in een geseculariseerde samenleving zonder al te veel godsbesef, de tekst op de munten van twee euro gedrukt.
Niet veel mensen kijken tegenwoordig nog naar de rand van een twee-euromunt of beseffen zich het verhaal erachter. Hoewel veel landen, waaronder België, helemaal geen tekst, maar slechts veertien sterretjes op de munt hebben, houden wij het "God zij met ons" gestadig aan; de haast anti-christelijke regering Paars II zette het tekstje er tóch weer op. En dat was, mijn inziens, niet omdat zij de christenen niet tegen het zere been wilden stoten, traditie wilden voortzetten of eventueel besnoeien op euromunten onmogelijk wilden maken.
Ik denk persoonlijk dat de ontwerper van de twee-euromunt een vooruitziende blik had. Voorspellende gaven. Of gewoon een sterk begrip van de realiteit. "God zij met ons" is, gezien de huidige staat van de samenleving, niet langer een loze spreuk. Het lijkt me meer een smeekbede.
In een samenleving waar moslimterrorisme angst en haat door de ganse bevolking zaait en duizenden doden weet te veroorzaken; God zij met ons. In een samenleving waar grote groepen allochtonen stelselmatig gediscrimineerd, buitengesloten, tot wanhoop en in de criminaliteit gedreven en veracht worden; God zij met ons. In een samenleving waar een figuur op is gestaan dat de radicaalste politieke ideeën jegens "de buitenlanders" heeft sinds Anton fucking Mussert, een hoogblonde schreeuwlelijk met een gedachtegoed waar ook nog eens 52 procent van de bevolking sterke affiniteit voor voelt; God zij met ons.
In een samenleving waar miljoenen 50+'ers binnen nu en vijftien jaar hun AOW hopen te ontvangen, ondanks het enorme geboortetekort; God zij met ons. Waar de economie vrijwel verankerd ligt in die van Europa, die weer niet zonder de Amerikaanse kan, op haar beurt een land dat op de grens van instorten staat; God zij met ons. Waar tienduizenden vaak allochtone, onopgeleide jeugdcriminelen klaarstaan om het professionele criminele circuit in te rollen; God zij met ons. Waar homo's en lesbiennes niet langer door de Gay Capital of the World kunnen banjeren zonder lastiggevallen of in elkaar geslagen te worden; God zij met ons.
Vele honderden voorbeelden zijn te noemen. Oplossingen zijn schaars. De samenleving verzakt langzaam maar zeker, als de grond in Groningen bij aardgasboringen, weg in intolerantie, groepsvorming, neoverzuiling ofwel segregatie, woede, angst, haat, onbegrip, massahysterie, lafheid en onverschilligheid. Kijk gerust wat vaker op de rand van een twee-euromunt. God, als Hij er al is, was, of ooit geweest is; zij álsjeblieft met ons.
Lees ook:
»
06:00 Politieke revolutie! De Kuifkrullenpartij2
»
21/05 Wie zaait, zal oogsten0
»
21/05 Een beetje in de war0
»
21/05 Alwetend zijn de onwetenden2
|
nope laat die god maar lekker optyfen en laten wij hetzelf oplossen

ik vind dat je het nogal somber inziet en daarnaast is er natuurlijk altijd de optie om dit grafland de rug toe te keren
De oplossingen zijn niet schaars, alleen durven helaas maar een klein aantal mensen de problemen te benoemen, en is er een nog veel kleiner aantal die er ook echt iets aan durft te doen.
Mooi begin trouwens...jammer dat je op het eind wat zwartgallig wordt.
Mooi stukje! Er was wel een gedachte die ik niet kon onderdrukken tijdens het lezen...
quote:I Pledge Allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands,
one Nation under God,
indivisible, with liberty and justice for all.
God bless America
Goh, echt weer een superworm column.
In plaats van je wanhopig te richten op een magische god met super toverkrachten kun je ook zelf beginnen met proberen de samenleving te verbeteren. Op je knietjes in de kerk liggen heeft toch geen zin. Want ik zal je een geheim verklappen: mensen die braaf naar de kerk gaan iedere zondag krijgen net zo hard kanker en gaan net zo hard dood als normale mensen.
Iemand die anno 21e eeuw nog steeds god als de oplossing ziet voor zijn of haar problemen leeft gewoon in een waan-wereld.
Niet dat het mij kan schelen wat er op de euro staat trouwen, ik pin toch meestal alles.
Gut wat flauw Aardbei, het heeft het over een muntje en hoe, of God nou bestaat of niet, de tekst op dat muntje steeds meer iets wordt om ons aan vast te houden terwijl het tegenovergestelde gebeurt. Als je al in kunt zien waarom anderen het überhaupt nodig vinden te wensen dat God met Ons is, dan heeft de tekst al een groter goed gediend, dát is het idee achter de tekst (imo.)
God, Nederland is niet onder het vaandel van God gesticht, maar onder het vaandel van handel. Daarmee is sowieso de illusie al weg dat Nederland zich vroeger handhaafde als religieus land. Ik ken weinig landen die al zo lang het geloof in een god verketteren als Nederland, en dat is maar goed ook.
Je schets het allemaal erg zwart/wit superworm, maar de tijd van weleer en zijn methodes zijn geen oplossing voor de problemen van tegenwoordig. Jouw god kan niet deze wereld redden omdat het idee ervan niet sterk genoeg is en de mensen van heden ten dage sterker in hun eigen mening zijn dan de notie god ooit zou kunnen vervangen.
Het is tegenwoordig wel beter geworden t.o.v. een paar jaar geleden ondanks jouw god. De economie draait goed, religieuzen in Nederland spreken minder rascistisch in het openbaar en het volk heeft met enig succes een halt geroepen aan de valse goeddoenerij die leegloop van eigenwaarde veroorzaakte.
Ik vind het al heidens om God aan geld te verbinden, maar goed, ik geloof niet, dus ze gaan hun gang maar lekker.
Voor de rest ben ik het absoluut niet met je eens, maar ja, daar kan jij ook niets aan doen.
Wat een hysterische column.. huilie!
Ik vatte deze smeekbede aan God niet eens zo letterlijk op eigenlijk...
Vond'm goed!!
quote:Op maandag 1 oktober 2007 @ 09:11 schreef hqql het volgende:
Gut wat flauw Aardbei, het heeft het over een muntje en hoe, of God nou bestaat of niet, de tekst op dat muntje steeds meer iets wordt om ons aan vast te houden terwijl het tegenovergestelde gebeurt. Als je al in kunt zien waarom anderen het überhaupt nodig vinden te wensen dat God met Ons is, dan heeft de tekst al een groter goed gediend, dát is het idee achter de tekst (imo.)
Je vast houden aan een lege tekst op een muntje? Welk ''groter goed'' dient dat dan precies? Je bedoelt dat mensen met sores in hun leven vaker op de euro moeten kijken en dan sentimenteel moeten gaan zitten janken omdat god zogenaamd ''met ons'' is?
Jouw redenering slaat als een lul op een ons aardbeien. Als je een munt nodig hebt om je aan je geloof vast te houden, stelt je geloof sowiezo geen donder voor.
Dit is de eerste reactie die ik ooit maak om fok.
Dit om de volgende reden.
Deze colum is een prachtig voorbeeld van hoe veel mensen naar mijn idee denken over hoe het er op dit moment voor staat met onze samenleving.
Iedereen heeft altijd overal commentaar op maar wat doe jij zelf om de leef situatie van de nederlander beter te maken behalve op de bank zitten en zeiken op wat je om je heen ziet gebeuren ?
Je moet naar mijn idee je bek dicht houden als je alleen maar zeikt op alles en iedereen.
Want je doet zelf geen moer
Met dat besef moet je maar eens beginnen.
Door te zeiken maar zelf niks te doen ben je even erg en doe je ook geen contributie behalve een negatieve.
Edit: Ook al heb je nog zo een gelijk in veel dingen.
Mooi geschreven column, maar ik hou er toch andere ideeën op na.
Het is ironisch dat we juist door de hedendaagse christelijke moraliteit veel van de maatschappelijke problemen in Nederland niet kunnen oplossen. Als we niet zo gebrand waren op het vertroetelen van alles en iedereen dat zich binnen de grenzen bevindt, dan zouden de mensen misschien nog respect hebben voor wat ze zelf hebben en voor anderen. Nu is ons luie leventje alleen maar vanzelfsprekend, je kan doen wat je wil want door het systeem kom je toch altijd wel op je pootjes terecht.
Zo zijn er nog meer vertroetelmechanismen die compleet averechts werken. Ondanks dat mensen steeds ouder worden, verandert de pensioensleeftijd niet, want dat kunnen we niet maken. Ondanks dat mensen geen zin hebben in een lang ziekbed of dementie, worden ze in leven gehouden, want anders is het onmenselijk.
Op zich heeft dit alles niet zoveel met God te maken, maar het goed willen zijn voor anderen en het zorgen voor elkaar, van oorsprong mooie idealen, dat is nu verouderd en zorgt er enkel voor dat de mensheid verder in een moeras wegzakt.
quote:Op maandag 1 oktober 2007 @ 09:00 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Goh, echt weer een superworm column.
In plaats van je wanhopig te richten op een magische god met super toverkrachten kun je ook zelf beginnen met proberen de samenleving te verbeteren. Op je knietjes in de kerk liggen heeft toch geen zin. Want ik zal je een geheim verklappen: mensen die braaf naar de kerk gaan iedere zondag krijgen net zo hard kanker en gaan net zo hard dood als normale mensen.
Iemand die anno 21e eeuw nog steeds god als de oplossing ziet voor zijn of haar problemen leeft gewoon in een waan-wereld.
Niet dat het mij kan schelen wat er op de euro staat trouwen, ik pin toch meestal alles.
Het gaat er niet zozeer om of God nou wel of niet bestaat, of hij nou wel of niet gelooft, hij gebruikt alleen de munt en de tekst op de munt, om aan te geven hoe slecht het met de huidige maatschappij gaat en welke problemen er spelen...Verder ontmoedigt hij niemand, om er iets aan te doen, er staat ook verder nergens in de column dat hij niets aan de verbetering van de maatschappij doet, hij stipt zelfs punten aan en brengt ze haarfijn onder woorden....
Het is best grappig om te zien hoe velen door het woortje 'god' meteen in het defencieve schieten en de hele inhoud van de tekst maar overslaan en er zelf iets over verzinnen of de schrijver (nee, ik ben atheïst). En als je slecht denkt over een wereld waar het almaar slechter mee gaat dan ben je een of andere depresieve emo inplaats van iemand die wel de realiteit onder ogen durft te nemen.
Ach ja, ik verwacht al lang niks anders meer van mensen.
Ik vindt het een erg goed stuk.
Weer typisch een verhaal uit de linkse koker. Geert zij met ons...
Een geloof wat vrouwen onderdrukt, incest en overheersing aanmoedigt, haat zaait jegens ELKE andersdenkende en afvalligen vermoordt, KAN niet anders dan enkel ELLENDE brengen!

GEEN islam in Europa!
Ik denk niet dat God ooit met ons is geweest
Mooie column en volgens mij expres wat aangedikt, om je even wakker te schudden. Goed geschreven!
Ik denk dat wij nooit echt met God zijn geweest
quote:Op maandag 1 oktober 2007 @ 09:00 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Op je knietjes in de kerk liggen heeft toch geen zin. Want ik zal je een geheim verklappen: mensen die braaf naar de kerk gaan iedere zondag krijgen net zo hard kanker en gaan net zo hard dood als normale mensen.
Wat een ontzettend smerige rotopmerking, zeer kwetsend ten opzichte van vele mensen die een geliefde aan die rotziekte zijn verloren en het geloof behouden dat de dood slechts tijdelijk scheidt. Je hebt geen idee wat je daar zegt.
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 @ 00:14 schreef harvesterofsorrow het volgende:
[..]
Wat een ontzettend smerige rotopmerking, zeer kwetsend ten opzichte van vele mensen die een geliefde aan die rotziekte zijn verloren en het geloof behouden dat de dood slechts tijdelijk scheidt. Je hebt geen idee wat je daar zegt.
Ik vind het helemaal geen rotopmerking, maar de werkelijkheid. Een zekerheid hebben we in het leven en dat is dat we dood gaan. Dat mensen vast houden aan het geloof dat de dood slechts tijdelijk is, daar heeft hij het toch niet over? Alleen over die ene zekerheid:We gaan allemaal een keer dood.
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 @ 00:14 schreef harvesterofsorrow het volgende:
[..]
Wat een ontzettend smerige rotopmerking, zeer kwetsend ten opzichte van vele mensen die een geliefde aan die rotziekte zijn verloren en het geloof behouden dat de dood slechts tijdelijk scheidt. Je hebt geen idee wat je daar zegt.
Ik vind het helemaal geen rotopmerking, maar de werkelijkheid. Een zekerheid hebben we in het leven en dat is dat we dood gaan. Dat mensen vast houden aan het geloof dat de dood slechts tijdelijk is, daar heeft hij het toch niet over? Alleen over die ene zekerheid:We gaan allemaal een keer dood.
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 @ 00:14 schreef harvesterofsorrow het volgende:
Wat een ontzettend smerige rotopmerking, zeer kwetsend ten opzichte van vele mensen die een geliefde aan die rotziekte zijn verloren en het geloof behouden dat de dood slechts tijdelijk scheidt. Je hebt geen idee wat je daar zegt.
De waarheid is hard. Misschien moet je God aanklagen.
Tsja, beetje nietszeggende column. Je kan de hedendaagse 'segregatie' ook beschouwen als een emancipatieslag van de Islam, trouwens. Verder spelen al die maatschappelijke problemen al zo ontzettend lang dat ik er niet eens meer van opkijk. Een ideëele maatschappij bestaat slechts in ons hoofd, niet in de praktijk. Ik zeik persoonlijk liever op de eeuwige decadente types zoals jij.
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 @ 08:30 schreef sultansflowers het volgende:
[..]
Ik vind het helemaal geen rotopmerking, maar de werkelijkheid. Een zekerheid hebben we in het leven en dat is dat we dood gaan. Dat mensen vast houden aan het geloof dat de dood slechts tijdelijk is, daar heeft hij het toch niet over? Alleen over die ene zekerheid:We gaan allemaal een keer dood.
Dat de dood onvermijdelijk is begrijpt echt iedereen wel, daar ging het me niet om. Aardbei weet door middel van pertinente onzin weer eens op op achterbakse wijze alle gelovigen als dwaas te bestempelen en dat hij daar dan ook nog kanker bijhaalt valt bij mij om persoonlijke redenen heel verkeerd.
quote:Op maandag 1 oktober 2007 @ 16:41 schreef poktor het volgende:Weer typisch een verhaal uit de linkse koker. Geert zij met ons...
Een geloof wat vrouwen onderdrukt, incest en overheersing aanmoedigt, haat zaait jegens ELKE andersdenkende en afvalligen vermoordt, KAN niet anders dan enkel ELLENDE brengen!

Christendom is idd best erg. O wacht je had het over een van de drie geloven die allemaal precies hetzelfde preken. Maar net zoals je in het Christendom en Jodendom randebielen en respectabele mensen hebt heb je dat ook in het Islam. Maar sinds deze hele colum helemaal niet om het geloof draait snap ik niet dat mensen door over aan het zeiken zijn.
quote:Op woensdag 3 oktober 2007 @ 08:24 schreef CheshireCat het volgende:
[..]
Christendom is idd best erg. O wacht je had het over een van de drie geloven die allemaal precies hetzelfde preken. Maar net zoals je in het Christendom en Jodendom randebielen en respectabele mensen hebt heb je dat ook in het Islam. Maar sinds deze hele colum helemaal niet om het geloof draait snap ik niet dat mensen door over aan het zeiken zijn.
Ik had inderdaad niet de intentie een geloof-column te schrijven, het is meer bedoeld als een "jeuzus, wat zitten we diep in de shizzle in dit teringland"-column.
quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 @ 20:00 schreef harvesterofsorrow het volgende:
[..]
Dat de dood onvermijdelijk is begrijpt echt iedereen wel, daar ging het me niet om. Aardbei weet door middel van pertinente onzin weer eens op op achterbakse wijze alle gelovigen als dwaas te bestempelen en dat hij daar dan ook nog kanker bijhaalt valt bij mij om persoonlijke redenen heel verkeerd.
Onzin, of een waarheid die je liever niet hoort?
quote:Op woensdag 3 oktober 2007 @ 11:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Onzin, of een waarheid die je liever niet hoort?
Onzin. Want het gaat er ook bij gelovigen niet om of je nou wel of niet ziek wordt, maar hoe je ermee omgaat. Er zijn heel wat mensen die dank zij hun geloof rustig kunnen sterven omdat ze geloven dat ze dan naar het Paradijs gaan, en heel wat mensen die veel troost vinden in de gedachte dat hun geliefde die is overleden, naar de hemel is gegaan waar ze hem/haar straks weer zullen zien.
mooie column en een mooie verwoording van de waarheid. mensen die deze column afkraken of niet begrijpen en denken dat je je tot de superkracht god wend of whatever hebben hem wel gelezen maar blijkbaar niet gesnapt.
zie het als een ingeslagen weg waar je niet meer in om kan draaien en het einde niet van weet maar we gaan wel met zn allen , zonder licht in het donker, dus idd god zij met ons meer kun je dan niet zeggen of doen.
anyway, mooi om te lezen.
quote:Op donderdag 4 oktober 2007 @ 21:48 schreef ellebel78 het volgende:
Onzin. Want het gaat er ook bij gelovigen niet om of je nou wel of niet ziek wordt, maar hoe je ermee omgaat. Er zijn heel wat mensen die dank zij hun geloof rustig kunnen sterven omdat ze geloven dat ze dan naar het Paradijs gaan, en heel wat mensen die veel troost vinden in de gedachte dat hun geliefde die is overleden, naar de hemel is gegaan waar ze hem/haar straks weer zullen zien.
Ik geloof niet dat vadertje aardbei iets anders beweerde? Hij refereerde aan gelovigen die bidden in de hoop dat zij of familie niet ziek worden / herstellen van kanker. (Of voor wat dan ook.)
En ja, zulke gelovigen bestaan ook. Voor heel wat gelovigen gaat het daar wel om.
Ook atheisten gaan niet in paniek dood. Echt niet. Het feit dat jij kwaad wordt over die opmerking van VaderAardbei is niet vriendelijker ten aanzien van de levensovertuiging van atheisten dan dat zijn opmerking was ten aanzien van gelovigen!
Maar geen zorgen... ik zal het geen 'ontzettend smerige rotopmerking' noemen. Alleen naief.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 @ 12:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat vadertje aardbei iets anders beweerde? Hij refereerde aan gelovigen die bidden in de hoop dat zij of familie niet ziek worden / herstellen van kanker. (Of voor wat dan ook.)
En ja, zulke gelovigen bestaan ook. Voor heel wat gelovigen gaat het daar wel om.
Ook atheisten gaan niet in paniek dood. Echt niet. Het feit dat jij kwaad wordt over die opmerking van VaderAardbei is niet vriendelijker ten aanzien van de levensovertuiging van atheisten dan dat zijn opmerking was ten aanzien van gelovigen!
Maar geen zorgen... ik zal het geen 'ontzettend smerige rotopmerking' noemen. Alleen naief.
Wie is er hier kwaad? Ik zeg alleen dat ik het onzin vind, en ook de woorden 'ontzettend smerige rotopmerking' heb ik niet in de mond genomen. Ik denk alleen dat die woorden van VaderAardbei niet kloppen, als ik zo om me heen kijk.