Fuck you, agent

Algemeen • Geschreven door Driek (DriekOplopers) op 02-02-2007 @ 05:01
print 
"Fuck you, agent!" Dat mag je tegenwoordig best zeggen van de rechter in Lelystad. Die uitdrukking is weliswaar niet aardig, maar hij is niet zo grof dat een veroordeling gerechtvaardigd is, vindt de magistraat. Het is mij een volkomen raadsel, waarom de Tweede Kamer minister Hirsh Ballin gisteren heeft gevraagd, de wet te veranderen, om een einde te maken aan dit tweetalig gescheld. Want tweetaligheid houdt de hersenen jong en gaat daarom geestelijke aftakeling tegen, zo blijkt uit een Canadees onderzoek. Daarom horen agenten voortaan wat mij betreft tijdens het uitschrijven van een bekeuring ook "I'll see you in court, ventje!" te zeggen. Tweetaligheid, daar gaat het om.

Zeker bij de politie moeten ze alles doen om de vergrijzing tegen te gaan. Minister Remkes komt 70 miljoen tekort. Want wegens vergrijzing krijgt de politie last van uitstroom. Grote hoeveelheden incontinentiespullen liggen inmiddels klaar op de politieposten, want die uitstroom is een groot probleem. Temeer daar agenten ook pepperspray bij zich hebben. Wist u dat het contact van pepperspray met uitgestroomde urine tot een verzengende stank leidt? Dat kwam weer aan het licht op een school in de buurt van Den Haag waar een scholier deze krijgshaftige chemische substantie in de wc had gedaan, en er vervolgens iemand anders op had staan uitstromen. De hele school moest worden ontruimd!

Een poosje geleden kreeg een jongeling een bon wegens belediging. Waarom? De dader droeg een jas, met een plaatje erop. Wat voor plaatje? Amerikaans stripfiguurtje plast over Nederlands politielogo. Onterechte bekeuring volgens mij: die tweetaligheid was toch juist goed voor de aftakelende hersens van die agent? Of wás zijn verstand al verleden tijd?

Die vergrijzing is een ernstig onderschat probleem. Voor mijn geestesoog voltrekt zich een somber scenario. Bejaarde agenten raken volkomen de kluts kwijt en schrijven totaal onbegrijpelijke processen-verbaal. Een agente met steunkousen die op een kruising het verkeer staat te regelen, maar geen idee meer heeft, welke rij auto’s ze zonet had laten stoppen, en welke rij nu dus mag rijden. In de hele stad het verkeer in de soep. Vechtpartijen op de invoegstrook! En zeg nou zelf, het staat toch vrij lullig als oom agent achter een jeugdige crimineel aan moet, steunend op zijn rollator. En ik weet ook niet of witte rollators met blauwe schrikstrepen wel worden vergoed door de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning.

U weet, waarde lezer, dat mijn hart voor de wetenschap altijd sneller klopt. Daarom heb ik enig media-onderzoek verricht. Dat is namelijk altijd van groot maatschappelijk belang. Want ik toon het maar weer eens aan: alle nieuwsberichten die u tegenkomt hebben met elkaar te maken. Het verhaal van de rechter in Lelystad en de reactie van de Kamer, het verhaal van het voordeel van tweetaligheid, het verhaal van de vergrijzende agent, het verhaal van de opgepakte jongere... Jazeker, het internet is een geweldige bron van kennis.

Maar nu het slechte nieuws: het tegengaan van vergrijzing bij de politie biedt geen enkele garantie voor een goed politieapparaat. In Brabant sloopten twee agenten van nog geen 30 jaar een taxi omdat ze het niet eens waren met het weggedrag van de chauffeur. Een troost: ook voor hun staan de incontinentiespullen klaar. Want net als hun oudere collega’s krijgen ook deze knulletjes te maken met uitstroom, verklaarde de commissaris. Dat dan weer wel.



Lees ook:

» 06:00 Mohammed & De Moskeeplassers1
» 20/05 hellehond3
» 20/05 Jurysport is geen sport7
» 20/05 De grote twijfel column7


delen | eKudos nujij

553 views / 18 reacties
Reacties op dit bericht
18  van 18 reacties op deze pagina. Pagina  1
Ik ben het wel vaker niet helemaal eens geweest met je taalgebruik, maar denk je dat het mogelijk zou zijn, om een zin te construeren, waarin je mogelijk minder komma's gebruikt? (Ja, deze zin heb ik expres met te veel komma's geschreven.)

Bovendien vind ik het interessant dat je wetenschap aanhaalt. Als je een verhaal schrijft waarin je nieuwsartikelen op een of andere wijze aan elkaar relateert, waar komt dan de wetenschap in het verhaal?
[Edit:] Voordat je reageert dat je 'media-onderzoek' wetenschap is, not exactly. (Kijk, ik prijs de tweetaligheid nog aan ook!) Dit is een kwestie van wat verhaaltjes lezen en er een leuke rode draad doorheen verzinnen die geenszins op feiten of bevonden resultaten gebaseerd is en kan dus niet kwalificeren als 'wetenschap'.

En trouwens: sinds wanneer is 'de' het lidwoord bij 'contact'?
userIcon
ach wat, altijd zo'n gezeur over columns.

zit hier s'ochtends op mijn werk me stierlijk te vervelen met een kopje koffie en een peuk, en dit verhaaltje heeft me iig 5 minuten entertainment (2talig ) gegeven (met hier en daar een chuckle, Nog meer ). dus ja, mission accomplished mijn inziens. (en nog meer!. omg, ik wordt nooit oud zo )
Geweldige FiPo

Als je je al vaker ge-ergerd hebt aan zijn taalgebruik dan lees zijn columns gewoon niet meer Heb je er ook geen last van.

Ik persoonlijk vind het heerlijk om ochends even een column te lezen onder het genot van mijn eerste bakkie koffie op m'n werk. En ach dan is de spelling en zins opbouw niet 100% correct. LEKKER BOEIEND... ik vermaak me er wederom prima mee


OT : nice colum, lang leve het nederlands rechtsysteem
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 02-02-2007 @ 10:29 fotoboek no homepage
userIcon
@didx: Dank voor je commentaar.

De foute "de"heb ik gecorrigeerd. Oordpronkelijk had ik er staan "de combinatie". "Combinatie" veranderd in "contact", lidwoord vergeten te wijzigen. Oeps.

Qua kommaneuken, eh, ik bedoek komma gebuiken: dat blijft een ingewikkelde kwestie. Taalwetenschappers hebben er meters boekenkast over volgeschreven. Maar een eenduidige mening? Nee.

En qua wetenschap: juist door mijn uitgebreide formulering zou je toch kunnen zien dat ik daar de draak mee steek? Toch?

Jou en de overige lezers wens ik lekkere koffie en een brede glimlach toe. Want dát is natuurlijk meestal mijn streven. Een glimlach op het gezicht van de lezer. Proost!
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 @ 10:29 schreef DriekOplopers het volgende:
Jou en de overige lezers wens ik lekkere koffie en een brede glimlach toe. Want dát is natuurlijk meestal mijn streven. Een glimlach op het gezicht van de lezer. Proost!
De kop koffie is ver te bekennen, maar de glimlach is present.
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 @ 10:01 schreef Bartozzz het volgende:
Geweldige FiPo

Als je je al vaker ge-ergerd hebt aan zijn taalgebruik dan lees zijn columns gewoon niet meer Heb je er ook geen last van.

Ik persoonlijk vind het heerlijk om ochends even een column te lezen onder het genot van mijn eerste bakkie koffie op m'n werk. En ach dan is de spelling en zins opbouw niet 100% correct. LEKKER BOEIEND... ik vermaak me er wederom prima mee


OT : nice colum, lang leve het nederlands rechtsysteem
Dank voor je compliment (ja, dit is sarcastisch...), maar meestal lezen mensen de columns niet om het Nederlands van de columnist te gaan analyseren en dat doe ik evenmin. Dat ik een opmerking maak over zijn Nederlands is dan ook niet op te vatten alsof ik letter voor letter gekeken heb naar de tekst om te reflecteren of het wel het correcte taalgebruik is of wat dan ook. Als ik een tekst lees zie ik eenmaal snel een fout erin zonder er specifiek op te letten. Dat gebeurt me zelfs als ik teksten van mezelf lees.
Alleen ben ik wel van mening dat je als columnist twee opties hebt: je gebruikt opzettelijk Nederlands dat niet goed is om een punt duidelijk te maken (zoals vorige keer gedaan was vanuit het perspectief van de gamende tiener) of je doet het correct en dan vind ik dat verkeerde werkwoordvervoegingen e.d. niet kunnen.
En het is niet dat ik me erger, maar bij een van zijn vorige columns (mits ik het me helemaal correct voor de geest haal) hadden we ook wat miscommunicaties door woorden die ik verkeerd begreep of niet kende of nooit zou gebruikt zou hebben ofzo. Ik erger me niet aan zijn taalgebruik.

Ik lees zijn columns nog wel, omdat ze vaak wel interessant leesvoer geven voor een paar minuten.

@Driek: Nee, ik had dus niet door dat je er de draak mee stak. Het was nog redelijk vroeg en had al een uur lang lastig werk (lees: een lastig experiment, want ik ben wél een wetenschapper) gedaan. Dus ik was er niet helemaal bij.
Wat betreft de inhoud vind ik die rode draad op zich wel leuk gevonden. Dat was ik vanochtend vroeg nog vergeten te zeggen.
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 @ 08:42 schreef didx het volgende:
Ik ben het wel vaker niet helemaal eens geweest met je taalgebruik, maar denk je dat het mogelijk zou zijn, om een zin te construeren, waarin je mogelijk minder komma's gebruikt? (Ja, deze zin heb ik expres met te veel komma's geschreven.)

Bovendien vind ik het interessant dat je wetenschap aanhaalt. Als je een verhaal schrijft waarin je nieuwsartikelen op een of andere wijze aan elkaar relateert, waar komt dan de wetenschap in het verhaal?
[Edit:] Voordat je reageert dat je 'media-onderzoek' wetenschap is, not exactly. (Kijk, ik prijs de tweetaligheid nog aan ook!) Dit is een kwestie van wat verhaaltjes lezen en er een leuke rode draad doorheen verzinnen die geenszins op feiten of bevonden resultaten gebaseerd is en kan dus niet kwalificeren als 'wetenschap'.

En trouwens: sinds wanneer is 'de' het lidwoord bij 'contact'?
Hey,kun je, dit ook lezen, of ben je, zo mentaal, gehandicapped dat, the door de, gigantische, muren, van kommas, het niet, kunt lezen, , groetjes, Daniel.J.,
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 @ 12:10 schreef didx het volgende:

[..]

Dank voor je compliment (ja, dit is sarcastisch...), maar meestal lezen mensen de columns niet om het Nederlands van de columnist te gaan analyseren en dat doe ik evenmin. Dat ik een opmerking maak over zijn Nederlands is dan ook niet op te vatten alsof ik letter voor letter gekeken heb naar de tekst om te reflecteren of het wel het correcte taalgebruik is of wat dan ook. Als ik een tekst lees zie ik eenmaal snel een fout erin zonder er specifiek op te letten. Dat gebeurt me zelfs als ik teksten van mezelf lees.
Alleen ben ik wel van mening dat je als columnist twee opties hebt: je gebruikt opzettelijk Nederlands dat niet goed is om een punt duidelijk te maken (zoals vorige keer gedaan was vanuit het perspectief van de gamende tiener) of je doet het correct en dan vind ik dat verkeerde werkwoordvervoegingen e.d. niet kunnen.
En het is niet dat ik me erger, maar bij een van zijn vorige columns (mits ik het me helemaal correct voor de geest haal) hadden we ook wat miscommunicaties door woorden die ik verkeerd begreep of niet kende of nooit zou gebruikt zou hebben ofzo. Ik erger me niet aan zijn taalgebruik.

Ik lees zijn columns nog wel, omdat ze vaak wel interessant leesvoer geven voor een paar minuten.

@Driek: Nee, ik had dus niet door dat je er de draak mee stak. Het was nog redelijk vroeg en had al een uur lang lastig werk (lees: een lastig experiment, want ik ben wél een wetenschapper) gedaan. Dus ik was er niet helemaal bij.
Wat betreft de inhoud vind ik die rode draad op zich wel leuk gevonden. Dat was ik vanochtend vroeg nog vergeten te zeggen.
nou nou (keutel wordt driftig ingetrokken), je zegt dat je er niet specifiek op let, maar blijkbaar vindt je het wel nodig om het dus elke keer (of iig een paar keer) aan te kaarten. Wat boeit het nou, als het nou zo'n column was als "FF gamen" ok. maar dit is gewoon herhaaldelijk gemierenneuk (dubbel N?...stomme nederlandse spelling) om nix (met een X ja).

hij gaat toch niet voor een gouden griffel.
userIcon
Als je veel gedronken hebt ga je allicht voor uitstroom...

Het punt van de column blijft een beetje vaag. Ik mis een conclusie. Verder leuke schrijfstijl
Ik mis echt totaal waar deze column over zou moeten gaan.

Voor zover ik het kan beoordelen is het een slechte poging tot politie bashen?
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 @ 12:36 schreef Daniel.J het volgende:

[..]

Hey,kun je, dit ook lezen, of ben je, zo mentaal, gehandicapped dat, the door de, gigantische, muren, van kommas, het niet, kunt lezen, , groetjes, Daniel.J.,
Leuke zin, maar gehandiccaped?
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 @ 13:49 schreef Tycane het volgende:

[..]

nou nou (keutel wordt driftig ingetrokken), je zegt dat je er niet specifiek op let, maar blijkbaar vindt je het wel nodig om het dus elke keer (of iig een paar keer) aan te kaarten. Wat boeit het nou, als het nou zo'n column was als "FF gamen" ok. maar dit is gewoon herhaaldelijk gemierenneuk (dubbel N?...stomme nederlandse spelling) om nix (met een X ja).

hij gaat toch niet voor een gouden griffel.
1 mier
2 mieren
dus neuk je 1 mier is het miz miereneuken en doe je een orgie is het mierenneuken
userIcon
het woord Fuck You heeft in totaal 76 betekenisen dus aan meneer agent
de vraag in welk van die 76 mogelijkheden ik de zin heb verwoord
zoals "Fuck the fucking fuckers

bron
1: http://justin.justnet.com.au/rudestuff/uses-of-the-word-fuck.html
2: http://en.wikipedia.org/wiki/Fuck
3: http://www.sigg3.net/myself/fuck.html
en een flash filmpje
http://www.funfreepages.com/flash/the_word_fuck.php

nou oordeel zelf maar
userIcon
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 @ 15:42 schreef Silk_dude het volgende:
Ik mis echt totaal waar deze column over zou moeten gaan.

Voor zover ik het kan beoordelen is het een slechte poging tot politie bashen?
Helemaal mee eens. What the fuck is de strekking van dit onzinnige verhaal? Geniet gewoon van je peuk en kop koffie en ga lekker je baas vervelen als je niks te toen hebt. Zal ie leuk vinden om te horen..
userIcon
Belediggen...

Grappig iets, want je hebt pas beledigd als de ander zich beledigd voelt.

Hele subjectieve kwestie dus. De koningin sprak er laatst over in haar troonrede. Ze zei dat het recht tot belediggen niet bestaat. Maar ze zetten er geen plicht tot relativeren tegenover. (gare trut)

Wat dus inhoudt dat je bij elk woord je beledigd kan voelen.

Als iemand mij een lamlul noemt voel ik mij niet beledigd. Is dat dan geen belediging meer?

Maargoed als een agent een boete uitschrijft voor belediging voor ambtenaar in functie, dan zegt dat wat over zijn zelfvertrouwen.

Mijn zus en haar man zijn ook agent en om bovenstaande redenen schrijven ze dus dat soort boetes nooit uit, want dan laat je jezelf pas kennen.
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 11-02-2007 @ 21:57 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 11 februari 2007 @ 16:43 schreef mg794613 het volgende:
Belediggen...

Grappig iets, want je hebt pas beledigd als de ander zich beledigd voelt.
(...)
Mijn zus en haar man zijn ook agent en om bovenstaande redenen schrijven ze dus dat soort boetes nooit uit, want dan laat je jezelf pas kennen.
Kijk, dát is nou klasse. Dat zijn agenten die ik graag tegenkom als er wat is. Die hebben gezag zonder dat ze daar een bonnenboekje bij nodig hebben. Super.
userIcon
DriekOplopers

mooie column
18  van 18 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 06:00 Mohammed & De Moskeeplassers1
» 20/05 hellehond3
» 20/05 Jurysport is geen sport7
» 20/05 De grote twijfel column7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden