Ambtenaar K. Wal

Algemeen • Geschreven door Driek (DriekOplopers) op 13-10-2006 @ 05:00
print 
Mag ik u een kijkje geven in het treurige bestaan van ambtenaar Wal, werkzaam bij de Sociale Dienst van de gemeente Zwijndrecht? Ieder jaar wordt een prijs toegekend aan "De Jonge Ambtenaar van het jaar". De heer Wal nomineer ik graag voor de titel "Klootzak van de eeuw". Hij heeft een bijstandmoeder een door haar gewonnen prijs van 50 euro afgepakt.

"Wal is de naam. Karel. Ik doe heel nuttig werk op het gemeentehuis van Ridderkerk. Zo zie ik het als mijn taak, te zorgen dat er geen overbodige paperclips met de dossiers mee het archief in gaan. Want dat betreft wél gemeenschapsgeld. En niet zo lang geleden heb ik mijn zaalgenoot Hendrik aangegeven bij het Bureau Ambtelijke Integriteit wegens het voeren van een privé-telefoongesprek op een toestel der gemeente. Want dat kan niet door de beugel.

"U zult mij er nooit op betrappen dat ik te laat op mijn werk kom. En ook te vroeg naar huis gaan vind ik uitermate onverantwoordelijk gedrag, net zoals te ruime lunchpauzes. In een cahier met een stevige kartonnen kaft houd ik dus de tijden bij van binnenkomst, lunchpauze en vertrek van al mijn collega’s op de zaal. De gemiddelde gemeentebeambte werkt zeker 3 minuten per dag te weinig. Ik heb daarvan al herhaaldelijk melding gemaakt aan de gemeentesecretaris, en ik vind het teleurstellend dat ik steeds maar geen reactie krijg. Nu overweeg ik, mij tot het College van Burgemeester en Wethouders te wenden.

"Mijn bestaan is zeer eenzaam. Ik heb geen vrouw, en vrienden heb ik evenmin. Het is mij niet bekend waarom. Zelfs op de korfbalvereniging waarvan ik lid was, keek iedereen mij met de nek aan. Ik houd erg van zorgvuldige administratie, dus zo vreemd is het niet dat ik de belastingdienst heb gevraagd, de omzetbelasting op de in de pauzes der wedstrijden geschonken thee eens te controleren. Mijn collega's willen evenmin met mij lunchen, en de koffiehoek stroomt altijd leeg als ik daar een kopje koffie kom halen, en tegelijkertijd even controleer of er geen gesprekken worden gevoerd over onbelangrijke onderwerpen als het beste merk waspoeder of de vraag, hoe schoon de woningen mijner collega’s zijn. Liever heb ik dat er wordt geconverseerd over de naderende aanpassingen van de Gemeentewet.

"Maar ik boek regelmatig succes. In de plaatselijke krant zag ik dat een onzer cliënten een prijs bij de supermarkt had gewonnen. 50 Euro aan boodschappen. Ik heb haar ontboden op ons kantoor, want mevrouw bleek een uitkering ex Wet bijstand en werk. Iemand die kan winkelen, kan ook solliciteren. Bovendien bleek uit haar giro-afschriften dat een vriend ter gelegenheid van haar verjaardag een bedragje op haar rekening had gestort. Wegens meldingsplichtverzuim in de zin der wet heb ik zowel de 50 euro van de supermarkt als het geld dat mevrouw incasseerde van haar vriend gekort op haar uitkering. Het feit dat mevrouw het geld heeft besteed aan de verjaardag van haar zoontje doet niet ter zake. Inkomsten zijn inkomsten."

Tot zover ambtenaar Wal. Gevaarlijke rechts-populistische partijen bepleiten een stevige inkrimping van het ambtenarenbestand in Nederland. Daar ben ik om allerlei redenen fel op tegen. Maar ééntje minder? Dát moet kunnen...



Lees ook:

» 06:00 Mohammed & De Moskeeplassers1
» 20/05 hellehond3
» 20/05 Jurysport is geen sport6
» 20/05 De grote twijfel column7


delen | eKudos nujij

701 views / 18 reacties
Reacties op dit bericht
18  van 18 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Ik neem aan dat de aanleiding voor je verhaal ligt in het verhaal van de bijstandsmoeder die 50 euro 'prijzengeld' af moest geven?
Met die aanname het volgende:
Wat een onzin verhaal. Mevrouw had zelf dat geld als inkomsten opgegeven en ze beunt bij door kleding te verkopen via internet. Mevrouw wil op allerlei manieren geld verdienen en dat is heel mooi. Maar daar is de bijstand niet voor bedoeld en dus word je dan gekort. Als de gemiddelde allochtoon zwart geld verdient, dan is het een profiteur (in de ogen van de meeste mensen), maar een vrouw die beetje zielig de pers opzoekt, omdat ze zelf bepaalde zaken op een formulier invult, krijgt ineens steun van pers en volk. Dat prijzengeld mocht ze wel houden, maar ze had het zelf als inkomsten opgegeven (althans, dat maakte ik op uit het tv item wat ik erover gezien heb).

Maar ambtenaren bashen is hip, dus ik ben blij dat je in de rage meegaat. Want je verhalen blijven altijd wel amusant, of ik het er nou mee eens ben of niet.

(Mocht de betreffende ambtenaar echt zo'n 'naai je maat'-ambtenaar zijn, dan ben ik het natuurlijk volmondig eens met je slotzin.
"Gevaarlijke rechts-populistische partijen" ... How sad can you be ??
man Fir3fly (Spellingcontroleur) 13-10-2006 @ 11:23 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Gevaarlijke rechts-populistische partijen bepleiten een stevige inkrimping van het ambtenarenbestand in Nederland. Daar ben ik om allerlei redenen fel op tegen.
Die redenen zou ik weleens willen zien .
Wat een trieste colum zeg....
Er zitten namelijk nog al wat inhoudelijke en technische fouten in deze colum....
Het betrof een supermarkt in Ridderkerk en géén inwoner van deze gemeente. Dat betekent dus, dat het ook geen klant kan zijn van deze sociale dienst. Beetje triest dus! Het was namelijk een inwoner, dus klant, van de gemeente Zwijndrecht, die was uitgenodigd bij de Jumbo te Ridderkerk.
Daarnaast wordt gezegd wet werk en inkomen...FOUT! Het is de Wet Werk en Bijstand. Tevens bestaat de Algemene Bijstandswet al niet meer sinds 2001...
Maar ondanks bovenstaande is het natuurlijk wel slordig wat is gebeurd in de gemeente Zwijndrecht. Een prijs zoals deze wordt niet gezien als inkomen, maar duidelijk als vermogen. Het had dus niet gekort mogen worden....
Foutje dus, maar om zulke heisa te maken....pfff!!
Dus als je een colum aan dit onderwerp wijdt, dan moet je wel uitgaan van de juiste omstandigheden en als je al niet weet in welke gemeente dit gebeurde....
Misschien een krantenabonnement nemen....

ps. en ik begrijp echt wel, dat je het niet om de technische kant gaat, maar om het verhaal...alleen blijft het slordig de verkeerde omstandigheden te vermelden
man DriekOplopers (Hoofdredacteur Frontpage) 13-10-2006 @ 14:50 fotoboek no homepage
userIcon
@Relavator:

Dank voor je inhoudelijke correcties; ik heb het verhaal aangepast. Het is me er inderdaad vooral te doen om het gedrag van een ambtenaar aan de kaak te stellen. Qua abonnement op de krant: ik heb dit stukkie geschreven n.a.v. een verhaal in... de krant .

Ik lees zowel Het Parool als de Volkskrant. Lijkt me op zich wel voldoende.

Driek
userIcon
Zoals andere ook al hebben aangegeven... makkelijk om een kwetsbare groep te bashen maar gelijk geef ik je niet.. zwakke column, tevens niet veel meer te te voegen na de eerdere reacties.
Succes met de volgende column

edit: weet je overigens hoeveel mensen er misbruik maken van uitkeringen?
Dat dit dan een randgeval is kan ik me voorstellen, maar zoals altijd zijn er altijd randgevallen bij een beslissing, zie ook taida pasic (wat ik overigens als terecht vind, maar dat terzijde), daar moet je ook vermelden dat er wellict 10.000 mensen wel terecht 'gepakt' zijn.

altijd zwak om de extremen te veroordelen, beetje groen-links politiiek, die zien ook de nadelen niet van een versoepeling, alleen het humanitair principe. wat naar mijns inzien totaal fout is als je politiek actief bent maar ik wijf af....
Driek,

Goed van je dat je het eea hebt aangepast.
En ook goed van je, dat je dat ook gezegd hebt en dit niet zonder opmerking gedaan hebt.
Colum blijft een opinie, dus valt niet te discussieren...maar inhoudelijk VOND ik het niet goed...dus vandaar.
succes verder.

gegroet
userIcon
Och, ik vond de column juist erg vermakelijk geschreven, eenvoudig maar doeltreffend.

Meteen weer die generalisatie's erbij mbt ambtenaren, lekker overdreven allemaal, alsof de columnist de ambtenaar in deze column gelijk stelt aan alle ambtenaren in NL.

Anyway, leuk stukje dus
userIcon
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 @ 19:09 schreef DeWaasheid het volgende:
Zoals andere ook al hebben aangegeven... makkelijk om een kwetsbare groep te bashen maar gelijk geef ik je niet.. zwakke column, tevens niet veel meer te te voegen na de eerdere reacties.
Succes met de volgende column

edit: weet je overigens hoeveel mensen er misbruik maken van uitkeringen?
Dat dit dan een randgeval is kan ik me voorstellen, maar zoals altijd zijn er altijd randgevallen bij een beslissing, zie ook taida pasic (wat ik overigens als terecht vind, maar dat terzijde), daar moet je ook vermelden dat er wellict 10.000 mensen wel terecht 'gepakt' zijn.

altijd zwak om de extremen te veroordelen, beetje groen-links politiiek, die zien ook de nadelen niet van een versoepeling, alleen het humanitair principe. wat naar mijns inzien totaal fout is als je politiek actief bent maar ik wijf af....
Welja, de extremen worden veroordeeld en de vrouw in dit geval is een randgeval.
Gelukkig doe je niet veel aan generaliseren he.

En deze column roept in elk geval reactie op, zelfs nogal frustrerend overkomende zoals de jouwe , goh en laat dat nou net 1 van de dingen te zijn waar een column mede voor bedoeld is
userIcon
Bij elke sociale dienst werken alleen maar randdebielen.

Hulde voor de persoon in Zeist die het recht in eigen hand heeft genomen en ons wilde verlossen van die gore klootzakken!!! Messentrekken? Dat zouden meer mensen moeten doen!

Van mij mogen ze allemaal dood.
userIcon
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 @ 02:03 schreef PDOA het volgende:
Bij elke sociale dienst werken alleen maar randdebielen.

Hulde voor de persoon in Zeist die het recht in eigen hand heeft genomen en ons wilde verlossen van die gore klootzakken!!! Messentrekken? Dat zouden meer mensen moeten doen!

Van mij mogen ze allemaal dood.
gevaarlijk mannetje jij..


En of je het er nou mee eens bent of niet, de column is zeker vermakelijk
userIcon
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 @ 01:34 schreef yavanna het volgende:

[..]

Welja, de extremen worden veroordeeld en de vrouw in dit geval is een randgeval.
Gelukkig doe je niet veel aan generaliseren he.

En deze column roept in elk geval reactie op, zelfs nogal frustrerend overkomende zoals de jouwe , goh en laat dat nou net 1 van de dingen te zijn waar een column mede voor bedoeld is
Een column geslaagd noemen omdat er reactie op is gekomen
userIcon
Juridisch gezien is deze column bullshit. Een (niet al te grote) schenking/kleine geldprijs hoef je niet op te geven als inkomsten en mag je gewoon houden. Als je dat ineens toch opgeeft als inkomen dan is dat dom.

Waar ik het wel mee eens ben is de geest van de column. De hoge mate van betutteling in NL is echt jammer en nutteloos.
quote:
Een (niet al te grote) schenking/kleine geldprijs hoef je niet op te geven als inkomsten en mag je gewoon houden. Als je dat ineens toch opgeeft als inkomen dan is dat dom.
Kortom, je wordt gestraft voor eerlijkheid. Ik vind dat persoonlijk moreel verwerpelijk. "Iemand" had het ooit over normen en waarden...
userIcon
als fictieve verhaal, is die wel te doen..
userIcon
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 @ 17:30 schreef Sorcerer8472 het volgende:
Waar ik het wel mee eens ben is de geest van de column. De hoge mate van betutteling in NL is echt jammer en nutteloos.
Oh, maar daar is een vrij simpele oplossing voor: ga werken.

De regels zijn er om het gigantische misbruik van uitkeringen tegen te gaan en die horen strict uitgevoerd te worden. Dat bij de uitvoering daarvan ook wel eens een foutje te nadele van de uitkerings-trekker wordt gedaan is jammer en vergt waarschijnlijk een hoop ergernis om recht te trekken, maar het blijft mensenwerk.
Een gegeven paard in de bek kijken kan bij de meeste mensen echter op weinig sympathie rekenen.
"Mijn bestaan is zeer eenzaam. Ik heb geen vrouw, en vrienden heb ik evenmin. Het is mij niet bekend waarom"

Omdat iedereen over het algemeen die backstabbers uitkotst....
nu al een paar keer dat soort mensen meegemaakt. Die mensen hebben over het algemeen geen Eer, en echt opvoedings problemen gehad ofz.
Trieste figuren ... Denigreer een ander zodat je zelf er beter voorstaat. Erg zielig.

Btw , klinkt maby erg raar dat ik dit zeg maar ik ben nu 2 gasten tegen gekomen allemaal beetje van die typetjes zoals hier in het verhaal.
enne ze heette allebij 'den ouden' van hun achternaam. Ik zou zweren dat die familie backstappp genen heeft.
ltrz
Blij dat er nog ambtenaren zijn....
Ik vermoed, dat een persoon als PDOA de grootste uitkeringstrekker is, die er bestaat. Beetje aandacht tekort en een waarschijnlijk een 100% maatregel van de bijstand aan zn broek.
Zou zeggen, ga aan het werk. Dan beteken je nog iets voor deze maatschappij. enneh...dan mag je pas klagen.

gegroet een harde werker in deze maatschappij

ps. juridisch/ theoretisch gezien heeft zo'n prijs wel betrekking op de bijstand, maar alleen niet op het inkomen, maar puur op het vermogen. Omdat het om zo'n klein bedrag gaat wordt het vaak gelaten in de praktijk
18  van 18 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 06:00 Mohammed & De Moskeeplassers1
» 20/05 hellehond3
» 20/05 Jurysport is geen sport6
» 20/05 De grote twijfel column7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden