Grieperige Vogels

Algemeen • Geschreven door Joost (Joost-mag-het-weten) op 30-10-2005 @ 23:22
print 
Door ziekte van de vaste columnist krijgt u een vervangcolumn uit de Columnsubmit

Column door Pelgrim

De paniek is weer teruggekeerd. Terwijl ze in de Verenigde Staten vluchten voor windjes die krachtiger zijn dan standje drie van de gemiddelde huis-, tuin- en keukenventilator, is er in Europa een andere schrik. Natuurlijk mag het ons niet ontgaan zijn. De vogelgriep beheerst het nieuws.

Roemenië, Hongarije, Zweden, Engeland en Griekenland zijn al trotse bezitters van de ziekte. Natuurlijk is zo'n griepje niet erg voor de mensheid. Maar daar heeft moeder natuur iets op verzonnen. Er is namelijk een dodelijke variant voor mensen. Het moet wel eerlijk verdeeld blijven. Wij Europeanen willen ons vogelvrij voelen, dus dan moeten we ons ook aanpassen.

De angst is dus groot. Mensen komen niet meer buiten, want stel je voor. Vooral nu de vogeltrek gaande is, wordt het risico groter. Bang voor de dodelijke variant, maar ondertussen wel 40 sigaretten per dag opsteken. Want die stress moet toch gekalmeerd worden.

Sinds de eerste uitbraak van de ziekte is Jeroen Pauw niet meer op de buis verschenen. Ik zie geen lelijke eendjes meer rijden en de koekoksklok staat inmiddels stil. Is het dan toch erger dan ik zou denken? Misschien gaan we dit gewoon niet overleven. We worden gewoon kapot gemaakt door de natuur. Is dit soms een straf van God?

Ik heb in mijn leven veel meegemaakt. BSE, Mond en Klauwzeer en natuurlijk de Varkenspest. Ik kan het gelukkig nog navertellen, dus waarom zou ik nu vrees hebben? Komt dit omdat die H1nogwat variant toch hardnekkiger is dan een besmette biefstuk. Het scheelt gelukkig dat ik geen duivenvlees eet, laat staan dat kip hier vaak geserveerd gaat worden. Ohoh, ik doe nu toch wel mee met de meute, ik lijk zelf wel in paniek. Dat is op zich toch niet zo verwonderlijk, ik ben toch ook maar een vreemde vogel.



Lees ook:

» 20/12 Damesvuurwerk6
» 19/12 Net als in de oorlog15
» 18/12 Afrikaantje pesten3
» 18/12 Mijn kerstverhaal5


delen | eKudos nujij

1350 views / 11 reacties
Reacties op dit bericht
11  van 11 reacties op deze pagina. Pagina  1
Je kunt wel laconiek je schouders ophalen, maar ik ben blij dat uit bepaalde richtingen het gevaar erkend wordt. Zegt de Spaanse Griep uit begin 20'ste eeuw je iets?
userIcon
Het is de H5N1
Voor de rest een beetje gemaakt-laconieke column, en de woordkeuze is totaal niet de mijne maarja dat geldt niet voor anderen.
userIcon
tsja, de schrijver doet alles wel n beetje simpel af / laconiek. maar ja kan je er meer tegen doen? nope, niet echt. hoogstens ff geen zelfgeschoten gevogelte eten en uit de buurt blijven van veel gevogelte. maja hoe wil je dat doen bij duiven? die beesten zitten overal. en hoeveel mensen jagen op gevogelte?

dus eigenlijk kan je er niet anders dan laconiek over blijven....
userIcon
Achja, deze houding geeft denk ik wel perfect weer hoe 95% van de nederlanders erover denkt. Als deze ziekte werkelijk zo gevaarlijk voor ons is, waarom lees ik er dan buiten het journaal en de kranten niets over? Ik ben nou eenmaal niet zo'n nieuwsvolger...
userIcon
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 09:36 schreef nyny83 het volgende:
Achja, deze houding geeft denk ik wel perfect weer hoe 95% van de nederlanders erover denkt. Als deze ziekte werkelijk zo gevaarlijk voor ons is, waarom lees ik er dan buiten het journaal en de kranten niets over? Ik ben nou eenmaal niet zo'n nieuwsvolger...
Ach, juist de houding van de gemiddelde burger (en policiticus) zorgt er voor dat het vroeg of laat tóch een keer gebeurt, mensen kunnen of willen het zich niet voor stellen.

Maar goed, het vooruitzicht om 1 tot 10% van m`n vrienden en kenissen kwijt te raken is bijzonder tof :'(

by the way, een mondkapje zou toch moeten helpen?
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 23:36 schreef Jie het volgende:
Je kunt wel laconiek je schouders ophalen, maar ik ben blij dat uit bepaalde richtingen het gevaar erkend wordt. Zegt de Spaanse Griep uit begin 20'ste eeuw je iets?
Inderdaad, die was overdraagbaar van mens op mens, de vogelgriep niet. Bovendien, hoeveel mensen komen nou intensief in contact met vogels ? Pluimveehouders, slagers, boeren.. dat was het. Je zult echt geen vogelgriep krijgen van een duif op de dam hoor. Het is een mediahype.
userIcon
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 00:25 schreef sogghartha het volgende:

[..]

Inderdaad, die was overdraagbaar van mens op mens, de vogelgriep niet. Bovendien, hoeveel mensen komen nou intensief in contact met vogels ? Pluimveehouders, slagers, boeren.. dat was het. Je zult echt geen vogelgriep krijgen van een duif op de dam hoor. Het is een mediahype.
zoveel duiven zitten er toch al niet meer op de dam
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 00:25 schreef sogghartha het volgende:

[..]

Inderdaad, die was overdraagbaar van mens op mens, de vogelgriep niet. Bovendien, hoeveel mensen komen nou intensief in contact met vogels ? Pluimveehouders, slagers, boeren.. dat was het. Je zult echt geen vogelgriep krijgen van een duif op de dam hoor. Het is een mediahype.
De huidige variant van de vogelgriep is het grootste gevaar ook niet. Het zijn de mutaties die veel onderzoekers vrezen. En de mutatie van een virus kost geen jaren evolutie. Velen beseffen niet dat de natuur rondom ons heen een grote scene is van constante, verfijnende chemical warfare. Dat evolutie in planten en dieren op kan treden in een tijdsbestek van dagen of weken. Net als planten zich aanpassen aan verdelgers passen virussen zich ook aan.

Wanneer een grieperig iemand door een toevallige samenspeling van het lot ook wordt besmet met vogelgriep bestaat de kans dat de twee zich 'mengen' en er sterker dan ooit te voren uitkomen. De Spaanse griep is naar verluidt een gemuteerd varkensvirus en verspreidde zich razendsnel door de wereld. Zo kon het dat er in een luttel aantal jaren 20 tot 40 miljoen mensen kwamen te overlijden.

Echt, dit willen we niet weer.

quote:
Op dinsdag 1 november 2005 21:29 schreef Jie het volgende:

[..]

Echt, dit willen we niet weer.
praat anders voor jezelf. er heerst al eeuwen een overschot aan mensjes op de planeet. er is niks mis met uitdunnen, alleen de sterksten overleven. ik ben nergens bang voor. ben de afgelopen 24 jaar (ben 24) niet ziek geweest.
Ik vind zowieso wat hij zegt wel klopt, waarom vresen als je er toch niks aan kan doen.

Verders vond ik de tekst erg vervelend lezen, zowel door de woordkeuze als het hier en daar missende leesteken.
userIcon
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 14:03 schreef diep-in-de-war het volgende:

[..]

praat anders voor jezelf. er heerst al eeuwen een overschot aan mensjes op de planeet. er is niks mis met uitdunnen, alleen de sterksten overleven. ik ben nergens bang voor. ben de afgelopen 24 jaar (ben 24) niet ziek geweest.
Begin 20e eeuw zijn er meer dan 20 miljoen doden gevallen aan de Spaanse griep. Deze griep trof vooral de sterkere mensen, ipv de risicogroepen. Dus jij zou het zo maar eens kunnen zijn.
11  van 11 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 20/12 Damesvuurwerk6
» 19/12 Net als in de oorlog15
» 18/12 Afrikaantje pesten3
» 18/12 Mijn kerstverhaal5


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden