Foto vs. Verhaal

Algemeen • Geschreven door Bas (Tha_BlonT) op 09-10-2005 @ 22:09
print 
Tha BlonTAl enige tijd begin ik mijn hobby, schrijven, minder interessant te vinden ten koste van de fotografie. Een foto zegt nu eenmaal meer dan duizend woorden, en is daardoor ook letterlijk veel sneller tot je te nemen. En dat kan ik niet zo goed hebben, dat mijn schrijfseltjes het gaan onderdoen voor allerhande multimedia shit. Dus heb ik tegenwoordig zelf ook een camera en upload ik al enige tijd wat fotootjes op de freakpagina's. De vraag rijst nu of ik van hobby moet gaan wisselen.

Het voordeel van de foto is wanneer je mazzel hebt, je een juweeltje in handen hebt zonder enige moeite. Het nadeel is dat wanneer je een beetje van het geijkte pad af wil, je dagenlang rondstruint. Zo lang doe ik zeker niet over deze column.

Een foto maakt de schrijver in mij los. Achter elke foto zit namelijk een verhaal, een gedachte die de fantasie tart. Het maakt emoties los die zich willen uiten in een verhaal, het liefst één waar ik zelf in speel. Een tekst maakt eigenlijk nooit de fotograaf in mij los. Is dat een gemis van de tekst of de superioriteit van de tekst?

Een foto kan iedereen bereiken. Een foto is duidelijk. Binnen een paar seconden is hij de wereld over en brengt hij zijn boodschap. Een foto hoeft niet vertaald te worden. Een foto liegt niet (althans, nog steeds niet) en kan een wereld bewegen. Met de tekst is dat allemaal toch een stuk moeilijker. Uitgemergelde kinderen laten zich nu eenmaal beter fotograferen dan beschrijven.

Een verhaal is in zijn essentie een nuance, een foto in essentie een schromelijke overdrijving. Een verhaal heeft een context, ze heeft feiten en uitleg nodig. Een foto op het juiste moment genomen kan van een kleine demonstratie een groots protest maken.

De foto is indringender dan de tekst. Als eerste indruk. Maar een verhaal kan je meeslepen. De foto is als de waterval, terwijl het verhaal een ellenlange stroomversnelling is. Voor een verhaal moet je gaan zitten, je moet het willen lezen. Een foto kan je en passant bekijken, achteloos langsheen lopen. Een verhaal kan je wegleggen als het je niet interesseert, een foto is bekeken voordat je de keuze had. Een foto is opdringerig, het verhaal laat je de keuze.

Een amateur kan de foto van zijn leven maken omdat hij toevallig op de juiste plek is. Niemand die toevallig het boek van zijn leven schrijft.

Maar je hebt gelijk, het heeft geen nut om te vergelijken. Het zijn verschillende media die allebei hun eigen prachtige kwaliteiten hebben. Toch zal mijn voorkeur blijven uitgaan naar het geschreven woord.

Al is het alleen maar omdat er een backspace bestaat, en ik niet afhankelijk ben van het moment. Want dat is het essentiele verschil. De foto is afhankelijk van het moment, het verhaal kan zich op elk moment laten schrijven.

Een verhaal laat met zich stoeien, laat je spelen met de fantasie. Het woord kan je binnen één seconde uitkleden en naakt op de tafel leggen, terwijl de foto daar hele verhalen voor nodig heeft.

En die vrijheid, die vrijheid om te doen en te laten wat ik wil, ongebonden door tijd of plek, dat geeft het verhaal voor mij altijd de voorkeur boven de foto.



Lees ook:

» 06:00 Mohammed & De Moskee0
» 20/05 hellehond3
» 20/05 Jurysport is geen sport6
» 20/05 De grote twijfel column7


delen | eKudos nujij

3875 views / 14 reacties
Reacties op dit bericht
14  van 14 reacties op deze pagina. Pagina  1
*applaus*
goede column

leest heerlijk, sleept je lekker mee
mooie column , las lekker weg
userIcon
Mooi geschreven, en het klopt inderdaad ook. Maar waarom zou je echt een keuze moeten maken? Je kan het toch ook combineren en je bezig houden met hetgeen waar je op dat moment het meeste voor in de stemming bent?
Goeie column, ik begrijp je dilemma helemaal.

Mooi dat je het van alle kanten belicht, terwijl je niet echt in herhaling valt.
Windmolens observeren, lijkt je dat niets?
Tip? Geloof niet alles wat men zegt hier.

En bij fotografie is het net als bij schrijven: Weglaten is de kunst.


Wie heeft er gelijk in je schrijfseltje? Je alter ego?
userIcon
Bedoel je nu dat je het ruk vindt als je zegt geloof niet alles wat hier gezegd wordt?

Dan moet je geen schrijver worden, want ik snap geen hout van je reactie
"Het voordeel van de foto is wanneer je mazzel hebt, je een juweeltje in handen hebt zonder enige moeite."

Ooit was ik op Cuba op bezoek bij Alberto Korda, de fotograaf van de beroemde foto van Che Guevara, en hij vertelde dat hij de foto (het was tijdens een begrafenis) in een split-second had gemaakt. “Pats-pats en weg was hij weer”, zo zei hij. Hij maakte overigens twee foto’s toen.

Zo snel kan het dus gaan, de beroemdste foto aller tijden gemaakt in een flits. En als je goed kijkt, dan zie je dat die foto nog onscherp is ook…..

Hij heeft voor mij een afdruk gemaakt van het originele negatief en daarop staat links een man en rechts een palmboom. Later is daar de uiteindelijke foto uitgekaderd.




quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:47 schreef Tha_BlonT het volgende:
Bedoel je nu dat je het ruk vindt als je zegt geloof niet alles wat hier gezegd wordt?

Dan moet je geen schrijver worden, want ik snap geen hout van je reactie
Jouw interpretatie dekt anders volledig de lading.
Je verstandelijke vermogens zijn, uitgaande van jouw commentaar, best .
Waarom jij zo'n negatief zelfbeeld hebt, is mij dan ook een raadsel;

userIcon
Geweldige column, duidelijk een eeuwige stroomversnelling
userIcon
Nu ja, dank je wel dan

Beetje onderbouwde kritiek is nooit weg
Leuke column om te lezen, alleen ben ik het hier niet mee eens:
quote:
Een foto liegt niet (althans, nog steeds niet)
Neem als voorbeeld het regime van Josef Stalin, die liet regelmatig mensen verdwijnen op foto's.
Ik vind dat je een foto moeilijk met een verhaal kunt vergelijken (ben het dus met je eens ).

Een goede foto maakt vluchtig een emotie los, je zal er niet lang bij stilstaan, maar als je iemand snel en direct wilt bereiken dan is een foto inderdaad ideaal.

Een goed verhaal is, je zei het al, meeslepend. Een goed verhaal kan doorgaan in je fantasie, of je zelfs op nieuwe inzichten en ideeën brengen. Ik denk dat een verhaal / boek op de lange termijn veel meer met een mens kan doen.
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 13:23 schreef 2QT2BSTR8 het volgende:

[..]

Jouw interpretatie dekt anders volledig de lading.
Je verstandelijke vermogens zijn, uitgaande van jouw commentaar, best .
Waarom jij zo'n negatief zelfbeeld hebt, is mij dan ook een raadsel;
Allemachtig, wat ben jij voor een idioot?
Leuk column, las ook lekker weg
14  van 14 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 06:00 Mohammed & De Moskee0
» 20/05 hellehond3
» 20/05 Jurysport is geen sport6
» 20/05 De grote twijfel column7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden