Met de bal op de sofa

Algemeen • Geschreven door Michel (methodmich) op 01-10-2005 @ 05:44
print 
Aan de vooravond van het huidige voetbalseizoen waren veel kenners het er wel over eens: Ajax zou kampioen worden. Inmiddels hebben de Amsterdammers al acht punten verspeeld en ogen zij wisselvallig. Trainer Danny Blind liet dan ook optekenen dat hij er over dacht een psycholoog in dienst te nemen. Deze zogenaamde mental coach moet de spelers behoeden voor fouten en het nodige vertrouwen geven. De selectie van Ajax mag met de bal op de sofa.

In de uitwedstrijd bij AZ verloor de ploeg het hoofd na een in Amsterdamse ogen onterecht toegekende vrije trap, waar een goal uit voortvloeide. Tegen ADO Den Haag verzuimden de Amsterdammers de wedstrijd op slot te gooien en kreeg men in blessuretijd twee treffers tegen. Pijnlijk, natuurlijk, maar een ervaren man als Blind moet toch weten dat dit bij het voetbal hoort. Zoals ook fouten van spelers, arbiters en trainers bij het spel horen.

Een mental coach heeft in mijn ogen echter niets met voetbal te maken. Ruud Gullit zal vast wel wat gehad hebben aan Ted Troost en Marco van Basten zal zijn redenen gehad hebben om een psycholoog toe te voegen aan de staf van Oranje bij zijn aanstelling als bondscoach. Wat mij betreft is het echter onzinnig. Een voetballers wiens geest vatbaar is voor de knedende handen van zweverige motivatiebabbelaars, zal waarschijnlijk een gebrek aan persoonlijkheid hebben. Geschikt als waterdrager, maar volstrekt overbodig als het gaat om winnen. En winnen is toch wat de trainers willen.

Het heeft iets potsierlijks, een mental coach. Ze kruipen ineens te voorschijn op momenten dat een club een slechte periode doormaakt. Heeft u PSV vorig seizoen gehoord over een psycholoog? Denkt u dat Liverpool een psycholoog nodig had om een achterstand in de Champions League-finale om te buigen? Welnee. Deze heren vinden zichzelf dikwijls erg interessant en hebben een voetballer weinig tot niets te bieden.

Wat moet zo'n man dan zeggen tegen de hopeloos uit vorm zijnde John Heitinga? Als zelfs trainers met een groot verleden op zijn positie hem niet uit het dal weten te trekken, zal een man zonder voetbalkennis dit heus niet kunnen. Heitinga hervindt zichzelf niet door een praatje over het verleden, zijn onbezorgde jeugd als Ajax-pupil, zijn band met Alphen aan den Rijn en zijn passie voor koken. Heitinga moet een paar duels lekker spelen in het tweede en langzaam weer gebracht worden. Of bent u zo goedgelovig dat u denkt dat een mental coach Markus Rosenberg doelpunten laat maken of Julien Escudé sneller en meedogenlozer maakt?

Een topvoetballer is in mijn ogen ook iemand die met de enorme druk, die er wel degelijk is, om kan gaan. Die niet in de war raakt van een mindere periode en terugkomt. Elke speler, zeker de jeugdige en snel opgehemelde talenten, krijgt te maken met mindere tijden en een terugval. Wie daar zelf uitkomt, is geschikt voor het hoogste niveau. Zij die verlammen, haken af. Het is geen toeval dat Tom Soetaers niet meer bij Ajax speelt, dat Anthony Lurling weg mocht bij Feyenoord en dat PSV ook enkele jongens uit de subtop de deur gewezen heeft.

Trainers die teruggrijpen op zwammende psychologen, zijn de weg kwijt. Want wat moet Danny Blind als Ajax punten blijft morsen, zelfs met zielenknijper in de staf? Een Afrikaanse medicijnman over laten komen? Yogatraining volgen? Meedoen aan overlevingskampen onder leiding van Emiel Ratelband? Of net als Robert Maaskant zelf de psycholoog uit gaan hangen en briefjes voor zijn spelers met opbeurende en motiverende teksten achterlaten? "Een doel is bijna zeven meter breed Markus, je kunt haast niet missen!"

Ach, Danny. Natuurlijk is het een hard gelag dat je spelers zich in Alkmaar van de wijs lieten brengen door een discutabele arbitrale beslissing. Maar was jij het niet zelf die in de rust volledig buiten zichzelf de scheidsrechter en diens assistent van schandalige beslissingen betichtte? Het is te hopen voor Ajax dat je dit plan niet door gaat voeren. Ook voor je eigen bestwil, want ik vrees dat Ajax in wat je zelf een leerproces noemt, nog wel eens tegen een zeperd aan zal lopen. En dan lig je zelf wellicht als eerste op de sofa, te luisteren naar een man die je in gedachten wil laten terugkeren naar 1995, toen het allemaal nog zo zonnig was. Om drie nederlagen verder ontslagen te worden.



Lees ook:

» 06:00 Mohammed & De Moskee0
» 20/05 hellehond3
» 20/05 Jurysport is geen sport5
» 20/05 De grote twijfel column7


delen | eKudos nujij

3118 views / 12 reacties
Reacties op dit bericht
12  van 12 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Subtiele column, maar wel leuk.

Vraag is dan waarom ze zo wisselvallig zijn. Ik moet toegeven; ze hebben me verbaasd. (En niet in positieve zin.)
userIcon
Belachelijk. Het is algemeen bekend dat Danny Blind Ajax naar nieuwe gloriedagen zal leiden.
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 13:02 schreef marsu het volgende:
Belachelijk. Het is algemeen bekend dat Danny Blind Ajax naar nieuwe gloriedagen zal leiden.
:')
userIcon
Ben ik het mee eens Tong, de rol van psychologen kan erg belangrijk zijn. Ik vind het te makkelijk om psychologische hulp af te doen met het ontbreken van een deel van persoonlijkheid bij iemand. Voor sommigen is de hulp van deze mensen van cruciaal belang. Het taboe erop is jammergenoeg nog te groot in de 'stoere' voetbalwereld. Het kan mensen helpen alles beter op een rijtje te krijgen, dus ben ik zeker voor de psycholoog in het voetbal, voor de mensen die er behoefte aan hebben.
Ik ben het absoluut niet met je eens. Je doet in mijn ogen nog al lacherig over psychologen in de sport. Het mentale aspect in de sport is minstens zo belangrijk als het fysieke. Het is een wisselwerking.

Hoe kun je bijvoorbeeld verklaren dat Van Der Vaart bij Ajax de laatste twee jaar niet goed speelde en na zijn overgang naar Hamburger SV opeens wel? Is hij beter gaan trainen? Nee, dit alles heeft te maken met de mentale gesteldheid. Of een speler wel of niet in vorm is wordt grotendeels bepaald door het mentale aspect, fysiek is men (tenzij men of ziek is of mentaal niet 100%) toch meestal wel 100%

Je kunt er dus wel lacherig over doen, evenals veel voetballers en voetbalcritici zoals Derksen. En mede door dat macho-gejammer van voetbalkenners is er in het voetbal nauwelijks aandacht voor de psyche. Voetbal is immers een 'mannen' sport en daarin is blijkbaar geen plaats voor soft gedrag. Maar Blind maakt juist een bijzondere goede keuze. In vrijwel alle takken van sport is men op dit punt al veel verder dan het voetbal. Voetbal, waar zo ongeveer het meeste geld in om gaat, loopt ver achter op andere sporten waar men wel het mentale aspect serieus neemt. Neem bijvoorbeeld het tennis waarin het iedere game niet alleen om kracht draait maar misschien zelfs nog wel meer om de mentale fitheid. Het wegwerken van matchpoints kan alleen als je tussen de oren nog kracht hebt om te vechten.

En het heeft ook helemaal niets met gebrek aan persoonlijkheid te maken. Wat een onzin! Iedere voetballer die iets wil presteren moet trainen om fysiek sterk te worden/blijven. Niemand wordt namelijk zo geboren dat hij of zij zonder inspanning prestaties kan leveren. Daar moet je voor trainen. Fysiek maar ook mentaal want niemand kan zonder trainen de top bereiken en daar blijven. Ook mentaal kun je je trainen!

Dus weg met die aangeprate afkeer en hulde voor Blind. Mocht je nog niet overtuigd zijn, ik kan je nog wel naar een cursus verwijzen waarin wordt ingegaan op het belang van mentale fitheid. Niet alleen op het sportveld maar ook op de werkvloer.
userIcon
Van der Vaart is vooral enkele kilo's afgevallen, dat is bepalender geweest denk ik.

quote:
Op zondag 2 oktober 2005 10:31 schreef methodmich het volgende:
Van der Vaart is vooral enkele kilo's afgevallen, dat is bepalender geweest denk ik.
Onzin er zijn talloze voorbeelden (ook hierboven al genoemd) van mensen die pas presteerden als het tussen de oren goed zat. Het verhaal Heitinga is ook een goed voorbeeld, die kwam sterk terug na zijn blessure maar tobt nu al tijden met vorm. En dat heeft niks te maken met kilootjes.

En bij het verhaal Van Der Vaart kun je je ook afvragen waarom hij tijdens zijn laatste seizoenen bij Ajax zwaarder was dan nu bij Hamburger SV? Waarom wilde/kon hij die kilo's nu wel kwijtraken?
userIcon
dat van der vaart zijn kilootjes nu wel kon kwijtraken komt gewoon doordat hij zich bij Hamburger lekkerder voelde. Bij Ajax voelde hij zich onder anderen door de trainer en het publiek niet lekker meer, waardoor je misschien wat minder bezig bent met je lichaamsgewicht

Ik vind in ieder geval dat een psycholoog wel degelijk zin kan hebben, mits hij zaken maar tastbaar kan maken. Dus geen zweverig gelul in de ruimte, maar praktische tips waar voetballers daadwerkelijk iets aan hebben. Verder moet je natuurlijk waken voor amateurpsychologen, mensen die er niet voor gestudeerd hebben maar er alles van denken te weten. De acties van dit soort mensen werken vaak averechts.
userIcon
Leuke populaire zichtswijze ...
maar hoe denk je dan over een speler als Sebastian Deisler..

een grandioze voetballer die nog minder met de druk om kan gaan dan de verwende Ajax-jongetjes, zozeer met zichzelf in de knoop kwam dat hij uiteindelijk in een gesloten psychiatrische inrichting werd opgenomen ....

Toch speelt Deisler weer Bij Bayern en in het Duitse Elftal ... Nog altijd niet helemaal top en geen echt 'betrouwbare' speler, maar een speler van momenten, waar die zijn oneindige genie dat diep in zich opgesloten zit, toch weet te tonen ....

Als Deisler deze zomer weet te floreren op het WK (wat ik voor mogelijk acht, zelfs al is de kans klein, het is ook een kans die je aan wil gaan, omdat deisler ook een smaakmaker is), dan zou dat ook een ultiem bewijs zijn dat natuurlijk iedere vorm van over-theoretisering bij voetbal desastreus kan zijn ... maar dat er ook situaties zijn waarin je dat risico ook gewoon wilt nemen
userIcon
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 16:26 schreef nyny83 het volgende:
dat van der vaart zijn kilootjes nu wel kon kwijtraken komt gewoon doordat hij zich bij Hamburger lekkerder voelde. Bij Ajax voelde hij zich onder anderen door de trainer en het publiek niet lekker meer, waardoor je misschien wat minder bezig bent met je lichaamsgewicht
Ben ik met je eens afgezien van z'n gewicht. Dat kan een andere oorzaak hebben. Bij Ajax hangt er bij de jonge jongens een zwaard boven het hoofd door het publiek, men kan niet vrijuit voetballen. De sfeer rond Ajax draagt gewoon niet bij aan de prestaties. IIk vind het niet gek dat Rafael nu opleeft. Ik verwacht dat dit op dezelfde manier gaat gebeuren met Heitinga als hij naar het buitenland vertrekt.
userIcon
zeg ik nou juist niet precies hetzelfde dan? Ik zeg toch ook dat hij zich onder anderen door publiek en trainer niet lekker voelde?
12  van 12 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 06:00 Mohammed & De Moskee0
» 20/05 hellehond3
» 20/05 Jurysport is geen sport5
» 20/05 De grote twijfel column7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden