Open brief aan Jan Smeets

Column door Dr.E

Beste meneer Smeets,

Vandaag is het weer zover! Dat wat 35 jaar geleden begon als prestigieus festival: Pinkpop. Van Status Quo tot The Police en van U2 tot de Red Hot Chili Peppers, allemaal kwamen ze ooit in het Pinksterweekend naar Geleen of Landgraaf, al waren ze op de momenten dat ze kwamen nog niet echt doorgebroken. Ook dit jaar heeft u weer een hoop veelbelovende bands geprogrammeerd. Toch laat het publiek het opeens massaal afweten en u liet onlangs zelfs weten dat u getwijfeld heeft om de stekker uit het festival te trekken!

Beste meneer Smeets, zover wilt u het toch niet daadwerkelijk laten komen? Het oudste popfestival van Europa doet u toch niet zomaar de das om, omdat volgens u "mensen geen zin meer hebben om in de regen naar een band te kijken"? Meneer Smeets, ik val zelf midden in uw doelgroep en in de regen naar een band kijken is juist één van de geneugten des levens. Dat ik niet de enige ben die dit vindt, bewijzen de grote bezoekersaantallen van bijvoorbeeld Werchter, Rock am Ring en Fields Of Rock.

Bij NOVA zag ik een reportage over de teleurgang van Pinkpop. Ruud de Wild mocht zijn zegje doen en ook Gordon werd voor de camera gehaald. De laatste staat tijdens Pinkpop namelijk drie avonden aaneen samen met Gerard Joling en Rene Froger in een uitverkochte Amsterdam ArenA. Met andere woorden: Nederland is helemaal niet muziekmoe.

Maar u weet ook: die mensen die naar Froger, Joling en Gordon gaan zijn helemaal geen echte muziekliefhebbers. Zij gaan voor de show, voor de relaties of voor de lach. Op Pinkpop kom je voor de muziek. En zo is het ook, meneer Smeets.

U moet trouwens weten dat ik u bewonder. In 2003 werd u nog bijna geveld door een gevaarlijke hartaandoening. Maar u bent niet klein te krijgen, zo bewees u ook gisteren in NOVA weer in gesprek met Paul Witteman. U bent een vechter, een doorbijter zo u wilt. Daarom moet het u pijn hebben gedaan dat juist vanaf het jaar, waarin u uw eigen leven weer op de rails kreeg en de hartproblemen overwon, u uw festival zag ontsporen.

Het Nederlandse muzieklandschap was namelijk aan het veranderen. Niet langer maakten de gitaarbands de dienst uit op 3FM, maar het waren opeens de rappers en hiphoppers die de hitlijsten bestormden. Pinkpop kon daarom niet achterblijven vond u, of in ieder geval uw programmacommissie. De Sugababes, de Black Eyed Peas en N*E*R*D werden aangetrokken voor de afsluitende maandag in 2004. Zelf kon u ook niet echt overweg met hun muziek, getuige uw persconferentie in 2004 ("Erg trots ben ik op het aantrekken van The Nerd"), maar het publiek (lees: 3FM) had gesproken.

Helaas bleef het publiek vorig jaar weg, wat voor u de bevestiging was dat 'zwarte' muziek niet op het festival thuis hoorde. Hoewel muziekkenner bij uitstek Ruud de Wild dit weer een schande vond. Vandaar dat u het dit jaar over een andere boeg gooide: Kane, Di-rect en, als grote verrassing, Golden Earring werden uit de grote hoed getoverd. En weer gaat het dit jaar fout...

Ik hoop niet dat u nu stopt met lezen, want wat volgt in een stukje opbouwende kritiek. Ik denk namelijk niet dat de fout bij het publiek zit, natuurlijk wil men naar bandjes in de regen kijken, maar bij u. Dit klinkt hard, maar ik zal het proberen uit te leggen.

De Pinkpopganger is namelijk al lang niet meer de radio 3FM luisteraar, hoewel het jongerenstation anders wil doen geloven. 3FM doet alsof het 'altijd nieuwe muziek' draait, maar Bloc Party, Kaiser Chiefs en Thirteen Senses heb ik daar nog niet gehoord (de nieuwe van Kane overigens wel). Terwijl die toch wel allemaal op uw festival staan, hulde daarvoor overigens.

In tegenstelling tot 3FM prikt de Pinkpopganger namelijk feilloos door muziek die niet 'echt' is. Di-rect is daar een goed voorbeeld. Je kunt zeggen dat het de grootste rockband van Nederland is, (wat het qua verkochte platen misschien ook is), maar feit is dat ze dit niet te danken hebben aan hun muziek, maar eerder aan hun imago en uiterlijk (en hun platenmaatschappij). Natuurlijk is dit ook een verdienste, maar op Pinkpop gaat het om muziek, niet om het uiterlijk.

Zoals Ruud de Wild zei: Mensen kunnen op Koninginnedag Kane, Di-Rect en Novastar gratis zien op het Museumplein, waarom zouden ze er dan 100 euro voor neerleggen op Pinkpop? Voor één keer moest ik de altijd vrolijke DJ gelijk geven. Waarom niet Bloc Party als afsluiter op de maandag, waarom mag Kaiser Chiefs de plek van Kane op het hoofdpodium niet innemen? Dan gebruikt u de John Peel stage toch waar deze voor bedoeld is? Inderdaad, het ontdekken van (Nederlandse) bandjes. Zodat Florent Luyckx en consorten niet meer om hen heen kunnen. En u volgend jaar uw zelf ontdekte band op het hoofdpodium kunt zetten.

Een fijne Pinksteren gewenst.

Met vriendelijke groeten,André van Kats