Koppen dicht! En in het zand.

Algemeen • Geschreven door Tim (TheGrandWazoo) op 04-05-2005 @ 13:44
print 
En elk jaar weer barst de discussie los over ‘wat heeft vier en vijf mei nog voor de jeugd van tegenwoordig te betekenen’. Nou ja, losbarsten is wellicht wat overdreven maar je vindt het wel elk jaar terug in de kranten of je hoort het in discussieprogramma’s op de radio en tv. Het zou allemaal wat frisser mogen, zo vinden de deskundigen. Dat zijn meestal mannen op leeftijd met ringbaardjes en een onnatuurlijke interesse voor koffie. Buurthuis fanaten, jongerenwerk fetisjisten, afin mensen die middels vergaderingen, projecten en stappenplannen de jeugd nog steeds educatie wil bieden op allerlei maatschappelijke gebieden. Ze zitten in comités zoals ‘opdat wij niet vergeten’ en organiseren tripjes naar het Nationaal Oorlogsmuseum of Westerbork. Op vijf mei vieren ze in hun stad de bevrijding middels een heus bevrijdingsfestival met een multiculturele markt. Om maar even aan te tonen dat het vet cool is om met elkaar in harmonie te leven. Kennis maken met andere culturen is hip! Vooral voor oud-medewerkers van de Wereldwinkel. Elk jaar weer een gezellig weerzien van koffietutten en anti-kernwapenstrijders. Zonder medailles overigens, dat moet gezegd worden.

Klink ik cynisch? Pardon.
Natuurlijk is het goed dat dit soort activiteiten worden georganiseerd. En ik krijg kromme tenen als een azijnpisser begint te blaten ‘dat het nu maar eens afgelopen moet zijn omdat het al zo lang geleden is’. Maar de insteek en de manier waarop dit soort dagen gevierd worden vind ik alleen op z’n minst afgrijselijk. Vooral als straks die tanks met Canadezen door de straten denderen. Als ik weer zie dat kinderen van de kleuterschool door de juf en meester worden meegetrokken door de menigte om vooral die seniele koppen te kunnen zien en hysterisch bij te roepen ‘kijk jongens, dankzij hen mogen jullie zeggen en denken wat jullie willen’. ‘Aziz heeft vlooien’, roept een jongentje daarop iets te enthousiast.

‘Nederland heeft tekort aan eigentrots en mist een gezonde vorm van nationalisme’, hoor je de laatste tijd veel. En ik ben het daar mee eens. Nederland is altijd een landje geweest dat nogal bescheiden naar buiten trad. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Met alle gevolgen van dien. De geschiedenislessen op school zijn werkelijk om te janken. De Tweede Wereldoorlog wordt elk schooljaar weer breed uitgemeten maar Anton Mussert blijft spreekwoordelijk buiten schot. En och och, wat zijn wij toch geniaal met water. Maar over Piet Hein de Ruijter en zijn avonturen over zee wordt maar geheimzinnig gedaan. Er wordt gepleit voor een Nationaal Historisch Museum en dat vind ik fantastisch. Maar zetten we de traditie van geschiedvervalsing voort in datzelfde museum? Of krijgt de volgende generatie tijdens hun schoolreistripjes dan eindelijk eens te horen wat voor rotzakken er ook in Nederland hebben geleefd tijdens 40-45? Komt er dan eindelijk in de geschiedenisboeken te staan dat er premiejagers waren in Nederland? Mensen die op Jodenjacht gingen in ruil voor geld? En wanneer komt dan de nuance, vraag ik me af. De nuance tussen ‘goed en fout’.

Het is nu zestig jaar geleden. En nog steeds ligt het onderwerp ontzettend gevoelig. Nog steeds wordt nog lang niet alles besproken. Zaken worden weggemoffeld (wellicht een verkeerde woordkeuze in deze) of ‘vergeten’. Meer gezond nationalisme oké, maar wel met dien verstande dat ook de duistere kanten van dit land aan bod moeten komen. We zijn tenslotte ook maar mensen. Bovendien siert ons dat weer aangezien we toch zo’n bescheiden volk zijn?

Straks om acht uur houden we onze kop even dicht. Waar jij dan aan denkt moet jezelf weten. Misschien wel aan een uitgestelde rekening die nu echt betaald moet worden. Twee minuten stilte is een verplichting geworden. Een westerse uiting van rouw. Er is geen vuur, geen debat en vooral geen kritische noot.

Ik denk die twee minuten in elk geval aan al die kinderen van NSB ouders.



Lees ook:

» 20/12 Damesvuurwerk6
» 19/12 Net als in de oorlog15
» 18/12 Afrikaantje pesten3
» 18/12 Mijn kerstverhaal5


delen | eKudos nujij

3274 views / 21 reacties
Reacties op dit bericht
21  van 21 reacties op deze pagina. Pagina  1
Ik denk dat ik nu wel anders zal denken deze 2 min...
Goede Colum, denk er precies hetzelfde over! Ik ga zelf geschiedenis studeren en mocht ik het tot lerares schoppen zal ik het zeker anders aanpakken!!! Nog even en de "jeugd van tegenwoordig" denkt dat WOII een X-Box spelletje is. Respect.
quote:
'Nederland heeft tekort aan eigentrots en mist een gezonde vorm van nationalisme’, hoor je de laatste tijd veel. En ik ben het daar mee eens. Nederland is altijd een landje geweest dat nogal bescheiden naar buiten trad. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Met alle gevolgen van dien. De geschiedenislessen op school zijn werkelijk om te janken. De Tweede Wereldoorlog wordt elk schooljaar weer breed uitgemeten maar Anton Mussert blijft spreekwoordelijk buiten schot. En och och, wat zijn wij toch geniaal met water. Maar over Piet Hein de Ruijter en zijn avonturen over zee wordt maar geheimzinnig gedaan. Er wordt gepleit voor een Nationaal Historisch Museum en dat vind ik fantastisch. Maar zetten we de traditie van geschiedvervalsing voort in datzelfde museum? Of krijgt de volgende generatie tijdens hun schoolreistripjes dan eindelijk eens te horen wat voor rotzakken er ook in Nederland hebben geleefd tijdens 40-45? Komt er dan eindelijk in de geschiedenisboeken te staan dat er premiejagers waren in Nederland? Mensen die op Jodenjacht gingen in ruil voor geld? En wanneer komt dan de nuance, vraag ik me af. De nuance tussen ‘goed en fout’.
Hier spreek je jezelf tegen: als we werkelijk zo'n bescheiden landje zouden zijn, dan zouden we onszelf ook niet ophemelen in de geschiedenislessen en de duistere kanten achterwege laten.
Dat laatste doen we ook helemaal niet, ook de slechte kanten van Nederland ten tijde van WOII worden openlijk erkend. Tien jaar geleden al (!) heeft onze koningin in de Knesset gezegd dat Nederlanders die zich hadden ingezet voor hun joodse medeburgers "uitzonderingen" waren. En later zei ze nog eens over de holocaust dat we "met een diep gevoel van schaamte zouden moeten terugkijken op deze schandvlek op onze beschaafde wereld".
En veel recenter nog, minder dan 2 maanden geleden, heeft onze premier zich bij de opening van het nieuwe Holocaust Geschiedenis Museum Yad Vashem uitgelaten over de rol van Nederland tijdens WOII:

"Ja, natuurlijk kunnen we wijzen op de voorbeelden van moed en vriendschap en solidariteit, maar ook van onverschilligheid en kilheid en verraad."

"De deportatie van de meeste Nederlandse joden tijdens de bezetting is een pikzwart hoofdstuk in de geschiedenis van mijn land. Een hoofdstuk dat ook zijn donkere schaduw werpt op onze naoorlogse geschiedenis."

"Het heeft ons land veel moeite gekost om de waarheid onder ogen te zien van wat er is gebeurd tussen 1940 en '45. Stap na pijnlijke stap hebben we met een kritisch oog leren kijken naar wat er is gebeurd."

Misschien gaan de opmerkingen van onze hoogste vertegenwoordigers nog niet ver genoeg, een echt excuus naar de Joodse gemeenschap hebben ze nog nooit uitgesproken. Maar dat we ongenuanceerd alleen maar onze eigen heldendaden zouden belichten, dat is niet waar. Onze koppen zitten dus zeker NIET in het zand, misschien moet de columnist de zijne er eens uit halen.
userIcon
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 14:42 schreef BoomBoom het volgende:

[..]

Hier spreek je jezelf tegen: als we werkelijk zo'n bescheiden landje zouden zijn, dan zouden we onszelf ook niet ophemelen in de geschiedenislessen en de duistere kanten achterwege laten.
Dat laatste doen we ook helemaal niet, ook de slechte kanten van Nederland ten tijde van WOII worden openlijk erkend. Tien jaar geleden al (!) heeft onze koningin in de Knesset gezegd dat Nederlanders die zich hadden ingezet voor hun joodse medeburgers "uitzonderingen" waren. En later zei ze nog eens over de holocaust dat we "met een diep gevoel van schaamte zouden moeten terugkijken op deze schandvlek op onze beschaafde wereld".
En veel recenter nog, minder dan 2 maanden geleden, heeft onze premier zich bij de opening van het nieuwe Holocaust Geschiedenis Museum Yad Vashem uitgelaten over de rol van Nederland tijdens WOII:

"Ja, natuurlijk kunnen we wijzen op de voorbeelden van moed en vriendschap en solidariteit, maar ook van onverschilligheid en kilheid en verraad."

"De deportatie van de meeste Nederlandse joden tijdens de bezetting is een pikzwart hoofdstuk in de geschiedenis van mijn land. Een hoofdstuk dat ook zijn donkere schaduw werpt op onze naoorlogse geschiedenis."

"Het heeft ons land veel moeite gekost om de waarheid onder ogen te zien van wat er is gebeurd tussen 1940 en '45. Stap na pijnlijke stap hebben we met een kritisch oog leren kijken naar wat er is gebeurd."

Misschien gaan de opmerkingen van onze hoogste vertegenwoordigers nog niet ver genoeg, een echt excuus naar de Joodse gemeenschap hebben ze nog nooit uitgesproken. Maar dat we ongenuanceerd alleen maar onze eigen heldendaden zouden belichten, dat is niet waar. Onze koppen zitten dus zeker NIET in het zand, misschien moet de columnist de zijne er eens uit halen.

* mompelt iets over 'grasmaaien' en staart meewarig naar zijn in beduimeld schoeisel gestoken voeten.
quote:
Ik denk die twee minuten in elk geval aan al die kinderen van NSB ouders.
Je kan op 5 mei natuurlijk ook lekker met ze meerellen op het feestje van voorpost in de stad
userIcon
Erg lekker geschreven, leest goed weg. En: you have a point
Ik vind dat je gelijk hebt, zeker omdat ik het kan vergelijken met de Vlaamse kijk op WOII.

Ook bij ons is dat een zeer "zwart" hoofdstuk in de geschiedenis, maar bij ons kan niemand en zal ook niemand wegmoffelen dat een heleboel Vlamingen toen "fout" zijn geweest. De Belgische en met name Vlaamse geschiedenis loopt over van "collaboratie met den Duts".

Ik heb toch nog altijd de indruk dat dat in Nederland inderdaad heel anders is, en dat bij brede lagen van de bevolking nog steeds het beeld heerst van het "heroïsche verzet van het Nederlandse volk tegen de Duitse bezetter", terwijl er mogelijk in Nederland nog veel méér mensen "fout" waren dan in België.

goede column.
toppie helemaal mee eens ;D
Face it: Nederlanders zijn nu eenmaal gore hypocrieten. En te laf (of te hypocriet? ) om dat te erkennen.
die feiten die jij opnoemt ken ik allang, maar de gemiddelde BrEeZaH vast niet
userIcon
Wat een complete ONZIN.

Ik ben juist opgegroeid met precies hetzelfde verhaal dat jij nu napapagaait.

Ik ben zo doodgegooid met "we moeten ook onze negatieve dingen kunnen erkennen" dat er helemaal geen ruimte meer was voor positieve dingen.
Hetzelfde geldt voor de media in de afgelopen 15/20 jaar. (ik ben van 1976, weet niet hoe het vroeger was)

Voorbeeldje, de meeste mensen met enige opleiding weten dat uit Nederland het hoogste percentage Joden is afgevoerd. Wat maar heel weinig mensen weten is dat Nederland nummer twee staat op de lijst van rechtvaardigen van Yad Vashem.

Daarnaast vind ik je column compleet respectloos.

Zinnen als : "en natuurlijk duiken de verzetsstrijders van weleer opeens op. De meesten lopen scheef van de medailles en waren liever thuis gebleven. "
getuigen voor mij niet van respect voor de mensen die hebben gevochten voor jouw vrijheid om onzin op te schrijven en dat als column te publiceren.

Ga je schamen.

Zie ook Nieuwrechts en aandacht voor 'vaderlandse geschiedenis'

userIcon
PS: je hebt nog nooit over Mussert gehoord op school? Op welke school heb jij gezeten?
Dezelfde die je vertelde over Piet Hein de Ruiter?

Piet Hein was een zeeheld.
Michiel de Ruiter was een zeeheld.

Twee personen, niet één.
man TheGrandWazoo (Redactie Frontpage) 05-05-2005 @ 13:13 fotoboek no homepage
userIcon
Excuses voor het door elkaar halen van de twee 'zeehelden'. Hoewel dat ook rotzakken waren...daar hoor je dus niks over.

Lees mijn column eerst eens goed. Verder wil ik niets te maken hebben met enge mannen van nieuw rechts.
userIcon
Daar heb ik meer dan genoeg over gehoord. Een stel wrede piraten waren het. Wat er dan weer niet bij vermeld wordt is dat ze dat in die dagen allemaal waren, niet alleen de Nederlanders.
Het wordt voorgesteld alsof alleen de Nederlanders zo slecht waren.

En ik wil ook niets te maken hebben met Nieuw Rechts, maar dat weerhoud mij er niet van erover te discussieren. De topic titel is trouwens misleidend, het gaat veel meer over hoe de Nederlandse geschiedenis aan ons wordt geleerd.

Als je tijd hebt, lees het eens door, als dit onderwerp je genoeg interesseert om er een column over te schrijven zal je dit topic waarschijnlijk ook interessant vinden.
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 10:22 schreef Ubeydullah het volgende:
die feiten die jij opnoemt ken ik allang, maar de gemiddelde BrEeZaH vast niet
Mijn tekst
als tweedejaars studente geschiedenis ben ik het er helemaal mee eens dat er in het geschiedenisonderwijs ontzettend veel wordt weggelaten: we waren allemaal goed in de WO II, ook in Indonesië waren we met iedereen goede vriendjes en natúúrlijk hebben wij geen slaven vanuit Afrika vervoerd..Hele eeuwen worden vergeten in de geschiedenisboeken die ik op mijn stageschool moet gebruiken..
Maar aan de andere kant: probeer in die twee uurtjes per week maar iets in die koppies te stampen, als je zelfs nog de vraag krijgt: "wie? Jezus Christus? wie is dat dan?"

het is zeer bedroevend gesteld met het historisch besef in Nederland..
userIcon
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 12:41 schreef Viajero het volgende:
PS: je hebt nog nooit over Mussert gehoord op school? Op welke school heb jij gezeten?
Dezelfde die je vertelde over Piet Hein de Ruiter?

Piet Hein was een zeeheld.
Michiel de Ruiter was een zeeheld.

Twee personen, niet één.
zeeheld, moordenaar, ach...

visie? invalshoek?
Goed punt, slecht uitgewerkt. Het is een feit dat voor veel mensen die 2 minuten stilte een verplichting zijn.

Maar ik ben het niet met je eens dat je daarom de veteranen maar moet gaan beledigen, of dat we met z'n allen de koppen in het zand hebben zitten.

Het is algemeen bekend dat Anton Mussert een grote overloper was, dat er in Nederland procentueel de meeste Joden zijn gedeporteerd (met dank aan een Nederlander die een mooi registratie systeem had uitgevonden), en het is net zo bekend dat de WIC gewoon een partij zeerovers waren, die van de Nederlandse regering een vrijbrief hadden gekregen om alles wat los en vast zat te plunderen en te brandschatten. Slavenhandel is overigens ook zo'n fraaie bezigheid van ons geweest.

Tenminste, ik neem aan dat dit soort belangrijke zaken, namen en feiten nog steeds in de geschiedenisboeken staan die ik 5 jaar geleden heb doorgeworsteld. Ik denk dan ook dat iedereen die een middelbare opleiding genoten heeft zich echt wel iets voor kan stellen bij de schaduwkant van Nederland. Wij zijn echt geen lieverdjes, en dat weten we ook.

Maar daar schiet je dan ook het doel voorbij, die 2 minuten zijn bedoeld om de mensen die gevallen zijn voor onze vrijheid te herdenken en te eren.
Niet om onszelf ervan bewust te maken dat we zo'n schoften zijn dat we die bevrijding niet verdient hadden, want daar lijk je op aan te sturen.
21  van 21 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 20/12 Damesvuurwerk6
» 19/12 Net als in de oorlog15
» 18/12 Afrikaantje pesten3
» 18/12 Mijn kerstverhaal5


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden