Weekdeals (728x90)

Donner de geschrokkene

Algemeen • Geschreven door Bas (Tha_BlonT) op 24-04-2005 @ 17:10
print 
Je kan toch niet anders dan een beetje glimlachen als uit onderzoek blijkt dat allochtone jongeren vier keer zo vaak in contact met de politie komen dan autochtone jongeren. En wonder boven wonder, het zijn in die groep ook nog de Marokkanen die er met kop en schouders boven uitsteken. En minister Donner die geschrokken reageert. Echt? Ja sukkel, dat roepen ze hier op FOK! al jaren.

Het publiek heeft vaak snel de mond vol van onwaarheden. Gebeurtenissen worden overtrokken en zwarte pieten worden maar al te snel uitgedeeld. Toch kan de uitkomst van dit onderzoek toch niemand echt verrassen, lijkt mij. Op FOK! is dikwijls hard tegen hard de discussie gevoerd of er nu teveel of te weinig nadruk lag op allochtonennieuws. Of allochtonen nu wel of niet veelplegers waren, en wel of niet overal de boosdoeners van waren. De ene groep smulde bij elk nieuwtje in hun bevestigde vooroordeel, de andere vond het stigmatiseren. De één vond het terecht, een groot probleem verdient aandacht. De ander vond het vervelend, wilde liever dat we deze jongeren niet in een hoekje drukten waardoor we misschien de hele groep benadeelden. De goeden die ook onder de slechten lijden en juist daardoor ook slecht werden. De één wilde het probleem benadrukken, de ander het probleem niet vergroten.

Nu is het echter bewezen. De allochtonen plegen vier keer zo vaak een misdrijf dan de autochtonen. De Marokkanen doen daarin het meest hun best. En wat nu? Heeft de eerste groep nu gelijk gekregen? Ja en nee. Ik denk namelijk dat het niet van belang is. Het is in mijn ogen goed voor beide partijen die hun mening hier steeds weergaven. Groep één probeerde toch al tijden duidelijk te maken dat er echt wat mis was, en riepen daardoor steeds harder moord en brand. Groep twee wilde via de weg gaan die de goeden spaarde. Die groep ontkende vanuit hun oplossingsgerichtheid misschien ten dele de problematiek, maar wel uit goede wil. Zij kan zich nu gerust stellen in een halt aan de stigmatisering.

Onderzoek wijst uit, objectieve analyse geeft weer; er is een probleem. Nu kunnen beide groepen elkaar de hand schudden. De berichtgeving is gerechtvaardigd geweest omdat het nieuws nu eenmaal vaak slecht nieuws is en in deze de allochtonen er vaker mee te maken hebben. Maar ik neem aan dat nu dit vaststaat, het stigma 'alle' allochtonen zijn slecht ook minder benadrukt hoeft te worden. Tenslotte weet nu iedereen dat het probleem er is en hoeft het probleem niet meer bewezen te worden. Dus kunnen we nu het modder smijten en over de bol aaien achterwege laten en aan de oplossing gaan werken.

Een oplossing die hopelijk een mix van beide groepen in zich heeft. Het bevorderen van kansen en tegelijkertijd het harder aanpakken van de groep die het verpest. Een tweesporen beleid is namelijk altijd beter dan een eenzijdige aanpak. Laten we niet in dezelfde patstelling terecht komen zoals dat bij de probleemanalyse gebeurde. Laten we nu niet alleen gaan roepen om hardere straffen, en laten we nu ook niet alleen gaan roepen om betere opvoeding, begeleiding en kansen. Beide groepen hebben namelijk gelijk. De klokkenluiders en de klepelaars.

De regering gaat zich er nu ook over buigen. Wat mij zo ergert is dat Donner geschrokken is. Het is zijn taak om deze cijfers al veel eerder binnen te hebben. Dat de oorzaak heel gecompliceerd is wil ik erg graag geloven, maar de droge cijfers zijn verdomd makkelijk na te kijken. En al helemaal gezien onze neiging tot het registreren van elke poep en scheet op wat voor gebied dan ook. Hiermee heeft hij voor mij al gefaald. Dit is geen probleem dat ineens is ontstaan. Het is al jaren in ontwikkeling, en juist daardoor zijn de verschillen in opvatting zo ver van elkaar vandaan komen te staan. De één wilde maar bewijzen, de ander wilde maar helpen. En wie moet hierin uitsluitsel geven? Juist, een daadkrachtige regering. Eén die vooruit kijkt, in plaats van achter de feiten aanloopt. Als zij hun werk goed hadden gedaan, waren wij niet zo verdeeld geweest.



Lees ook:

» 06:00 Mohammed & De Moskee0
» 20/05 hellehond3
» 20/05 Jurysport is geen sport5
» 20/05 De grote twijfel column7


delen | eKudos nujij

2830 views / 22 reacties
Reacties op dit bericht
22  van 22 reacties op deze pagina. Pagina  1
Ik ben het in hoofdlijnen met je eens, maar ik vraag me dus nog steeds af hoe je deze cijfers moet zien. Want is het fair om deze twee groepen te vergelijken, de allochtonen die vaak in de armere wijken wonen en die minder kansen krijgen dan autochtonen en de autochtonen waaronder zeker ook criminelen zijn, maar die over het algemeen toch een betere kans hebben in deze maatschappij. Ik zal zeker niet ontkennen dat er problemen zijn, maar ook deze cijfers moet je toch echt eerst nog eens kritisch bekijken. Statistieken kunnen zeer bedrieglijk zijn. Een kreet als: "allochtonen zijn vier keer zo crimineel als autochtonen" klinkt duidelijk, maar toch kan het in de praktijk nog wel wat anders liggen. Als dit weer allochtonenknuffelend klinkt, sue me, cijfers en statistieken moet je altijd zeer kritisch bekijken, want het is heel makkelijk om een vertekend beeld te krijgen van de werkelijke situatie.

Ik weet uit eigen ervaring dat er zeer hardwerkende allochtonen zijn, ik heb regelmatig met allochtonen samengewerkt, ook met Marokkanen en Turken. Daarnaast heb ik vrienden die ook allochtonen zijn. Ik weet dus dat al die denkbeelden over allochtonen die sommigen hier hebben gewoon niet kloppen. Elke groep heeft zo z'n zwarte schapen, laten we daar eerlijk over zijn. Die SBS-documentaires over "probleemwijken" hebben weer eens duidelijk gemaakt dat ook lang niet alle autochtonen zulke brave mensen zijn. Maar sommige mensen hier verliezen het perspectief en plaatsen het liefste een hele groep in een bepaalde categorie. Dan wordt het: "er zijn ook goeden onder" in plaats van: "de slechten verpesten het voor de goeden."

Het is een moeilijke situatie. Allochtonen hebben een achtergestelde positie, verdienen minder, wonen in achterstandswijken, kunnen hun kinderen geen goede school laten bezoeken, hun kinderen krijgen ook weinig perspectief en gaan daardoor op het slechte pad. Allochtonen krijgen daardoor een slecht imago, worden nog meer geweerd op de arbeidsmarkt en ga zo maar door. Vervolgens vinden sommige allochtonen dat slechte imago stoer. "Hee, ze zijn bang voor ons!" En de politie kan ook niets, pas veel te laat wordt er ingegrepen, wanneer die gasten al zo ver heen zijn dat ze bijna niet meer op het rechte pad te krijgen zijn. Dan krijgen ze vervolgens ook nog eens lage straffen en maken ze bij hun vrienden de blits omdat ze hebben gezeten. Waardoor anderen ook weer diezelfde kant op gaan, zeker wanneer ze zien dat deze gasten wél geld hebben en een mooie auto en wat allemaal niet...

Misschien dat onze eigen samenleving ook een belangrijke rol speelt in deze problematiek. Vergeleken met de cultuur van veel allochtonen is die van ons zeer liberaal en ruimdenkend. Bijna alles lijkt te mogen en echte regels lijken we niet meer te hebben. Sociale controle is er in deze maatschappij ook bijna niet meer. We roepen wel vaak dat allochtonen zich moeten aanpassen, moeten inburgeren, maar waaraan moeten ze zich aanpassen en hoe moeten ze zich inburgeren? Ja, ze moeten de taal leren, daar zijn we het allemaal mee eens, maar welke normen en waarden moeten ze overnemen? Want zodra Balkenellende daarover begint lacht half Nederland zich slap. Wij hebben ook geen respect voor een minister-president die denkt ons op te kunnen leggen wat wel en wat niet mag. Dus wat moeten allochtonen hier wel niet van denken?

Allochtonen zijn inmiddels duidelijk een achtergestelde groep. Ze hebben een slecht imago, ook wanneer ze zelf een goede achtergrond hebben en nooit iets hebben misdaan, waardoor ze zich nog eens extra moeten bewijzen willen ze een kans maken. Veel Nederlanders willen hen ook niet langer hier hebben en voelen zich aangetrokken tot de harde opstelling van Wilders. Maar Wilders is niet realistisch, die wil liever hele wetten opschorten dan binnen de bestaande grenzen proberen om de problemen op te lossen. Hij komt alleen maar met populistische uitspraken die niets oplossen en de zaak alleen nog maar meer op scherp zetten. Helaas kunnen de overige politieke partijen hier weinig tegenin brengen. Die hebben de problematiek jarenlang ontkend en het is inderdaad belachelijk dat er nu pas een onderzoek ligt en dat Donner nu opeens schrikt. Heeft hij niet opgelet? Heeft hij dan werkelijk nooit begrepen waardoor Pim Fortuyn en de LPF uit het niets opeens zo populair konden worden? Simpelweg door te roepen wat veel mensen dachten! Maar de grote politieke partijen hebben hier niets tegenover gesteld, juist nu het zo nodig is.

Ik ben bang dat er nu juist een grote groep zal opstaan die zal zeggen: "Zie je wel, ze deugen niet! Weg ermee!" In plaats van ook eens kritisch naar zichzelf te kijken. WIJ, de autochtonen hebben deze situatie veroorzaakt, laten wij hem ook oplossen! Laten we inderdaad de problemen die er zijn niet meer ontkennen, laten we de groepen in deze samenleving die overlast veroorzaken aanpakken, welke huidskleur ze ook mogen hebben! Laten we echter rechtvaardig optreden en laten we ervoor zorgen dat de goeden niet weer eens onder de slechten moeten lijden!
userIcon
quote:
Wat mij zo ergert is dat Donner geschrokken is.
Dat heet een politiek correcte reactie... Je snapt toch wel dat hij niet zomaar kan zeggen "ja, maar dat is toch al maanden/jarenlang common knowledge!" ...

Nee, Donners taak is om Nederland zo veilig mogelijk te houden en dat doe je niet door hardop te roepen dat je allang wist dat allochtonen crimineler waren. Om dat te doen is het belangrijk dat "goede allochtonen" zich ook betrokken voelen bij het probleem. Donner laat nu zien dat hij geen vooroordelen had en dat hij ervan schrok. Daarmee hoopt hij dat de allochtone gemeenschap nu ook inziet dat het nu menens is en er echt iets moet gebeuren.

En kom op mensen, zomaar mensen uitzetten zal nooit gebeuren: ongrondwettelijk. We moeten dus het beste ervan maken nu, en dat doe je niet door verschillen te benadrukken en mensen in groepen in te delen. Daarbij hoeft dit niet eens struisvogelpolitiek te zijn als hij maar doet wat hij moet doet!

Elke keer als er nu een bericht op de FP staat met de woorden "de dader van Marokkaanse afkomst ..." dan kunnen 'wij westerlingen' met z'n allen weer gerust denken "ah, het was niet 'een van ons'" en "weer die allochtonen". Dat is het verschil tussen hoe Donner en hoe de media omgaan met deze informatie
quote:
Ik ben het in hoofdlijnen met je eens, maar ik vraag me dus nog steeds af hoe je deze cijfers moet zien. Want is het fair om deze twee groepen te vergelijken, de allochtonen die vaak in de armere wijken wonen en die minder kansen krijgen dan autochtonen en de autochtonen waaronder zeker ook criminelen zijn, maar die over het algemeen toch een betere kans hebben in deze maatschappij.
Daar ben ik het wel mee eens... maarja, maak dat het "general public"maar duidelijk
Goede column!

Op zoek naar de oplossing! Een tweesporenbeleid is het beste geef je aan... Het zal de bedoeling niet geweest zijn, maar bij het probleem dat onderwerp is in deze column zal het toch uiteindelijk gaan om welke oplossing er gezocht wordt.

Volgens mij moet je de groepen bereiken. Verbale communicatie is de enige manier om contact te kunnen zoeken. De enige manier ook om iets rond de problemen te kunnen bewerkstelligen.
Vraag 1 luidt dus: Hoe zoek je contact met de betrokken groepen?

Dan moet er een methode van aanpak worden bedacht. Met wat voor voorstel kom je bij de groepen. Wat zou een manier kunnen zijn om problemen op te kunnen lossen. Volgens mij kiezen de allochtone probleemgroepen niet voor niks voor deze weg. Ze kiezen de weg met de minste weerstand. Dat wil zeggen dat een andere weg goeddeels geblokkeerd is. Een uitzicht op een normaal leven zien ze niet meer. De overheid kan in dat gat springen. Deze kan hulp aanbieden om de situatie voor de allochtone jongeren te verbeteren.
Vraag 2 luidt dus: Wat voor hulp bieden we de allochtonen uit het onderzoek aan?

En nu heb ik hier een mooi verhaaltje neergeschreven, maar de praktijk is natuurlijk weerbarstig en niet te vergelijken met de theorie. Bovendien is er de vraag met welk instrument de overheid toenadering zoekt.
Vraag 3 luidt dus: Hoe kun je dit het beste in praktijk brengen?
userIcon
Hmm, als je marketing-technisch erover gaat nadenken dan zou het misschien niet eens zo'n slecht idee zijn als er een soort Pim Fortuyn onder de allochtone bevolking van NL zou opstaan. Deze persoon zou de Nederlander in het algemeen moeten adresseren en zou z'n afkeer tegen criminele allochtonen in het bijzonder moeten uiten.
Ach, over tien jaar zijn het de Polen.
userIcon
Kut column, leuk opgehangen maar inhoudelijk slaat het nergens op. De open deuren zijn de enige zaken die ergens op slaan.

Hoe kan je de regering nou de schuld geven voor die vermeende (ik merk er niks van) verdeeldheid.

Jij (en hij en zij en wij en jullie en ons) zijn zelf verantwoordelijk voor die 'verdeeldheid' niet meneer Donner.
quote:
Op zondag 24 april 2005 17:40 schreef Sorcerer8472 het volgende:

[..]

Dat heet een politiek correcte reactie... Je snapt toch wel dat hij niet zomaar kan zeggen "ja, maar dat is toch al maanden/jarenlang common knowledge!" ...
Tja, wanneer die het wel gewoon toegegeven had, zou die nu niet het predikaat van blinde sukkel met oogkleppen op krijgen....

userIcon
Zoals je al zegt verbaasde dit onderzoek ons niets, die wereldvreemde Donner is de enige die dit nog niet wist, en toch verwacht je dat dit onderzoek nu een eind maakt aan een eeuwige discussie?

Ik denk dat de kern van de discussie ligt in de vraag of statistiek reden mag zijn voor het generaliseren van grote groepen mensen. En hoe wordt deze vraag door dit onderzoekje-van-niks beantwoord? Niet!
Leuke column en ik ben het met sommige dingen ook wel eens, maar ik vind het wat makkelijk dit onderzoek aan te grijpen om de berichtgeving over allochtonen te justificeren. Ik geloof gelezen te hebben dat van de misdrijven, 37% door allochtonen gepleegd wordt, maar als je dit naast de berichtgeving over misdrijven door allochtonen zou leggen, denk ik niet dat dit ook 37% zal zijn...vooral niet als het Marrokanen betreft.

Maar ik ben blij dat de spreekwoordelijke 'kogel door de kerk is' en dat we nu ook daadwerkelijk kunnen gaan werken aan oplossingen voor dit probleem.
quote:
Op zondag 24 april 2005 18:03 schreef tudoros het volgende:
Wat zou een manier kunnen zijn om problemen op te kunnen lossen. Volgens mij kiezen de allochtone probleemgroepen niet voor niks voor deze weg. Ze kiezen de weg met de minste weerstand. Dat wil zeggen dat een andere weg goeddeels geblokkeerd is. Een uitzicht op een normaal leven zien ze niet meer. De overheid kan in dat gat springen. Deze kan hulp aanbieden om de situatie voor de allochtone jongeren te verbeteren.
Als ze criminelen de weg van de minste weerstand kiezen, is een nieuwe weg met nog minder weerstand creëren niet de enige oplossing. Je zou ook kunnen denken aan zorgen dat er méér weerstand komt op het criminele pad. Door een einde te maken aan draaideurjustitie bijvoorbeeld. Of door relatief kleine overtredingen al harder aan te pakken, voordat het criminele gedrag escaleert.
userIcon
quote:
Op maandag 25 april 2005 09:53 schreef Ared het volgende:

[..]

Als ze criminelen de weg van de minste weerstand kiezen, is een nieuwe weg met nog minder weerstand creëren niet de enige oplossing. Je zou ook kunnen denken aan zorgen dat er méér weerstand komt op het criminele pad. Door een einde te maken aan draaideurjustitie bijvoorbeeld. Of door relatief kleine overtredingen al harder aan te pakken, voordat het criminele gedrag escaleert.
Niemand kiest er voor draaideurcrimineel te worden hoor...Dat is een vicieuze cirkel waar je in beland.
quote:
Op maandag 25 april 2005 09:53 schreef Ared het volgende:

[..]

Als ze criminelen de weg van de minste weerstand kiezen, is een nieuwe weg met nog minder weerstand creëren niet de enige oplossing. Je zou ook kunnen denken aan zorgen dat er méér weerstand komt op het criminele pad. Door een einde te maken aan draaideurjustitie bijvoorbeeld. Of door relatief kleine overtredingen al harder aan te pakken, voordat het criminele gedrag escaleert.
Zou dat de crimineel aanzetten tot denken?
Ik ben nu 2 keer min of meer op de vingers getikt door mijn provider wegens het distributeren van films (iets wat ik Emule nog niet afgeleerd had). De eerste keer vanwege een te hoge upload en de tweede keer omdat ze getipt waren door Paramount. Nu schrik ik dus wel een beetje als ik vooraan de film al die prietpraat over hoge boetes en strenge straffen bij illegale verspreiding lees.
Een combinatie van factoren helpt bij dus wel: En goed voorlichten over straffen én laten zien dat je ook daadwerkelijk harder aanpakt.
Net als Donner ben ik ooknogal geschrokken!
Dat er nog steeds van die verdraaiende onderzoeksresultaten in het nieuws komen is volgens mij echt van de gekke.
Ga maar eens de gevangenispopulatie afvinken, dan is er maar een conclusie mogelijk.
De onderzoekers verdraaien de cijfers op een onbeschaamde manier [nog steeds dus].
De werkelijke cijfers zijn veel hoger!
quote:
Op zondag 24 april 2005 19:10 schreef DarkSlide het volgende:
Ach, over tien jaar zijn het de Polen.
Nope; de Belgen, want over tien jaar zitten we midden in een burgeroorlog waar Vlaanderen en Walonie willen scheiden. De Fransen helpen Wallonie, dus de Vlamingen stromen onze streken in, richten veel schade aan, in deze loop, en zullen alleen eindigen in de illegale industrie in de Randstad.
userIcon
quote:
Op maandag 25 april 2005 13:34 schreef EnderOnline het volgende:
Niemand kiest er voor draaideurcrimineel te worden hoor...Dat is een vicieuze cirkel waar je in beland.
Natuurlijk, het zijn allemaal zielige slachtoffers. Niemand kiest er tenslotte voor om geen dure merk-kleding te kunnen dragen, geen dure auto's te kunnen hebben en er geen dure hobbies op na te houden. Het is natuurlijk een schande dat de belastingbetaler niet verplicht wordt om deze slachtoffers van de consumptie-maatschappij niet van alle luxe te voorzien en dat daardoor deze zielige personen gedwongen worden om te stelen, drugs te dealen en meisjes de prostitutie in te werken.

Allemaal onze schuld, maar misschien is een clubhuis een goed begin om het weer goed te maken?
userIcon
quote:
[b] Als dit weer allochtonenknuffelend klinkt, sue me, cijfers en statistieken moet je altijd zeer kritisch bekijken, want het is heel makkelijk om een vertekend beeld te krijgen van de werkelijke situatie.
Inderdaad. Puur statistisch gezien zou je alleen iets over allochtonen kunnen zeggen als je ze vergelijkt met autochtonen van dezelfde achtergrond socio-economische status, etc. (zodat allochtoon/autochtoon de enige factor is die verschilt tussen de twee groepen die je vergelijkt) maar dat gebeurt eigenlijk nooit. Terwijl als je een overwegend arme, laag opgeleide, allochtone bevolking vergelijkt met een gemiddeld rijkere en hoger opgeleide autochtone bevolking, kan elke idioot voorspellen dat er een verschil uitkomt, want je bent appels met peren aan het vergelijken en die zijn nu eenmaal niet hetzelfde.
De vraag is, scoort de allochtone bevolking zoveel slechter dan autochtonen van hun SE-status, opleidingsniveau etc., oftewel is er echt een verschil dat alleen maar veroorzaakt wordt door hun allochtoon-zijn?

Het is eigenlijk veel te laat voor dit soort praat.
Donner is een berekenende regent met calvinistische inslag die het hoofd ten alle tijden koel houdt. Die staat helemaal nergens van te kijken.

Je moet eens nagaan wat de reacties waren geweest als in de kranten had gestaan 'Donner kijkt niet op van de cijfers'.
userIcon
quote:
Op zondag 24 april 2005 17:38 schreef Skeptic het volgende:
Het is een moeilijke situatie. Allochtonen hebben een achtergestelde positie, verdienen minder, wonen in achterstandswijken, kunnen hun kinderen geen goede school laten bezoeken, hun kinderen krijgen ook weinig perspectief en gaan daardoor op het slechte pad. Allochtonen krijgen daardoor een slecht imago, worden nog meer geweerd op de arbeidsmarkt en ga zo maar door. Vervolgens vinden sommige allochtonen dat slechte imago stoer. "Hee, ze zijn bang voor ons!" En de politie kan ook niets, pas veel te laat wordt er ingegrepen, wanneer die gasten al zo ver heen zijn dat ze bijna niet meer op het rechte pad te krijgen zijn. Dan krijgen ze vervolgens ook nog eens lage straffen en maken ze bij hun vrienden de blits omdat ze hebben gezeten. Waardoor anderen ook weer diezelfde kant op gaan, zeker wanneer ze zien dat deze gasten wél geld hebben en een mooie auto en wat allemaal niet...
Ze zijn niet achtergesteld. Ze krijgen allemaal stuk voor stuk de kans om te studeren. Maar ze vertikken het gewoon of zijn simpelweg niet slim genoeg ervoor of om wat voor reden dan ook doen ze het niet. Dan moeten ze ook niet raar opkijken dat ze op/na hun mbo opleiding moeten concurreren met honderden andere mensen voor hetzelfde baantje/stageplaats en dat werkgevers dan liever een autochtoon nemen. het probleem ligt echt volledig bij die groep zelf en niet bij de autochtone werkgevers. Een Philips of Akzo Nobel zal heus wel een hbo/universitair afgestudeerde persoon van niet-Nederlandse afkomst aannemen als hij/zij blijk heeft gegeven goede kwaliteiten te hebben.
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 18:15 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ze zijn niet achtergesteld. Ze krijgen allemaal stuk voor stuk de kans om te studeren. Maar ze vertikken het gewoon of zijn simpelweg niet slim genoeg ervoor of om wat voor reden dan ook doen ze het niet. Dan moeten ze ook niet raar opkijken dat ze op/na hun mbo opleiding moeten concurreren met honderden andere mensen voor hetzelfde baantje/stageplaats en dat werkgevers dan liever een autochtoon nemen. het probleem ligt echt volledig bij die groep zelf en niet bij de autochtone werkgevers. Een Philips of Akzo Nobel zal heus wel een hbo/universitair afgestudeerde persoon van niet-Nederlandse afkomst aannemen als hij/zij blijk heeft gegeven goede kwaliteiten te hebben.
[cynisch]
En vrouwen vertikken het ook gewoon om hoge functies aan te nemen. Die hebben helemaal niet last van een glazen plafond. Het ligt helemaal aan de instelling van de vrouwen.

Allochtonen komen ook helemaal niet uit een andere cultuur. Ze vinden het ook helemaal niet moeilijk om hier een bestaan op te bouwen. Met al de kansen die ze hebben hier. Er is helemaal niet sprake van een visieuze circel waarin ze terechtkomen. Noch van groepswerking tussen allochtonen onderling.
Nee, allochtonen hebben helemaal geen status aparte voor werkgevers (ook niet onbewust ofzo).

Allochtonen... praat me er niet van, Arrogante nietswillende groep. Van onze hulp genieten, maar niet aan het werk willen. Stelletje sukkels dat het zijn. Wij, wij autochtonen zijn eigenlijk veel beter. Wij willen tenminste wel werken. Wij komen tenminste niet zo vaak op straat en zijn niet zo dom om niet te gaan leren. [/cynisch]
quote:
Op zondag 24 april 2005 22:07 schreef Tobbes het volgende:
Kut column, leuk opgehangen maar inhoudelijk slaat het nergens op. De open deuren zijn de enige zaken die ergens op slaan.

Hoe kan je de regering nou de schuld geven voor die vermeende (ik merk er niks van) verdeeldheid.

Jij (en hij en zij en wij en jullie en ons) zijn zelf verantwoordelijk voor die 'verdeeldheid' niet meneer Donner.
kom jij net onder je steen vandaan ofzo? ...als ik hier gewoon door de stad loop, en ik kom 10 allochtonen tegen, dan zitten er minimaal 3 bij die weer even een grote mond open moeten trekken, zonder dat ik wat heb gezegt.
kom ik 100 autochtonen tegen hier, zit er misschien maar 1tje bij.
en dan ben ik voor deze "verdeeldheid" zelf verantwoordelijk? Heb ik hun ook maar iets gedaan dacht het niet . Kortom er is nog veel werk aan de winkel
userIcon
JOH

Dadelijk krijgt 50cents weer de schuld, zoals op de Antillen gebeurd.
Of blijkt dat Ali-B met steun van de overheid ons een rad voor de ogen draait.
Of dat de makers van de vele soorten baseball petjes welk door vele marokkaanse jongeren gedragen worden er toe zou leiden dat hun hersenen niet zouden kunnen groeien tot volle proportie vanwege de aanwezige balk voorin de cap.

Bah bah bah.....
Die gasten gewoon met alle respect teminste één keer terug naar hun moederland laten gaan voor de duur van teminste 1 jaar.
Om zo de harde realiteit daar te kunnen doen opsnuiven, en zo het een en ander te beseffen over de waarde van verblijf in Nederland, alvorens ze naar hier terug te sturen/laten keren, ondersteund met een aanreiking van opleiding, werk en onderdak gelijk autochtonen hier in Nederland aangereikt krijgen..
Werkt dit niet ? .... dan stel ik voor Oprah W. te bellen... misschien heeft die nog een idee }:O
De probleemgroepen zijn geïdentificeerd...... nu nog eruit trappen.
22  van 22 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 06:00 Mohammed & De Moskee0
» 20/05 hellehond3
» 20/05 Jurysport is geen sport5
» 20/05 De grote twijfel column7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden