Iets meer enthousiasme voor Ugur

Algemeen • Geschreven door Michel (methodmich) op 29-01-2005 @ 08:17
print 
Sinds vorige week weten we wat hij gaat doen. De man die voetbalminnend Nederland en Turkije toch zeker enige tijd bezig hield, maakte toen bekend voor welk van deze twee landen hij interlandvoetbal zal gaan spelen. De keuze van Ugur Yildirim, rechtsbuiten van SC Heerenveen, viel op ons land. Een besluit dat je eigenlijk alleen maar zou kunnen toejuichen, maar dat wat mij betreft nogal lauw ontvangen wordt.

Wie de voorgeschiedenis kent, zal allicht ietwat verrast geweest zijn door Yildirims keuze. Hij verklaarde eerder namelijk dat hij in principe voor Turkije uit wilde komen, omdat daar zijn hart lag en het toch het land van zijn ouders was. Later matigde hij zijn toon al een beetje, door te verklaren dat hij er over na zou gaan denken als Nederland hem eerder zou benaderen. Welnu, onlangs nodigde zowel de Turkse bondscoach Ersun Yanal als onze eigen Marco van Basten hem uit en dus stond Ugur voor een duivels dilemma.

Dat hij, ondanks dat hij in Apeldoorn is geboren en al zijn hele leven in Nederland woont en voetbalt, in eerste instantie voor Turkije wilde kiezen, verbaast me niet echt. Als jonge rechtsbuiten van Go Ahead Eagles was een selectie voor Nederland ver weg. Zeker met Dick Advocaat als bondscoach. Onder Van Basten is het klimaat rond Oranje echter dusdanig veranderd, dat iedere speler uit de eredivisie weer spontaan begint te dromen van een interlandloopbaan. Verrassend was het dan ook niet dat Van Basten, na Yildirims fraaie entree in de eredivisie, bij hem is uitgekomen. Alleen al omdat Romeo Castelen voorlopig even lijkt te hebben afgehaakt, is de keuze voor Yildirim een logische. Yildirim is geen rechtsbuiten die een man passeert en vervolgens met kalk aan de schoenen een voorzet aflevert. Yildirim is iemand die gewoon de voorzet rond de man heen slingert en bovendien ook een fijne vrije trap kan nemen. Iemand die je er goed bij kunt hebben.

Waarom dan toch zo sceptisch gereageerd door sommige voetballiefhebbers? Het feit dat Yildirim geen Nederlandse roots heeft, kan er niet aan bijdragen. Er spelen al sinds jaren Surinamers voor Oranje. Wat was ons team in 1988 geweest zonder Gullit en Rijkaard? Patrick Kluivert is recordtopscorer van Oranje, Aron Winter werd kortstondig recordinternational en Edgar Davids is zelfs de huidige aanvoerder van het Nederlands elftal. Dat er Surinamers meedoen is al jaren geen vreemd fenomeen meer.

De laatste jaren beginnen echter de jongens van Marokkaanse en Turkse komaf ons voetbal te veroveren. Die denken anders, dat is een feit. Zij hebben toch wat meer binding met hun vaderland en afkomst dan de Surinamers. In ieder geval hebben zij ook een beter alternatief, want Marokko en Turkije zijn redelijke voetballanden. Op die manier kon het gebeuren dat jongens als Boutahar en El Hamdaoui wel voor Jong Oranje uitkwamen, maar uiteindelijk Marokko prefereerden. Boukhari deed het zelfs al in de jeugd. Dries Boussatta speelde zelfs voor beide nationale elftallen. Stuk voor stuk jongens die in Nederland zijn opgegroeid.

Misschien dat daar de schoen wringt. Ze gaven aan dat ze, ondanks hun goede leven hier, toch voor het land van hun ouders wilden spelen. Sommige mensen noemen dat ondankbaar. Persoonlijk zie ik dat niet zo. Maar het bevreemdt me dan wel, dat jongens als Boulahrouz en nu dus Yildirim, dan toch niet echt welkom lijken. Zij kiezen voor ons, waarom dan zo lauw? Zij kunnen uitgroeien tot voorbeelden voor andere jonge Marokkaanse en Turkse voetballers, zoals de eerste Surinamers dat waren voor jongens als Gullit en Rijkaard.

Het speelt vast mee dat Yildirim aangaf zijn keuze met het verstand gemaakt te hebben. Hij koos op voetbaltechnische gronden, omdat ons systeem beter past bij zijn spel. Wanneer hij op die manier een club had gekozen, had iedereen hem verstandig genoemd. Nu het echter om Oranje gaat, beginnen sommigen over de eer en de trots. Ach, neem van mij aan dat het grootste deel van de internationals van de laatste jaren echt niet voor de eer van Nederland voetbalt. Voor de eer van zichzelf, dat wil ik wel geloven, maar wie krijgt er echt kriebels van ons volkslied? Ik schat dat het ophoudt bij Dirk Kuijt.

Vandaar dat ik eigenlijk wil vragen om Yildirim straks, wanneer hij voor het eerst voor Oranje speelt, een hartelijke ontvangst te geven. Geef hem het gevoel dat hij welkom is en dat we hem er graag bij zien. Al is het alleen maar vanwege zijn lef voor Nederland te kiezen en omdat hij hiermee een pionier kan worden. Wedden dat als dit gebeurt, Ugur straks ook nog overtuigd kan raken dat zijn keuze voor Nederland misschien wel meer uit het hart kwam dan hij nu misschien denkt?



Lees ook:

» 06:00 Mohammed & De Moskee0
» 20/05 hellehond3
» 20/05 Jurysport is geen sport5
» 20/05 De grote twijfel column7


delen | eKudos nujij

3274 views / 27 reacties
Reacties op dit bericht
27  van 27 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
quote:
Dries Boussatta speelde zelfs voor beide nationale elftallen.
ik dacht dat dit niet kon

maar michel je hebt gelijk, voor Ugur is dit een heel moeilijke beslissing geweest en wij zouden gewoon heel blij moeten wezen, nu kunnen we weer een echt 4-3-3-systeem spelen met 2 echte vleugelspelers (een die zijn man goed kan passeren, Robben, en een die een goeie voorzet heeft, Yildrim)
userIcon
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 09:56 schreef Lizz-n het volgende:

[..]

ik dacht dat dit niet kon
Destijds golden vriendschappelijke duels nog niet als bindend en aangezien Dries alleen oefenduels speelde voor Oranje, kon hij later ook voor Marokko uitkomen.
userIcon
Mooie en zeer waarheidsgetrouwe column
Geheel mee eens! Ik zat al te hopen datie voor Nederland zou kiezen en ben er heel blij mee dat ie ons ook gekozen heeft. Een man met zijn traptechniek, voorzetten kunnen we altijd gebruiken!
userIcon
Helemaal mee eens

Ik zal hem fanatiek aanmoedigen in Birmingham ( als ie word geselecteerd tenminste ).
Voetbal doe je mijn inziens met je hart. Als dat bij je vaderland ligt, moet je lekker daarvoor gaan voetballen als is het Tadzjikistan die nooit verder komen dan een enkel puntje in de kwalificatiereeks.
userIcon
Helemaal mee eens! De supporters zouden Ugur (en ons allemaal) kippenvel moeten bezorgen. Hij kan nog van grote waarde zijn.

Ik kreeg een warm gevoel bij je column. Mooi.

Hij is toch een stuk beter dan van der Meyde.. haha, geintje hoor..
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 13:36 schreef ActaniA het volgende:
Voetbal doe je mijn inziens met je hart. Als dat bij je vaderland ligt, moet je lekker daarvoor gaan voetballen als is het Tadzjikistan die nooit verder komen dan een enkel puntje in de kwalificatiereeks.
dus nederland
wie voetbalt er tegenwoordig nog met zijn hart?
spelen om te winnen
FEIT 1: Yildirim kiest voor Oranje ... ... na lang twijfelen.
(Prima, goede voetballers willen we er graag bij hebben)

Feit 2: PvdA wil het woord autochtone Nederlander niet meer gebruiken.

Alleen het feit al dat hij er lang over na moet denken voor welk land hij uit moet komen wijst al op het feit dat hij zelf niet goed weet waar hij bij hoort. Dus de PvdA wil het onderscheid wegnemen tussen autochtone en allochtone Nederlanders, waarbij de allochtone Nederlander nog niet weet of ze nou Nederlander zijn of Turk (in dit geval). Hoe kan de PvdA dit dan wel bepalen?
Ik nie meer snappe
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 17:30 schreef dramslag het volgende:
wie voetbalt er tegenwoordig nog met zijn hart?
In Rotterdam loopt een geweldige voetballer rond, genaamd Dirk
misschien ben ik een racist als ik dit typ, toch typ ik het maar.

er wordt gesproken over surinamers in het nederlands elftal... ik zal je zeggen surinamers, molukkers, indonesiers en antilianen beschouw ik als nederlanders. waarom?? omdat we dit toentertijd hebben gekoloniseerd (nee ben er niet trots op maar het zijn gewoon de feiten) en ik vind gewoon dat de roots van yildirim meer liggen in turkije dan in nederland kortom hij had voor turkije moeten kiezen. en ik zie de eventuele reacties al voor me daarom zal ik ook dit erbij vermelden: stel dat buffel nooit voor belgie uitgekomen was en van basten had hem gevraagd, was ik er ook op tegen geweest (buffel is gewoon een simpel voorbeeld van mijn part neem je tomasson ibrahimovic of een willekeurige duitser/scandinavier/europeaan als voorbeeld.

maar wellicht heb ik wel een rare gedachtengang hoor... ken aan mij leggen.
userIcon
Niet racistisch hoor. Alleen denk ik dat Yildirim niet te vergelijken is met jouw voorbeelden, omdat dat buitenlanders zijn die hier pas later zijn komen voetballen en Ugur gewoon hier is geboren.
userIcon
Uger is hier geboren en getogen dus zo vreemd vind ik het niet.. Ik ben blij dat hij voor Oranje heeft gekozen, jammergenoeg wordt zijn besluit niet zo gewaardeerd door een heleboel turken. die zien hem namelijk als landverrader.
quote:
Op zondag 30 januari 2005 13:05 schreef Skwish het volgende:
Uger is hier geboren en getogen dus zo vreemd vind ik het niet.. Ik ben blij dat hij voor Oranje heeft gekozen, jammergenoeg wordt zijn besluit niet zo gewaardeerd door een heleboel turken. die zien hem namelijk als landverrader.
Ik denk dat dat wel meevalt. Volgens mij hebben vele Turken of Nederlanders met een dubbele nationaliteit hetzelde probleem. Alleen zij hoeven niet te kiezen. ALS zij zouden moeten kiezen zouden velen (denk ik en hoor ik ook van mijn vrienden) dezelfde keuze maken!!
userIcon
quote:
Op zondag 30 januari 2005 15:03 schreef ismir het volgende:

[..]

Ik denk dat dat wel meevalt. Volgens mij hebben vele Turken of Nederlanders met een dubbele nationaliteit hetzelde probleem. Alleen zij hoeven niet te kiezen. ALS zij zouden moeten kiezen zouden velen (denk ik en hoor ik ook van mijn vrienden) dezelfde keuze maken!!
Ik zal je vertellen, ik vind 't geweldig dat Yildirim voor Nederland heeft gekozen, maar veel Turken haten hem nu (geloof het of niet). Ik spreek veel Turkse jongens, over het algemeen nog vrij relaxte Turken ook. Maar toen we het over Yildirim hadden, werden ze woedend. Yildirim gaat het nog lastig krijgen; Maar hopelijk valt 't mee voor hem
userIcon
quote:
Op zondag 30 januari 2005 15:17 schreef cultheld het volgende:

[..]

Ik zal je vertellen, ik vind 't geweldig dat Yildirim voor Nederland heeft gekozen, maar veel Turken haten hem nu (geloof het of niet). Ik spreek veel Turkse jongens, over het algemeen nog vrij relaxte Turken ook. Maar toen we het over Yildirim hadden, werden ze woedend. Yildirim gaat het nog lastig krijgen; Maar hopelijk valt 't mee voor hem
Overdrijf het niet. Ik ben van Turkse afkomst en heb een grote omgeving en geen enkele Nederlander van Turkse afkomst haat hem. Hij is in Nederland geboren (net als ik) en hij heeft een juiste keuze gemaakt. Als hij voor Nederland speelt, dan steun ik hem. In 1988 destijds heb ik ook feest gevierd omdat ik voor Nederland was. Net als alle andere Turken.
quote:
Op zondag 30 januari 2005 15:17 schreef cultheld het volgende:

[..]

Ik zal je vertellen, ik vind 't geweldig dat Yildirim voor Nederland heeft gekozen, maar veel Turken haten hem nu (geloof het of niet). Ik spreek veel Turkse jongens, over het algemeen nog vrij relaxte Turken ook. Maar toen we het over Yildirim hadden, werden ze woedend. Yildirim gaat het nog lastig krijgen; Maar hopelijk valt 't mee voor hem
Dat valt reuze mee, de meeste vinden het niet leuk maar haten hem niet.
userIcon
quote:
Op zondag 30 januari 2005 18:09 schreef Proxima het volgende:

[..]

Overdrijf het niet. Ik ben van Turkse afkomst en heb een grote omgeving en geen enkele Nederlander van Turkse afkomst haat hem. Hij is in Nederland geboren (net als ik) en hij heeft een juiste keuze gemaakt. Als hij voor Nederland speelt, dan steun ik hem. In 1988 destijds heb ik ook feest gevierd omdat ik voor Nederland was. Net als alle andere Turken.
Let op het volgende:

[01:25:23] Parable Dece:
http://www.vi.nl//upload/188038_340_1106913817054-UfukBagci
DenHaag.jpg
[01:26:20] Biliyorum se: hond nepturk
[01:26:25] Biliyorum se: oprotte met hem
[01:26:33] Parable Dece: wat zou je doen als je hem tegen kwam
[01:26:35] Parable Dece: met hem praten?
[01:26:42] Biliyorum se: nee
[01:26:45] Biliyorum se: kopstoot uitdelen
[01:26:47] Biliyorum se: klaar
[01:26:49] Parable Dece: haha vast
[01:26:52] Biliyorum se: en spugen in de gezicht
[01:26:54] Biliyorum se: kk hond
[01:27:05] Parable Dece: wat dan
[01:27:31] Biliyorum se: gewoon sukkel
[01:27:43] Parable Dece: hehe
[01:27:45] Parable Dece: landverrader?
[01:28:00] Biliyorum se: nee kontgever
quote:
Op zondag 30 januari 2005 19:03 schreef cultheld het volgende:

[..]

Let op het volgende:

[01:25:23] Parable Dece:
http://www.vi.nl//upload/188038_340_1106913817054-UfukBagci
DenHaag.jpg
[01:26:20] Biliyorum se: hond nepturk
[01:26:25] Biliyorum se: oprotte met hem
[01:26:33] Parable Dece: wat zou je doen als je hem tegen kwam
[01:26:35] Parable Dece: met hem praten?
[01:26:42] Biliyorum se: nee
[01:26:45] Biliyorum se: kopstoot uitdelen
[01:26:47] Biliyorum se: klaar
[01:26:49] Parable Dece: haha vast
[01:26:52] Biliyorum se: en spugen in de gezicht
[01:26:54] Biliyorum se: kk hond
[01:27:05] Parable Dece: wat dan
[01:27:31] Biliyorum se: gewoon sukkel
[01:27:43] Parable Dece: hehe
[01:27:45] Parable Dece: landverrader?
[01:28:00] Biliyorum se: nee kontgever
Heeft dit gesprek tussen twee figuren enige waarde? Wil je de uitspraken vergelijken met die van alle turken die in Nederland wonen?

edit: typo
userIcon
quote:
Op zondag 30 januari 2005 20:12 schreef _Benatsch het volgende:

[..]

Heeft dit gesprek tussen twee figuren enige waarde? Wil je de uitspraken vergelijken met die van alle turken die in Nederland wonen?

edit: typo
Ik ben zelf maar een paar Turken irl tegengekomen die Yildirim's besluit accepteerden en hem veel succes gunden. Echter waren er veel meer negatieve reacties over hem in rl en op het internet: 'Yildirim is een landverrader', 'Yildirim is een verkaasde kaaskop', 'Met Yildirim loopt het niet goed af als hij ooit weer in Turkije komt'. etc etc.



Alleen t feit al dat ie twijfelde om voor oranje uittekomen stoort mij al heeel erg tis graag of niet in mijn ogen!!!
Tentweede geloof ik niet dat als hij gewoon een NL paspoort had nu al geselecteerd zou worden, tis een goeie speler, maar daar lopen der veel meer van rond hier in NL...
Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik niet zo heb op zijn type spelers (beckham) ...
Maar hij mag zich bewijzen tegen engeland... misschien sta ik dan wel met men bek vol tanden omdat ie de sterren van de hemel speeld... We zullen zien
userIcon
quote:
Op zondag 30 januari 2005 18:37 schreef IronMikey het volgende:

[..]

Dat valt reuze mee, de meeste vinden het niet leuk maar haten hem niet.
Inderdaad.
Toen SC Heerenveen in Turkije was voor een oefenduel tegen Fenerbahçe, heeft Ersun Yanal (die naar de wedstrijd heeft gekeken!) niet met Ugur gebabbeld. Een grote blunder van Ersun Yanal imho.
Je voorbeelden kloppen echt van geen kilometer.
Een Patrick Kluivert met een talent van 7 kilometer die eerst voetbalt en daarna Sterallures krijgt, of een voetballer met totaal geen talent.
Wat doet Yildrim in hemelsnaam in het rijtje dat ons land moet vertegenwoordigen?!?!?
Die jongen is van geen meter te vergelijken met een Sneijder of een van der Vaart!!
SC Heerenveen, als we daar voortaan al onze nationale spelers vandaan moeten halen kan ik maar beter verhuizen naar Engeland ofzo...
Van Basten veranderde het goed, maar dit is ook weer niet nodig.
quote:
Ik zal je vertellen, ik vind 't geweldig dat Yildirim voor Nederland heeft gekozen, maar veel Turken haten hem nu (geloof het of niet). Ik spreek veel Turkse jongens, over het algemeen nog vrij relaxte Turken ook. Maar toen we het over Yildirim hadden, werden ze woedend. Yildirim gaat het nog lastig krijgen; Maar hopelijk valt 't mee voor hem
Haten doen we niet, maar persoonlijk vind ik het toch niet zo'n goede keuze van hem. Ik denk dat als hij 1 keer een slecht wedstrijd speelt direct uitgevloten zal worden door de Nederlanders en dat van Basten onder druk gezet zal worden. Ik denk dat hij maar een hele korte loopbaan bij oranje zal hebben. Hij zou het veel beter doen als hij voor Turkije zou spelen, daar zou hij echt waardering krijgen en een held kunnen worden.

Ik zal ongetwijfeld de hele linkse enclave tegen me krijgen, maar dit is een vrij land.
Ik zit niet te wachten op Yildrim. En waarom niet? Het is een aardige speler, maar daar is ook alles mee gezegd. Leuk dat hij het WK vrije trappen nemen wint, maar verder ben ik niet zo onder de indruk. En het feit dat hij moeite heeft om te kiezen voor het land waar hij is geboren en opgegroeid, of het land waar zijn ouders vandaan komen... Ik kan dat niet bevatten. In de ogen van de Turken daar is hij een Nederlander. Net zoals Marokkanen die in Nederland zijn geboren en getogen en voor Marokko kiezen ipv Nederland. Waarom? Die mensen zien je als buitenlander en hoe kan je in vredesnaam meer binding hebben met dat land dan met het land waar je in geboren en opgegroeid bent? Uitleg iemand? En dan nog iets: mensen die geen kippenvel krijgen van het Wilhelmus en oranje alleen zien als een podium om zichzelf in de kijker te spelen om zo eventueel bij een grote club uit Italie, Spanje of Engeland aan de bak te komen, die hoeven wat mij betreft de kleuren van mijn land niet te verdedigen.
De selectie van Yildrim is logisch. Een speler die zich in zo'n korte tijd zo snel ontwikkelt zou wel eens een hele grote kunnen worden. Je slaat je voor je kop als die jongen over 5 jaar opeens echt een topper is en gewoon voor turkije uitkomt. Die topper is hij nu nog niet, hij is waarschijnlijk niet eens goed genoeg voor oranje (maar dat waren denneboom, lucius, bobson, enz. ook niet). Vandaar dat ik ook begrijp dat er niet vol enthousiasme is gereageerd op zijn keuze. Het is vooral een slimme zet van Van Basten voor het geval dat Yildrim een hele grote mocht worden.
Ten eerste ben ik zelf half Turks en half Nederlands. Ik vind dat Yildirim voor zichzelf moet kiezen en niet moet denken voor wie hij graag zou willen spelen.

Zeg nou zelf: wat hebben beide landen voor hem nou echt gedaan? Kom niet met argumenten als school, opleiding want beide landen bieden die mogelijkheden.

Hij moet lekker voor zichzelf kiezen want dat doen we immers ook voor ons zelf!
27  van 27 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 06:00 Mohammed & De Moskee0
» 20/05 hellehond3
» 20/05 Jurysport is geen sport5
» 20/05 De grote twijfel column7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden