De manke aanval van Ajax

Algemeen • Geschreven door Michel (methodmich) op 23-10-2004 @ 06:11
print 
Het gaat momenteel niet zo goed met Ajax. Over de tweede ronde van de Champions League durft niemand meer te praten, ondanks de zege van dinsdag, en ook de in juli en augustus nog zo zeker gewaande titelprolongatie is op dit moment ver uit het zicht. Sterker nog, een nederlaag bij PSV morgen kan dit al tot een onmogelijke opgave maken.

Uiteraard zijn er veel redenen te bedenken voor dit onverwachte verval van Ajax. De samenstelling van de selectie, met veel jonge en dus wisselvallige talenten en nauwelijks routiniers. De keepersstrijd, die in plaats van twee scherpe goalies twee uiterst onzekere doelwachters tot gevolg had. De onderlinge verhoudingen die op zijn zachtst gezegd niet meer zo fantastisch lijken en het uiterst matige aankoopbeleid van trainer Ronald Koeman.

Tevens ben ik van mening dat Koeman, door star vast te houden aan 4-3-3, de kwaliteiten van zijn selectie verre van optimaal benut. In het jaar van de dubbel en de daaropvolgende Champions League-campagne durfde Koeman zijn ploeg 4-4-2 te laten spelen, wat veel beter bij de jonge ploeg paste. Bovendien werd er toen vaker goed gevoetbald dan vorig seizoen, toen Ajax weliswaar met 4-3-3 kampioen werd, maar zelden imponeerde. Het valt Koeman kwalijk te nemen, maar is nog niet de belangrijkste oorzaak van de malaise.

Wie de selectie van Ajax analyseert, ziet twee meer dan gemiddelde keepers, een behoorlijke defensie, met twee backs die tot de Europese top zouden kunnen behoren en twee centrumverdedigers die daar naar op weg zijn, als ze de schoonheidsfoutjes afschudden. Het middenveld is zelfs prima, met alleskunner Pienaar, corrector Galásek, meesterpasser Sneijder en Rafael van der Vaart, die echter moet uitkijken niet definitief stil te vallen. Als deze spelers straks weer naar hun mogelijkheden voetballen, ligt hier het probleem niet.

Het probleem van Ajax ligt overduidelijk in de aanval. Het valt Koeman te verwijten dat hij dit niet juist heeft ingeschat. Natuurlijk, hij kreeg Koné niet als opvolger van Ibrahimovic en dat had echt veel gescheeld. Maar dan had hij eerder moeten inzien dat de overgebleven aanvallers het niveau van Ajax missen. Een ploeg die succes wil hebben, moet toch ten minste één goede aanvaller hebben. Die loopt er nu dus niet.

Waar het Ajax-publiek door de jaren heen is verwend met getalenteerde aanvallers, is het nu dus behelpen. Want geen van de huidige aanvallers past in de lange rij met Ajax-sterren. Swart, Rep, Cruijff, Keizer, Tahamata, Ling, Bosman, Van Basten, Kieft, Olsen, Arnesen, Roy, Van ’t Schip, Pettersson, Overmars, Finidi, Kanu, Kluivert, Bergkamp, Litmanen, Grønkjær, de Laudrups, Arveladze, Mido en Ibrahimovic. Dan ontbreken er ongetwijfeld nog een paar.

En nu? Nu moet Ajax het doen met acht twijfelgevallen. Voor de rechterkant kan Koeman beschikken over Mauro Rosales. Die moet ongetwijfeld kunnen voetballen, anders word je geen Argentijs international, maar sinds zijn komst naar Amsterdam is Rosales voorlopig alleen nog maar geblesseerd geweest. In de spaarzame momenten die hij speelde, droop de klasse er nog niet echt van af. Een alternatief is Daniël de Ridder, in wie Koeman terecht geen vleugelspits ziet. De weliswaar sierlijke De Ridder liet in zijn eerste optredens een paar scharen zien en werd direct bestempeld tot nieuwe international. Daarna heeft hij zelden meer kunnen overtuigen en teert hij vooral op zijn looks en het feit dat hij als gymnasiast een buitenbeentje is in de voetbalwereld. Maar wel al na een paar keer bankzitten roepen dat je weg wilt, omdat je geen kansen krijgt. Misschien begrijpelijk, omdat eerder Tom de Mul op zijn plek speelde. Deze Belgische A-junior dartelde vrolijk langs de goedwillende amateurs gedurende de voorbereiding, maar op een zondagsschot tegen FC Twente na heeft hij tegen serieuze tegenstanders nog geen moment kunnen imponeren.

Al even treurig is de situatie aan de linkerkant. De teruggekeerde Nourdin Boukhari leerde bij NAC hard werken en zijn inzet is aandoenlijk, maar hij komt tekort om een heel seizoen de vaste linksbuiten te zijn. Natuurlijk zijn de straatvoetbaltrucs die hij soms laat zien erg fraai, maar zeker internationaal red je het daar niet mee. Nicolae Mitea heeft wel de potentie om door te groeien, maar is de laatste tijd vaak geblesseerd en speelt nog te veel met oogkleppen op. Hij moet tactisch nog rijpen. Tom Soetaers is al afgeschreven. De bleue Belg schijnt een enorme faalangst te hebben, zeker in uitduels. Als de bus het parkeerdek van de Arena af rijdt, begint de winderigheid bij Soetaers al op te komen. Eenmaal in het vijandige stadion zit de Rode Duivel als eerste op het toilet.

De twee spitsen in de huidige selectie zijn ook al geen sterren. Over Wesley Sonck schreef ik al eens een column en sindsdien heeft de Belg mijn verhaal alleen maar bevestigd. Zijn huilverhalen in de Belgische media zijn ook al niet positief. Waarschijnlijk zal Sonck het Amsterdamse publiek alleen nog maar laten juichen als hij straks wordt verkocht. Ioannis Anastasiou tenslotte doet enorm zijn best. Hij kan een bal vasthouden en aardig combineren, maar mist de pure snelheid en de individuele actie die in de kleine ruimtes vereist zijn.

Nu is dit allemaal nog wel op te lossen door enkele gerichte aankopen in de winterstop, maar tot die tijd moet Ajax het hier mee doen. Elke tegengoal is tot die tijd al bijna dodelijk, omdat Ajax met deze manke aanval niet in staat lijkt tot het maken van meer dan één doelpunt per wedstrijd. Dat houdt dus in dat Ajax onherroepelijk nog meer puntverlies zal oplopen. Dit is de grootste inschattingsfout die Koeman heeft gemaakt en zou eigenlijk de enige reden kunnen zijn hem te ontslaan. Liever nog geeft Ajax hem de kans om na de winterstop de boel om te keren, zodat hij alsnog kan laten zien dat hij wel degelijk de capaciteiten van een toptrainer heeft.



Lees ook:

» 06:00 Mohammed & De Moskee0
» 20/05 hellehond3
» 20/05 Jurysport is geen sport5
» 20/05 De grote twijfel column7


delen | eKudos nujij

7181 views / 32 reacties
Reacties op dit bericht
32  van 32 reacties op deze pagina. Pagina  1
goede column, vind dat je helemaal gelijk hebt!
heb je misschien een link naar je column over sonck?
userIcon
quote:
. Als de bus het parkeerdek van de Arena af rijdt, begint de winderigheid bij Soetaers al op te komen. Eenmaal in het vijandige stadion zit de Rode Duivel als eerste op het toilet.


leuke column

en helaas ook zeer waar
Leuke collumn, maar maar kies eens een keer een ander onderwerp. Voetbal is meer dan ajax hoor
Leuk hoor, maar als jij de wedstrijden van ajax hebt bekeken kun je zelf ook wel concluderen dat de verdediging uitermate zwak is. De spelers daar mogen dan wel potentie hebben, het staat voor geen meter.
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 11:12 schreef RT18 het volgende:
goede column, vind dat je helemaal gelijk hebt!
heb je misschien een link naar je column over sonck?
http://frontpage.fok.nl/column/2041/
Als je Grønkjær en Mido in dat rijtje durft te plaatsen dan moeten er meer tussen kunnen staan Op dit moment nog niet, maar de status Mido heb je naar mijn mening zo bereikt, dan moet de ridder 1 seizoen een beetje behoorlijk ballen Of van der vaart moet rest van het seizoen gaan vlammen in de spits.

Maar nogmaals, de verdediging is ook enorm brak. PSV gaat er vast minimaal 3 in trappen, en dan wordt het zwaar voor een aanval die er met moeite 1 gaat in schoppen tegen PSV.........zware tijden voor ajax fans zoals ik
userIcon
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 11:31 schreef ip-adres het volgende:
Leuke collumn, maar maar kies eens een keer een ander onderwerp. Voetbal is meer dan ajax hoor
Ik schrijf over de actualiteit en dit is momenteel actueel.
userIcon
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 11:38 schreef pietpaaltjens het volgende:
Leuk hoor, maar als jij de wedstrijden van ajax hebt bekeken kun je zelf ook wel concluderen dat de verdediging uitermate zwak is. De spelers daar mogen dan wel potentie hebben, het staat voor geen meter.
De defensie heeft te kampen met vormverlies, maar dat is niet structureel. De aanvallers komen structureel kwaliteit tekort.
userIcon
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 13:30 schreef Appelboom het volgende:
Als je Grønkjær en Mido in dat rijtje durft te plaatsen dan moeten er meer tussen kunnen staan Op dit moment nog niet, maar de status Mido heb je naar mijn mening zo bereikt, dan moet de ridder 1 seizoen een beetje behoorlijk ballen Of van der vaart moet rest van het seizoen gaan vlammen in de spits.
Mido maakte Ajax kampioen in 2002 met een superreeks qua goals. Nog altijd de spits met het beste doelpuntengemiddelde van de afgelopen jaren in Ajax-dienst. Beter nog dan Zlatan qua goals. Hem laten gaan is nog altijd de grootste fout van Koeman.
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 13:40 schreef methodmich het volgende:

[..]

Ik schrijf over de actualiteit en dit is momenteel actueel.
Hiddink die het onverwachts zeer goed doet met PSV, en relevatie Kalou (ik noem maar wat) zijn toch ook actueel?
userIcon
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 13:48 schreef ip-adres het volgende:

[..]

Hiddink die het onverwachts zeer goed doet met PSV, en relevatie Kalou (ik noem maar wat) zijn toch ook actueel?
Kalou is al lang langsgekomen in een eerdere column.
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 13:41 schreef methodmich het volgende:

[..]

De defensie heeft te kampen met vormverlies, maar dat is niet structureel. De aanvallers komen structureel kwaliteit tekort.
klopt,....de defensie heeft een ervaren man nodig die de jonkies kan sturen. ben benieuwd wie ze daarvoor halen.
quote:
Dit is de grootste inschattingsfout die Koeman heeft gemaakt en zou eigenlijk de enige reden kunnen zijn hem te ontslaan.
Nou, ik denk dat er nog wel een reden is om hem te ontslaan hoor. Als een coach geen grip meer heeft op zijn selectie, en ze dus onmogelijk nog kan controleren of motiveren, dan is het ook belangrijk om verder te kijken. Na ieder gescoord doelpunt tegen Maccabi Tel-Aviv renden ze wel als een grote familie naar de bank, maar dit was natuurlijk een grote, lachwekkende, show. Er heerst onenigheid in de selectie, dat is overduidelijk, en Koeman heeft daar totaal geen grip op.

Sneijder naar Koeman: "Fuck you".

Zlatan tegen Van der Vaart: "Ik breek je nek...". Koeman stond erbij, deed niets.

Sonck in België: "Misschien ben ik geen Ajax speler".

Trabelsi: "Koeman is een slechte trainer".

En dan hebben we nog de opstootjes tussen verschillende spelers. Eerder Van der Vaart tegen Zlatan, en recent nog Sneijder tegen Sonck en Heitinga versus Lobont.
userIcon
Dat Gronkjaer en Mido erin staan is niet meer dan terecht. Mido was 1 van de waardevolste spelers in het kampioenselftal van 2002. Gronkjaer was in zijn Ajax 1 van de grootste talenten dat bij Ajax rondliep. Niet voor niets de revelatie van het seizoen '98/'99, en met een paar stemmen meer dan Brian Laudrup verkozen tot beste ajacied van dat jaar erop.
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 13:42 schreef methodmich het volgende:

[..]

Mido maakte Ajax kampioen in 2002 met een superreeks qua goals. Nog altijd de spits met het beste doelpuntengemiddelde van de afgelopen jaren in Ajax-dienst. Beter nog dan Zlatan qua goals. Hem laten gaan is nog altijd de grootste fout van Koeman.
Tuurlijk, maar in het rijtje Swart, Rep, Cruijff, Keizer, Van Basten, Pettersson, Overmars, Finidi, Kanu, Kluivert, Bergkamp en Litmanen verbleekt hij toch wel hoor. Een jaartje een hoog doelgemiddelde zal dat niet veranderen.
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 17:37 schreef StarGazer het volgende:
Dat Gronkjaer en Mido erin staan is niet meer dan terecht. Mido was 1 van de waardevolste spelers in het kampioenselftal van 2002. Gronkjaer was in zijn Ajax 1 van de grootste talenten dat bij Ajax rondliep. Niet voor niets de revelatie van het seizoen '98/'99, en met een paar stemmen meer dan Brian Laudrup verkozen tot beste ajacied van dat jaar erop.
Tuurlijk, maar nogmaals, in dat jaar was de rest van de 95 selectie inmiddels vertrokken. En moesten we toch iemand kiezen. Maar vergelijkingen met grootheden als Cruijf en Petersson etc ? no way. Wamberto mag er ook nog wel bij dan
userIcon
En tog vindt ik dat je het nog niet mag zeggen dat het slecht gaat, waardoor er ontslagen zouden moeten vallen. Dat er een dip is oke. Maar koeman heeft uiterst weinig kans gekregen om dit op te lossen. Na den haag en bayern heeft de selectie 3 dagen gekregen en toen moesten ze naar AZ daarna zijn ze bijna 2 weken uit elkaar gelegen door interland verplichtingen. En toen weer 2 dagen tot aan heerenveen. Das allemaal erg weinig. Laten we eest is psv ajax afwachten.
userIcon
Nou, nou, nou. Schneijder is echt geem meesterpasser hoor. Hij heeft een goed schot, maar schiet helaas te vaak op goal om verassend te zijn. Hoeveel goals zouden er vallen als ie die doelpogingen omzet in assists? En Van Der Vaart, kom op zeg. Als er iemand symbool staat voor het verval binnen het Nederlands voetbal. Nee, het te makkelijk is om alles op de voorhoede af te schuiven. Hoe graag je dat ook zou willen.
quote:
Schneijder
tis geen duitser
userIcon
Als Koeman gewoon Obodai opstelt totdat Galasek weer fit is zijn we al een heel eind verder. Ik snap het ook niet want tegen Utrecht was hij veruit de beste van het veld, en de wedstrijd daarop stond hij er weer naast. De trainer moet de opstelling van dinsdag aanhouden (eventueel Rosales voor Sonck) en dan zal het heus wel weer lopen.
Ajax draait op het moment überhaupt niet, alleen je slaat de plank in mijn ogen enigszins mis door het niet de ploeg als geheel te benaderen. Als je nu aangeeft dat Ajax niet die spitsen heeft die gevaarlijk zijn doordat ze zich in één beweging vrij kunnen spelen kan ik me erin vinden.
Alleen waar het om gaat is dat de linies erachter ook niet goed werken. Je kon het verschil al enigszins zien afgelopen wedstrijd. Je zag dat de rechterflank beter liep door Trabelsi, een speler die eroverheen kan komen. Je creëert gevaar omdat er niet zomaar een driedubbele mandekking kan zijn op één speler. Ofwel, je krijgt makkelijkere situatie's in dat opzicht voor de flank. Op de momenten dat dit niet werkt, en de flank dus niet functioneerd kan de tegenstander zich concentreren op de spitsen, aangezien de flanken er toch niets van bakken. Ofwel, daar creëer je drukte, moeilijkheden. Je moet, als je flanken niet goed functioneren wel in 4-4-2 gaan, en dán kan Sonck wel degelijk zijn slag slaan! En over de Griek, ach die moet voor de ervaring zorgen, en voor de 'ervaringdoelpunten', hij is meer het stok achter de deur op momenten wanneer je een sterk rustpunt nodig hebt.

Soetaers is inderdaad drama, van het andere viertal kan ik nog weinig zeggen. Rosales liet al leuke dingen zien, alleen hij werd een paar keer flink aangepakt en heeft daar nu last van. Plus dat hij nieuw is, je kunt aan hem nog geen conclusies verbinden.

Het voornaamste waar het bij Ajax voorin fout gaat is dat er geen sterke spelers staan. Het hele team van Ajax is een ukkie team, de één is nog kleiner dan de ander. Je had met de grotere namen toch stuk voor stuk wat sterkere mannen in het veld staan, of ze waren erg goed in de kaats. De gevolgen hiervan zijn dat je geen rustpunt hebt, en dat was de hoofdreden waarom Zlatan o zo goed was.
Koeman is de zwakste schakel, hij maakt spelers kapot

Sikora, de Ridder, Soetears, Sonck etc

elke week een andere opstelling, het word tijd voor een nieuwe coach met een goed aankoopbeleid, die spelers beter maakt
quote:
Op zondag 24 oktober 2004 11:11 schreef Gelderland het volgende:
Koeman is de zwakste schakel, hij maakt spelers kapot

Sikora, de Ridder, Soetears, Sonck etc

elke week een andere opstelling, het word tijd voor een nieuwe coach met een goed aankoopbeleid, die spelers beter maakt
Mee eens. Het aankoopbeleid van Koeman is onthutsend gewoon. Hoeveel van de spelers die hij heeft aangetrokken hebben het nu echt goed gedaan? Ik geloof dat Sneijder de enige is (en dat is niet eens een aankoop) die hij bij de selectie heeft gehaald en die ook daadwerkelijk heeft voldaan. De rest is allemaal het werk van Adriaanse , ga maar na. Maar nee, Co kreeg niet de kans iets op te bouwen en Koeman kon lekker met de eer gaan strijken en heeft zodra daar de kans voor was zoveel mogelijk spelers de vernieling in geholpen en een zooi miskopen gedaan waar de plasser niet bepaald strak van gaat staan. Tijd voor een nieuwe coach!
userIcon
quote:
Op zondag 24 oktober 2004 11:39 schreef pietpaaltjens het volgende:

[..]

Mee eens. Het aankoopbeleid van Koeman is onthutsend gewoon. Hoeveel van de spelers die hij heeft aangetrokken hebben het nu echt goed gedaan? Ik geloof dat Sneijder de enige is (en dat is niet eens een aankoop) die hij bij de selectie heeft gehaald en die ook daadwerkelijk heeft voldaan. De rest is allemaal het werk van Adriaanse , ga maar na. Maar nee, Co kreeg niet de kans iets op te bouwen en Koeman kon lekker met de eer gaan strijken en heeft zodra daar de kans voor was zoveel mogelijk spelers de vernieling in geholpen en een zooi miskopen gedaan waar de plasser niet bepaald strak van gaat staan. Tijd voor een nieuwe coach!
Dat is weer het heerlijke misverstand: Co mocht het niet afmaken. Co heeft niks gehaald, alleen Galásek. De rest kwam dankzij Leo Beenhakker. Onder Koeman zijn spelers als Maxwell en Ibrahimovic ook pas echt gaan draaien. Verder heeft Koeman Pienaar en Nigel de Jong, twee van de beste spelers, bij de selectie gehaald.
userIcon
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 22:51 schreef BarteS het volgende:
Ajax draait op het moment überhaupt niet, alleen je slaat de plank in mijn ogen enigszins mis door het niet de ploeg als geheel te benaderen. Als je nu aangeeft dat Ajax niet die spitsen heeft die gevaarlijk zijn doordat ze zich in één beweging vrij kunnen spelen kan ik me erin vinden.
Alleen waar het om gaat is dat de linies erachter ook niet goed werken. Je kon het verschil al enigszins zien afgelopen wedstrijd. Je zag dat de rechterflank beter liep door Trabelsi, een speler die eroverheen kan komen. Je creëert gevaar omdat er niet zomaar een driedubbele mandekking kan zijn op één speler. Ofwel, je krijgt makkelijkere situatie's in dat opzicht voor de flank. Op de momenten dat dit niet werkt, en de flank dus niet functioneerd kan de tegenstander zich concentreren op de spitsen, aangezien de flanken er toch niets van bakken. Ofwel, daar creëer je drukte, moeilijkheden. Je moet, als je flanken niet goed functioneren wel in 4-4-2 gaan, en dán kan Sonck wel degelijk zijn slag slaan! En over de Griek, ach die moet voor de ervaring zorgen, en voor de 'ervaringdoelpunten', hij is meer het stok achter de deur op momenten wanneer je een sterk rustpunt nodig hebt.
Ik roep al tijden dat Ajax 4-4-2 moet spelen, maar zelfs dan is Sonck waardeloos. Heeft ie vanmiddag ook weer bewezen, alleen maar een beetje sjokken...
quote:
Op zondag 24 oktober 2004 14:40 schreef methodmich het volgende:

[..]

Dat is weer het heerlijke misverstand: Co mocht het niet afmaken. Co heeft niks gehaald, alleen Galásek. De rest kwam dankzij Leo Beenhakker. Onder Koeman zijn spelers als Maxwell en Ibrahimovic ook pas echt gaan draaien. Verder heeft Koeman Pienaar en Nigel de Jong, twee van de beste spelers, bij de selectie gehaald.
En Co zal geen inspraak hebben gehad in die aankopen ? Pienaar en de Jong zijn spelers uit de jeugdopleiding, die er net als Sneijder bovenuit staken, die zou iedereen trainer erbij hebben gehaald. En over de ontwikkeling van deze spelers gesproken...Pienaar is in die 2,5 jaar tijd onder Koeman niet echt verbeterd. Hij kan het elftal leuk neerzetten, tactisch doet ie leuk mee, maar individueel spelers beter maken is er niet bij.
userIcon
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 13:40 schreef methodmich het volgende:

[..]

Ik schrijf over de actualiteit en dit is momenteel actueel.
Het uisterven van de geelgevleugelde Flierefluiter langs de Beuwelijn ook.
Twee columns over Ajax in week is mij wat teveel van het goede........
Oftwel: verbreed je horizon is en kom eens met iets verfrissends.
userIcon
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 13:04 schreef buzzer het volgende:

[..]

Het uisterven van de geelgevleugelde Flierefluiter langs de Beuwelijn ook.
Twee columns over Ajax in week is mij wat teveel van het goede........
Oftwel: verbreed je horizon is en kom eens met iets verfrissends.
Misschien eerst eens de link naar al mijn columns klikken en dan kijken hoe gevarieerd het aanbod is?
Oftewel: verbreed je horizon eens, voor je een reactie geeft.
Ajax is ook geen voetbal maar een poetsmiddel. daardoor komt het
je moet toch echt concluderen dat onder de combinatie co-leo de basis is gelegd voor succes in de toekomst, met maxwell, zlatan, mido, trabelsi en galasek. Al die spelers zijn op hun positie goed bezig geweest, in tegenstelling tot de aankopen van ronald/louis/arie, zoals soetaers, sikora, sonck, grygera en escude. Dat onder Koeman sneijder en de jong leuk mee gingen doen is niet echt een excuus omdat elke coach deze spelers erbij had gehaald, bovendien kwamen ze uit de jeugdopleiding (waar co 5 jaar daarvoor nog de baas was). Die prutsaankopen waren allemaal op voorspraak van koeman gehaald, vooral sikora en die loopt nu zelfs bij heerenveen te falen. Als ajax over 2 jaar niet met een spelersgroep wil zitten van het niveau van de periode-Wouters dan zou ik koeman wegdoen.

userIcon
My thoughts exactly ^^
32  van 32 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 06:00 Mohammed & De Moskee0
» 20/05 hellehond3
» 20/05 Jurysport is geen sport5
» 20/05 De grote twijfel column7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden