Ik wandel en kom boven

Algemeen • Geschreven door Bas (Tha_BlonT) op 05-10-2004 @ 20:14
print 
De Nederlandse Wandelvereniging Nemo is het zat, maar dan ook spuugzat. Al jarenlang wordt hen de toegang tot de meest mooie plekjes natuur verboden met hekjes en blauwe bordjes ‘die je in elke ijzerwinkel kan kopen’. En dus pikken ze het niet langer. Harde actie is gewenst. Eenmaal per maand ‘they will boldly go, where no shoe has gone before’!

Wat een gezever zul je denken. Nederland ligt vol met wandelpaden. Maar dat is juist het probleem. Al die paden geven precies aan waar jij heen moet, terwijl je juist wel eens wilt lopen met het idee dat je nergens heen moet. Deze wandelpaden brengen de wandelaar ook zeker niet op de mooiste plekjes van Nederland, nee, ze brengen hem op de meest toeristische plekjes van Nederland, en daar zitten de meeste wandelaars niet op te wachten. De gebaande, al dan niet geasfalteerde, weg is hen een doorn in het oog.

In Twee Vandaag was een prachtig stukje TV over een groepje wandelaars dat met vereende krachten het hekje overstapte dat was ontsierd met zo’n verfoeilijk blauw bordje. Verboden toegang. Het paadje leidde hen naar mooie stukjes natuur, volledig weg van de snelweg, enkel gestoord door een opvliegende vogel, en in grotere frequentie door een opvliegend vliegtuig. ‘En dan zeggen ze dat wij de rust verstoren.’

Heeft de vereniging van vrije wandelaars (Nemo) gelijk? Wordt ons in Nederland de toegang ontzegd tot ons eigen land? Bijna alle grond is tegenwoordig particulier bezit, of van natuurverenigingen, en die mogen dus allemaal zelf bepalen wie waar mag lopen. In Engeland is dat anders, daar is net een wet aangenomen waarin wordt bepaald dat de wandelaar overal zijn schoeisel mag slijten. 120 jaar duurde dat, maar de blijdschap was er niet minder om. De wandelaars liepen weer, waar ooit hun voorouders hun eten schoten.

Nederland is een overvol landje. Ons natuurbeheer is zo perfectionistisch dat elk gebied met een klein beschermd vogeltje volledig wordt afgezet zodat niemand ooit meer ziet hoe dat vogeltje er eigenlijk uitziet. Ja, op een filmpje, maar daar zitten we toch niet op te wachten als wandelaar, dan kunnen we net zo goed thuisblijven.

Procederen duurt te lang. Een voorbeeld over een particulier stukje grond dat verboden toegang werd en pas na 28 jaar weer opengesteld, laat zien dat de wettelijke weg niet te betreden is, enkel voor degene wiens geduld in uitstekende conditie is. Dus ziet de wandelvereniging geen andere keus dan ongehoorzaam te wezen, en een voorbeeld te stellen. Wandelen, waar je maar kan, op Nederlands grondgebied.

Ach, en nu komen we aan bij mijn eigen gedachten over dit alles. Eerst dacht ik bij mezelf, er wordt niet voor niets iets verboden, anders komen er teveel mensen en wordt de natuur verstoord. Of misschien komt er jeugd die dingen vernielt. Maar deze gedachte klopt niet. Dat soort mensen wandelt niet, en zal ook zeker niet geneigd zijn om herrie te schoppen in een gebied dat geen internetdekking heeft, of waar een scooter wegzakt in een laag modder. Want we hebben het hier over wandelen. En wandelaars zijn over het algemeen zeer fatsoenlijke mensen.

De Vereniging Particulier Grondbezit heeft al aangekondigd dat ze het niet zullen laten om stappen te ondernemen. Want het zou me toch wat zijn als er op die 20.000 hectare grond van jou, een vreemde loopt. Zomaar iemand die geniet van jouw stukje natuur. Verschrikkelijk lijkt me dat, dat je zondagochtend met je verrekijker uit je raam in de verte een stipje blauwe jas ziet, die met een stevige tred zich onthaast in ‘ons’ prachtige laagland.

Nederland is een land vol regels, en ons zero-tolerance beleid kan niet meer met de voeten worden getreden. Harde straffen voor natuurgenieters. Achter slot en grendel, en voor eeuwig achter de lopende band met die wetsovertreders. Ik zeg, alsjeblieft haal al die bordjes weer weg. Dat kleine beetje Nederlanders dat nog naar buiten wil, moet je toch niet behandelen op een manier of het de grootste raddraaiers zijn van Nederland? Die laat je lekker lopen over dijken en langs de sloten van onze vaart. Een koe zal er niet van opkijken hoor. Als je al jaren langs een provinciale weg staat te grazen is een wandelaar waarschijnlijk een welkome afwisseling.

Ik wens wandelingvereniging Nemo dan ook veel succes met deze prikacties, en ik hoop dat bezuinigend Nederland hun hekje op een kiertje wil zetten, voor hen die maar met weinig tevreden zijn.



Lees ook:

» 06:00 Mohammed & De Moskee0
» 20/05 hellehond3
» 20/05 Jurysport is geen sport5
» 20/05 De grote twijfel column7


delen | eKudos nujij

2685 views / 16 reacties
Reacties op dit bericht
16  van 16 reacties op deze pagina. Pagina  1
En als alles wordt opengesteld, ligt het binnen de kortste keren weer vol met afval. Dus is afsluiten nog zo slecht niet. Ik zou ook liever overal kunnen komen, maar als ik nu kijk naar de berm langs het fietspad hier, dan heb ik liever dat de slagbomen dicht blijven.
alsof er achter die hekjes wat bijzonders te zien is.... kan je beter naar belgie ofzo gaan, natuur toch echt een stukkie beter
userIcon
Het probleem met het betreden van andermans eigendom is natuurlijk dat er geen grenzen aan te stellen vallen. Want met dezelfde redenatie kan je natuurlijk ook rustig door andermans moestuin, tuin of huis lopen. Waarschijnlijk ligt dat soort denken ten grond aan de krakers-mentaliteit.

Dat men er geen schade aanricht is overigens een illusie. Lege flessen, lege blikken, peuken, vuile luiers, etensresten en ga zo maar door, worden rustig weggegooid. Misschien alleen dat de leden van Nemo zich wat beter gedragen dan het gemiddelde.

Of men er de natuur verstoort valt verder moeilijk te zeggen. Dat Nemo zich niet als stoorfactor ervaart zegt daarover absoluut niks.

Misschien af en toe gewoon eens zo'n Nemo-lid een schot hagel cadeau doen, dan houdt het vanzelf snel op. Op prive-terrein mag men tenslotte jagen en die inbreker had je daar natuurlijk niet kunnen vermoeden.
userIcon
Leuk, dus ze mogen ook door mijn achtertuin heen banjeren als ze dat zouden willen?
Tijd voor wat goede agressieve waakhonden lijkt me zo.
userIcon
Je heb groot gelijk. Ik zit zelf bij scouting en als we een beetje een activiteit willen organiseren in een bos wat 's avonds en 's nachts doorgaat nou dan kun je wel vergeten als je je aan alle regels houd.

Bij natuurbeheer mag je alleen tussen zons opgang en zons ondergang jezelf op de paden begeven. Want anders verstoor je die zielege beestjes. Maar er ligt wel een snelweg door dat bos. En voor de rest zijn er nog veel meer van die regels. Zodat we de beetje fatsoenlike echte natuur niet meer kunnen zien en alleen maar de gemaakte en toeristische onzin.
userIcon
Ik vind het overigens een slecht plan. Het enige dat je er mee bereikt is dat de nu bestaande rustige plekken ook overspoeld worden met dagjesmensen. En dan kan Nemo daar dus ook al niet meer rustig lopen. Laat staan de desastreuze gevolgen voor de flora en fauna in die gebieden.
quote:
Dat soort mensen wandelt niet, en zal ook zeker niet geneigd zijn om herrie te schoppen in een gebied dat geen internetdekking heeft,
Nee dat rijdt met de auto dan zo ver mogelijk door om dan zo dicht mogelijk daarbij een goede picknick plek uit te stallen met het mooie varenbosje daarachter als afvalbak. De kinderen worden losgelaten met voetballen of ander speeltuig in de mooie ongerepte natuur. En om het gerief zo hoog mogelijk te maken wordt ook nog even de ghettoblaster meegenomen om het oeuvre van André nog eens te beluisteren.


userIcon
Als je van NatuurMonumenten lid wordt mag je door heel Nederland op de meest mooie plekken wandelen. (is zeker te duur???)
Nemo moet niet zeiken. Er kan genoeg gewandeld worden.

Iemand koopt geen stuk grond om het vervolgens vertrapt te zien worden door een horde zondags wandelaars.

userIcon
Ik vind hier iedereen er nogal gemakkelijk overheen stappen dat wij als Nederlanders over verboden toegang bordjes zien. Die groot grond bezitters kopen alles op en houden het voor zichzelf, het lijkt potverdrie wel het feodale stelsel weer...

Als democratie vind ik dat we ook het recht op vrije wandelingen hebben,..een recht dat wij toch ook hebben verworven...
“Ach, en nu komen we aan bij mijn eigen gedachten over dit alles. Eerst dacht ik bij mezelf, er wordt niet voor niets iets verboden, anders komen er teveel mensen en wordt de natuur verstoord. Of misschien komt er jeugd die dingen vernielt. Maar deze gedachte klopt niet. Dat soort mensen wandelt niet, en zal ook zeker niet geneigd zijn om herrie te schoppen in een gebied dat geen internetdekking heeft, of waar een scooter wegzakt in een laag modder. Want we hebben het hier over wandelen. En wandelaars zijn over het algemeen zeer fatsoenlijke mensen.”

Ik ben het hier mee eens. Deze gedachtegang geldt m.i. ook voor de duingebieden. De druk op deze gebieden zou hierdoor best wel eens mee kunnen vallen.

Dat de duingebieden afgesloten zijn om eventuele saboteurs te weren, is niet zo. Dit bleek vorige week toen ik een excursie naar zo’n gebied had. Daar werd me verteld dat bijvoorbeeld gif in het drinkwater doen in een duingebied niet veel zin had, omdat het water daar een half jaar lang gezuiverd wordt. Dus dat je dat beter ergens anders – op een wel vrij toegankelijke plaats - kan doen.
userIcon
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 14:30 schreef Tha_BlonT het volgende:
Ik vind hier iedereen er nogal gemakkelijk overheen stappen dat wij als Nederlanders over verboden toegang bordjes zien. Die groot grond bezitters kopen alles op en houden het voor zichzelf, het lijkt potverdrie wel het feodale stelsel weer...

Als democratie vind ik dat we ook het recht op vrije wandelingen hebben,..een recht dat wij toch ook hebben verworven...
Wij respecteren prive-bezit en de wet. Veel meer valt er niet over te zeggen. Ik zie het argument dat iemand die veel bezit minder recht op die bezittingen heeft dan iemand die weinig bezit ook niet helemaal zitten. Wat het met democratie te maken zou hebben zie ik al helemaal niet zitten.

Van feodaal stelsel is geen sprake. Het staat jou namelijk ook vrij om een stuk grond te kopen en daar binnen het bestemmingsplan mee te doen wat je wilt.
userIcon
Ik gun de vereniging Nemo veel wandelplezier. Zolang ze het maar niet in hun bolle kop halen om kwetsbare gebieden in de vogelbroedtijd te gaan betreden. Anders kon dat zeldzame vogeltje, waar zo smalend over gedaan wordt, wel eens verleden tijd worden. En ik kan me niet voorstellen dat dat een natuurgenieter koud laat.
userIcon
Bovendien is de afrastering nu ook weer niet zo ernstig dat je er niet overheen kan stappen... kwaadwillenden doen altijd kwaad...

Maar we hebben het niet over het openstellen van vierbaanswegen, maar van wandelpaadjes... In nederland zijn we echt erg hoor... in de meeste landen mag je echt lopen waar je wil, of wordt er een speciaal gebied ingericht, waar je OVERAL mag lopen...

Al dat privebezit, van mij, van mij, niet lopen, want van mij.... wat maakt nu uit of ik door een weiland heen loop, of even een shortcut neem langs (niet door) een maisveld... altijd dat eeuwige asfalt... brrr...

Hier bij mij in de buurt, prachtig stuk hei, staat er zelfs schrikdraad omheen, om de schapen binnen te houden en de mensen buiten. Maar ik kan nergens zo genieten als gewoon op die bijzondere plekjes die je daar vindt...

Daar komen echt geen picknickscooters of auto's hoor... veels te ver weg...
userIcon
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 20:03 schreef Tha_BlonT het volgende:
Bovendien is de afrastering nu ook weer niet zo ernstig dat je er niet overheen kan stappen... kwaadwillenden doen altijd kwaad...

Maar we hebben het niet over het openstellen van vierbaanswegen, maar van wandelpaadjes... In nederland zijn we echt erg hoor... in de meeste landen mag je echt lopen waar je wil, of wordt er een speciaal gebied ingericht, waar je OVERAL mag lopen...

Al dat privebezit, van mij, van mij, niet lopen, want van mij.... wat maakt nu uit of ik door een weiland heen loop, of even een shortcut neem langs (niet door) een maisveld... altijd dat eeuwige asfalt... brrr...

Hier bij mij in de buurt, prachtig stuk hei, staat er zelfs schrikdraad omheen, om de schapen binnen te houden en de mensen buiten. Maar ik kan nergens zo genieten als gewoon op die bijzondere plekjes die je daar vindt...

Daar komen echt geen picknickscooters of auto's hoor... veels te ver weg...
Ik betwijfel of het niet alleen die picknick en scooter figuren zijn die ongewenst zijn. Egoisme speelt denk ik ook een grote rol. Stel je voor dat er iemand gratis geniet van jouw dure grond. Dat kan toch niet meer in deze tijd.
userIcon
Dan creeer je een wandelpas?

Weet je in ieder geval dat de mensen de moeite hebben genomen om zo'n pas te nemen, en dus geinteresseerd zijn in wandelen...

Meer passen... zucht.... mijn portemonnee zit al zo vol... :S
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 18:16 schreef Lagging het volgende:

[..]

Wij respecteren prive-bezit en de wet. Veel meer valt er niet over te zeggen. Ik zie het argument dat iemand die veel bezit minder recht op die bezittingen heeft dan iemand die weinig bezit ook niet helemaal zitten. Wat het met democratie te maken zou hebben zie ik al helemaal niet zitten.

Van feodaal stelsel is geen sprake. Het staat jou namelijk ook vrij om een stuk grond te kopen en daar binnen het bestemmingsplan mee te doen wat je wilt.
Jij geeft precies aan waar het probleem zit, er wordt teveel grond vekocht wat hermetisch afgesloten wordt. Je kan zeggen dat iedereen zich dan maar aan 'het gezag' dat de RIJKEN opleggen moet houden, maar ik sluit me aan bij de schrijver. Mensen die niet de mogelijkheid hebben 'een stukje land' te kopen hebben gvd daarom maar pech en kunnen niet genieten van natuurlijk schoon. Weinig mensen hebben alles. Mooie democratie waar jij zo prat op gaat. Terugnemen dat land wat van ons allemaal moet zijn. De overheid zou hierin een meer beschermende rol moeten spelen, maar aangezien alles wordt afgemeten aan 'de euri', moet het volk gewoon lekker het recht in eigen hand nemen.
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2004 20:29 schreef StainlessSteel het volgende:
En als alles wordt opengesteld, ligt het binnen de kortste keren weer vol met afval. Dus is afsluiten nog zo slecht niet. Ik zou ook liever overal kunnen komen, maar als ik nu kijk naar de berm langs het fietspad hier, dan heb ik liever dat de slagbomen dicht blijven.
mijn idee dacht precies hetzelfde toen ik net was begonnen, daarom ben ik ook gestopt op dat punt
de mooie stukjes natuur worden gelijk verpest
zulke stukken zouden ze moeten openstellen voor kleine groepen met gidsen, die er op toezien dat er niets vernield/vervuild wordt
16  van 16 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 06:00 Mohammed & De Moskee0
» 20/05 hellehond3
» 20/05 Jurysport is geen sport5
» 20/05 De grote twijfel column7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden