Column door CocheseTerwijl ik met een loeiende kater op het perron sta te wachten op de sprinter naar Amsterdam, wordt mijn aandacht getrokken door drie jonge Marokkaanse mannetjes. Alledrie hebben ze petjes op, alledrie gymschoenen, en jawel, alledrie een soortgelijk trainingspak. "Hoe voorspelbaar"; denk ik smalend, terwijl ik kijk hoe het groepje over het perron heen en weer stuitert, lawaaimakend, lachend, proberend elkaar af te troeven in mannelijkheid.Na het geheel een tijdje bekeken te hebben, zie ik vanuit de verte de sprinter aanglijden met zijn markante witte kleurpatroon. Al snel ben ik bezig met het inschatten van de precieze stopplek van de trein, want het perron is klein, en sprinters zijn nou eenmaal kort.
Ook wilde ik proberen nonchalant dezelfde deur te nemen als dat lekkere wijf dat ik aan het bekijken was, vóórdat de drie Marokkaantjes mijn dagdromen verstoorden met hun geëtter. Helaas lukte dit niet, en ik ging dan ook maar meteen zitten toen ik binnenkwam, vlakbij de deur; daar kun je namelijk je benen nog strekken.
Maar nog voordat de trein in beweging was gekomen, schoten wederom de drie Marokkaantjes langs, wéér hard lachend, en ik zag ze door de schuifdeuren zoeken, speurend naar een conducteur, om vervolgens druk stoeiend door de deur te stuiteren. Dit duurde gelukkig maar een paar seconden, en de rust was vrij snel teruggekeerd. Dus terwijl we Haarlem uitreden pakte ik er gelukzalig een tijdschrift bij uit mijn tas. Een kans om het in te kijken kreeg ik echter niet, want wéér kwamen fuckin' Hassan en zijn sidekicks de wagon binnenrennen, ongetwijfeld op de vlucht voor een drievoudige boete. Ineenkrimpend van ergernis dacht ik bij mezelf; "Tering, als ik zwart reed, dan deed ik dat toch niet zó opvallend?"
En terwijl ik zoek naar een vernietigende opmerking aan het adres van de drie jongens, valt mijn mond echter al open, en rolt de tekst; "Zo jongens, geen kaartjes gekocht?!" er volledig routineus uit. De grootste van de drie lacht iets van; "Ja, inderdaad!" terwijl ze vrolijk doorlopen. Waarop ik hen nog achterna roep dat ze het "helemaal volgens verwachting doen."
Blijkbaar raak ik nu de verkeerde snaar, want de jongste van de drie loopt terug, gaat net iets te dicht bij mij staan en begint met een vinger in mijn gezicht te zwaaien; "Jij weet helemaal niks, je moet je bek houden!!!", waarna ik hem met al mijn arrogantie aankijk, en vervolgens treiterend vraag wat er "anders" gaat gebeuren. Waarop hij met trillende onderlip dezelfde zin nog een keer herhaalt, terwijl zijn ogen vuur lijken te schieten. Ondertussen betrap ik mezelf erop dat ik de situatie nog eens begin te evalueren; het is dan wel een klein mannetje, maar ik zit, en hij staat. Met andere woorden; als ik genoeg knopjes weet in te drukken, zal hij flippen, en zit mijn gezicht binnen reikwijdte van zijn vuisten. Ik besluit het hier dan ook maar bij te laten, en mijn gesprekspartner doet hetzelfde. Maar voordat hij verder loopt schreeuwt hij wel nog even door de hele wagon, dat ik hem en zijn vrienden alleen maar loop te fucken omdat ze Marokkaans zijn.
Nadat ik ze zachtjes nog een keer heb vervloekt bleef alleen wél die laatste opmerking door mijn hoofd spoken, en heb ik hier de hele verdere rit over nagedacht. Eenmaal op Amsterdam centraal aangekomen heb ik mijn weg vervolgd en terwijl ik ergens ter hoogte van de Dam door de stroom van dagjesmensen liep, hoorde ik opeens weer drie welbekende stemmetjes achter mij treiterend provoceren, en nog voordat ik me kwaad kon maken schiet de oudste langs mij heen, met drie treinkaartjes goed herkenbaar in zijn hand.
Wat hij me toen precies heeft toegesist weet ik echt niet meer, maar hij gebruikte onder andere het woord "vooroordeel". Ik denk achteraf dat dit net het zetje was wat ik nodig had, en ik ben naar hem toe gestapt om te zeggen dat hij gelijk had. Eerst snapte hij het niet, omdat het nogal een ommezwaai was van mijn kant, maar daarna herhaalde ik het nog een keer, en bood ik aan om met zijn allen koffie te gaan drinken; dan konden we erover praten; "My treat". Ondertussen waren er mensen om ons heen gaan staan die op één of andere manier de spanning opvingen en zich (serieus!) klaar aan het maken waren voor een smeuïge matpartij; armen over elkaar, lekker kijken.
Laat ik over het volgende heel duidelijk zijn; terwijl ik de jongens koffie aanbood en hun gelijk toegaf, voelde ik dat ik rood werd, en joeg de spanning door mijn lijf. Ooit weleens ephedra geslikt en golven van kippevel over je lichaam gehad? Zo voelde ik me op dat moment letterlijk... niet omdat ik bang was, maar eerder omdat ik me bloot gaf. Zij hadden me op dat moment voor kankerlijer kunnen uitmaken en weg kunnen rennen, maar dat hebben ze niet gedaan. Ik geloof overigens dat zij ook redelijk van slag waren door de onverwachte wending van het geheel, maar uiteindelijk zijn we aan de praat geraakt.
Zij verweten mij dat ik hen uit alle driehonderd passagiers eruit had gepikt, terwijl ik mijn kant van het verhaal probeerde toe te lichten. Ook vertelden ze mij dat het juist nu enorm kut is om Marokkaan te zijn en dat ik met mijn actie nog eens extra olie op het vuur zou hebben gegooid daar in die trein. Ik kon dat allemaal niet ontkennen, en achteraf denk ik dat ik me inderdaad als een rechts kutkind heb gedragen. Maar dat ik de jongens daarna gesproken heb voelt als een overwinning over mezelf. Ik heb de racist in mij een rotschop gegeven en hem wat nederigheid bijgebracht.
We zijn uit elkaar gegaan nadat we elkaar wat onwennig de hand hadden geschud, en ik ben toen, ondanks mijn kater, met een glimlach Amsterdam in gesjokt. Het was zondag en de zon scheen...
Lees ook:
»
00:00 Prettige Hemelvaart!1
»
16/05 De kierewietpas4
»
16/05 Wie gaan we vandaag vermoorden?28
»
16/05 Timeline4
|
Mooie column...maar waarom ze dan zo raar moeten doen in de trein en als je vraagt of ze zwartrijden JA zeggen....
Wat erg!
Ze gaan ervanuit dat jij die conclusie trekt doordat ze Marokkaans zijn ipv het rare rennen door de trein.
DAT is nou de slachtofferrol opzoeken...
Goeie column. Blijkt maar weer, niet alles is wat het lijkt.
quote:Op vrijdag 12 november 2004 16:16 schreef BaBBe het volgende:
Wat erg!
Ze gaan ervanuit dat jij die conclusie trekt doordat ze Marokkaans zijn ipv het rare rennen door de trein.
DAT is nou de slachtofferrol opzoeken...
Niet in plaats van... maar
en denk ik dat hij bedoelt
Begin was heel herkenbaar , maar dat laatste kan ik me amper voorstellen.
Hou dan ook je mond met zo'n opmerkingen...in de trein.
Goed dat het nog goed gekomen is. Maar zo lokte je het toch zelf uit.
quote:Op vrijdag 12 november 2004 16:59 schreef Tunerd het volgende:
Hou dan ook je mond met zo'n opmerkingen...in de trein.
Goed dat het nog goed gekomen is. Maar zo lokte je het toch zelf uit.
*Duh* Theo van Gogh nu al vergeten sukkel ?. Je mag dus niks zeggen omdat je anders ruzie krijgt
Lekker kort door de bocht....slaap lekker verder Tunerd.
Dat vind ik lef hebben
Is er later in dat gesprek nog aan de orde gekomen waarom ze zich zo gedroegen in die trein? Ik heb dit tijdens mijn schooltijd ook regelmatig in rotterdam/schiedam gezien.. zo sta je niet in een trein als je netjes een kaartje hebt gekocht.
BTW. vind dit een raar verhaal verder. Overigens nog gechecken van waar en wanneer de kaartjes waren?
Die treinkaartjes hadden ze vast ergens op het station van de grond geraapt 8) Of heb je gelijk de datum en de stations die erop stonden gecontroleerd?
En ja inderdaad, ik kan met moeite geloven dat die MAROKKANEN een kaartje hadden. Ik denk eerder dat de fantasie van de schrijver van dit verhaal halverwege de overhand heeft gekregen
quote:Op vrijdag 12 november 2004 17:39 schreef Nynex het volgende:En ja inderdaad, ik kan met moeite geloven dat die MAROKKANEN een kaartje hadden. Ik denk eerder dat de fantasie van de schrijver van dit verhaal halverwege de overhand heeft gekregen

Integratie en acceptatie komt van 2 kanten. Welterusten.
quote:Op vrijdag 12 november 2004 16:30 schreef sogghartha het volgende:Goeie column. Blijkt maar weer, niet alles is wat het lijkt.
quote:Ik heb de racist in mij een rotschop gegeven en hem wat nederigheid bijgebracht.
idd, maar daarvoor zal men toch ook eens bij zichzelf te rade moeten gaan
quote:Op vrijdag 12 november 2004 17:39 schreef Nynex het volgende:Die treinkaartjes hadden ze vast ergens op het station van de grond geraapt 8) Of heb je gelijk de datum en de stations die erop stonden gecontroleerd?
En ja inderdaad, ik kan met moeite geloven dat die MAROKKANEN een kaartje hadden. Ik denk eerder dat de fantasie van de schrijver van dit verhaal halverwege de overhand heeft gekregen

Het zijn dit soort figuren waardoor die Marokkaantjes afzakken naar allerlei foute dingen. Zag vandeweek ook een jeugdwerker aan het woord die het gewoon zag gebeuren met een jongen. Eerst netjes geslaagd met diploma, netjes gekleed, op naar een baan. Afwijzing na afwijzing na afwijzing zakte ie af, verloederde ie, en liep ie op een gegeven moment in lange gewaden en met een baard rond en je weet wel wat er verder vervolgens gebeurt.
Het wijzen naar anderen is altijd makkelijk, de samenleving zou behalve het bestrijden van radicalen ook eens ZELF wat moeten veranderen. Het lijkt me duidelijk dat dat hard nodig is!
Aan de columnschrijver: Goed verhaal en ik vind het klasse van je dat je je foute oordeel op deze manier hebt durven toegeven aan die gasten. Geeft mij meteen aan dat er gelukkig nog hoop is.
quote:Op 10-11-2004 @ 23:25 schreef Francesca het volgende:
Ik vraag me inderdaad af hoeveel mensen zoiets gedacht hebben, terecht of onterecht. Ik weet wel dat héél weinig mensen doen wat Cochese deed. Gewoon eerlijk zijn en je ongelijk toe kunnen geven en daarna handen schudden. Geweldig!
@Cochese, héél goede column en geweldig dat ie nu hier staat!
quote:Op vrijdag 12 november 2004 18:05 schreef Frank-NL het volgende:
[..]
Integratie en acceptatie
*proest* Jij woont vast niet in slotermeer ;]
heb je de datum op die treinkaartjes wel gecheckt :p ?
Ik denk dat de kern van deze column is dat je niet altijd op je eerste gevoel af moet gaan. Ik reis vaak genoeg met de trein en heb mijn portie criminele en tergend irriterende Marokkanen ook wel gehad, maar met mijn werk kwam ik ook in contact met vriendelijke goede Marokkaanse jongens/meisjes.
Mensen moeten alles kunnen relativeren, het is een feit dat veel Marokkaanse jongeren een probleem hebben, maar laten wij door ons gedrag de overige goede jongeren niet in een hoekje duwen zodat zij zich criminaliseren of radicaliseren.
Al met al een goede column!
quote:Op vrijdag 12 november 2004 18:47 schreef TheMarco het volgende:
[..]
Het zijn dit soort figuren waardoor die Marokkaantjes afzakken naar allerlei foute dingen. Zag vandeweek ook een jeugdwerker aan het woord die het gewoon zag gebeuren met een jongen. Eerst netjes geslaagd met diploma, netjes gekleed, op naar een baan. Afwijzing na afwijzing na afwijzing zakte ie af, verloederde ie, en liep ie op een gegeven moment in lange gewaden en met een baard rond en je weet wel wat er verder vervolgens gebeurt.
Het wijzen naar anderen is altijd makkelijk, de samenleving zou behalve het bestrijden van radicalen ook eens ZELF wat moeten veranderen. Het lijkt me duidelijk dat dat hard nodig is!
Aan de columnschrijver: Goed verhaal en ik vind het klasse van je dat je je foute oordeel op deze manier hebt durven toegeven aan die gasten. Geeft mij meteen aan dat er gelukkig nog hoop is.
En waarom hebben alle Nederlanders zulke gigantische vooroordelen? Vast niet omdat het allemaal brave hendrikken zijn.
Ze hebben zelf hun eigen onbetrouwbare en criminele imago gecreeerd. Moet je niet achteraf jammeren dat je door iedereen gehaat wordt. Want waarom hebben Japanners of Indiers niet last van dezelfde vooroordelen? Omdat die bevolkingsgroepen niet de afgelopen 25 jaar hebben lopen MOORDEN, STELEN EN VERKRACHTEN., Daarom.
quote:Op vrijdag 12 november 2004 21:04 schreef oheng het volgende:
[..]
Want waarom hebben Japanners of Indiers niet last van dezelfde vooroordelen? Omdat die bevolkingsgroepen niet de afgelopen 25 jaar hebben lopen MOORDEN, STELEN EN VERKRACHTEN., Daarom.
Vraag eens aan molukkers hoe ze destijds door nederlanders werden behandeld. Kejje lache.
Dat 'marokkanen' nu een probleem vormen heeft meer te maken met het feit dat het er *veel* zijn. Antillianen (een veel kleinere groep) geven relatief gezien veel meer problemen.
quote:Op vrijdag 12 november 2004 16:16 schreef BaBBe het volgende:
Wat erg!
Ze gaan ervanuit dat jij die conclusie trekt doordat ze Marokkaans zijn ipv het rare rennen door de trein.
DAT is nou de slachtofferrol opzoeken...
idd!
Ik heb deze tekst geschreven en ben stomverbaasd hoeveel mensen hiet niet voor elkaar krijgen de moraal op te pikken...
Dammit, makkelijker kan ik het echt niet maken...
Gelul over kaartjes controleren... pfffffff
Ik was laatst op de dodenherdenking en daar waren wat Marokkaanse mannetjes die een beetje liepen te schreeuwen, dus ik raakte al redelijk geirriteerd. Maar goed de 2 minuten stilte waren voorbij en ik besloot het erbij te laten. Maar even later draaide ik me om en waren ze met de kransen aan het voetballen, toen moest ik er wat van zeggen. Dus hun schreeuwden terug dat ik dat alleen maar zei omdat ze marokkanen waren...Dus ik schrok en gaf ze idd gelijk en ben weggelopen. bla bla bla...
Mja, sry hoor, ik begrijp de bedoeling van je column maar het ontkennen van problematiek is op dit moment net zo min nodig als het denken in wij en zij.
Goeie column en zeer goed hoe je het hebt opgelost, zo hoort het
Maar had je je ook zo schuldig gevoeld als je dezelfde opmerkingen had geplaatst tegen blanke jongeren met petjes die hetzelfde gedrag vertoonden?
quote:Op vrijdag 12 november 2004 18:47 schreef TheMarco het volgende:
Het zijn dit soort figuren waardoor die Marokkaantjes afzakken naar allerlei foute dingen. Zag vandeweek ook een jeugdwerker aan het woord die het gewoon zag gebeuren met een jongen. Eerst netjes geslaagd met diploma, netjes gekleed, op naar een baan. Afwijzing na afwijzing na afwijzing zakte ie af, verloederde ie, en liep ie op een gegeven moment in lange gewaden en met een baard rond en je weet wel wat er verder vervolgens gebeurt.
Het wijzen naar anderen is altijd makkelijk, de samenleving zou behalve het bestrijden van radicalen ook eens ZELF wat moeten veranderen. Het lijkt me duidelijk dat dat hard nodig is!
En waarom loopt een Nederlander afwijzing na afwijzing na afwijzing dan niet rond in lange gewaden met een baard? Hier komt dat wijzen naar anderen waar jij het over hebt juist naar voren. Iets van je leven maken is toch echt iets wat je zelf moet doen. Als het tegenzit kan je twee dingen doen. Je kan het of opgeven en de maatschappij daarvoor de schuld geven en je er tegen afzetten of je kan doorzetten en uiteindelijk met trots kunnen zeggen "Het is mij toch maar eens mooi gelukt!".
En ja, de maatschappij kan ook veranderen, maar de Marokkaanse Nederlanders maken zelf toch ook deel uit van de Nederlandse maatschappij?
Ik ken een Marokkaan die een succes-story is geworden doordat hij heeft doorgezet en daadwerkelijk iets van zijn leven heeft willen maken. Hij zegt nu zelf ook niets meer van stigmatisering of discriminatie te merken...
quote:Op vrijdag 12 november 2004 21:47 schreef Cochese het volgende:
Ik heb deze tekst geschreven en ben stomverbaasd hoeveel mensen hiet niet voor elkaar krijgen de moraal op te pikken...
Dammit, makkelijker kan ik het echt niet maken...
Gelul over kaartjes controleren... pfffffff
Nee hoor Cochese, je was erg duidelijk in je argumenten betreffende deze hoop van de multiculti samenleving. Eerst beleef je ze als een stel ongeleide projectielen en je laat je nog eens zodanig provoceren dat je in het stadium van panische angst raakt. Als je niet eerder vervelende dingen met de marocs had meegemaakt zou je zeker zo in eerste instantie niet hebben gereageerd, maar ik denk dat dit in je (nabije?) verleden het geval is geweest. Maar het is niet jouw fout dat in dit land je ongestoord kunt reizen zonder kaartje; de desbetreffende instanties lokken het zelf uit! Geen controle, dus aanleiding geven tot zwartrijden. Probeer jij maar eens in marokko zonder kaartje in een vervoermiddel te stappen; je zou meteen in het grote boek van het welbekende biermerk komen. Maar alle gekheid op een stokje, ik vind dat je meteen aan de slag kunt gaan als jongerenwerker in Amsterdam. Hulde voor je vertrouwen in de mensheid, maar toch vrees ik dan dat je gillend gek wordt. De wereld is en wordt nooit meer hetzelfde.
quote:Op vrijdag 12 november 2004 21:47 schreef Cochese het volgende:
Ik heb deze tekst geschreven en ben stomverbaasd hoeveel mensen hiet niet voor elkaar krijgen de moraal op te pikken...
Dammit, makkelijker kan ik het echt niet maken...
Gelul over kaartjes controleren... pfffffff
Ik denk dat veel mensen de moraal wel oppikken, maar er wel de nodige kanttekeningen bij plaatsen. De meeste mensen houden niet van agressief en opvallend haantjesgedrag en 'ál te nadrukkelijk irritant aanwezig zijn', Marokkaans of niet. Het gaat hier om respect voor andere mensen en hun eigendommen. Om gelijk van discriminatie te spreken als allochtonen worden aangesproken op hun eigen gedrag werkt nu niet meer, het werkt juist averechts omdat er teveel misbruik van is gemaakt. Je moet namelijk wel bedenken dat het negatieve imago van Marokkanen zeker niet helemaal onverdiend is en door de statistieken bewezen is. Sommige vooroordelen worden teveel bevestigd in het dagelijkse leven...... Bij autochtone Nederlandse jongens had ik bij trouwens bij hetzelfde irritante gedrag dezelfde vermoedens gehad over zwartrijden.
Marokkaanse jongens die in de fout gaan moeten ongenadig hard aangepakt worden, zij zorgen namelijk voor het negatieve imago van Marokkanen, waar fatsoenlijke Marokkanen op aangekeken worden.Samenscholing van jongeren in openbare ruimtes moet met ruime wettelijke middelen aangepakt worden. Opsporingsbevoegdheden moeten worden uitgebreid. Autochtone criminelen moeten overigens op dezelfde wijze keihard worden aangepakt.
Laat autochtone en allochtone criminelen maar een lange tijd zeer zware lichamelijke arbeid verrichten in een werkkamp met het uitzicht op een nog langere en zwaardere straf als zijn zich nog een keer in hun leven enige misstap maken. Ik ben het met je eens dat ieder mens naar zijn daden en gedrag beoordeeld moet worden en niet bij voorbaat veroordeeld moet worden.
Goede column

Heb het met een glimlach zitten lezen. De strekking van het verhaal is ook goed duidelijk. Maar ik denk dat het imago van de marokkanen inderdaad wel wat opgepoetst mag worden. Maar dat moet echt van beide kanten komen.
Ik zou 3 dingen aan je willen vragen Cohese,
- Doe je dit weleens vaker op deze manier, impulsief dus?
- Ga je wel eens om met mensen van buitenlandse komaf? (en dan bedoel ik ook dat je bij elkaar over de vloer komt hè)
- Als het antwoord op m'n eerste vraag nee is, in hoeverre denk je dat het komt door de media-berichten van de laatste tijd dat je dit graag wilde uiten jegens de 3 marrokanen...
wel een mooie column hoor! Wat ik erin herken is de opwelling die je krijgt door naar zo'n gebeuren te kijken.. En de stomheid waar je jezelf op betrapt 'het rood worden' herken ik. Maar heb dit echter nooit gehad om zo'n situatie gelukkig..
goede column, erg menselijk, tis een grote stap om ze excuses aan te bieden, respect.
Bull-fucking-shit.
Zwart rijden slaat op huidskleur.
ik heb niets tegen buitenlanders, ben altijd lief tegen iedereen blablabal etc. maar ervaring (3 tot 4 uur trein reizen per dag) leert: zwart rijden slaat op huidskleur. Zo is het gewoon.
quote:Op zaterdag 13 november 2004 05:51 schreef Sander_K het volgende:
Ik zou 3 dingen aan je willen vragen Cohese,
- Doe je dit weleens vaker op deze manier, impulsief dus?
- Ga je wel eens om met mensen van buitenlandse komaf? (en dan bedoel ik ook dat je bij elkaar over de vloer komt hè)
- Als het antwoord op m'n eerste vraag nee is, in hoeverre denk je dat het komt door de media-berichten van de laatste tijd dat je dit graag wilde uiten jegens de 3 marrokanen...
wel een mooie column hoor! Wat ik erin herken is de opwelling die je krijgt door naar zo'n gebeuren te kijken.. En de stomheid waar je jezelf op betrapt 'het rood worden' herken ik. Maar heb dit echter nooit gehad om zo'n situatie gelukkig..
Dude, 'tuurlijk ga ik om met allochtonen, halfbloedjes zijn lekker!
Ff serieus; Ja dus, maar niet van het kaliber wat ik heb beschreven in mijn stukje. Mijn omgang is toch eerder met hoogopgeleide turken & marokkanen, en dat zijn niet het soort types dat flaneert met Louis Vuitton petjes in combinatie met Lacoste shit...
De allochtonen waarmee ik omga delen mijn waarden, net zoals dat in elke vriendschap werkt.
Je laatste vraag snap ik niet helemaal...
Goede Collumn!
Je belevenis is erg herkenbaar. Het heeft moed nodig gehad om dit aan ze toe te geven. Respect!
goed geschreven, beetje ongeloofwaardig.
Leuke column. Erg sterk hoe je werkelijkheid in fictie hebt laten overlopen...
quote:Op vrijdag 12 november 2004 17:19 schreef thomas-anderson het volgende:
Is er later in dat gesprek nog aan de orde gekomen waarom ze zich zo gedroegen in die trein? Ik heb dit tijdens mijn schooltijd ook regelmatig in rotterdam/schiedam gezien.. zo sta je niet in een trein als je netjes een kaartje hebt gekocht.
BTW. vind dit een raar verhaal verder. Overigens nog gechecken van waar en wanneer de kaartjes waren?
dat is helemaal mooi, moet je dat nog gaan checke, ik vind dat deze meneer heel goed heeft beschreven hoe hij zich in eerste instantie voelde en wat zijn reactie was.
ik vind dat je de jongens juist daarop moet aanspreken.
om nou nog verder te checken of het wel zo is ja of te nee, je bent gek!!!!!!
deze meneer hij zeer juist gehandeld, hij heeft de discussie aangegaan met deze jongens, netjes.
zo zie je maar dat het op deze manier ook kan
Hier heb ik echt respect voor, dat je dat durft, om je eigen fout toe te geven in deze situatie en het dan ook nog eens op internet plaatst. Daar heb je echt een portie lef voor nodig.
Dit verhaal komt heel moraalridderig op me over. Het lijkt zelfs bijna sarcastisch omdat er eerst beschreven wordt waarom dat vooroordeel ontstaat om vervolgens te stellen dat het niet goed is om die vooroordelen te hebben.
Het enige wat je naar mijn idee verkeerd had gedaan is de opmerking over het zwartrijden. Het punt waar iedereen aan voorbij gaat en waar je in de column juist wel aandacht aan besteedt is het idee dat er niet zomaar sprake is van een vooroordeel. Kijk, ik had je helemaal gelijk gegeven als de 3 Marokkanen net als alle andere mensen normaal waren ingestapt en jij meteen had gedacht: "He, dat zijn Marokkanen dus zijn het zwartrijders". Dat is nou net niet wat er gebeurde. Je kreeg het vooroordeel "zwartrijden" niet omdat zij Marokkaan waren, maar omdat zij gedrag vertoonden wat op een prototypische zwartrijder leek.
Dat maakt de hele moraal omstreden. Mensen roepen wel dat de vooroordelen ontstaan doordat zij Marokkaan zijn, maar waarom wordt het vertoonde gedrag vergeten?
Uiteraard wel respect voor je acties. De eerste actie in de trein was wat ondoordacht, maar je hebt (wel op een wat provocerende manier) durven zeggen wat veel mensen denken in de trein. Namelijk het idee dat rondrennende Marokkanen zelf het vooroordeel bevestigen. De tweede actie is ronduit briljant. Ik had hem zelf niet kunnen bedenken (al zou dat eerder komen doordat ik mezelf ook niet in zulke situaties breng), maar het was een gewaagde actie. Ze hadden het ook als sarcastisch grapje kunnen opvatten en dan had het een vechtpartij kunnen worden.
quote:Op maandag 15 november 2004 02:03 schreef Neuralnet het volgende:
Dit verhaal komt heel moraalridderig op me over. Het lijkt zelfs bijna sarcastisch omdat er eerst beschreven wordt waarom dat vooroordeel ontstaat om vervolgens te stellen dat het niet goed is om die vooroordelen te hebben.
Het enige wat je naar mijn idee verkeerd had gedaan is de opmerking over het zwartrijden. Het punt waar iedereen aan voorbij gaat en waar je in de column juist wel aandacht aan besteedt is het idee dat er niet zomaar sprake is van een vooroordeel. Kijk, ik had je helemaal gelijk gegeven als de 3 Marokkanen net als alle andere mensen normaal waren ingestapt en jij meteen had gedacht: "He, dat zijn Marokkanen dus zijn het zwartrijders". Dat is nou net niet wat er gebeurde. Je kreeg het vooroordeel "zwartrijden" niet omdat zij Marokkaan waren, maar omdat zij gedrag vertoonden wat op een prototypische zwartrijder leek.
Dat maakt de hele moraal omstreden. Mensen roepen wel dat de vooroordelen ontstaan doordat zij Marokkaan zijn, maar waarom wordt het vertoonde gedrag vergeten?
Uiteraard wel respect voor je acties. De eerste actie in de trein was wat ondoordacht, maar je hebt (wel op een wat provocerende manier) durven zeggen wat veel mensen denken in de trein. Namelijk het idee dat rondrennende Marokkanen zelf het vooroordeel bevestigen. De tweede actie is ronduit briljant. Ik had hem zelf niet kunnen bedenken (al zou dat eerder komen doordat ik mezelf ook niet in zulke situaties breng), maar het was een gewaagde actie. Ze hadden het ook als sarcastisch grapje kunnen opvatten en dan had het een vechtpartij kunnen worden.
Originele titel was "Cochese en de Allochtonen :-)
Frontpage redactie heeft mijn titel verandert zonder dit te melden. U happy now?
Verder heb ik langere tijd met die jongens staan kletsen en hun "gedrag" met ze besproken. Meer dan dat zelfs, maar dat zou helemaal voorbij gaan aan de grote lijn van mijn verhaal.
Tsja, er is nog zoiets als "stilte in acht nemen" in de trein, en ach, ik zeg ook maar niks...
[quote]Op zaterdag 13 november 2004 14:28 schreef Poppetjuh het volgende:
Bull-fucking-shit.
Zwart rijden slaat op huidskleur.
ik heb niets tegen buitenlanders, ben altijd lief tegen iedereen blablabal etc. maar ervaring (3 tot 4 uur trein reizen per dag) leert: zwart rijden slaat op huidskleur. Zo is het gewoon.
ja ja ik rijd ook zwart...maar ben toch echt een blanke nederlander hoor
quote:Op maandag 15 november 2004 08:02 schreef Cochese het volgende:
Verder heb ik langere tijd met die jongens staan kletsen en hun "gedrag" met ze besproken. Meer dan dat zelfs, maar dat zou helemaal voorbij gaan aan de grote lijn van mijn verhaal.
Toch zouden de inhoud, richting en strekking van dat gesprek wel interessant zijn. Misschien een idee voor nog een column?
Zo zie je maar weer dat wederzijdse vooroordelen simpel uit te praten zijn.
Prachtcolumn
zo kan het en zo moet het ..........................en ik ben geen zwartrijder by the way.............