Ik op de weg

Algemeen • Geschreven door Menno (Mennosson) op 17-08-2004 @ 10:48
print 
Iedereen heeft wel een mening over het gedrag of de rijstijl van de gemiddelde weggebruiker. Enquêtes wijzen uit dat vrouwen vinden dat mannen agressief zijn in het verkeer en dat mannen beweren dat vrouwen niet kunnen parkeren. Bejaarden zijn ook niet welkom op het asfalt omdat die altijd veel te voorzichtig rijden en de vrachtwagens zijn weer te roekeloos bezig. Sportwagenbezitters moeten altijd, zelfs in de bebouwde kom, als een gek optrekken en jongens met petjes op zijn allemaal joyriders. Ik heb ze overal al gehoord, de mening over de ander. Maar hoe zit het nu met de spiegel die een automobilist zichzelf voor kan houden? Dat zal alleen de achteruitkijkspiegel zijn, want vaak vind de bestuurder zelf dat hij een goede rijder is en dat ook vaak wil benadrukken door te zeggen dat hij situaties van tevoren al kan in schatten. Het is overal hetzelfde liedje. Niet dat ik erover klaag, ik rijd immers vaak mee, maar het valt mij op dat iedereen anders rijdt en dat iedereen vindt dat hij de "King Of The Road" is en de rest eigenlijk niet zou mogen rijden.

Zo rijdt mijn vader altijd binnen de maximaal toegestane snelheid. Hij stuurt goed en parkeert ook in een poep en een zucht in de meest krappe parkeerplaatsen. Hij heeft leren rijden in Amsterdam en als je in een chaos kan rijden dan moet een overzichtelijke weg simpel zijn. Hij is ook al wat jaren weggebruiker en rijdt al jaren lang schadevrij. Is dat knap? Je zou zeggen dat dat normaal zou horen te zijn. Hij vindt dit ook allemaal van zichzelf overigens. Helaas bevestigt hij wel het vooroordeel van agressie over de mannelijke bestuurders. De gemiddelde passant groet hij, in het voorbijrijden, door zo snel als Woody Woodpecker met zijn vinger op zijn voorhoofd te tikken. Treuzelende bejaarden geeft hij te kennen harder te moeten rijden door een paar keer te claxonneren en een oosterbuur met een sleurhut krijgt het helemaal te verduren. Ook mensen die altijd maar links rijden zodat ze dan harder kunnen rijden kunnen zijn goedkeuring niet krijgen. Mijn vader, een knap chauffeur die je niet tegen wil komen op de weg.

Ik rijd ook regelmatig met mijn beste maat mee. Hij heeft een mooi GTI-tje en weet het vermogen van deze wegdekvreter ook optimaal te benutten. Hij trekt lekker op, heeft uitstekende remmen en mijn maat kan behoorlijk goed sturen. Op lange rechte stukken merk je wat die pk's kunnen doen in zo'n auto. Op de afsluitdijk bijvoorbeeld kan je aardig doorgaan en hebben wij ook eens 195 op de teller zien staan. Is dit niet onverantwoord? Nou die kameraad overziet de situatie goed en probeert dit soort dingen ook alleen als het mogelijk is. Zodra er bochten aan komen of kruisingen is hij uiteraard wat behoedzamer in zijn rijstijl. Het kost hem zijn bandenslijtage en een incidentele acceptgiro van het Nationaal Incasso Bureau. Als je hem zou vragen waar hij zich op de weg aan stoort dan zijn dat mensen die bumperkleven, of ander agressief gedrag, en mensen die met een slakkengang over de linkerbaan rijden, die is voor de doorknallers vindt hij. Nergens voor nodig toch? Mijn maat, een knap coureur maar je wilt hem niet voorbij zien flitsen als je op je sparta-met zit.

Mijn oudoom rijdt met zijn tachtig jaar nog iedere dag. Zijn zicht gaat snel achteruit, waar hij ook regelmatig voor gekeurd wordt, en je kunt zien dat hij niet meer goed kan zien. Hij leunt met zijn gezicht bijna over het stuur heen alsof hij door een grote mistbank heen probeert te kijken. Het gaspedaal beroert hij lichtjes en iedereen heeft voorrang voor hem. Voetgangers en fietsers kunnen altijd even oversteken wat hem betreft, hij zit toch droog. Zijn achterliggers zijn hier zelden blij mee en laten hem dat ook duidelijk weten met woord, geluid en gebaar. Sommigen moeten ook even iets te overduidelijk langs hem scheuren. Wat weer averechts werkt, want al die voorbij razende auto's maken hem banger en hij gaat daarom nog rustiger rijden. Hij schudt ook altijd zijn hoofd bij mensen die zich aan hem storen. Al die opgefokte mensen en al die haast snapt hij maar niet. De wereld zou er toch mooier uitzien als iedereen wat makkelijker met elkaar om zou gaan? Mijn oudoom, een heer in het verkeer waar je niet achter wilt rijden.

Een collegaatje van mij rijdt in een typisch vrouwenkoekblik. Ondanks de kleine omvang van het boodschappenautootje staat zij soms acht keer te steken voor ze redelijk in een parkeervak staat. Helemaal recht is het dan nog niet, maar hij staat in ieder geval. Als er een vrachtauto in haar buurt komt zoekt ze snel een ontsnappingsmogelijkheid. Ze is als de dood voor die reuzen op de weg. Ik ken ook weer een beroepschauffeur die inderdaad met een tientonner over de weg raast.Hij parkeert als de beste. Stuur zo'n kreng maar eens door de nauwe straatjes van grote steden om winkels te bevoorraden. Hij manoeuvreert met zo'n gemak dat het kinderspel lijkt.Hij ergert zich weer op zijn beurt aan alle automobilisten die kennelijk niet in kunnen schatten wat de remweg van zo'n gevaarte is. Soms wordt hij zo erg afgesneden dat hij het wonderlijk vindt dat er nog nooit iemand zich te pletter heeft gereden tegen zijn truck.

We rijden dus allemaal anders. We ergeren ons altijd aan de ander, want die doet het niet goed in onze ogen. Allemaal iets waar we kennelijk mee moeten leren leven. Het kan toch ook anders? Maar dat is een utopie. Deel de weg met elkaar, probeer je niet te veel aan elkaar te storen, maar nog belangrijker, bedenk, als je straks weer de auto in stapt, dat de kinderen weer naar school.



Lees ook:

» 00:00 Prettige Hemelvaart!1
» 16/05 De kierewietpas4
» 16/05 Wie gaan we vandaag vermoorden?28
» 16/05 Timeline4


delen | eKudos nujij

4083 views / 28 reacties
Reacties op dit bericht
28  van 28 reacties op deze pagina. Pagina  1
Tja, we komen hier gewoon een baan te kort:
rechterbaan voor bejaarden, caravans, vrachtwagens en alles wat sneller wil haalt in over de middelste baan. mocht er incidenteel de behoefte bij mensen ontstaan om op de middelste baan anderen in de kont te kruipen, kan dit voorkomen worden door in te halen over de linkerbaan. Alleen is die voor snelle jelles en hulpverleners...

Waar ik me aan erger zijn mensen die richting aangeven en daarna pas gaan kijken of ze überhoupt wel kunnen invoegen/inhalen...
Een tikkeltje langdraadig maar heel herkenbaar.

Mijn mening:
-t is misschien rot om te zeggen maar mensen van boven de 65 zouden opnieuw een rij-examen moeten afleggen.
-op de linker baan zou een minimum snelheid moeten gelden van 90 of 110 km/uur (afhankelijk wat de maximum snelheid daar is)
-en vrachtwagens nooit in laten halen (lekker op de rechtse baan blijven), dan is de kans dat ze worden afgesneden kleiner en irriteren ze de rest ook niet.
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 11:37 schreef mad-hat het volgende:
Een tikkeltje langdraadig maar heel herkenbaar.

Mijn mening:
-t is misschien rot om te zeggen maar mensen van boven de 65 zouden opnieuw een rij-examen moeten afleggen.
-op de linker baan zou een minimum snelheid moeten gelden van 90 of 110 km/uur (afhankelijk wat de maximum snelheid daar is)
-en vrachtwagens nooit in laten halen (lekker op de rechtse baan blijven), dan is de kans dat ze worden afgesneden kleiner en irriteren ze de rest ook niet.
Ik zou gaan solliciteren bij de ANWB als ik jou was..

was het maar zo makkelijk

Verder goede column, leuk opgebouwd en heel erg herkenbaar. Ik heb zelf nu een tijdje rijles en kom in de buurt van m'n examen en zelfs ik betrap me er soms op dat ik denk dat andere mensen niet kunnen rijden, terwijl ik weet dat ik natuurlijk degene ben zonder rijbewijs.
quote:
dat de kinderen weer naar school.
gaan?
Heel herkenbaar, maar er is wel een optimale manier van rijden. Spitsverkeer kan dit namelijk al een stuk beter dan een treuzelende oma op zondag.

Hardrijden kan, als je anderen maar niet hindert... en dat hinderen is hetgene wat iemand een slechte automobilist maakt. Plakken, te langzaam rijden, een te groot snelheidsverschil met de rest van het verkeer, te hard rijden in woonwijken.. etc.

Persoonlijk let ik er altijd op wat er voor me zit, een oud vrouwtje, iemand die de weg aan het zoeken is, een patsertje, etc. En heel veel mensen kijken niet verder dan hun stuur, die hebben gewoon geen inzicht...
Iedereen is de beste chauffeur, althans dat vinden ze zelf. Goed punt. Leuke colum
Ik vind het vervelend als mensen veel te ver van tevoren al gaan afremmen voor een stoplicht en dan hun auto aan minuut lang laten uitrollen. Rij dan nog eventjes door en druk iets harder op de rem.

Verder ben ik van mening dat de Nederlandse snelwegen wel sneller mogen. Waar je nu 100 mag, opvoeren naar 120. Waar je nu 120 mag, opvoeren naar 160. Beter zou zijn om het systeem van Duitsland te importeren, maargoed... da's niet erg waarschijnlijk... (niet dat het 120/160 idee dat wel is )

Men rijdt maar zo snel hij wilt, als het me te langzaam is ga ik er wel voorbij
De Nederlandse wegen zijn VOL!

Dat is het! Daardoor irriteer men zich veel sneller, ga maar eens een weekje in een rustig gebied in het buitenland rijden. Daar krijg jezelf ook veel meer geduld van.
userIcon
Er komt een dag dat iemand het niet pikt van je pa, heb je daar wel eens stil bij gestaan?

Waar bemoeit ie zich mee zich laat iedereen lekker in zijn eigen tempo rijden
Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat iedereen vindt zichzelf het beter rijden dan de meesten... althans, zo voel ik dat ook. Ik denk dat dat komt doordat mensen zelf niet doorhebben hoe ze zelf rijden. Je had ook nog de vergelijking met de fiets en de auto kunnen maken: als fietser schelden ze op elke auto en als automobilist op elke fiets....

ik probeer naar mezelf te kijken, hoe ik reageer, wat ik doe, hoe ik dat doe. En ja, ook in het verkeer.
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 19:11 schreef Blue-eagle het volgende:
Ik vind het vervelend als mensen veel te ver van tevoren al gaan afremmen voor een stoplicht en dan hun auto aan minuut lang laten uitrollen. Rij dan nog eventjes door en druk iets harder op de rem.
Een minuut is wel erg lang, maar verder zie ik je bezwaar tegen uitrollen niet zo...of je nou geleidelijk remt of ineens hard remt maakt qua tijd niks uit, voor je auto en de brandstof is het juist beter om uit te laten rollen...

Nouja, iedereen heeft zo wel z'n ergenissen in het verkeer.
userIcon
dit is idd een herkenbare column

iedereen denkt dat ie geweldig rijdt... terwijl dat vaak niet zo is
ik heb nu een jaar mn rijbewijs en ik zie toch dingen in mn rijgedrag die niet altijd door de beugel kan, en ik kan me ook vaak irriteren aan andere weggebuikers.

maar je bent met zn allen op de weg en je moet met elkaar rekening houden en niet iedereen kan dat
userIcon
Ben vorige week naar Duitsland geweest. Daar is nog een soort van "gedragscode" (wordt steeds minder trouwens) onder de automobilisten. Het is echt zo dat ze (voor ons) als gekken rijden maar dan wel als het kan. Wanneer er een bord met 80 staat waar ze normaal 150 rijden dan rijden ze ook echt 80. In Nederland kan je de automobilisten op één hand tellen die dat doen. Zodra de gebodsborden opgeheven zijn zoeven ze weg naar de horizon.
Ik heb nog geen een keer op de snelweg een Duitser achter me gehad die vond dat ik te traag inhaalde, wat ik wel merkte als zij mij op mijn beurt weer inhaalde. Ik was nog geen 50 km van de Nederlandse grens en ja hoor.... weer een Nederlander achter me, gebaren, seinen en toeteren.
Volgens mij heeft het toch ook te maken met de afkomst van de automobilist.

De Column is pakkend. Het is mijns inziens zo dat we allemaal (althans bijna allemaal ) de beste automobilist zijn maar ook allemaal de slechtste. Waarom? Omdat we als mens nou eenmaal fouten maken. Maken we ze niet, dan gaat het goed, maken we ze wel, dan hoor je het wel aan het getoeter.
dat is toch raar hé
je vader kan altijd goed rijden en perfect parkeren, al heeft hijde kleinste marge
Ze doen het met zo'n gemak, verbluffend af en toe

Mijn vader heeft ong 25 jaar rijervaring, al heeft hij toendertijd zijn rijbewijs gekocht
reed jarenlang schadevrij, bonus malus van 0
das al minsten 10 jaar schade vrij, wie weet nog langer zelfs

En dan komen zijn zonen met een rijbewijs aangelopen
De ene heeft per ongeluk een kras gemaakt op een andere auto...
hup, dat zijn 4 punten erbij

paar weken later, de andere rijdt de auto helemaal TOTAL...
dat zijn 5 punten erbij (wat niet logisch is, want voor een krasje 4 punten, 2 auto's in de prak zijn 5 punten )


Natuurlijk was hij not amused...
maar zijn jarenlange 0 punten met zijn bonus malus leverde een kwijtschelding van puntenoptelling, gelukkig maar

Vaders rijden top
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 19:11 schreef Blue-eagle het volgende:
......Verder ben ik van mening dat de Nederlandse snelwegen wel sneller mogen. Waar je nu 100 mag, opvoeren naar 120. Waar je nu 120 mag, opvoeren naar 160. Beter zou zijn om het systeem van Duitsland te importeren, maargoed... da's niet erg waarschijnlijk... (niet dat het 120/160 idee dat wel is )......
Daar ben ik het niet mee eens.
Mijn auto KAN niet eens 160. Nou ja, zit met 165 aan zijn top.
Ik ben van mening dat de snelheden op dit moment best prima zijn. km of 10 mag er wel bij op de snelwegen, maar meer ook niet.
Wel zou ik het prettiger vinden als er, bijvoorbeeld tussen 22:00 en 05:00, een soort vrijwaarding komt, zodat je midden in de nacht gewoon door kunt vlammen over de snelwegen, ipv van om 2 uur 's nachts 100 te moeten rijden terwijl er geen kip op de weg zit.
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 07:52 schreef akakiwi het volgende:
Daar ben ik het niet mee eens.
Mijn auto KAN niet eens 160. Nou ja, zit met 165 aan zijn top.
Ik ben van mening dat de snelheden op dit moment best prima zijn. km of 10 mag er wel bij op de snelwegen, maar meer ook niet.
Wel zou ik het prettiger vinden als er, bijvoorbeeld tussen 22:00 en 05:00, een soort vrijwaarding komt, zodat je midden in de nacht gewoon door kunt vlammen over de snelwegen, ipv van om 2 uur 's nachts 100 te moeten rijden terwijl er geen kip op de weg zit.
160 is bullshit, slecht voor jezelf en slecht voor het milieu. max van 130 is hard zat. En de Duitse methode zou hier ook niet werken.. face it.. Nederlanders zijn gewoon boeren in het verkeer.

Ik ook hoor, ben net zo'n boer.. ik hou wel van lekker vlot rijden, hard optrekken bij stoplicht, standaard zo'n 20 km/u te hard (buiten de bebouwde kom).. ik probeer me niet te veel te irriteren in de auto, en dat lukt aardig, als ik zie dat iemand naast me moet gaan inhalen, dan maak ik daar gewoon een gaatje voor, in plaats van snel m'n plekje veilig te stellen..

Mijn grootste ergernis is, in jouw voorbeeld, je opa. Mensen die voorang geven op plekken waar jezelf voorang hebt is gewoon dom. Vooral voorang geven aan fietsers op de rotonde.. het is niet alleen irritant, maar ook gevaarlijk voor het achterop komende verkeer, omdat de rotonde door hoort te stromen, en je kunt niet zien dat er weer een idioot stil staat. De verkeersregels zijn er niet voor niets, hou je er gewoon aan (behalve de snelheid dan )

Wat me ook opvalt zijn de jonge meisjes in hun roze peugeot 106, of met zo'n mooi koeienmotiefje.. je kent ze. Ze rijden onlogisch, 160 waar je 80 mag, 110 waar je 120 mag, of nog slomer als ze aan het bellen zijn. Maar vooral het voorop willen rijden gedrag is vervelend. Bijvoorbeeld bij het ritsen. Wat nou ritsen? Dit is mijn plekje! Stel je voor zeg.. dat scheelt echt wel zeker een kwartier als er 1 auto meer voor je rijdt

Al met al kan ik me goed vinden in je verhaal, al ben ik benieuwd hoe je hier over denkt als je zelf je rijbewijs hebt
userIcon
Leuke colum!

Wat me overigens ook opvalt in het verkeer dat mensen zich aanpassen aan het soort auto dat je rijdt, ik heb sinds kort een sportwagen en nu duiken er veel minder mensen voor, waar dat met m'n vorige auto echt erg was.

Overigens trek ik in de bebouwde kom niet hard op en rijdt ik daar gewoon 30/50 wat er maar is toegestaan (daar irriteren mensen zich echt aan, als je in een snelle auto 30 langs een school rijdt... waar dat ook de (realistische) max is) buiten de bebouwde kom is uiteraard weer wat anders
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 09:21 schreef oZy het volgende:
160 is bullshit, slecht voor jezelf en slecht voor het milieu. max van 130 is hard zat.
(...)
.. ik hou wel van lekker vlot rijden, hard optrekken bij stoplicht, standaard zo'n 20 km/u te hard (buiten de bebouwde kom)..
LOL, heel herkenbaar, 20 km te hard rijden en zeggen dat 130 een goede snelheid is 160 is overigens idd absoluut BUll SHit, Nederlanders rijden teveel in wrakken (oude alto's etc) waarvan de top <160 is en de wegen zijn er veelal te smal voor.

Ligt het overigens aan mij dat bij Nederlandse auto's altijd als eerste de spiegel kapot lijkt te gaan...
userIcon
Goeie column.

Kan iemand mij trouwens even uitleggen waarom smurfen van rechts tegenwoordig voorrang hebben ? Dat was toch omdat het in heel Europa zo is ?

Welnu In heel europa mag je 90 rijden op provinciale egen en in veel landen 70 op doorgaande wegen binnen de bebouwde kom. In Duitsland is de adviessnelheid op de autobahn 130 en in Frankrijk en Luxemburg is dat de maximum snelheid.

Kunnen we deze regeltjes óók even overnemen ?!?
userIcon
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 10:00 schreef Buzzz het volgende:
Ligt het overigens aan mij dat bij Nederlandse auto's altijd als eerste de spiegel kapot lijkt te gaan...
K´weet niet, maar hij wordt in ieder geval nooit gebruikt....
userIcon
"Zo rijdt mijn vader altijd binnen de maximaal toegestane snelheid. Hij stuurt goed en parkeert ook in een poep en een zucht in de meest krappe parkeerplaatsen. Hij heeft leren rijden in Amsterdam en als je in een chaos kan rijden dan moet een overzichtelijke weg simpel zijn. Hij is ook al wat jaren weggebruiker en rijdt al jaren lang schadevrij. Is dat knap? Je zou zeggen dat dat normaal zou horen te zijn. Hij vindt dit ook allemaal van zichzelf overigens. Helaas bevestigt hij wel het vooroordeel van agressie over de mannelijke bestuurders. De gemiddelde passant groet hij, in het voorbijrijden, door zo snel als Woody Woodpecker met zijn vinger op zijn voorhoofd te tikken. Treuzelende bejaarden geeft hij te kennen harder te moeten rijden door een paar keer te claxonneren en een oosterbuur met een sleurhut krijgt het helemaal te verduren. Ook mensen die altijd maar links rijden zodat ze dan harder kunnen rijden kunnen zijn goedkeuring niet krijgen. Mijn vader, een knap chauffeur die je niet tegen wil komen op de weg. "

Hebben wij niet toevallig dezelfde vader, want die beschrijving klopt precies.
Mooi hoe eigenlijk iedereen die reageert een stereotyp is van degenen besproken in de column. Iedereen heeft commentaar, vertelt waar ie zich aan ergert en weet precies hoe het beter zou moeten.

Maar in de laatste alinea van de column staat waar het om gaat: een beetje respect voor elkaar, je aanpassen aan een ander, je niet (te veel) irriteren aan je medeweggebruikers.

Als we alle regels eens in zouden voeren die hier geopperd worden...hoeveel doden denk je dan dat we per jaar op de weg hebben?? 1200 doden per jaar in Nederland is schijnbaar geaccepteerd. Ja, tuurlijk we vinden het wel erg als er iemand vermoord thuis gevonden wordt. Dat er bijna wekelijks mensen doodgereden worden door halvegaren die denken dat ze met alcohol of met veel te hoge snelheid wel kunnen gaan rijden is tegenwoordig schijnbaar normaal.
En dan nog roepen dat de maximum snelheid maar naar 160 moet. Dan kunnen al die testosteronpikkies wel even laten zien hoe stoer ze zijn. Er wordt wel even vergeten dat je brandstofverbruik misschien wel 40% hoger ligt dan bij 120, dat de milieubelasting evenredig of misschien nog wel erger toeneemt, dat remwegen verdubbelen, verdrievoudigen afgezien van de reactiesnelheid die je dan nog nodig hebt om te reageren op die 'bejaarde' die misschien dan met 120 wel een vrachtauto wil gaan inhalen. (wil je dat zelf ook niet ooit worden, bejaard..?) Ach en olie is er ook genoeg op de wereld...
Ik denk dat te weinig mensen hier nog meegemaakt hebben wat voor een gevolgen misdragingen in het verkeer kunnen hebben. We hebben allemaal ons oordeeltje klaar over de automobilist die zichzelf tegen een boom heeft doodgereden, want ja, de snelheid was toch te hoog? Vervolgens gaan we een column verder stoer zitten praten dat 'ik altijd 20km boven de maximumsnelheid rijd (ja wel buiten de bebouwde kom hoor!)' Waar gebeuren ook al weer de meeste dodelijke ongevallen?

Even voor de duidelijkheid, ik ben ook geen heilige. Ik irriteer me soms ook aan andere mensen in het verkeer. Heb ook net een acceptgiro de deur uitgedaan voor de richting Leeuwarden, maar ik ga niet in een column zitten vertellen wie zich wel en niet gedraagt op de weg, en zeker niet hoe het allemaal anders zou moeten. Iedereen is nu eenmaal anders, met een eigen rijstijl en een eigen auto. De ene auto kan 140, de andere auto kan 240. Dus hard rijden kunnen we allemaal. Alleen, rekening houden met een ander en zich aanpassen aan een situatie schijnt wat lastiger te zijn. Nou goed dan rijd je 10 minuten achter iemand die zich wel aan de snelheid houdt. Veroordeel die persoon daar dan niet op. En reken er maar op dat er een tijd komt in je leven dat je zelf ouder bent, of dat je (net) vader/ moeder bent met je kleintje achter in de auto, en dan vervolgens wordt afgesneden en een middelvinger krijgt omdat JIJ dan gewoon veilig en rustig naar huis wilt. Zeg nou zelf, je wilt het toch niet op je geweten hebben dat je een oudere of een moeder/vader met kind doodrijd omdat jij 'weet' wat wel en niet kan in het verkeer..?

Gewoon een beetje geven en nemen in het verkeer...dan kunnen we allemaal naar huis 's avonds...
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 11:49 schreef Hobbiebob74 het volgende:
Mooi hoe eigenlijk iedereen die reageert een stereotyp is van degenen besproken in de column. Iedereen heeft commentaar, vertelt waar ie zich aan ergert en weet precies hoe het beter zou moeten.

Maar in de laatste alinea van de column staat waar het om gaat: een beetje respect voor elkaar, je aanpassen aan een ander, je niet (te veel) irriteren aan je medeweggebruikers.

Als we alle regels eens in zouden voeren die hier geopperd worden...hoeveel doden denk je dan dat we per jaar op de weg hebben?? 1200 doden per jaar in Nederland is schijnbaar geaccepteerd. Ja, tuurlijk we vinden het wel erg als er iemand vermoord thuis gevonden wordt. Dat er bijna wekelijks mensen doodgereden worden door halvegaren die denken dat ze met alcohol of met veel te hoge snelheid wel kunnen gaan rijden is tegenwoordig schijnbaar normaal.
En dan nog roepen dat de maximum snelheid maar naar 160 moet. Dan kunnen al die testosteronpikkies wel even laten zien hoe stoer ze zijn. Er wordt wel even vergeten dat je brandstofverbruik misschien wel 40% hoger ligt dan bij 120, dat de milieubelasting evenredig of misschien nog wel erger toeneemt, dat remwegen verdubbelen, verdrievoudigen afgezien van de reactiesnelheid die je dan nog nodig hebt om te reageren op die 'bejaarde' die misschien dan met 120 wel een vrachtauto wil gaan inhalen. (wil je dat zelf ook niet ooit worden, bejaard..?) Ach en olie is er ook genoeg op de wereld...
Ik denk dat te weinig mensen hier nog meegemaakt hebben wat voor een gevolgen misdragingen in het verkeer kunnen hebben. We hebben allemaal ons oordeeltje klaar over de automobilist die zichzelf tegen een boom heeft doodgereden, want ja, de snelheid was toch te hoog? Vervolgens gaan we een column verder stoer zitten praten dat 'ik altijd 20km boven de maximumsnelheid rijd (ja wel buiten de bebouwde kom hoor!)' Waar gebeuren ook al weer de meeste dodelijke ongevallen?

Even voor de duidelijkheid, ik ben ook geen heilige. Ik irriteer me soms ook aan andere mensen in het verkeer. Heb ook net een acceptgiro de deur uitgedaan voor de richting Leeuwarden, maar ik ga niet in een column zitten vertellen wie zich wel en niet gedraagt op de weg, en zeker niet hoe het allemaal anders zou moeten. Iedereen is nu eenmaal anders, met een eigen rijstijl en een eigen auto. De ene auto kan 140, de andere auto kan 240. Dus hard rijden kunnen we allemaal. Alleen, rekening houden met een ander en zich aanpassen aan een situatie schijnt wat lastiger te zijn. Nou goed dan rijd je 10 minuten achter iemand die zich wel aan de snelheid houdt. Veroordeel die persoon daar dan niet op. En reken er maar op dat er een tijd komt in je leven dat je zelf ouder bent, of dat je (net) vader/ moeder bent met je kleintje achter in de auto, en dan vervolgens wordt afgesneden en een middelvinger krijgt omdat JIJ dan gewoon veilig en rustig naar huis wilt. Zeg nou zelf, je wilt het toch niet op je geweten hebben dat je een oudere of een moeder/vader met kind doodrijd omdat jij 'weet' wat wel en niet kan in het verkeer..?

Gewoon een beetje geven en nemen in het verkeer...dan kunnen we allemaal naar huis 's avonds...
ach, ieder weldenkend mens weet dat je je snelheid in de gaten moet houden binnen de bebouwde kom. rustig moet rijden bij winkelcentra's en scholen. ikzelf rij daar nooit harder als 30.

maar vorige week reed ik vanuit Schutoff (net over de grens bij enschede) terug naar mn ouders.(deventer) het was rond half 4 snachts. geen hond op de weg, en dan blaas ik wel even naar de 200. maakt mij dat nu een asociale weggebruiker? hou ik nu geen rekening met een ander?

en ik doe dat echt niet omdat ik dan denk dat ik stoer ben. en mn benzine,? dat is al het laatste waar ik aan denk.

nee, mensen die met alchohol op rijden, door rood rijden en te hard binnen de kom rijden. dat zijn voor mij wegmisbruikers. maar ook mensen(lees:bejaarden) die 60 rijden waar 80 mag. of 100 rijden waar 120 mag.
zoals je zei, geven en nemen. helemaal mee eens.
Iedereen altijd maar gelijk "Duitsland" roepen als het over onze snelwegen gaat. Nee, niet iedereen rijdt daar 80 als er een bord 80 staat. Bij bijvoorbeeld wegwerkzaamheden rijdt iedereen te snel, net als in Nederland. Duitsers houden ook erg van hun groot licht als ze op 500m naderen, en gaan daarna flink bumperen.

Denk eens na wat er gebeurt als je bijvoorbeeld de A44 zonder limiet stelt. Daar gaan elke week doden vallen, omdat die weg (en vele andere wegen in NL) daar niet geschikt voor is. Bovendien zijn de afstanden hier zo lachwekkend klein dat het weinig uitmaakt of je nou met 120 of 160 rijdt. Bovendien staat er toch veel file / druk verkeer en kan je niet echt harder.

(Standaard disclaimer: ik rijd ook te hard, etc... maar ik kijk wel even verder dan de gemiddelde "Autobahn!" schreeuwers).
nederland is vol, de steden, autowegen en de snelwegen, alles is eigenlijk al TE vol, ik heb in duitsland gereden, daar had ik alle ruimte en ik betrapte me erop dat ik doordat ik alle ruimte had anderen veel meer ruimte ging geven e.d., ach, dat ene autotje, dr is ruimte zat, in nederland is het vechte voor die paar vierkante meter asfalt op de weg, doordat het zo vol is/lijkt gaat men zijn plekje verdedigen d.m.v. afsnijden e.d.

maargoed, leuke column, mooie en bekende voorbeelden, toppie.
Als we dan toch even onze ergernissen laten weten.
Ik erger me mateloos aan mensen die GEEN richting aangeven, maar de auto in een keer voor je werpen.

Mensen ergeren zich waarschijnlijk aan mij, omdat ik standaard te hard rijdt en teveel kleef.

Iemand nog andere ergernissen?
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 19:11 schreef Blue-eagle het volgende:
Ik vind het vervelend als mensen veel te ver van tevoren al gaan afremmen voor een stoplicht en dan hun auto aan minuut lang laten uitrollen. Rij dan nog eventjes door en druk iets harder op de rem.

Verder ben ik van mening dat de Nederlandse snelwegen wel sneller mogen. Waar je nu 100 mag, opvoeren naar 120. Waar je nu 120 mag, opvoeren naar 160. Beter zou zijn om het systeem van Duitsland te importeren, maargoed... da's niet erg waarschijnlijk... (niet dat het 120/160 idee dat wel is )

Men rijdt maar zo snel hij wilt, als het me te langzaam is ga ik er wel voorbij
Ja dus jij wilt langer stilstaan?
En het is nog beter voor 't milieu ook als je hem in de versnelling uit laat rollen als 't stoplicht toch op rood staat, en vaak heb je dan genoeg tijd dat ie zelfs weer op groen springt, en dus door kan rijden... 120/160 shizzle is wel ok 8) * am ook teh doorrijder
userIcon
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 18:38 schreef Frank-NL het volgende:
Iedereen altijd maar gelijk "Duitsland" roepen als het over onze snelwegen gaat. Nee, niet iedereen rijdt daar 80 als er een bord 80 staat. Bij bijvoorbeeld wegwerkzaamheden rijdt iedereen te snel, net als in Nederland. Duitsers houden ook erg van hun groot licht als ze op 500m naderen, en gaan daarna flink bumperen.
Nou ik weet niet wanneer en hoe vaak jij in Duitsland rijdt????
Of zit je soms op de toeristische plekken waar alleen Nederlanders zijn en rijden
userIcon
quote:
Nou die kameraad overziet de situatie goed en probeert dit soort dingen ook alleen als het mogelijk is.
Hierna ben ik gestopt met lezen!
Is hij speciaal opgeleid om de veiligheid van verkeerssituaties in te schatten? Kan hij bepalen welke maximumsnelheid veilig is op een bepaalde weg, met onbekende situaties die op kunnen treden? En dat alles met 195 km/h? WOW! Hij zou bij Rijkswaterstaat moeten werken, zouden ze geweldig veel aan hebben!

En nu serieus: ik hoop dat-ie alleen zichzelf sloopt bij een crash, en niet iemand vermoord
28  van 28 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 00:00 Prettige Hemelvaart!1
» 16/05 De kierewietpas4
» 16/05 Wie gaan we vandaag vermoorden?28
» 16/05 Timeline4


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden