De zeven hoofdzonden: Vraatzucht

Algemeen • Geschreven door Bas (Tha_BlonT) op 15-08-2004 @ 12:52
print 
Nederland, o Nederland. Hoe klein je ook bent, als we de wereldkaart zouden tekenen op basis van 'voedsel beschikbaar per hoofd bevolking' wordt ons landje zeker de grootte van een gemiddeld continent. De diktegraad stijgt, en langzaam schuiven we aan bij Amerika, dat al jarenlang stamgast is in eetcafé de Hel. En nadat we uitgegeten zijn, blijven we nog even natafelen, want dan begint het gezellige drinkgelag waar de drankduivel zijn tonnetjes op tafel zet.

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen als ik het over vraatzucht heb. Want het gaat hier niet alleen over eten, maar ook over drinken, en roken, en bewegen. Het gaat om overdaad, overdaad in de vorm van slavernij aan lichamelijk genot. En in een land waar je voor een zakje chips vijftig keuzes kan maken, staat de duivel op onze schouder te stampen. Vreten! Vreten!

En waren we dan nog maar beschaafde eters, zoals de Fransen. Die maken er tenminste een sociale aangelegenheid van een paar uur van, met een wijntje erbij. Dat is geen vraatzucht, dat is het nuttige met het aangename verenigen, eten als ondersteuning, niet als doel.

Maar het is niet voor niets dat wij het enige land zijn met de befaamde muur. Wij willen eten, maar het niet weten. Snelle trek heet dat. Ik noem het de blinde methode. Als je het maar snel genoeg naar binnen werkt, lijkt het net alsof je niets hebt gedaan. Soms zie ik ze rijen dik staan op het station. En wanneer de muur leeg is, dan krijgt het geheel een Israëlisch tintje, waar te dikke mensen knievallen maken, als rabbi’s bij de klaagmuur.

In het café is het al niet veel anders, daar drinken wij shooter na cocktail na flugel na boswandeling. Het gaat er niet eens om of het lekker is, aan de strot, en weg ermee. De barman spint zijn garen. Minder moeite, meer winst.

Nederland is een raar land. We klagen met zijn allen dat we te dik worden maar kunnen dat alleen oplossen met de nieuwste afvalmiddelen van de TV. We klagen met allen dat we te dik worden maar in plaats van de McDonald's te mijden, bewijzen we liever dat om deze donkere wolk boven de samenleving nog altijd een goud randje zit. We draaien de boel om. Eerst worden we ziek, en dan pas zoeken we genezing. Waar is dat 'voorkomen is beter dan genezen'? Wie snoept nog verstandig? Wie doet nog twee ons groenten en drie stuks fruit? Wie bedenkt zich dat voorlichting over eten en drinken toch eigenlijk het meest belachelijke is wat we ooit hebben meegemaakt. We weten niet eens hoe we ons eigen lichaam moeten onderhouden! Het is ONS lichaam. We lopen gewoon altijd achter de feiten aan. Eerst vreten dan liposuctie, eerst drinken dan kotsen. Eerst roken, dan de kanker.

En nu twijfel ik of ik dit allemaal wel mag zeggen. Want zelfcontrole, kan ik dat prediken in een land waar boterbergen zijn veranderd in mayonaise? Moet ik dat prediken in een wereld die duizenden jaren heeft gevochten voor het grootste goed; de vrijheid van overdaad? Een wereld waar miljoenen het grootste offer hebben gegeven, zijn gesneuveld opdat de BigMac-index mocht leven. Zijn wij wel bereid om onze tranen te drogen en de klaagmuur te slopen?

Soms mag je wel eens blij zijn met de anorexia patiëntjes op TV, want zolang die nog steeds het mooist worden gevonden, vallen wij met zijn allen tenminste nog af. Ware het niet dat wij diep in ons hart allemaal weten dat er een ideale lichaamscontrole bestaat, en deze zich uit in gezonde aandacht, dan konden ze waarschijnlijk de leuningen van mijn stoel operatief verwijderen. Waarom moeten we die herinnering hebben? We weten het toch allemaal? Zelfcontrole is trots. Trots op wie je bent en wat je bent. Trots om nee te kunnen zeggen en gezond te leven. Trots om jezelf goed te voelen zonder lichamelijke excessen. Zelfcontrole is een tweede lichaam, met een onweerstaanbare uitstraling. Zelfcontrole is klaar zijn voor de buitenwereld omdat de binnenwereld tevreden is.

Zelfcontrole is twee pondjes teveel, met rode appelwangetjes die blaken van gezondheid.



Lees ook:

» 00:00 Prettige Hemelvaart!1
» 16/05 De kierewietpas4
» 16/05 Wie gaan we vandaag vermoorden?28
» 16/05 Timeline4


delen | eKudos nujij

4481 views / 28 reacties
Reacties op dit bericht
28  van 28 reacties op deze pagina. Pagina  1
Hele mooie column!

Een van de huidige maatschappelijke problemen is inderdaad het tekort aan discipline en ongeremd doen wat eigenlijk niet kan maar zo lekker is en omdat de media het non-verbaal voorschrijft. Het niet jezelf kunnen zijn en moeten doen wat anderen voorschrijven omdat je anders een mislukkeling bent, dat is een van de dingen wat de ruggegraat uit de maatschappij haalt.
Ik probeer ook gezond te leven, niet dat dat heel erg goed lukt, want ik ben namelijk een van de weinige die een ondergewicht heeft, ja ik ben te licht. Ik eet waarschijnlijk veel meer dan zeker de helft van jullie, maar ik ben de laatste drie jaar niets aangekomen. En daarom moet ik vraatzuchtige mensen niet.

Lost me? Well... Door het massale overgewicht worden alle producten ontvet, en alle zooi eruit gehaald waarvan je die 2 pondjes van krijgt. Nu is er alleen arm voedsel, en daar wordt ik niet dik van! Ik wil weer terug naar gezond voedsel, met alle zooi erin, en als al die mensen zonder zelfbeheersing, zich nog niet kunnen remmen, laat ze dan maar vastgroeien aan hun banken! (Vrouw van 218 kg sterft na 6 jaar op bank)
Je bent te licht zeg je? Volgens mij is dat totale onzin. Als je je goed kan bewegen nergens last van hebt ben je toch niet te licht? Ik ben 1.81 en 60 kilo...heb nergens last van en met sport alleen maar voordeel. Ben ik dan te licht?
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 15:30 schreef j.chirac het volgende:
Je bent te licht zeg je? Volgens mij is dat totale onzin. Als je je goed kan bewegen nergens last van hebt ben je toch niet te licht? Ik ben 1.81 en 60 kilo...heb nergens last van en met sport alleen maar voordeel. Ben ik dan te licht?
Jij bent dan ook niet te licht. De formule is iets van M[su]2[/sup]/l (gewicht maal gewicht gedeeld door lengte in centimeters), en dan moet je tussen de 18 en de 24 uitkomen. toch?
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 15:30 schreef j.chirac het volgende:
Je bent te licht zeg je? Volgens mij is dat totale onzin. Als je je goed kan bewegen nergens last van hebt ben je toch niet te licht? Ik ben 1.81 en 60 kilo...heb nergens last van en met sport alleen maar voordeel. Ben ik dan te licht?
Ik ben ongeveer 1.85 en weeg slechts 60 kg, dan ben ik te licht. Als je te weinig weegt, dan heb je een vergrote kans op botontkalking en meer last van vermoeidheid.

Hoe weet ik dat ik te licht ben? Er is zoiets als een Body Mass Index . Aan de hand van deze index kan je kijken of je te zwaar bent.

Je kunt nu je BMI bereken op de site van het Voedings Centrum: http://www.voedingscentrum.nl/body_mass_index/body_mass.html

Ik heb een BMI van 17.5, terwijl je pas vanaf 18.5 gezond gewicht hebt. Ik moet acht kilo aankomen om gezond te zijn, maar dat zal erg moeilijk worden...
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 16:40 schreef LoverGirl het volgende:

[..]

Jij bent dan ook niet te licht. De formule is iets van M[su]2[/sup]/l (gewicht maal gewicht gedeeld door lengte in centimeters), en dan moet je tussen de 18 en de 24 uitkomen. toch?
Hij is net te licht, 1 kilo extra is net beter.
Als je er bij blijft sporten kan je ook veel eten alleen het probleem is dat veel mensen met hun zeugnap op de bank TV blijven kijken.
Tja en maar zeuren ik heb zo'n dikke reet
userIcon
Column is werkelijk top, niets minder.

Goed geschreven, en nog een goed standpunt ook, heerlijk.

Ik kan me er wel in vinden. Ik houd me niet aan de 2 ons groente en 3 stuks fruit per dag, dat geef ik toe. De groente haal ik nog wel, mits goede groente. (Dus geen spruitjes ofzo. .) En het fruit alleen als ik een tournooi heb ofzo dat ik veel fruit mee krijg. (Of als er meloen is. ) Ook eet ik vaak zat friet. Aan de andere kant helpt sporten ook wel, nu het vakantie is ben ik prompt eerst 4 kilo afgevallen, waarna ik er 5 ben aangekomen. (Jojo-effect anyone?) Ik heb niet geprobeerd te lijnen ofzo.

Gelukkig ben ik, ondanks dat, niet te zwaar. Ik ben 75 kilo, terwijl het hoogste puntje van mijn kop 187 cm boven het oppervlak vertoeft. Dat is een gezond BMI. Ik ben oud genoeg dat die BMI wel zin hebben, 15 onderhand. (BMI is 21.4, praktisch ideaal dus, ervanuitgaande dat 18-25 gezond is.)

Overgewicht moet je niet op leeftijd baseren, maar ook op de lengte van iemand. Iemand van 1.60 met 75 kilo is te zwaar, maakt niet uit of diegene 10, 20 of 65 is. Iemand van 1.90 is dan weer niet te zwaar met dat gewicht. Ook hier maakt de leeftijd niets uit. Maar het is wel alarmerend als jonge kinderen overgewicht hebben, dat geef ik toe.
userIcon
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 14:48 schreef StainlessSteel het volgende:
En daarom moet ik vraatzuchtige mensen niet.

Lost me? Well... Door het massale overgewicht worden alle producten ontvet, en alle zooi eruit gehaald waarvan je die 2 pondjes van krijgt. Nu is er alleen arm voedsel, en daar wordt ik niet dik van!
als dat waar was, was heel nederland niet meer te dik! Grote onzin dus!
ik snap dat te dun zijn ook een groot probleem is, maar je redenatie klopt NIET.
hrmm, dikke mensen zonder zelfcontrole zijn een pest van de samenleving.
Eten is een noodzakelijk kwaad in mijn optiek - het kan soms bevredigend zijn, maar meer dan eens is de 'nasmaak' minder goed dan het moment van eten deed vermoeden.
Ik eet meestal één maal per dag (het avondeten), heb bijna nooit een hongergevoel en laat me vrijwel nooit leiden door behoefte aan snacks of snoep. Ik heb geen idee wat ik weeg, maar mijn lichaam verraadt een juiste verhouding lengte / gewicht, aangezien ik me prima voel en alles kan doen en laten (fysiek) wat ik wens.
Overigens eet ik overwegend vegetarisch, omdat ik na wat controle bij mezelf er achter ben gekomen dat ik me beter voel als ik geen vlees nuttig.

Overgewicht is voor niemand nodig - het is niet mooi en niet nuttig, dus waarom zou je in godsnaam te dik (willen) worden. Dan kom je weer bij de kern van het verhaal - zelfbeheersing... dus mensen in nederland, doe er wat aan....
76 kg hier met een lengte van 1.95m

"Eat like a horse en lift some weights" heeft me al eerder doen aankomen.
Komt wel goed

Goede, geestige column
userIcon
Ik ben een tijd lang een behoorlijke pens gehad, toen er wat aan gedaan. (In krap een jaar spartaans 20kg afgevallen). Sinds die tijd sport ik een hoop en let ik op wat ik eet. Als ik iets naar binnen hap denk ik altijd, eet ik dit nu omdat ik dit nodig heb, of omdat ik het alleen maar lekker vind? Als je daar bij stilstaat en bedenkt dat je je niet voor de gek moet laten houden door een dierlijk instinct word alles veel makkelijker.

Wat het ergste is is eigenlijk gewoonte eten, dus stelselmatig te grote portie, of standaard een zak chips als je s'avonds een filmpje kijkt. Dit is waar mensen aankomen, en ze hebben er zo weinig aan achteraf. Een lekker etentje blijft je vaak bij, maar of je cheese-onion of paprika chips gegeten hebt gisteravond...
userIcon
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 23:20 schreef Patron het volgende:
76 kg hier met een lengte van 1.95m

"Eat like a horse en lift some weights" heeft me al eerder doen aankomen.
Komt wel goed

Goede, geestige column
1'96 en 85 kg hiero, en denk wel dat dat een perfect gewicht is.
userIcon
Serano, je krijgt inderdaad geen hongergevoel, ik heb een jaar lang 1 tot 2 keer per dag gegeten (en 20kg afgevallen). S'morgens een klein ontbijtje en dan avondeten. Maar als je je redelijk vaak erg moe voelt en je verder niet hoeft af te vallen is het aan te raden om je eten wat te sprijden, 3 keer per dag betekent nl. idd. meer voedseliname, maar je metabolisme word ook beter, je gaat meer verbranden. Ik heb het zelf erg gemerkt afgelopen maand dat ik bij m'n ouders was. Een ander voedselpatroon, voornamelijk vaker, niet eens veel meer. Ik ben niet aangekomen en merkte dat ik vlotter werd.
Hmmm ik ben het niet helemaal hier mee eens. Het is een beetje raar om in de VS te zitten, en te lezen dat iemand Nederland zo beschrijft. Ik bedoel, als je amerika aan het omschrijvne was, zat je er dichtbij. Maar als ik volgende week weer thuis zit, weet ik zeker dat ik blij zal zijn onze kleine gezonde supermarkten terug te zien. HIER (in de VS) is er een overdaad aan keuzes, HIER worden mensen door hun omgeving gedwongen veel te eten, en in nederland echt niet.

Ohja, filmtip: Supersize me. Over een man die een maand lang 3 x per dag bij de mac gaat eten, om te kijken wat het effect is op zijn lichaam. Erg nasty, hoop dat ie in nederland ook uit komt.
userIcon
Zoals ik zei, we schuiven aan
userIcon
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 21:50 schreef serano het volgende:
hrmm, dikke mensen zonder zelfcontrole zijn een pest van de samenleving.
Eten is een noodzakelijk kwaad in mijn optiek - het kan soms bevredigend zijn, maar meer dan eens is de 'nasmaak' minder goed dan het moment van eten deed vermoeden.
Ik eet meestal één maal per dag (het avondeten), heb bijna nooit een hongergevoel en laat me vrijwel nooit leiden door behoefte aan snacks of snoep. Ik heb geen idee wat ik weeg, maar mijn lichaam verraadt een juiste verhouding lengte / gewicht, aangezien ik me prima voel en alles kan doen en laten (fysiek) wat ik wens.
Overigens eet ik overwegend vegetarisch, omdat ik na wat controle bij mezelf er achter ben gekomen dat ik me beter voel als ik geen vlees nuttig.

Overgewicht is voor niemand nodig - het is niet mooi en niet nuttig, dus waarom zou je in godsnaam te dik (willen) worden. Dan kom je weer bij de kern van het verhaal - zelfbeheersing... dus mensen in nederland, doe er wat aan....
Bravo bravo!! Wat een vat van zelfbeheersing... Wat ben jij goed zeg! Was iedereen maar zoals jij, dan zou de wereld er een stuk beter uitzien...NOT!

Wat een arrogant persoontje ben jij zeg! Ik ben absoluut niet dik, sport, en eet over het algemeen redelijk gezond, maar om dikke mensen die niets aan hun gewicht willen doen een 'pest van de samenleving' te noemen, dat gaat me dan weer een beetje te ver.

Mensen die altijd hun oordeel klaar hebben en denken dat hun manier van leven de enige goede is en dat ook proberen op te dringen aan anderen...die verzieken de wereld pas echt goed...
Hoe gaat dat gezegde ook al weer:

Eat right, exercise daily, live clean, die anyway...

Lekker boeiend wat de columnist hier zit te vertellen. Dikke mensen zijn een product van extreme welvaart. Als je er aan stoort stel ik voor naar Soedan te emigreren. Daar hebben de meeste mensen een enorme goede 'zelfbeheersing' (oja én ze hebben absoluut geen welvaart).
userIcon
Ik vind het wel vervelend dat als het bij eten en overgewicht aankomt iedereen over 1 kam wordt gescheerd. Er zijn zoveel redenen waarom sommigen (te) dik zijn en anderen (te) dun, met name de metabolism. Zowat iedereen kent wel iemand die zich helemaal suf eet aan vette happen en nog steeds iel blijft. Ook andersom mensen met een overgewicht die super gezond leven maar niet afvallen.
Ik denk ook dat in deze tijden iedereen veel meer bewust is van wat ze eten dan sommige columnisten en documantaire makers beweren. Zowat iedereen is met afvallen of aankomen bezig en let erop. Tis hier ook geen Housten, Texas waar zowat iedereen extreme overgewicht heeft.
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 21:50 schreef serano het volgende:
Ik eet meestal één maal per dag (het avondeten), heb bijna nooit een hongergevoel en laat me vrijwel nooit leiden door behoefte aan snacks of snoep.
Ik heb nu al weer honger, en het is nog geen 2 uur geleden dat ik gegeten heb, dus ga ik dadelijk weer 6 boterhammen naar binnen werken...

Jij ben ongezond bezig, je moet vaker eten, en meer sporten ofzo, dat is veel beter. (nothing personal)
userIcon
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 16:25 schreef DaMayan het volgende:
Ik denk ook dat in deze tijden iedereen veel meer bewust is van wat ze eten dan sommige columnisten en documantaire makers beweren. Zowat iedereen is met afvallen of aankomen bezig en let erop.
Allemaal met het bekende jojo effect... en ondertussen wel klagen, snoepen, weer naar de gym, etc. etc. Het is een levenswijze,,, iedereen is er wel mee bezig, maar ook op een hele verkeerde manier... als je normaal beweegt, eet etc.. dan hoef je er niet eens mee bezig te zijn, dan gaat het vanzelf.. maar kennelijk is gezond leven allang niet meer normaal, en dus spinnen de afvalhulpen er garen bij...
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 15:30 schreef j.chirac het volgende:
Je bent te licht zeg je? Volgens mij is dat totale onzin. Als je je goed kan bewegen nergens last van hebt ben je toch niet te licht? Ik ben 1.81 en 60 kilo...heb nergens last van en met sport alleen maar voordeel. Ben ik dan te licht?
zelfde hoor
alleen kwil 5 kg spieren erbij
maar ik sport ook erg veel en ben trots op het feit dat ik gezond eet en er aan denk wat ik eet en wanneer en hoeveel...
al heeft drinken ook heel veel invloed op je gewicht.... goed drinken is net zo belangrijk
Sterker nog .. je hoeft niet eens gezond te leven :p Ik werk snachts in een nachtclub en das lichamelijk vrij zwaar .. dus iedere nacht een vrij redelijke lading alcohol + snacks en overdags is het ook niet veel gezonder eten en ik kom geen kilo bij ..

ow en het menselijk lichaam is niet gemaakt om alleen groente te eten. anders had de natuur ons wel 7 magen gegeven om te herkauwen
--ow en het menselijk lichaam is niet gemaakt om alleen groente te eten. anders had de natuur ons wel 7 magen gegeven om te herkauwen--

We zijn omnivoren. We hebben en vlees, en groenten nodig.
als we alleen maar vlees hoefden te hebben had de natuur ons wel puntigere tanden gegeven
ik ben 1.96 en 60 kg ben ik te dun
userIcon
Ik ben ook te licht. WAT EEN GROTE ONZIN! 1.75+ en 55kg... Dat vind ik toch echt normaal... Ik ben wel eens 64kg geweest maar dat voelde toch echt niet goed.

Gewoon doen wat JIJ denkt dat goed is!
userIcon
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 @ 16:44 schreef StainlessSteel het volgende:
Klopt
28  van 28 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 00:00 Prettige Hemelvaart!1
» 16/05 De kierewietpas4
» 16/05 Wie gaan we vandaag vermoorden?28
» 16/05 Timeline4


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden