Tegen het einde van het voetbalseizoen 2002/2003 ontstond er in Amsterdam bij Ajax een klein spitsenprobleem. Nikos Machlas werd niet goed genoeg meer geacht, Ahmed Hossam werd slachtoffer van de geldingsdrang van Ronald Koeman en zijn eigen mentaliteit en door een blessure van eerste en enige keuze Zlatan Ibrahimovic kwam zelfs voormalig taxichauffeur Jamal Akachar als spits binnen de lijnen. Het was dan ook logisch dat Ajax in de zomer van 2003 een nieuwe spits zocht en kocht: Wesley Sonck. Ruim een jaar verder kunnen we stellen dat niet Sikora, Boukhari, Soetaers, Escudé of Grygera de grootste miskoop van Koeman is geweest, maar Wesley Sonck. Sonck kwam binnen met een overtuigende geloofsbrief. De zelfverklaard socialist uit het Belgische Ninove had in zijn laatste twee seizoenen bij RC Genk 54 competitietreffers gemaakt in 61 competitieduels. In de Nederlandse competitie kon slechts Mateja Kezman zo’n gemiddelde halen. Sterker nog, die deed het zelfs wat beter. De door Ajax-fans vaak verguisde Serviër, die immers alleen intikkertjes maakte, zou nu toch een geduchte concurrent krijgen in Sonck. De staatjes van Sonck vlogen over het internet, zijn staaltjes werden likkebaardend besproken. Sonck scoorde voor België op het WK en had ook in de Champions League een goal gemaakt. Eindelijk zou Ajax weer een spits hebben met de mogelijkheid meer dan 20 doelpunten te maken. Zlatan Ibrahimovic was immers een begenadigd voetballer en werd wel steeds doeltreffender, maar was er niet de man naar om zo’n aantal te halen.
Destijds was ik ook verheugd met de komst van Sonck, al had ik wel enige voorbehouden. Kwam Gabor Torma immers niet ook als Belgisch topscorer binnen bij Roda JC om in Nederland zelden doel te treffen? Torma had last van allerlei blessures en was dan wel van minder niveau, maar toch. De eerste tekenen waren hoopvol. Sonck liet aan de pers weten er veel zin in te hebben, Koeman leek tevreden. Kortom, alle reden tot optimisme.
In Soncks eerste echte test, op het Amsterdam Tournament 2003, bleek echter dat hij tijd nodig zou gaan hebben om te wennen aan het Ajax-systeem. Sonck, groot geworden in een 4-4-2, had moeite met het typische Ajax-spel met vleugelspitsen. Bij Genk assisteerde de sterke Moumouni Dagano hem en kon Sonck om deze Afrikaan heen zwerven. Hij had gedacht bij Ajax een dergelijke rol te krijgen, naast de net als Dagano lange Ibrahimovic. Hoe anders liep het. Sonck werd al snel in een soort hangende rol op de rechterflank geposteerd, omdat hij als spits simpelweg niet kon meekomen in het bewegingsvoetbal van de Amsterdammers.
Het werd een frustrerend seizoen voor de Belg, ondanks vier treffers in de Champions League, waarvan overigens drie tegen de zwakste opponent Club Brugge. Sonck kon terecht aanvoeren dat een positie op rechts niet zijn positie was, maar kon blijkbaar ook niet afdwingen dat Koeman 4-4-2 zou gaan spelen met de ploeg om te profiteren van de kwaliteiten die Sonck werden toegedicht. Sonck kreeg blessures en werd reserve, waarna we pas vlak voor het einde van de competitie ineens zijn naam als drievoudig doelpuntenmaker terugvonden tegen de FC Zwolle. Zo beëindigde de Belg het seizoen met het schamele aantal van negen competitietreffers in toch nog 25 optredens. De man die zou concurreren met Kezman eindigde daarmee gelijk met bijvoorbeeld Orlando Engelaar van NAC, die op het eind van de competitie zelfs als verdediger speelde.
Uiteraard wilde niemand Sonck afschrijven en wees men op het systeem. Dit seizoen gaat Sonck zijn kans pakken, zo hoor je overal. Pure onzin, Sonck gaat zijn kans nooit pakken. Sonck komt namelijk schromelijk tekort voor Ajax, zelfs al speelt Koeman de komende vijf jaar 4-4-2. De Belg begon al veel te zwaar aan de voorbereiding, wat al niet duidt op veel professionaliteit. Maar goed, we weten dankzij Dick Advocaat dat er ook veel te dikke internationals naar het EK gaan, dus daar moeten we dan maar niet te zwaar aan tillen. Sneu genoeg voor Sonck zal hij ook afgetraind nauwelijks een bijdrage kunnen leveren.
Koeman kiest er nu regelmatig voor Sonck als nummer 10 te laten opereren. In het Ajax-systeem is dit de positie kort achter de diepe spits, eigenlijk een vooruitgeschoven middenvelder die in de ruimtes moet duiken. Hiermee blijkt direct het onvermogen van Sonck om fatsoenlijk een bal vast te houden of goed te kaatsen, eigenschappen die de diepe spits van Ajax moet bezitten. Op die plaats zal Koeman hem niet meer gebruiken. Als nummer 10 is Sonck echter net zo slecht. Het is pijnlijk om te zien hoe hij hoe loopt te ploeteren en hoe hij aanvallen verknoeit. Sonck lijdt balverlies, vertraagt het spel en is zelden te betrappen op een goede pass of een actie. Het is schandalig dat prima spelers als Pienaar en Sneijder slachtoffer worden van Koemans keuze om Sonck een basisplaats te gunnen.
Ik kan me voorstellen dat veel Ajax-spelers zich verbijten bij het aanschouwen van zoveel gepruts door de Belg. Het ergste is dan nog zijn houding. Sonck sjokt, neemt nauwelijks initiatieven en begint pas te lopen als de bal enigszins in de buurt is. Als de bal naar de zin van meneer niet helemaal goed in zijn richting gespeeld wordt, kan zijn medespeler nog een scheldkanonnade naar het hoofd krijgen ook. Natuurlijk moet op Ajax-niveau elke bal goed zijn, maar enige zelfkennis en bescheidenheid zou Sonck toch sieren. Want hij is niet de man die moet schelden als Maxwell één keer een bal achter hem plaatst. Sonck moet zijn medespelers dankbaar zijn dat zij hem nog gedogen en dat hij zelfs een strafschop mag nemen om nog enigszins de schijn van doelpuntenmaker op te houden.
Dan hebben we als Ajax-fans jarenlang geroepen dat die Kezman slechts intikkers maakt en verder niks kan. Het is nog steeds deels waar dat Kezmans individuele actie niet zo sterk is en hij afhankelijk is van zijn ploeggenoten en hun aanvoer, maar toch… Hadden we nu Kezman maar gehad in plaats van deze Belgische koekenbakker, die nog niet half zo goed is. De ware intikker loopt nu bij Ajax, maar is zo passief dat hij slechts zelden op de juiste plaats staat om in te tikken. Sonck heeft een gebrekkige techniek en kan totaal niet mee bij Ajax. Het is behelpen voor de fans, die jaren mochten genieten van mensen als Pettersson, Kluivert, Arveladze en Mido. Gelukkig is Zlatan Ibrahimovic er nu nog, want hij is de enige spits die het verschil kan maken.
Koeman moet maar snel wakker worden en Sonck een plaats op de bank gunnen. Liever nog verkoopt hij hem meteen. Ik zal er geen traan om laten. Een goede voetballer leert zich ieder systeem snel aan en loopt na ruim een jaar niet nog steeds verdwaasd rond, als een kind dat voor het eerst in de Efteling komt. Wesley Sonck wordt nooit een Ajacied.
Lees ook:
»
00:00 Prettige Hemelvaart!1
»
16/05 De kierewietpas4
»
16/05 Wie gaan we vandaag vermoorden?28
»
16/05 Timeline4
|
quote:Dan hebben we als Ajax-fans jarenlang geroepen dat die Kezman slechts intikkers maakt en verder niks kan. Het is nog steeds deels waar dat Kezmans individuele actie niet zo sterk is en hij afhankelijk is van zijn ploeggenoten en hun aanvoer, maar toch… Hadden we nu Kezman maar gehad in plaats van deze Belgische koekenbakker, die nog niet half zo goed is.
heheh eidelijk een ajax-ied die Kezman waardeerd die ben ik nog niet (veel) tegen gekomen jammer dat Kezman vertrokken is
Maar een goede column wat een geluk dat Ajax hem nu heeft wat PSV zag in hem al een opvolger van Kezman......... dus Ajax bedankt
MM, niet te veel lofzang over Sonck svp.
Wat een onzin, als Koeman Sonck eerst eens een seizoen als echte spits laat spelen ipv halve rechtsbuiten, dan pas kun je zeggen of ie een prutser is of niet.
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 10:14 schreef GreenmanNL het volgende:
Wat een onzin, als Koeman Sonck eerst eens een seizoen als echte spits laat spelen ipv halve rechtsbuiten, dan pas kun je zeggen of ie een prutser is of niet.
Hij heeft het, vooral in het begin, vaak genoeg geprobeerd met Sonck in de spits, ook toen Zlatan geblesseerd was en steeds faalde hij. Dus ga nou niet lopen zeiken dat hij geen kansen heeft gekregen.
Greenman heeft gelijk hij heeft te weinig kans gehad op op zijn echte plaats te spelen.
Vergeet niet dat hij in de CL er vier heeft ingeschoten, dat is toch niet slecht lijkt mij...
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 11:33 schreef goulashkroket het volgende:
[..]
Hij heeft het, vooral in het begin, vaak genoeg geprobeerd met Sonck in de spits, ook toen Zlatan geblesseerd was en steeds faalde hij. Dus ga nou niet lopen zeiken dat hij geen kansen heeft gekregen.
Nee hoor toen zlatan geblesseerd was stond sonk nog steeds niet als diepe spits, toen werd eerst rafael daar neer gezet en daarna haalden ze Yannis de Griek.
Zlatan heeft vroeger bij Ajax ook enorm veel kansen gemist waar je zelf bij dacht ''deze had ik er zelf nog wel ingeschoten!". Gelukkig is hij toch al geruime tijd gewoon een 'goede doeltreffende' spits bij Ajax.
Ik vind Zlatan een veel betere individuele actie hebben als Kezman.
Waarom zou Sonck bij Ajax niet kunnen voetballen? Omdat ze daar geen 4 - 4 -2 spelen? Het gaat om de spelers op het veld, geen slap papiertje van Koeman met 11 namen erop. (heb ik van J. Cruijf gehoord).
Wat een slechte column zeg.
Neuh, Sonck is een koekebakker die niet kan voetballen, hij kan niet eens normaal een bal aannemen. Wat een loser is dat zeg, maar ondertussen heeft hij wel 50 goals per seizoen ik Belgie, wat een prutser.
Iedere dag op de training ziet Koeman hem weer alle ballen verkloten en toch blijft ie spelen, o o o, wat is dit een slechte column.
Leuk ook dat je Mido in het rijtje van Kluivert, Arvaladze en Pettersson plaatst
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 14:03 schreef Beezz het volgende:Wat een slechte column zeg.
Neuh, Sonck is een koekebakker die niet kan voetballen, hij kan niet eens normaal een bal aannemen. Wat een loser is dat zeg, maar ondertussen heeft hij wel 50 goals per seizoen ik Belgie, wat een prutser.
Iedere dag op de training ziet Koeman hem weer alle ballen verkloten en toch blijft ie spelen, o o o, wat is dit een slechte column.
Leuk ook dat je Mido in het rijtje van Kluivert, Arvaladze en Pettersson plaatst
Je bent het er niet mee eens. Dat is iets anders.
En als je zelfs iets van voetbal zou snappen, weet je ook dat Sonck a. geen 50 goals per seizoen maakte in België en b. dat de Belgische competitie totaal geen graadmeter is voor slagen in onze competitie, zie o.a. Torma en Aurelio Vidmar.
Als je naar het verleden kijkt, blijkt dat de voetballende spits een kans maakt om het in Ajax 1 te redden. Denk maar aan Petterson, Van Basten, Kluivert en Ibrahimovic. Bij doelgerichte spitsen zoals een Machlas en ook Sonck valt het voetballende gedeelte minder op omdat ze dat compenseren met doelpunten. Bij Ajax val je echter door de mand, want daar word je in het voetballende spelletje betrokken. Met de rug naar het doel voetballen en kaatsen. Daar heb je een ander instinct voor hebben dan voor een neusje voor de goal. Ik denk daarom ook dat Anastasciou een betere stand-in is van Ibrahimovic. Dus helaas voor Sonck, maar hij kan beter op zoek gaan naar een andere club, wellicht naar PSV.
die zwakske oppponent Brugge heeft ajax toch maar uit de CL geknikkerd als ik me niet vergis
"die zwakske oppponent Brugge heeft ajax toch maar uit de CL geknikkerd als ik me niet vergis"
Stanneke78 wat heeft dat te maken met de column 'Wesley Sonck wordt nooit Ajacied'???
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 14:03 schreef Beezz het volgende:
Wat een slechte column zeg.
Neuh, Sonck is een koekebakker die niet kan voetballen, hij kan niet eens normaal een bal aannemen. Wat een loser is dat zeg, maar ondertussen heeft hij wel 50 goals per seizoen ik Belgie, wat een prutser.
En dat zegt wel wat over de kwaliteit van het Belgische voetbal.
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 15:12 schreef stanneke78 het volgende:
die zwakske oppponent Brugge heeft ajax toch maar uit de CL geknikkerd als ik me niet vergis
Wat zegt dit dan over de kwaliteit van ajax.....
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 16:29 schreef FOS2004 het volgende:[..]
En dat zegt wel wat over de kwaliteit van het Belgische voetbal.
Wilde je even beginnen over de kwaliteit van het Nederlandse voetbal?
Let op Kezman bij Chelsea, hij gaat er misschien een paar inschieten, maar daar blijft het bij. Terwijl hij in Nederland op handen wordt gedragen vanwege z'n vele doelpunten. Maar ja, dat kunnen we pas zeker zeggen na dit seizoen.
quote:Hadden we nu Kezman maar gehad in plaats van deze Belgische koekenbakker, die nog niet half zo goed is.
Kezman had het ook niet goed gedaan bij Ajax.
Hij zou hetzelfde probleem hebben gehad als Sonck nu heeft. Kezman zijn voetballende kwaliteiten zijn namelijk ook niet van hoogstaand niveau. Hij heeft alleen een geweldige neus voor de goal.
Maar daar kom je er bij Ajax niet mee. De positie van de spits is bij Ajax 1 van de moeilijkste van het veld.
Je hebt er een goeie voetballer nodig en geen goaltjesdief. Die komen beter uit in een 4-4-2 systeem.
Btw jij vind Grygera een miskoop??? dat vind ik nog wel meevallen...
Die gaat dit seizoen zichzelf in de basis spelen denk ik.
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 14:47 schreef methodmich het volgende:
[..]
Je bent het er niet mee eens. Dat is iets anders.
En als je zelfs iets van voetbal zou snappen, weet je ook dat Sonck a. geen 50 goals per seizoen maakte in België en b. dat de Belgische competitie totaal geen graadmeter is voor slagen in onze competitie, zie o.a. Torma en Aurelio Vidmar.
Ik denk niet dat dat enorm veel zegt over de Belgische competitie. Een Nilis slaagde er bijvoorbeeld wel in. En Anastasiou was een bankzitter in Belgïe. Net als De Vlieger bijvoorbeeld, die een jaar later keeper van het jaar werd. En zoals jij wel beter zult weten als ik zijn er tig voorbeelden van overgange die wel slaagden.
Maar Sonck is een goaltjesdief, en dat verander je niet. Sonck had in zijn periode bij Genk enorm veel te danken aan Dagano, die al het werk opknapte. Want het werk opknappen is niets voor Sonck. Scoren, dat wil hij. Het vreselijkste was dan nog dat Sonck niets liever deed dan Dagano uitschelden als die eens zijn eigen kans ging of een slechte pas leverde. Ik moet hem niet, Sonck, en kan deze column heel goed verstaan.
Wesley Sonck wordt nooit Ajacied, pff alleen de titel al.
Echt Nederlands om een spits na 1 'slecht' seizoen af te schrijven.
Zlatan kwam bij ajax, in het begin kon hij weinig tot niets laten zien.
Hij had flink veel tijd nodig om zijn draai eindelijk te kunnen vinden, maar nu hij zijn draai heeft gevonden zijn er weinig verdedigers op de wereld die hem kunnen stoppen tijdens zijn geniale actie.
Waarom is Zlatan dan nu wel een 'echte' ajacied, en zou wesley sonck het nooit kunnen worden.
Van Basten schoot er in zijn eerste seizoen toch ook niet gelijk 35 in? En waarom niet ? Hij moest wennen aan het niveau, aan zijn ploeg genoten enz.
Dudek was in z'n eerste jaar Feyenoord ook geen wereld keeper, totdat hij zijn draai had gevonden. Op het moment dat Dudek Feyenoord verliet was het een uitstekende doelverdediger.
Kortom, conclusie's trekken na 1 seizoen
Wat een kutcollumn, na het afgelopen seizoen kan je hem echt nog niet beoordelen. Ik hoop dat ze 442 gaan spelen waarin Sonck wél een echte kans krijgt... ik heb er iig nog vertrouwen in.
Waarom is er een column over een Ajax spits op Fok! ?
Het is geen 2e rangs Ajax fansite hier toch ?
Zowel, dan moet ik toch maar ergens snel ergens anders naar toe..
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 19:38 schreef Scrummie het volgende:
Waarom is er een column over een Ajax spits op Fok! ?
Het is geen 2e rangs Ajax fansite hier toch ?
Zowel, dan moet ik toch maar ergens snel ergens anders naar toe..
Omdat:
A. MM schrijft voetbal columns, en B. Hij schrijft het over dingen die hem opvallen. Blijkbaar viel Sonck zondag dusdanig negatief op dat ie er besloot een column over te schrijven.
Of zit ik er nu naast, MM?
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 19:17 schreef keijz het volgende:
Wat een kutcollumn, na het afgelopen seizoen kan je hem echt nog niet beoordelen. Ik hoop dat ze 442 gaan spelen waarin Sonck wél een echte kans krijgt... ik heb er iig nog vertrouwen in.
Onzin, Sonck is sowieso geen goede speler. In belgie scoorde hij ja, maar heb je gezien tegen welke ploegen? De ploegen uit de onderste regionen uit die Goofy-competitie! Dat is nog minder dan de subtop uit de GG-Divisie.
sonck is een hele goede voetballer. maar zoals ajax hem nu gebruikt heb je er inderdaad niks aan.
ik snap ook niet waarom ajax in een 4 3 3 speelt nu. ze hebe geen goede buitenspelers meer en met v d vaart die eigenlijk een spitst is ( hij kan alleen goed scoren) hou je ook maar een 2 mans middenveld over.
waardoor hun beste speler niet speelt SNEIDER!!!!!!
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 19:15 schreef Rublic het volgende:
Waarom is Zlatan dan nu wel een 'echte' ajacied, en zou wesley sonck het nooit kunnen worden.
Sonck is gewoon een arrogante lul, en als ie een tikkie krijgt schreeuwt ie moord en brand. Bovendien presteert ie niks, dus de arrogantie is misplaatst.
Zlatan heeft ook mindere tijden gekend, maar is nooit arrogant geweest.
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 23:33 schreef FOS2004 het volgende:
[..]
Sonck is gewoon een arrogante lul, en als ie een tikkie krijgt schreeuwt ie moord en brand. Bovendien presteert ie niks, dus de arrogantie is misplaatst.
Zlatan heeft ook mindere tijden gekend, maar is nooit arrogant geweest.
Ajax == Technisch voetbal
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 18:01 schreef Beezz het volgende:[..]
Wilde je even beginnen over de kwaliteit van het Nederlandse voetbal?
Let op Kezman bij Chelsea, hij gaat er misschien een paar inschieten, maar daar blijft het bij. Terwijl hij in Nederland op handen wordt gedragen vanwege z'n vele doelpunten. Maar ja, dat kunnen we pas zeker zeggen na dit seizoen.
wat heeft dat in belgisch naam te maken met sonck
slecht
alle ajakkers die spelen zijn
Nou, jij doet je naam iig eer aan.
Ben het trouwens niet eens met de schrijver van het collum, maarja, misschien is het beter geen collums over voetbal te schrijven omdat niemand het eens is en er altijd weer lui zijn die het als kans zien om een andere club af te zeiken in reply's....
We zullen zien wat sonck dit jaar laat zien...
quote:Op zondag 15 augustus 2004 13:17 schreef Tvduijn het volgende:
Nou, jij doet je naam iig eer aan.
Ben het trouwens niet eens met de schrijver van het collum, maarja, misschien is het beter geen collums over voetbal te schrijven omdat niemand het eens is en er altijd weer lui zijn die het als kans zien om een andere club af te zeiken in reply's....
We zullen zien wat sonck dit jaar laat zien...
In dat geval kun je nooit een column schrijven, omdat er altijd mensen zijn die het niet met de schrijver eens is. Dat is helemaal niet erg. Ik geef mijn mening over iets dat ik signaleer en probeer dat ook nog liefst wat chargerend te brengen, om een discussie los te krijgen. Je kunt het namelijk zoals sommigen hier wel met me eens zijn, of, zoals anderen hier, niet met me eens zijn. Interessant is het dan om je mening verder te verduidelijken. Jij schrijft dat je het niet met me eens bent, dat is prima. Maar dan zou ik het persoonlijk ook leuk vinden als jij mij kan uitleggen waarom Sonck niet - of nog niet - afgeschreven hoeft te worden.
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 18:03 schreef Komakie het volgende:
[..]
Btw jij vind Grygera een miskoop??? dat vind ik nog wel meevallen...
Die gaat dit seizoen zichzelf in de basis spelen denk ik.
Vooralsnog heb ik Grygera noch Escudé erg overtuigend gevonden. Velen bestempelen hen al als miskoop, met de namen van Sikora e.d. erbij, dus dat rijtje heb ik maar even overgenomen.
Ik heb in Grygera nog wel licht vertrouwen, al lijkt ie flink op zijn tenen te lopen. Echter, bij Praag was het een prima speler.
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 11:33 schreef goulashkroket het volgende:
[..]
Hij heeft het, vooral in het begin, vaak genoeg geprobeerd met Sonck in de spits, ook toen Zlatan geblesseerd was en steeds faalde hij. Dus ga nou niet lopen zeiken dat hij geen kansen heeft gekregen.
het gaat niet alleen om het krijgen van kansen. Het gaat er ook om dat hij vertrouwen krijgt en dat krijgt hij niet als hij even mag opdraven omdat zlatan ff geblesseerd is.
Gelul, je moet die jongen gewoon goed inzetten..
Altijd beter dan een Sikora of een Soetears.. (ril)
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 14:47 schreef methodmich het volgende:
[..]
Je bent het er niet mee eens. Dat is iets anders.
En als je zelfs iets van voetbal zou snappen, weet je ook dat Sonck a. geen 50 goals per seizoen maakte in België en b. dat de Belgische competitie totaal geen graadmeter is voor slagen in onze competitie, zie o.a. Torma en Aurelio Vidmar.
torma was wel degelijk een goede speler maar had echt de pech dat ie superveel geblesseerd was. Toen ie wel fit was en het mocht laten zien deed ie dat ook redelijk maar helaas kan je als club niet blijven wachten op een speler, dat geldt voor roda en dat geldt ook voor ajax. Sonck is zowiezo geen type speler voor ajax en koeman moet je niet laten inkopen. Dat heeft ie bij Vitesse wel bewezen dat ie daar absoluut geen kijk op heeft
Ik ben het in zoverre eens dat Sonck geen ajacied moet zijn, omdat ik liever matige Nederlanders bij de Nederlandse 'topclubs' zie lopen dan dat we trachten het niveau van matige Rode Duivels omhoog te krikken. Na Nilis -een absolute wereldtopper in zijn hoogtij dagen- heb ik nog nooit een Belg in de Nederlandse competitie zien imponeren. En dat een van Damme bij Ajax heeft mogen voetballen is echt een schande, nog nooit zo'n stijve plank zonder inzicht of snelheid, zien lopen op de Nederlandse velden.
Feit is dat je als Ajax spits een bepaald gevoel moet hebben. Tuurlijk kan je er bij je oude club er 40 inschieten in een seizoen, maar dat hoeft helemaal niet in het Ajax van tegenwoordig goed genoeg te zijn.
Ajax speelt met buitenspelers en een nummer 10. De buitenspelers hebben als voornaamste taak om de verdediger langs de lijn voorbij te rennen en dan de voorzet richting het doel te geven. Je zoekt hier dus een spits die ziet dat de buitenspeler langs de verdediger rent, hij dus meteen een paal (het liefst de eerste) uitzoekt, voor zijn man komt en de bal erin kopt of tikt. De nummer 10 is een technisch goede voetballer die een mannetje of 2 uitspeelt en de actie naar het doel maakt. Je zoekt hierbij dus een spits die de bal van de nummer 10 ontvangt, de bal even vasthoudt, al weet waar de buitenspelers zijn en de bal terugpast naar de nummer 10 die naar links/rechts of naar het midden doorrent, of de bal steekt richting de buitenspelers.
Dit zijn naar mijn idee DE 2 aspecten die je moet hebben om een goede Ajax (nummer 9) spits te zijn. Nu hebben we 2 problemen met de spitsen bij Ajax. Zlatan is een technisch goede voetballer, die sterk en kopkrachtig is. Hij kan het balletje dus goed vasthouden, maar hij doet of er te lang over om hem te kaatsen, of hij maakt vaak zelf de actie en probeert te schieten. Daarbij komt ook nog dat ie vaak de verkeerde keuzes maakt op het moment dat de buitenspeler de voorzet komt (of hij staat op de rand van het strafschop gebied).
Wesley Sonck is wel iemand met een neusje naar de goal, die vaak op de goede plek staat als de voorzet komt, maar hij is niet iemand die met de rug naar de goal kan spelen (net als Machlas btw).
Een voorbeeld van een spits die dit wel kan is Kluivert. Ik weet zeker dat 4 uit de 5 doelpunten die hij heeft gemaakt vanaf de zijkant kwam, die hij alleen heeft ingekopd of zijn voet ertegen aan heeft gezet (de kunst is dan om je voet zo te houden dat ie wel in het doel gaat). In ieder geval heeft ie nooit lang hoeven rennen met de bal, een 3 dubbele schaar erin gezet en daarna een lobje over de keeper heen (bijvoorbeeld

)
Ik ben het met je eens dat Wesley Sonck nooit Ajacied wordt, hoeveel goals hij ook scoort. Zlatan kan het wel worden als ie wat meer zou kijken in het veld. Als ie wat meer oplet hoe een Van der Vaart, Sneijder of Pienaar achter hem beweegt en daar juist vanaf zou lopen er veel meer uit kan komen dan wat ie nu presteert...
Just my 2 cents...
p.s. volgens mij heb ik nog nooit zo'n lange reactie getypt
Als Sonck te kort zou komen waarom blijft hij dan nog altijd bij de Rode Duivels aan de lopende band scoren ? Hij scoorde afgelopen seizoen in bijna elke interland die hij speelde, en toch niet tegen de minste ploegen ( Kroatie, Bulgarije, Frankrijk , zelfs Nederland in het seizoensbegin)
Maar je moet ook weten wat voor voetballer je met Sonck binnenhaalt , Sonck is geen technisch vaardige voetballer, hij is niet het type dat 4 man gaat dribbelen , Sonck heeft gewoon geen goeie voorzet in de voeten. Maar geef hem in de 16 een bal in de voeten en hij draait hem in de winkelhaak. Laat hem schieten van net buiten de 16 en hij zit op doel. Sonck heeft overigens ook een héél goede vrijschop in de voeten hoor.
Laat Sonck in Nederland spelen zoals Kezman bij PSV kon spelen , en hij maakt er gewoon evenveel.
En overigens, Gabor Torma is nooit topscorer geweest in Belgie. Hij scoorde hier enkel bij het toen degraderende Cercle Brugge eens een doelpunt of 15 in een seizoen waarna hij naar Nederland vertrok. De seizoenen ervoor had hij ook nooit zoveel gescoord.
En dan haalt men nog Nilis aan, juist een voetballer die in Belgie géén potten kon breken , maar in Nederland wél een topper was ... (de omgekeerde wereld ...)
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 16:29 schreef FOS2004 het volgende:[..]
En dat zegt wel wat over de kwaliteit van het Belgische voetbal.
Daarom dat Ajax vorig seizoen uitgerekend door een Belgische ploeg uitgeschakeld werd in de CL zeker ?
Daarbij , er zijn ook tal mislukte overgangen omgekeerd , neem nu die Taument die met veel blabla naar Anderlecht kwam en er zelfs bij de reserven niet van de bank geraakte of vorig jaar nog die middenvelder van Vitesse die naar Genk kwam (naam ontsnapt mij even)
quote:Op maandag 16 augustus 2004 17:35 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
En overigens, Gabor Torma is nooit topscorer geweest in Belgie. Hij scoorde hier enkel bij het toen degraderende Cercle Brugge eens een doelpunt of 15 in een seizoen waarna hij naar Nederland vertrok. De seizoenen ervoor had hij ook nooit zoveel gescoord.
Volgens mij waren die 18 goals in 1996/97 toch genoeg voor een Belgische topschutterstitel hoor...
quote:Op maandag 16 augustus 2004 17:56 schreef methodmich het volgende:
[..]
Volgens mij waren die 18 goals in 1996/97 toch genoeg voor een Belgische topschutterstitel hoor...
Topschutter dat jaar was Robert Spehar met 26 doelpunten ...
Gewaagd hoor een column over voetbal schrijven...
Ik ben het er niet mee eens dat Sonck een prutser zou zijn. Hij heeft wel bewezen dat hij een zeer goede spits is in een 4-4-2 systeem en hij is beslist niet de enige spits die niet kan functioneren in het Ajax systeem. Er zijn al vele spitsen geweest die niet konden functioneren in het ajax systeem maar wel goed functioneerden in het 4-4-2 systeem. Ik noem maar even een redelijk recent voorbeeld Nikos Machlas. Bij Vitesse in het 4-4-2 systeem werd ie wel topscorer in Nederland en bij Ajax in het Ajax systeem faalde hij jammerlijk. Maar dat maakt em nog geen prutser, want een prutser wordt geen topscorer in de Nederlandse competitie.
Dus om Sonck nu een prutser te noemen omdat hij niet in het Ajax systeem kan spelen gaat wel erg ver. Maar met de titel ben ik het wel eens hij zal nooit Ajacied worden.
quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 23:33 schreef FOS2004 het volgende:
[..]
Sonck is gewoon een arrogante lul, en als ie een tikkie krijgt schreeuwt ie moord en brand. Bovendien presteert ie niks, dus de arrogantie is misplaatst.
Zlatan heeft ook mindere tijden gekend, maar is nooit arrogant geweest.
Als je het zo bekijkt is Sonck een echtere ajacied dan Zlatan
Eens een ster altijd een ster
quote:Ahmed Hossam werd slachtoffer van de geldingsdrang van Ronald Koeman
Wat een onzin zeg... dit zie je zelf ook mag ik hopen?
quote:Sonck heeft een gebrekkige techniek
Ook onzin. Heb je wel eens op hem gelet? Zijn positiespel is bagger maar zijn techniek is echt WEL goed
quote:Wesley Sonck wordt nooit een Ajacied
Eensch....
Leuke column verder
quote:Op woensdag 18 augustus 2004 13:23 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg... dit zie je zelf ook mag ik hopen?
[..]
Niks onzin. Een jonge speler moet fouten mogen maken. Koeman heeft onvolwassen gereageerd op dat voorval en wilde zelf op een foute manier laten gelden als autoriteit. Een boete of tijdelijke schorsing had kunnen volstaan, maar het wegsturen van Hossam was een domme zet, die ook de hele club heeft gedupeerd.
quote: Ook onzin. Heb je wel eens op hem gelet? Zijn positiespel is bagger maar zijn techniek is echt WEL goed
[..]
Sonck komt geen man voorbij.
quote:Op maandag 16 augustus 2004 17:56 schreef methodmich het volgende:
[..]
Volgens mij waren die 18 goals in 1996/97 toch genoeg voor een Belgische topschutterstitel hoor...
Nou, ik weet wel zeker dat Spehar er acht meer scoorde. Het is trouwens al van 1972 geleden dat in de Belgische competitie 18 doelpunten genoeg waren om topschutter te worden.
Nu, laat het duidelijk zijn dat conclusies trekken over het verschil tussen competities niet kan aan de hand van transfers. Er zijn al evenveel tegenvoorbeelden als andere voorbeelden gegeven.
quote:Op woensdag 18 augustus 2004 14:40 schreef methodmich het volgende:
[..]
Sonck komt geen man voorbij.
Dit is net zo waar als dat Torma topscorer is geweest...
quote:Op woensdag 18 augustus 2004 17:08 schreef RichyRich het volgende:
[..]
Dit is net zo waar als dat Torma topscorer is geweest...
Vertel ons over de laatste passeeractie van onze Wesley!
quote:Op woensdag 18 augustus 2004 17:36 schreef methodmich het volgende:
[..]
Vertel ons over de laatste passeeractie van onze Wesley!
Nog geen 5 minuten geleden in Noorwegen-Belgie er nog eentje gezien zelfs ...
Maar jij verwacht misschien dat je zoiets technisch met een balletje door de benen doet, in Belgie doen we dat op kracht door de schouder tegen de tegenstander te zetten en hem desgevallend achter je te duwen ...
tis wel een koekenbakker, maar hij heeft als centrum spits nog niet super veel kansen gehad. En ik weet niet hoe het er op trainingen aan toe gaat, mssn ownt zlatan hem dan flink, no one knows. (ja koeman) dus het zal wel. geef hem 5 wedstrijden de kans om zlatan heen, die vd vaart is toch geblesseerd en ik vind hem toch ook al een jaar niks! dus...
hmm ik snap je punt maar Sonck kan het volgens mij nog steeds maken... Hij heeft wel degelijk de capaciteit om veel te scoren! Je scoort niet zomaar 4 goals in de CL, waarvan 1 penalty onder hevige druk tegen Brugge( dat is ook een kwaliteit, ik vergeet nooit dat het hele stadion zat te fluiten! )!!! Maargoed het gaat toch meer om de rest van het spel! Hij heeft in het belgische elftal duidelijk laten zien dat hij het kan! Dat zijn geen 2e rangs teams waar je dan tegen speelt zoals er gezegd werd! De belgische competitie is niet zo slecht als je denkt. Er zitten toch kwaliteitsverdedigers bijv die oud-rosenborg speler van brugge! En ik weet dat elk Nederlands team het moeilijk heeft tegen zulk soort teams! Het is een logisch punt wat je hebt! Maar hij heeft een aantal hele goede kwaliteiten... Koppen(springen), dieptes induiken, randje buitenspel lopen, anderen vrijzetten door iemand mee te trekken... ik kan nog wel even doorgaan maar dat zijn kwaliteiten die je ook nodig hebt in een team!!!