De nieuwe generatie

Algemeen • Geschreven door Bas (Tha_BlonT) op 10-08-2004 @ 17:09
print 
Column door EdwardSeepers

Afgelopen week liep ik (voor de zoveelste keer) door de stad met mijn vriendin. Ze had spullen nodig omdat ze vier weken op vakantie gaat, waarvan twee naar Bosnië-Herzegovina en de andere twee weken naar Kroatië. Eén ding viel me speciaal op, in het centrum van 'onze' stad...

Jeugd
"Wij zijn de nieuwe generatie". Een kreet die van menig dak geroepen wordt, in de hoop jongeren aan te duiden hoe belangrijk scholing is om later wat voor 'de maatschappij' te betekenen. Grootscheepse campagnes waarin men probeert duidelijk te maken dat ons land enkel en alleen kennis heeft om geld aan te verdienen, olie zullen we hier niet aanboren. We hebben een gasbel. Nee, kennis, dat is dé manier om het geld de kassa in te laten rollen. Daar is iedereen van overtuigd; zelfs onze toch al zo slimme minister-president.

Tweede kamer
Fijn, tot hier is (op een paar mensen met een IQ dat minder dan 80 punten bedraagt na) iedereen het wel met elkaar eens. Hoe kan het dan in GODSNAAM in de kale kop van 'onze' minister Zalm komen om te bezuinigen op een punt waar ons land later juist profijt van moet hebben; de kennis.
Mijnheer Zalm wilde de OV-kaart een 'lening' maken die terugbetaald moest worden en zag het collegegeld ook graag stijgen. Op deze manier probeert mijnheer Zalm 150 miljoen te korten (zie ook dit nieuwsbericht). Is het onterecht dat ik me druk maak? Ik ben dadelijk klaar met mijn VWO en ben bang dat ik mijn studie niet bij elkaar krijg. Moet ik gewoon vertrouwen hebben in de toekomst of is deze angst terecht?

Feit blijft dat ik het een klotestreek vind van Zalm en zijn maatjes. Ga uitkeringtrekkers aanpakken en niet studenten die tenminste IETS willen BETEKENEN voor dit land. Uitkering trekken wordt aantrekkelijker gemaakt dan studeren. Hoe ziek is dat. Tuurlijk, ik zou zo honderdduizend redenen kunnen bedenken waarom men een uitkering zou krijgen. Toch is het grootste deel van dit land niet achterlijk of arbeidsongeschikt, en deze mensen zouden makkelijk met een bezem over de straat kunnen lopen of achter een lopende band kunnen zitten. Maar nee, het op-je-luie-reet zitten trekt meer dan in de kou over straat te lopen met een bezem.

De jeugd zelf
Toch zou dit land ZONDER de bezuinigingen ALSNOG massaal de grond in gaan als 'de nieuwe generatie' blijft hoe ze nu is. 'MeNsJuHz DiEj SoOw TyPuH', door menig internetter "BrEeZaH's" genoemd, kunnen later gewoon geen bijdrage leveren aan de maatschappij, als ze zo blijven (of mogen we prostituees tot "leden van de maatschappij" rekenen?). Dit geldt ook voor het gros van de scholieren dat ik in Rotterdam zie rondlopen, met uitspraken als "die huis", "die mannetje" en de straattaal die overal lijkt aan te slaan. Nog even en de sollicitatiebrieven moeten eerst door een foutcorrigerende computer getrokken worden alvorens men ze kan lezen.
Ben ik dan de enige persoon die zich hier druk om maakt? Ben ik de enige die ziet dat het pijlsnel bergafwaarts gaat met dit land? Of overdrijf ik?
Tegenwoordig wil men 'de oude garde' laten integreren. Waarom, vraag ik me dan af? De niet-Nederlands sprekende ouwe takken liggen over twintig jaar onder de groene zoden. En dan?
Kunnen we dit geld niet beter spenderen aan de jeugd? Het middelbare schoolsysteem radicaal veranderen en op een betere manier de Nederlandse taal bijspijkeren? Zodat we láter tenminste nog op goede voet door kunnen leven?

Tot mijn spijt denkt de huidige oppositie hier anders over. Men denkt niet vooruit, iets dat zelfs iemand van 15 jaar oud (ik dus) kan zien. De kennis, waar dit land het van moet hebben, wordt steeds minder belangrijk.
Over 30 jaar staan wij dan ook als derde wereldland aangegeven op de wereldkaart; mark my words.



Lees ook:

» 00:00 Prettige Hemelvaart!1
» 16/05 De kierewietpas4
» 16/05 Wie gaan we vandaag vermoorden?28
» 16/05 Timeline4


delen | eKudos nujij

4530 views / 30 reacties
Reacties op dit bericht
30  van 30 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
helemaal met je eens... ik denk alleen dat alle SP'ers en groenlinksers hier je finaal af gaan kraken om dat stukje over de uitkeringstrekkers...

en volgens mij kun je dat BrEeZaH taal gewoon een beetje vergelijken met wat er in de jaren '60 gebeurde met de jeugd... trekt ook wel bij naarmate ze ouder worden...
Je hebt gelijk als je zegt dat het onverstandig is om te korten op de kennisontwikkeling in Nederland, maar hoe kom je erbij dat 'de jeugd' dom is? Ik ben zelf 20 en reken jou ook tot diezelfde jeugd. Zegt dit niet al voldoende dat het niet de volledige jeugd betreft? En laten we eerlijk wezen, het is simpelweg een trend die heus niet op die manier zal doorklinken in het leven na de puberteit. Wat een ontzettend dom geschreven column waar niet eens een boodschap in zit. Je springt van de hak op de tak en probeert de lezer wijs te maken dat Nederland verandert in een derde wereldland. Geloof je het zelf?

En wat betreft je commentaar op het taalgebruik, jouw column is nou ook niet bepaald in ABN geschreven.
quote:
op een paar mensen met een IQ dat minder dan 80 punten bedraagt na
Dit is zo'n trieste opmerking dat ik deze hele column kut vind. Ik snap het punt dat je wilt maken, maar breng het dan op een volwassen manier en kom niet met dit soort opmerkingen aan.
userIcon
Nog 3 jaartjes en je kan de hele politieke arena veranderen.
Maar zoals jij het beschrijft werkt het dus ook niet
userIcon
Ik geef je op aardig wat punten gelijk. Het opleidingniveau van de jeugd ligt stukken lager dan enkele jaren geleden. En dat zal in de huidige opzet van het middelbare schoolsysteem niet veranderen.
Ik ben het met een aantal punten die je beschrijft eens. De BReEzaH taal, echt een rothekel aan maar om nou te zeggen dat de jeugd dom is gaat me ook een beetje te ver. Jongeren hebben een bepaalde houding, stoer, grote bek noem het maar op. Pure aandacht, dat waait vanzelf wel weer over, je blijft niet eeuwig in de pubertijd hangen.

Vind het een slecht geschreven column. Je gaat van a naar b zonder enige logica. Leuk geprobeerd, maar het is het net ff niet...
userIcon
Dus om het even samen te vatten:
1) Je vind dat betalen voor een miniem gedeeltje van opleidingen de kennis-economie bedreigd
2) Je hebt een hekel aan de huidige jeugd-cultuur en denkt dat het niet goedkomt met de jeugd.

Over 1) zou ik zo zeggen dat dit gigantische linkse onzin is. Hoeveel mensen zouden beslissen niet te gaan studeren omdat ze er zelf wat geld in moeten investeren? Bijna nul zou ik zo zeggen. En dat groepje scholieren is zo dom en heeft een zo gebrekkige vooruitziende blik dat studeren voor hen niet zoveel nut heeft. Iemand met een IQ boven de tachtig snapt tenslotte toch wel dat die kleine investerings-lening na het afstuderen zo is terugverdiend en dat de overheid het risico dat je niet kunt terugbetalen daar bovenop ook nog dekt.

Over 2) zou ik zeggen dat er al eeuwen geklaagd wordt dat het met de jeugd van tegenwoordig niet meer goed komt. Normaal gezien niet door kinderen van 15, maar goed. Dat trekt zich vanzelf weer wel recht gedurende de voortgezette studie. Nederlands is bovendien altijd aan verandering onderhevig en als de jeugd volhardt in bepaalde 'foute' grammatica-constructies, dan is dat over een tijd gewoon moderne spelling. Dat zou ook echt niet de eerste keer zijn.

Aardig geschreven, maar een beetje slecht onderbouwde column dus.
userIcon
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 17:44 schreef CG het volgende:
helemaal met je eens... ik denk alleen dat alle SP'ers en groenlinksers hier je finaal af gaan kraken om dat stukje over de uitkeringstrekkers...
En van mensen die zelf een uitkering hebben en keihard hun best doen om er zo snel mogelijk vanaf te zijn! En misschien geloof je het niet, maar dat zijn er nog aardig wat...
quote:
en volgens mij kun je dat BrEeZaH taal gewoon een beetje vergelijken met wat er in de jaren '60 gebeurde met de jeugd... trekt ook wel bij naarmate ze ouder worden...
Klinkt wel logisch, ja, en ik hoop dat je gelijk hebt
Ach ik zit nu op het MBO en wil nog 4 jaar HBO doen, maar dat is fucking duur.

Nu zou je zeggen: "Doe een bijbaant" en daar heb je dan gelijk in, maaaaar doordat ik tot dit jaar altijd wel trok met 4 weken vakantiebaan en wat stufi is het dit jaar wat minder.

Want ik liep wat inkomsten mis, dus dit jaar gaat krap worden, volgend jaar HBO ook en die drie jaar erop ook. Maar als ik mijn dipoma heb kan ik hopelijk wel werk krijgen, en een HBO diploma geeft je recht om als je een uitkering hebt al het werk lager dan HBO niveau te weigeren (al zou ik een leuke baan natuurlijk niet weigeren en een jaar productie werk wil ik dan opzich ook nog wel).

Maar het wordt studenten op alle manieren moeilijk gemaakt, alles wordt duurder en die gasten in Den Haag die op de kosten van onze Ouders hun studie hebben gedaan verdienen nu bakken met geld, misschien zouden ze ipv op onderwijs te korten hun eigen salaris eens moeten korten!
De "kenniseconomie",

is gewoon één grote mythe. Je kan nu al een groepje hoog opgeleide Aziaten voor een aanzienlijk betere prijs inhuren, en ze werken harder. In de toekomst zal het alleen maar erger worden. Een groot deel van alle producten wordt al (als voorbeeld:) in China gemaakt, maar dat kost transportkosten. Bij kennis is er geen sprake van transportkosten, kijk maar naar alle I.T.-banen die naar die landen verhuizen.

Op het moment trekken we nog aan het langste eind, omdat het Westen het geld heeft en de Chinezen graag alles voor weinig willen doen. Totdat China rijk wordt, maar voor nu: Nederland heeft veel geld, dus ook veel om uit te geven aan bijv. sociale zorg en onderwijs. De sociale zorg zorgt ervoor dat we minder kinderen nemen, omdat er toch wel voor ons gezorgd wordt. Waardoor de bevolking vergrijst en de zorg nog duurder wordt. Maar als wij Nederlanders deze dingen in stand willen houden, blijven we duur en stroomt al het werk weg. Dus hebben we geen geld meer voor die dingen. Door de globalisering zal het allemaal stukken sneller verlopen dan 100 jaar geleden. Het is echter zinloos om die voorzieningen nu al stop te zetten, want we blijven dan nog veel te duur: een veelvoud loon werk je daar niet meer weg. Daarnaast is het kabinet zo dom om de invoer van het aantal mensen uit Oost-Europa te beperken, terwijl we jonge slimme mensen nodig hebben om de vergrijzing tegen te gaan en die dan naar een ander land gaan. Geen zaken doen met China, helpt ook niet: iemand anders doet het toch wel.

Op een gegeven moment is China rijk (kijk maar naar Japan) en hebben we een nieuw land om rijk te maken en rijk van te worden . We moeten gewoon meegaan met de wereldeconomie en die niet tegenwerken (,hoogstens een beetje beïnvloeden) en dat doet het kabinet. Het gaat eigenlijk niet eens zo slecht. Kijk als een kabinet is goeie tijden schulden gaat maken ben je niet goed bezig, maar dan zeurt niemand.

In ieder geval: kenniseconomie is gewoon een fabeltje, het land moet gewoon draaiend gehouden worden: geen schulden maken, en helaas vraagt dit offers.

Ajaxno1:
De mensen in het kabinet moeten dat beroep uitoefenen vanwege hun principes. Door 30% meer te verdienen trek je alleen maar zakkenvullers aan. Je wilt daar juist integere mensen hebben. Niet dat dat ooit gaat lukken.

Het onderwijs...
is goed. De basisvorming vind ik erg geslaagd, voor vwo/havo dan. Voor de mavo vind ik het te zwaar. VWO zou niet niets moeten zijn. Het moet zwaar zijn. Als je het te zwaar vindt moet je maar wat anders gaan doen. De universiteiten mogen best wat verwachten van de hoogst opgeleide scholieren. Je moet leren werken, enz. En trouwens de basisschool moet je leren spellen en om daar nou de middelbare opleiding voor te veranderen? Spelling is maar een klein onderdeel en als die mensen zo willen schrijven, dan doen ze dat toch? Ze kunnen echt wel goed spellen hoor, als het belangrijk is en anders worden ze in jouw voorbeeld niet aangenomen.

Als aankomend student ben ik er ook niet happy mee, maar je moet het grote plaatje zien.
userIcon
Ik vraag me eigenlijk waar ons land het van moet hebben in de toekomst, alleen met Kenniseconomie kom je er niet.

Bovendien zal veel van deze kennis wegvloeien naar het buitenland, Azie, VS. Ik bedoel dat zijn de supermachten in de toekomst en daar zullen de in Nederland opgeleiden personen dan ook heen trekken. Ik zie eigenlijk nu niets waar Nederland in uitblinkt om ook in de toekomst mee te kunnen komen.


userIcon
Ik heb zelden zo'n slechte column gelezen en dan gaat het niet alleen over het punt dat je wilt maken, maar vooral om je belachelijke schrijfstijl.
quote:
Uitkering trekken wordt aantrekkelijker gemaakt dan studeren. Hoe ziek is dat.
Alleen maar omdat je je OV als lening krijgt? Denk je, dat als je klaar bent met studeren, niet een lening kan betalen? Als je überhaupt al denkt dat uitkering trekken aantrekkelijk is, ben je in mijn ogen al niet erg snugger.

Maar goed, je leert het nog wel jochie, hopelijk word je wat slimmer ná je middelbare school
userIcon
laat staan deze 'mooie' afsluiter van je column:
quote:
Over 30 jaar staan wij dan ook als derde wereldland aangegeven op de wereldkaart; mark my words.
ont·wik·ke·lings·land (het ~)
1 land dat in zijn economische ontwikkeling gesteund wordt door rijkere landen => derdewereldland

over 30 jaar, right...flink overtrokken vind je niet?
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 21:36 schreef Ajaxno1 het volgende:
Ach ik zit nu op het MBO en wil nog 4 jaar HBO doen, maar dat is fucking duur.

[...] Maar als ik mijn dipoma heb kan ik hopelijk wel werk krijgen, en een HBO diploma geeft je recht om als je een uitkering hebt al het werk lager dan HBO niveau te weigeren (al zou ik een leuke baan natuurlijk niet weigeren en een jaar productie werk wil ik dan opzich ook nog wel).

[...]
Ik denk dat het verhaal van het werk weigeren ook wel snel zal veranderen aangezien het aantal afgestudeerden HBOers snel groeit en het moeilijker wordt een baan te vinden. Hierdoor zullen HBOers, wanneer er geen andere keus is, wel een MBO baan moeten accepteren. Zitten we helaas niet op te wachten
userIcon
Ik ben het wél met hem eens. Overigens is de OV kaart geen lening geworden. (Godzijdank), en kan ik dus nog gaan studeren zonder erna nog 10 jaar in de schulden te zitten.

Dit punt hier, over het onderwijs, bewijst eigenlijk maar dat politici een stelletje huichelaars zijn. Wat hadden JP en Zalm aan D'66 beloofd? Ik geloof dat er niet, ik herhaal, niet wordt bezuinigd op onderwijs, noch dat er een lastenverzwaring op komt. En wat doen ze?

En ook anderen zijn niet helemaal clean... Marijnissen is van het type veel geschreeuw weinig wol, evenals Halsema. Bos laat het allemaal maar gebeuren, en lijkt het er nog mee eens te zijn ook. (Hier niet mee, maar met andere beslissingen.), CU/SGP hebben te weinig zetels om echt een vuist te maken en de LPF is nu niets meer dan een stuurloos groepje in de 2e kamer, die, zo lijkt het wel, met alle winden mee waait.

De schrijfstijl mag dan wat minder zijn, het punt dat je wilt maken is voor mij duidelijk, en daar ben ik het mee eens.
userIcon
Nou, ik heb wél gestudeerd en ben nog 12 jaar aan het afbetalen
aan de andere kant is het wel een investering in je eigen toekomst.

Ik ben er opzich voor om de SF aan te passen aan het inkomen van de ouders (net als de kinderbijslag trouwens). Kan me namelijk voorstellen dat iemand uit een arm gezin er moeite mee heeft het risico te gaan lopen om met een schuld van 10.000 van school af te komen.

Je zou ook nog kunnen denken een soort beurs te ontwikkelen die scholen zelf aan goed begaafde kinderen/jongeren kunnen toewijzen a.h.v.een toelatingsexamen bv.
userIcon
Ik ben het helemaal met je eens. Een groot deel van de jongeren is niet meer in staat het Nederlands normaal te spellen dan wel correct te gebruiken. Ook op FOK! kom je helaas steeds meer taalverloedering tegen.
Het Nederlands is echt niet zo'n verschrikkelijk moeilijke taal, maar mensen mogen er best wel wat zorgvuldiger mee omgaan.
userIcon
Je hebt zo op het oog een erg simplistische en egocentrische kijk, hetgeen ik jammer vind, want je maakt wel een punt met betrekking tot de kennis.
"De nieuwe generatie
Gepost door Bas (Tha_BlonT) UIN: 37981799 - dinsdag 10 augustus 2004 @ 17:09

Column door EdwardSeepers"

....

"De jeugd zelf
Toch zou dit land ZONDER de bezuinigingen ALSNOG massaal de grond in gaan als 'de nieuwe generatie' blijft hoe ze nu is. 'MeNsJuHz DiEj SoOw TyPuH', door menig internetter "BrEeZaH's" genoemd, kunnen later gewoon geen bijdrage leveren aan de maatschappij, als ze zo blijven"

een vermakelijkere combi in 1 post dan die hele onsamenhangende richtingsloze zinloos grove lap tekst bij elkaar.
@EdwardSeepers: Goed zo! laat Zalm maar bezuinigen op de uitkeringen. Hopelijk kom jij vervolgens ook in de uitkering terecht. Ach ja, JIJ hebt er immers wél recht op.(ex)Studenten doen immers zoveel voor de maatschappij. Bv in brievenbussen pissen na b(r)allerige feestjes, belastinggeld opmaken aan vage studies enz.

p.s.:ik werk (betaal dus jouw toekomstige studie EN eventuele uitkering) en ben NIET groenlinks en/of SP-er

p.p.s wat wou je eigelijk gaan studeren???
Studeren en steun trekken lijkt veel op elkaar hoor. Lekker de hele dag op je studentenkamer hangen, 's avonds zuipen en 's ochtends erachter komen dat je weer NET te laat bent voor dat ene college, maar goed, die geven ze volgend jaar toch nog een keer, en je hebt 10 jaar de tijd om je diploma te halen, dus waar maak je je druk om?

Overigens, ik ben niet zo'n student. Ik heb vanaf het begin een duaal traject gedaan waarbij je ervoor tekent dat je binnen 4 jaar je studie haalt, waar tegenover staat dat het bedrijf je studie betaald (wat je overigens moet terugbetalen als je het niet haalt, en als je het wel haalt moet je nog een antal jaar bij dat bedrjif blijven werken). Tevens ga je per week 1 dag naar en werk je de overige dagen (waar je ook weer voor betaald krijgt). Kortom, ga duaal studeren, hoef je je niet druk te maken over de kosten.

Maar... kies je ervoor om voltijd te gaan studeren, dan zijn er nog zat bijbaantjes die je kan doen om je studie te bekostigen. En ja, een leningconstructie lijkt vervelend, maar denk je eens in welk salaris je gaat verdienen als je klaar bent? Dan heb je dat bedrag zo terugbetaald, en dan blijkt ook hoe klein die financiele investering eigenlijk is geweest.

En uiteindelijk hangt het er natuurlijk vanaf of je het "echte" studentenleven wilt ervaren of niet. Dus continu je kratje bier over mee naartoe zeulen, of geef je minder geld uit aan uitgaan en alcohol zodat je niet zo krap hoeft te zitten. Mijn mening is, als studenten zich nu vol kunnen drinken en wekelijks uit kunnen gaan, kunnen ze ook de studie bekostigen als de kosten omhoog gaan (compensatie trekken uit minder uitgaan).

En dan, je bent 15, tegen de tijd dat je met je VWO klaar bent is er weer een nieuw kabinet
Als je ook maar íets van je land zou weten, zou je weten dat het wel goed komt met de breezah-generatie. je hebt gelijk hoor: ze hebben een schrijfstijl van niks en ik vind ze ook nogal dom, maar bedenk dit: in de jaren 60 werden alle hippies 'Langharig Werkschuw Tuig' genoemd. die zijn nu ook allemaal aan de bak hoor, hun lange haar is eraf. je moet je daar niet zo druk over maken, dat komt wel goed.
je zegt dat studeren steeds duurder word, en dat ís waar. maar alleen als je halverwege met je studie stopt zul je erg last hebben van die schulden. het is overigens niet zo dat alle 'uitkeringstrekkers' voor de lol op hun luie gat zitten. je hebt nu vakantie. 6/7 weken vrij is leuk. maar als je een half jaar niks doet is 'vakantie' echt niet zo leuk meer hoor. de meeste mensen met een uitkering hebben die niet voor hun lol. als je dat dekt ken je er geen. het is gewoon een feit dat op het moment veel mensen geen baan kúnnen krijgen, ookal zouden ze willen. jij bent jong & goedkoop, dus je word wel aangenomen. maar hoe ouder je word, hoe moeilijker het word om een baan te vinden die geen opleiding vereist. en je laten (om)scholen kost geld.

wat anderen al zeiden vind ik ook: je probeerd verschillende 'miskleumen van de maatschappij' tegelijk aan te kaarten en dat maakt het allemaal nogal onduidelijk. t'is goed wat je doet: ik ben zelf ook iemand die graag nadenkt, maar jij noch ik hebben veel kijk op de wereld. je bent pas 15 (ik 17) en er zo vreselijk veel dat je nog niet weet (of kúnt weten) dat dit soort columns door de meeste mensen als dom worden gezien. ach, blijf maar lekker je mening geven, hoe meer je vraagt hoe meer je weet
userIcon
@tweater

Je zegt dat de breezah-generatie een schrijfstijl van niks heeft, maar verder ken jij nog niet eens het principe van: stam + t.

Het is zo makkelijk te generaliseren, maar dan sla je eigenlijk altijd de plank mis. Overigens is die hele 'breezah-generatie' allang achterhaald.
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 20:50 schreef Lagging het volgende:
Over 1) zou ik zo zeggen dat dit gigantische linkse onzin is. Hoeveel mensen zouden beslissen niet te gaan studeren omdat ze er zelf wat geld in moeten investeren? Bijna nul zou ik zo zeggen. En dat groepje scholieren is zo dom en heeft een zo gebrekkige vooruitziende blik dat studeren voor hen niet zoveel nut heeft. Iemand met een IQ boven de tachtig snapt tenslotte toch wel dat die kleine investerings-lening na het afstuderen zo is terugverdiend en dat de overheid het risico dat je niet kunt terugbetalen daar bovenop ook nog dekt.
De extra eige bijdrage is niet het probleem wat betreft het onderwijs in Nederland. Het probleem zijn de bezuinigingen op bezuinigingen op bezuinigingen op het onderwijs en de constante daling van het niveau van het middelbare onderwijs. Niet alleen de invoering van de tweede fase heeft al voor een enorme daling gezorgd, maar het niveau wordt jaar na jaar ook nog eens naar beneden 'bijgesteld'. Het niveau-gat tussen bijvoorbeeld VWO en Universiteit is nu al zo gigantisch groot geworden dat de universiteiten met enorme aantallen afvallers te kampen krijgen, meer dan voorheen...
Nederland stond eens hoog aangeschreven wat betreft onderwijs, maar door jaren VVD/PvdA beleid is daar inmiddels al geen sprake meer van :/
Verder is de huidige taalgebruik onder jongeren grotendeels te wijten aan het niveau van het Nederlandse onderwijs.
Natuurlijk komt het nog wel goed met de huidige jeugd, maar Nederland verliest wel een deel van haar niveau als het onderwijs niet wordt verbeterd...
Tegen de mensen die hier aangeven dat je niet moet zeuren over studiekostenverhoging, omdat het een goedkope investering is in je toekomt wil ik graag het volgende zeggen...
Als je studiekosten toenemen zul je ernaast (meer) moeten werken (die lui die hun handje ophouden bij pa hebben we het niet over)
Meer werken naast je studie zal leiden tot vertraging in je studie.
Nu kun je zeggen dat je er toch 10 jaar over mag doen, maar dat is nou juist het foute aan deze bezuinigingen.
Langer studeren zorgt ervoor dat je pas later begint te werken.
Oftewel je bent duurder en komt dus minder makkelijk aan de bak.
Hierdoor zul je minder lang werken, dus de staat minder opleveren.
Er is wel eens berekend dat het je (toen) een ton kost voor elk jaar dat je later begint met werken. Mogelijk dat dat tegenwoordig een ton in euro's is. Dit omdat je in je laatste werk-jaren (waarschijnlijk) het hoogste salaris krijgt. (en dan betaal je dus ook het meeste belasting)

* vind verhogen van de lasten voor de student een niet doordacht plan van de overheid.
Moet bekennen, tis best een knappe collumn voor iemand van 15, chapeau kerel,....

Maarja, moet iemand van 15 niet lekker buiten gaan spelen en lol maken in plaats van als een oude vent te gaan meimeren over "de jeugd," want als je op die leeftijd al met zulke negatieve gedachten bezig bent zit je voor je 20ste aan de Prozak en komt er van jou nog minder terecht als van de Breeezah-generatie (jeugd) waar jijzelf ook bij hoort ......
Leuk dat je het aandurft om een column voor FOK! te schrijven op je 15e. Als ik jou was zou ik niet te erg schrikken van al het negatieve commentaar hier, er is inderdaad veel op je column aan te merken, maarja aldoende leert men.

Wat tips:
-zorg voor een duidelijke inleiding waarin al een beetje duidelijk wordt waar de column over gaat en wat je standpunt is.
-neem één onderwerp, je gaat nu zonder echte overgang van bezuinigingen naar breezahs naar allochtonen.
-opmerkingen als "(op een paar mensen met een IQ dat minder dan 80 punten bedraagt na)" halen het niveau van je column enorm omlaag.
userIcon
"Ben ik dan de enige persoon die zich hier druk om maakt? Ben ik de enige die ziet dat het pijlsnel bergafwaarts gaat met dit land? Of overdrijf ik?"

Je overdrijft

quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 20:50 schreef Lagging het volgende:

Over 1) zou ik zo zeggen dat dit gigantische linkse onzin is. Hoeveel mensen zouden beslissen niet te gaan studeren omdat ze er zelf wat geld in moeten investeren? Bijna nul zou ik zo zeggen. En dat groepje scholieren is zo dom en heeft een zo gebrekkige vooruitziende blik dat studeren voor hen niet zoveel nut heeft. Iemand met een IQ boven de tachtig snapt tenslotte toch wel dat die kleine investerings-lening na het afstuderen zo is terugverdiend en dat de overheid het risico dat je niet kunt terugbetalen daar bovenop ook nog dekt.
Die "kleine" investering kan anders aardig oplopen. Je kunt het natuurlijk ook anders bekijken: De overheid verdient een investering in een student, over het algemeen, gemakkelijk terug aan de extra belastinginkomsten die zo'n student oplevert. Vier of vijf jaar lang een minimale investering levert 40 jaar extra belastinginkomsten op.
Maar de overheid doet het zo inderdaad wel slim, ze vangen de investering rechtstreeks terug en innen ook nog die extra belastinginkomsten.

Het klopt verder dat (oud-)studenten, die zeggen dat die extra kosten niet mogen, vanuit hun eigen straatje redeneren.
Aan de andere kant, dat doen degenen die voor die extra kosten zijn ook. Die redeneren vanuit een gevoel achtergesteld te worden t.o.v. de studenten.

Wat betreft het stimuleren van uitkeringtrekken, daar ben ik het mee eens. Toe ik ging studeren kreeg ik als 18-jarige 125 gulden aan studiefinanciering. Een ander, kwam van de LTS af en kwam niet aan de bak en wilde niet verder leren. Hij kreeg echter een uitkering van 600!!!!!! gulden. Beiden woonden we thuis bij onze ouders, alleen ik had uitgaven aan studiemateriaal en hij niet...

Je krijgt dan te horen dat de ouders van studenten hun kinderen financieel moeten ondersteunen. Maar waarom hoeven ouders van werklozen dat dan niet????

Of kan iemand mij uitleggen wat het nut is om een werkloze 4x zoveel te geven als een student (leent)
userIcon
quote:
[b]Maar als ik mijn dipoma heb kan ik hopelijk wel werk krijgen, en een HBO diploma geeft je recht om als je een uitkering hebt al het werk lager dan HBO niveau te weigeren (al zou ik een leuke baan natuurlijk niet weigeren en een jaar productie werk wil ik dan opzich ook nog wel).
Dat is eerder dit jaar officieel afgeschaft, wat overigens niet wil zeggen dat ze meteen alle werklozen die een hbo-diploma hebben (zoals ik) bij de sociale werkplaats droppen.
Maar ... hier in Groningen wordt iedereen die een bijstandsuitkering aanvraagt terwijl hij / zij nog geen 23 is wel degelijk bij de sociale werkplaats tewerkgesteld, zij het voor 20 uur per week. Het maakt daarbij niet uit of de hoogst afgeronde opleiding van de uitkeringsaanvrager basisschool of universiteit is ...
30  van 30 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 00:00 Prettige Hemelvaart!1
» 16/05 De kierewietpas4
» 16/05 Wie gaan we vandaag vermoorden?28
» 16/05 Timeline4


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden