Column door brijner
Toen ik nog studeerde had je in elke stad wel zo'n winkeltje waar je 2e kans apparatuur vandaan kon halen, voor een prijs die je als student goed kon betalen. Mijn koelkastje kwam voor het luttele bedrag van 35 gulden uit zo'n winkeltje in Eindhoven, en ook de tv waar ik mijn hele studietijd naar gekeken heb, kocht ik voor 25 gulden van zo'n winkeltje. Ik kan dus zeggen dat ik het fenomeen goed kende, en er graag gebruik van heb gemaakt toen mijn inkomen zwaar afhankelijk was van mijn stufi en allerlei onregelmatige bijbaantjes.
Mijn liefste is een frutselkoningin. Als een vis in het water loopt ze rommelmarkten af, van kraampje naar kraampje, op zoek naar dat ene, perfect in ons interieur passende, frutseltje. Pure ontspanning. Sinds kort is er bij ons in de buurt een Kringloopcentrum. U kent de spotjes wel op radio en tv. U wordt uitgenodigd om uw afgedankte radio, tv, koelkast etc, in te leveren. Deze mensen kijken dan of ze er nog iets van kunnen maken voor mensen met een kleine beurs. Wat een mooi initiatief hé?
Lief had al een paar keer gevraagd of we niet eens een kijkje konden gaan nemen, want ze vermoedde dat ze daar vast wel wat frutseltjes van haar gading zou kunnen vinden. Op een zaterdagmiddag, het weer zat tegen, dan eindelijk naar de overkoepelde bazaar getrokken hier in de buurt. Uit mijn ervaringen had ik een beeld gedestilleerd van een omgekeerde garage met opgestapelde spullen, en een 'in overal gestoken meneer' die met een shagje op zijn lip prijzen riep als je hem daar om vroeg. Niets was minder waar.
De moderne kringloopwinkel is een geoliede machine. De winkel heeft makkelijk het oppervlak van een ruime V&D-vestiging, en de spullen zijn gecategoriseerd opgesteld. Potjes bij de pannetjes, platen bij de cd's en boeken, tafels bij de stoelen, radio's bij de TV's. Ik was blij verrast.
Tenminste dat was ik. De kringloopwinkel, de winkel voor de mensen met de kleine beurs, is verworden tot een hangplek voor de kringloop-maffia. Geen overalls, maar trainingspakken met gevaarlijk uitziende randgroep jongeren erin bevolken de winkel. De prijs hoef je niet te vragen, die staat er met stickers op, en nee, daar kan niet over worden onderhandeld.
Ik zal een voorbeeld geven. Voor de mensen met de kleine beurs heeft een van de trainingspakken een "partijtje" DVD-spelers op de kop weten te tikken. Merk nooit-van-gehoord, voor de schamele prijs van 75 euro. Dezelfde DVD-spelers van een ander merk stonden een week geleden in de drogist bij de kassa voor 49 euro. Een metertje of drie verwijderd van de DVD-spelers staat een gratis opgehaalde tafel met een paar gammele stoelen. Ik bekijk de spullen en gok dat het geheel een 50 euro zal moeten opbrengen. Niet in de nieuwe Kringloop-formule. De sticker zegt vrolijk 175 euro, en tot mijn verbazing is dat ZONDER de stoelen. Ik vraag lachend aan de verkoper of dat een foutje is. Deze bijt me toe dat ik normaal moet doen, en dat anders daar de deur is. Tot zover de klantvriendelijkheid. Het bezoek laat een indruk van enorme geldklopperij bij ons achter en we besluiten de kringloopwinkel in het vervolg te mijden.
Deze week hadden we een nieuw bankstel laten afleveren bij ons thuis. Ons oude bankstel mocht dus worden opgehaald. Zelf weggooien kost ongeveer 30 euro tegenwoordig, dus hadden we de kringloop-maffia maar gebeld. Zij hebben namelijk een contract met de gemeente, en zij mogen alle enigszins bruikbare spullen gratis gaan ophalen, en in hun winkeltje belastingvrij verkopen. Wat een deal! Ik had verwacht dat ze niet snel genoeg mijn oude twee- en driezittertje kwamen ophalen om er geld aan te verdienen.
De mannen, twee in Australian trainingspakken gestoken ex-gedetineerden, lopen naar de bank toe. ze kijken even, en dan belt er één aan.
"Die troep nemen we niet mee, meneer."
"Pardon?"
"Ja, dat is niet te verkopen, die kleur loopt niet."
"Hoe bedoelt u?"
"Ja, ik mag hem niet mee nemen van mijn baas, het magazijn is te vol."
"Maar de bank is toch niet kapot, en hij is in redelijke staat."
"Ik weet het, maar mijn baas heeft het gezegd, dus ik kan er niks aan doen."
En weg rijden de twee hevig naar marihuana ruikende ophalers.
Ik heb nog kwaad de telefoon gepakt en de geprobeerd mijn gelijk te krijgen bij de baas van deze twee heren, maar dat bleek onbegonnen werk.
En zo is de kringloop-maffia een feit. Diezelfde dag heb ik de bank zelf naar het stort gebracht, en het kostte me maar liefst 35 euro om hem weg te mogen gooien. Maar goed, weg is weg.
Een week later zit ik in de kroeg het gesprek af te luisteren tussen twee erg aantrekkelijke jonge dames. Ze was pas hier komen wonen, en de inrichting van haar studenten flatje was zo goed als klaar. Of haar vriendin de bank wilde zien die ze voor 70 euro had gekocht bij het kringloop centrum, ze had er een foto van op haar mobieltje. Ik durfde niet te kijken, maar keek toch.
Mijn humeur was die avond om op te schieten.
Lees ook:
»
00:00 Prettige Hemelvaart!1
»
16/05 De kierewietpas4
»
16/05 Wie gaan we vandaag vermoorden?28
»
16/05 Timeline4
|
Als een vis in het water loopt ze rommelmarkten af.
In het begin van de column staan redelijk wat foutjes, en lopen de zinnen al helemaal niet. Gelukkig wordt dat in de loop van het verhaaltje wat beter, al blijft het stylistisch geen meesterwerk.
Verder vind ik de inhoud van de column gewoon bagger;
- een zwak punt
- veel meer tekst dan nodig is om dat punt te maken
- de humor die je in de tekst te leggen door toelichtende bijzinnetjes missen vaak hun doel.
quote:Op zondag 25 juli 2004 12:00 schreef N.i.c.k het volgende:
Verder vind ik de inhoud van de column gewoon bagger;
- een zwak punt
Over de column valt te twisten. Maar columnist heeft zeker een punt.
Een heel sterk punt trouwens, want de samenwerking tussen gemeenten en kringloopwinkels is er een van valse concurrentie en grenst af en toe aan oplichterij.
De kringloopwinkels gebruiken vaak herintredende criminelen of verslaafden als werknemer. Dan kan gratis, want die moeten zo voorbereid worden op werk (werkervaring). Ze hebben contacten met de gemeente over ophalen afval, tegen gunstige tarieven. En soms krijgen ze ook nog subsidie. Puur valse concurrentie met tweede-hands winkels die gewoon particulier draaien.
Verder zijn ze vaak veel te duur, tot het schandalige aan toe. Maar goed, je bent er zelf bij als je iets koopt.
Gelukkig zijn er goede uitzonderingen. En de doorgwinterde tweede-hands koper weet waar hij moet zijn en wat het mag kosten.
ik vind het wel een leuke collum! en het slaat idd wel ergens op.
dus ga zo door ik heb hem met plezier gelezen!
quote:Op zondag 25 juli 2004 12:28 schreef R@b het volgende:[..]
Over de column valt te twisten. Maar columnist heeft zeker een punt.
Een heel sterk punt trouwens, want de samenwerking tussen gemeenten en kringloopwinkels is er een van valse concurrentie en grenst af en toe aan oplichterij.
De kringloopwinkels gebruiken vaak herintredende criminelen of verslaafden als werknemer. Dan kan gratis, want die moeten zo voorbereid worden op werk (werkervaring). Ze hebben contacten met de gemeente over ophalen afval, tegen gunstige tarieven. En soms krijgen ze ook nog subsidie. Puur valse concurrentie met tweede-hands winkels die gewoon particulier draaien.
Verder zijn ze vaak veel te duur, tot het schandalige aan toe. Maar goed, je bent er zelf bij als je iets koopt.
Gelukkig zijn er goede uitzonderingen. En de doorgwinterde tweede-hands koper weet waar hij moet zijn en wat het mag kosten.

Ok, dan moet ik me anders uitdrukken. Als dat zijn insteek was is deze inderdad niet zwak. Maar om het nu onderwerp te laten zijn voor een column op fok ... nee. Maar dat is slechts mijn nederige mening.
Heel herkenbaar.
Het trieste is dat al die oude kleine (particuliere) winkeltjes ondertussen al weg zijn. Die kregen niets meer binnen omdat het Kringloop centrum alles van huis kwam ophalen, zelfs vuilnis.
Voor het ophalen van de vuilnis kregen ze vette subsidie en de arbeids kosten waren onbenullig laag door alleen met melkertbanen te werken en die mensen nooit door te laten stromen.
De letterlijke mega winst is alleen maar in expansie gestopt en in de gebouwen die nu voorzien zijn van de modernste beveiliging schuifdeuren hete lucht verwarming daken die automaties open en dicht gaan enz enz.
Nu alle concurrentie door de Kringloop centra de das is omgedaan en er geen melkertbanen meer bij komen stoppen ze hier dan ook met het ophalen van vuilnis (groot afval). Dat kun je voortaan zelf gaan brengen en de prijzen die ze vragen voor de tweede hand spullen zijn echt lachwekkend. Vooral klein spul. Een koek trommel kost 3 euro en als er roest op zit kan het oplopen tot 9 euro. Want roest staat ongeveer gelijk aan antiek. Dezelfde koektrommels zie je natuurlijk nog gewoon in de winkel voor minder met inhoud.
Het vreemde is dat er toch nog genoeg mensen zijn die het kopen. Die wel een anti aanbak pan willen die tot op het aluminium is versleten en nu “maar” 5 euro kost.
Ik denk dat het niet lang meer zal duren voor die kleine winkels weer terug komen.
Als het perspectief niet langer bij het soort handelswaar ligt, maar bij wat er mee verdient wordt tja ...
Als klant moet je bedenken of je achter de verkoper kunt staan als je iets wilt aanschaffen. Daarmee dwing je service, lage prijzen en een goed product af. Mooie column trouwens !
Interessante column, goed geschreven

Waar ik woon hebben we ook een kringloopwinkel, maar dan wel een goede
quote:Op zondag 25 juli 2004 12:00 schreef N.i.c.k het volgende:
Als een vis in het water loopt ze rommelmarkten af.
In het begin van de column staan redelijk wat foutjes, en lopen de zinnen al helemaal niet. Gelukkig wordt dat in de loop van het verhaaltje wat beter, al blijft het stylistisch geen meesterwerk.
Mee eens.
quote:Verder vind ik de inhoud van de column gewoon bagger;
- een zwak punt
Maar hier lijkt het erop alsof je het niet met de column eens bent en daarom op de stijl gaat zitten vitten. Zwaktebod.
quote:- de humor die je in de tekst te leggen door toelichtende bijzinnetjes missen vaak hun doel.
En tenslotte, in iedere speellings- of stijlflame hoort een spellings- of stijlfout te zitten. Hulde!
Wat dacht je van het grofvuil bellen om oude zooi (wat banken, een kast en ander spul) op te laten halen... Laat in de avond zet je het netjes buiten, om s'ochtends naar je werk te gaan en tot de conclusie te komen dat die mensen van het grofvuil wel heel vroeg langs zijn geweest omdat je spullen al weg zijn.... Om vervolgens s'avonds thuis te komen en een briefje in de bus te vinden met de vraag waarom we het grofvuil hebben laten komen en niets buitengezet hebben... Om het vervolgens in de kringloopwinkel 2 straten verderop voor woekerprijzen in de etalage te zien staan. Bloedzuigers zijn het geworden. (zeker omdat de eigenaar blijkbaar genoeg verdiend om om de 2 jaar een gloednieuwe mercedes te kunnen betalen.(
quote:Op zondag 25 juli 2004 15:24 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Mee eens.
[..]
Maar hier lijkt het erop alsof je het niet met de column eens bent en daarom op de stijl gaat zitten vitten. Zwaktebod.
[..]
En tenslotte, in iedere speellings- of stijlflame hoort een spellings- of stijlfout te zitten. Hulde!
Dat over de punt van de tekst moet je even terugzien in mijn 2e post.
Ik kan niet zeggen dat ik het eens of oneens ben met de column, ik heb er totaaal geen mening over; dat is ook min of meer wat ik bedoelde met zwak punt. (ik had moeten zeggen, geen aanlokkelijk onderwerp voor een column op fok). Dus die redenering gaat niet op.
En ja dat ik een stijlfout maak in mijn post doet toch niet echt af aan het feit dat ik de column niet stylistisch mooi vind. Ik heb niet de intentie het publiek van fok te vermaken.
Hier in Groningen is tegenwoordig ook zo'n bazaar-achtige toko te vinden, geheel volgens de beschrijving van de schrijver. (Damsterdiep, vanaf het centrum aan de rechterkant, net voorbij het bloed-laboratorium met grote parkeerplaats ervoor)
De prijzen slaan in een hoop gevallen inderdaad nergens op.
Van de week nog ons oude bad aangeboden (aangeboden bij mammamini), daar die er 100x beter uitziet dan het bad wat ze hebben staan in de zaak, maar de mensen die het op kwamen halen vonden het niet de moeite om in te laden, dus nu kan ik weer grof vuil bellen.
Ik zal het in de gaten houden of het grof vuil 'm op kan komen halen, want het is een ijzeren kuip, dus de oud-ijzer-boer zal er ook wel interesse in hebben.
quote:Op zondag 25 juli 2004 12:34 schreef N.i.c.k het volgende:
[..]
Ok, dan moet ik me anders uitdrukken. Als dat zijn insteek was is deze inderdad niet zwak. Maar om het nu onderwerp te laten zijn voor een column op fok ... nee. Maar dat is slechts mijn nederige mening.
En waarom dan wel niet?
waarom heb je die bank niet op marktplaats gezet met als prijs: gratis af te halen op die manier ben jij er gratis vanaf en heb je weer een student (zoals mij

) blij gemaakt
quote: Als een vis in het water loopt ze rommelmarkten af
Volgens mij loopt een vis niet
quote:Op zondag 25 juli 2004 12:00 schreef N.i.c.k het volgende:
Als een vis in het water loopt ze rommelmarkten af.
In het begin van de column staan redelijk wat foutjes, en lopen de zinnen al helemaal niet. Gelukkig wordt dat in de loop van het verhaaltje wat beter, al blijft het stylistisch geen meesterwerk.
Verder vind ik de inhoud van de column gewoon bagger;
- een zwak punt
- veel meer tekst dan nodig is om dat punt te maken
- de humor die je in de tekst te leggen door toelichtende bijzinnetjes missen vaak hun doel.
Wahah je lijkt Henkjan Smits wel
Zo van: ik heb er verstand van! terwijl hij meer lijkt op een klompenboer
De leuke kleine winkeltjes zijn inderdaad vrijwel niet meer te vinden, erg jammer, ook al kun je in die grote subsidie-tenten wel wat meer anoniem binnenlopen en rondkijken, maar de prijzen zijn te gek hoog.
Ik gooi de zooi gewoon bij het grofvuil, en als ik er eerst mee heb moeten leuren en niemand wilde het hebben, dan komt het als een on(her)bruikbaar item bij het grofvuil te staan.
Wel probeer ik vaak dan eerst nog via o.a. marktplaats.nl en gratisoptehalen.nl kwijt te raken, en doorgaans lukt dat erg goed.
Heel leuk verhaal, en jammer dat de eerste persoon er gelijk weer kritiek op moet geven, maar ja,... Zeikerds zijn er nu eenmaal...
Ik heb een vergelijkbare situatie, ooit werkte ik in een winkel waar in de loop der tijd een hoop spullen gestolen werden. Meestal wist je het niet van accesoires, maar als er in één keer een hele hoop werd gejat, dan wel! Een paar keer heb ik meegemaakt dat er zo'n 30 accu's voor videocamera's weg waren en later een mand vol overjarige telefoontasjes. Op een gegeven moment loop ik de winkel Cash en Carry in Den Haag binnen en wat zie ik daar hangen, onze accu's en tasjes! Ik werkte inmiddels al niet meer bij die zaak, dus meer als doorgeven kon ik niet. Ook deze zaak was trouwens veel te duur, de meeste dingen die hier staan zijn in de winkel goedkoperen en nieuw dan deze tweedehands shit.
quote:Op maandag 26 juli 2004 01:25 schreef dahei het volgende:
Heel leuk verhaal, en jammer dat de eerste persoon er gelijk weer kritiek op moet geven, maar ja,... Zeikerds zijn er nu eenmaal...
Sow he, als je zelf kritiek krijgt, reageer je dan ook altijd zo ? Heb jij nooit een negatieve mening ? Zonee wens ik je nog veel succes met werk enzo ..
Ik pretendeer totaal niet zelf iets maar dan ook iets te weten van columns schrijven, maar moet dat om je mening te geven ? Daarnaast probeer ik hem nog te onderbouwen. Als jij een film slecht vindt betekent dat ook niet dat je zelf een betere film maakt.
En als ik de columnist was zou ik me niet zoveel aantrekken van de post, meeste reacties zijn positief. Ik vind het niks, maar dat kan ook komen omdat ik er totaal geen affiniteit mee heb.
Ik heb ooit hier een bank laten ophalen.... een week later stond ie op marktplaats.nl (is eigendom van Het Goed (het kringloopcentrum)
quote:Op zondag 25 juli 2004 21:50 schreef stijn_ het volgende:[..]
Volgens mij loopt een vis niet
Bedoeld of niet..
..ik zie er de humor wel van in...
Verder vind ik het wél een leuk gegeven, en ik vind dat de schrijver het helemaal bij het juiste eind heeft; 'n stel (ex-) criminelen klopt geld uit de zakken van mensen die het al met minder moeten doen..
De kunst is ten eerste om een leuke winkel te vinden (Ze zijn er nog!), en om daar vervolgens bij het net binnengekomen spul te kijken. Zo hadden mijn ouders ooit bij een kringloopwinkel een stoel met bijbehorend kussen zien staan voor 65 gulden. Toen ze naar achteren liepen om te kijken of er nog wat leuks bij het nieuwe spul stond vonden ze precies zo'n stoel voor 10 gulden, maar dan zonder kussen. Wetende dat zo'n stoel haast nooit zonder kussen wordt ingeleverd, zijn ze verder gaan kijken totdat ze een stapel kussens voor 5 gulden per stuk vonden, en jawel, het bijbehorende kussen lag er tussen. 50 guldentjes goedkoper uit door wat verder te kijken dan je neus lang is

Over het algemeen is alles wat in de winkel uitgestald staat idd veel te duur.
quote:Op zondag 25 juli 2004 15:44 schreef cemetery_gates het volgende:
Wat dacht je van het grofvuil bellen om oude zooi (wat banken, een kast en ander spul) op te laten halen... Laat in de avond zet je het netjes buiten, om s'ochtends naar je werk te gaan en tot de conclusie te komen dat die mensen van het grofvuil wel heel vroeg langs zijn geweest omdat je spullen al weg zijn.... Om vervolgens s'avonds thuis te komen en een briefje in de bus te vinden met de vraag waarom we het grofvuil hebben laten komen en niets buitengezet hebben... Om het vervolgens in de kringloopwinkel 2 straten verderop voor woekerprijzen in de etalage te zien staan. Bloedzuigers zijn het geworden. (zeker omdat de eigenaar blijkbaar genoeg verdiend om om de 2 jaar een gloednieuwe mercedes te kunnen betalen.(
LOL heel herkenbaar. Was bij mijn buren ook eens gebeurd. Ik heb dan toen ik een nieuw bankstel en eettafel had gekocht de oude spul flink toegetakeld met een mes. En door het op zi'n kop te zetten kon je die krassen niet zien. De volgende morgen vroeg zag ik dat ze waren omgedraaid en blijkbaar hadden ze die krassen gezien.
Waarom moet je betalen om iets weg te gooien.. je betaald daar toch al afvalstoffenheffing voor? Zo krijg je de neiging het in de sloot te pleuren.
quote:Op zondag 25 juli 2004 15:44 schreef cemetery_gates het volgende:
Wat dacht je van het grofvuil bellen om oude zooi (wat banken, een kast en ander spul) op te laten halen... Laat in de avond zet je het netjes buiten, om s'ochtends naar je werk te gaan en tot de conclusie te komen dat die mensen van het grofvuil wel heel vroeg langs zijn geweest omdat je spullen al weg zijn.... Om vervolgens s'avonds thuis te komen en een briefje in de bus te vinden met de vraag waarom we het grofvuil hebben laten komen en niets buitengezet hebben... Om het vervolgens in de kringloopwinkel 2 straten verderop voor woekerprijzen in de etalage te zien staan. Bloedzuigers zijn het geworden. (zeker omdat de eigenaar blijkbaar genoeg verdiend om om de 2 jaar een gloednieuwe mercedes te kunnen betalen.(
politie bellen dat ze je spullen gejat hebben....
Frutselkoningin? She's mine
quote:Op dinsdag 27 juli 2004 07:36 schreef Bas028 het volgende:
politie bellen dat ze je spullen gejat hebben....
Jammer joh! Jij zet het op de straat, dan mag iedereen het meenemen.
Darom kieper ik alles naar grofvuil in minstens 2 stukken, zonder knoppen en minus een printplaat. Ik betaal ervoor dat ze de boel verwerken (verwijderingsbijdrage) en dan doen ze het maar ook.
Het GOED
Burchtstraat 110
6511 RJ Nijmegen
Tel: 024 - 645 69 04
E-mail: nijmegen@hetgoed.nl
Dit is er ook zo een, belachelijke prijzen voor vieze ouwe troep!
Moet ik nou uit die laatste zinnen begrijpen dat die studente die je afluisterde jouw bankstel voor 70 euro gekocht heeft, ondanks dat jij het naar de sloop hebt gebracht, die het op hun beurt weer zogenaamd doorverkocht hebben en waar jij toevallig achterkomt? Zo ja, dan geloof ik het niet.
Verderest nog een paar dingen: geef ex-gedetineerde een kans, ze krijgen al nergens een baan en dan zijn ze van de straat, trainingspakken zien er niet uit maar dat is een kwestie van smaak, marihuana wordt volop gebruikt door jong en oud, en alle lagen van de bevolking, net zoals coke. Louter de manier van communiceren vind ik niet kunnen, maar misschien deed jezelf te bijdehand op het verkeerde moment. Mijn lokale kringloopwinkel correspondeert in ieder geval niet met jouw beeld, daar zit best fatsoendelijk en behulpzaam volk in.
quote:Op maandag 26 juli 2004 20:52 schreef NiGeLaToR het volgende:
Waarom moet je betalen om iets weg te gooien.. je betaald daar toch al afvalstoffenheffing voor? Zo krijg je de neiging het in de sloot te pleuren.
Mee eens. Men moet eigenlijk als overheid juist gaan betalen voor stort-afval als stimulans voor het te brengen, en op zijn minst gratis maken om te voorkomen dat er gedumpt wordt, wat nu nog steeds masaal gebeurd.
Het dumpen van afval is tegenwoordig ook al belachelijk duur geworden.
Ik had laatst een middelgrote aanhanger vol met hout en een beetje puin en metaal, toen ik dit wegbracht moest ik 54 euro (!!) betalen

Voor die prijs had ik de volledige aanhanger kunnen vullen met nieuw hout van de bouwmarkt!
De volgende keer dat ik afvalhout heb stort ik het wel ergens in de berm, dan moeten ze tenminste werken voor hun geld.
je kan natuurlijk ook gewoon een advertentie om marktplaats plaatsen als de kringloop jongens het niet mee willen nemen.
bv ' Bank Gratis af te halen u dient zelf te zorgen voor transport' of hang gewoon en kaartje bij de supermarkt. Er zijn altijd wel mensen die wel zoiets willen hebben.
voordeel geen kosten om het af te voeren en je maakt er iemands anders blij mee.
quote:Op dinsdag 27 juli 2004 21:15 schreef xAn52 het volgende:
Darom kieper ik alles naar grofvuil in minstens 2 stukken, zonder knoppen en minus een printplaat. Ik betaal ervoor dat ze de boel verwerken (verwijderingsbijdrage) en dan doen ze het maar ook.

Briljant!! Om zeker te stellen dat je verwijderingsbijdrage ook daadwerkelijk wordt besteed waar ie voor is bedoeld, moet je eerst je grofvuil zélf bewerken. Zo heb je nog eens dubbel plezier van je spullen.
Wat denk je? Degenen die je spullen ophalen moeten ook wel eens huizen ontruimen, die nemen de mooiste spullen voor zichzelf mee of verkopen die door. Dit doen ze ook als ze gewoon spullen bij je op komen halen. Dit gebeurt heel vaak en ze verdienen zo nog veel geld bij ook.