De zeven hoofdzonden: Gierigheid

Algemeen • Geschreven door Bas (Tha_BlonT) op 12-09-2004 @ 18:29
print 
Gierigheid is dat wat links en rechts Nederland verenigt. Gierigheid is de moeder van alle zonden, alhoewel ze eigenlijk nooit bij naam genoemd wordt. Dit omdat gierigheid tegenwoordig sociale democratie heet.

Gierigheid is teveel nadruk leggen op de materiele zaken van de wereld. Een ongezonde drang naar geld verzamelen, of goederen, waardoor je meer hebt dan een ander, en dat ook graag zo houdt. Het kan zijn dat je dat doet omdat je denkt dat je zelf veel nodig hebt, of omdat je denkt dat jij het verdiend hebt, of misschien wel omdat jij denkt dat je met veel bezittingen status krijgt.

Veel filosofische wereldbeschouwingen proberen de wereld in te delen op tevredenheid in wat men doet. Zelfverwerkelijking. Schrijvers moeten schrijven, timmermannen moeten timmeren, studenten studeren en putjesscheppers scheppen. Deze verdeling zou enkel kunnen als er geen verschil zou zijn in beloning. Niet in materie, niet in geld, en niet in macht. Als men aan deze voorwaarden voldoet zou de ideale samenleving ontstaan, waarin zelfontplooiing nummer één van het menselijk streven is. Het huis waarin men woont, of de TV waarnaar men kijkt, niet meer dan een middel om dit te bereiken. Helaas is het communisme dood, of zo naar de klote geholpen door op macht beluste dikke jongetjes uit de klas, dat zij nooit meer wordt geloofd. Enkel kleine autarkische samenlevingen zijn geschikt voor alles delen. Samenlevingen die overal ter wereld te vinden zijn, maar altijd kapot worden gemaakt door kolonisatie, sociale democratie, of cultuurverneuker nummer één; religie.

In je leven zou je niet zozeer de beste moeten willen zijn, maar je richten op het ten volle benutten van je capaciteiten. Dan ben je automatisch de beste, voor degene die er werkelijk toe doet, jij. Dat de ene baan meer betaalt dan de ander is voor velen al een reden om de principes op zij te zetten en voor de baan te gaan die ze eigenlijk minder leuk vinden. Gevolg is dat ze meer geld verdienen maar hun zelfontplooiing dus buiten deze werktijden zullen gaan zoeken. Met de huidige stand van zaken kun je er vanuit gaan dat je op je 65ste, net na het behalen van de tijd om te doen wat je echt leuk vindt, dood gaat, en altijd voor niets die kutbaan hebt gehad. Kortom, je hebt de veertig beste jaren van je leven gegeven, voor een vluchtige droom die nooit uitkwam. Enkel heel veel geld kan je bevrijden van deze cirkel, en om heel veel geld te hebben, moet je niet teveel denken aan anderen die minder geld hebben. Er ontstaan klassenverschillen. De baan staat nu garant voor het geld, het geld garant voor zelfontplooiing en zelfontplooiing (lees in onze samenleving; heel veel dingen kunnen doen die anderen niet kunnen) staat voor status. Status staan in ons systeem voor tevredenheid omdat we nu eenmaal graag vergelijken met anderen. Tevredenheid komt dus op de laatste plek in het rijtje, een plek die de meeste van ons nooit zullen halen. En dan mogen we onszelf nog afvragen wie meer tevreden is, de man in het hutje op de hei, die elke ochtend met een glimlach zijn schaapjes verzorgt, of Bill Gates die vierkante brillenglaasjes heeft van het geld tellen.

Dit nu allemaal wetend, kunnen wij maar tot één conclusie komen. Het kapitalisme is een systeem dat gierigheid onderstreept. Door een-ieder-voor-zich concept dat ontstaat, zal het systeem nooit de hele wereld tevreden maken, omdat iedereen geeft, totdat zijn grens bereikt is. En die grens ligt bij ons ongeveer bij de tweede wintersport vakantie. Gierigheid wordt er met de paplepel ingegoten. Vind je jezelf niet gierig? Beantwoord de vraag dan maar eens, waarom jij nog steeds in de kroeg geld over de balk smijt, terwijl niet veel verderop mensen nauwelijks nieuwe kleren kunnen kopen. Vind je dat normaal, dan kun je rustig zeggen dat kapitalisme onbewust je drijfveer is. Hoe je het ook wendt of keert, je leeft met de gedachte dat het normaal is dat jij meer hebt dan de ander. En hoe je het ook wendt of keert, deze gedachte staat nergens, maar dan ook nergens in de sterren geschreven. Het is een keuze die al duizenden jaren wordt gemaakt door ons mensen. Vanaf het moment dat we ons grond toe-eigenden ontstond er een cultuur waar we lijnen gingen zetten. Dit is van mij, dat is van jou. Ik heb meer, jij hebt minder.

Gierigheid als zonde. Gierigheid als democratisch verkozen beste manier van leven. Sociaal er aan toegevoegd om de massa te misleiden. Als we maar een ondergrens trekken dan voorkomen we revolutie van de hongerige massa, maar voor de rest laten we iedereen lekker aanmodderen. Landgrenzen er aan toegevoegd, zodat we niet voor de hele wereld hoeven te zorgen, maar met een groen leger kunnen verantwoorden dat wij niet gierig zijn omdat ons land goed voor zijn inwoners zorgt.

Deze hoofdzonde wordt de moeder van alle zonden genoemd door de verschillende religies, maar ze lijkt meer een ondergeschoven kindje. Puur omdat ze veel te diep verwerkt is in onze maatschappij. We vinden het allang normaal dat er verschillen zijn. Enkel de excessen komen aan het licht, maar geef een paar miljoen aan een willekeurig kankerfonds, en niemand die je verder nog zal lastigvallen.

De moeder van alle zonden, is de zonde die men niet meer ziet omdat hij normaal wordt gevonden. Gierigheid is stiekem van definitie veranderd, heeft een masker opgezet in de vorm van sociaal-democratische samenlevingen en viert daarmee hoogtij bij zes miljard zeer zondige mensen.



Lees ook:

» 00:00 Prettige Hemelvaart!1
» 16/05 De kierewietpas4
» 16/05 Wie gaan we vandaag vermoorden?28
» 16/05 Timeline4


delen | eKudos nujij

2767 views / 25 reacties
Reacties op dit bericht
25  van 25 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
quote:
Helaas is het communisme dood
waren ruim 100 miljoen doden nog niet genoeg? ziek persoon ben je
quote:
Dit nu allemaal wetend, kunnen wij maar tot één conclusie komen. Het kapitalisme is een systeem dat gierigheid onderstreept. Door een-ieder-voor-zich concept dat ontstaat, zal het systeem nooit de hele wereld tevreden maken, omdat iedereen geeft, totdat zijn grens bereikt is.
waar haal je dit nu weer vandaan? kapitalisme is een systeem waarbij iedereen in vrijheid zijn leven kan ontplooien, het systeem zorgt ervoor dat de menselijke behoeftes zo efficient mogelijk kunnen worden vervuld, het zegt niets over de behoeftes zelf. Bij kapitalisme wordt niemand belemmerd sociaal en vredelievend te zijn, in tegenstelling tot het socialisme die vrijwillige relaties kapot maakt en solidariteit afdwingt.
userIcon
quote:
Op zondag 12 september 2004 20:25 schreef Esc het volgende:
waren ruim 100 miljoen doden nog niet genoeg? ziek persoon ben je
Daarbij, is het communisme helemaal niet dood.
Nooit gehoord van China? Noord Korea? (Noord) Vietnam? Etc?
userIcon
quote:
Op zondag 12 september 2004 20:39 schreef Techno het volgende:
Daarbij, is het communisme helemaal niet dood.
Nooit gehoord van China? Noord Korea? (Noord) Vietnam? Etc?
dat klopt, maar meestal wordt er bedoeld dat communisme is afgeschreven als ideale maatschappij, het collectivistische ideaal is sinds de tweede wereldoorlog aardig verdwenen.

Wel vreemd dat mensen die pleiten voor een comunistische staat wel altijd in het westen zitten.
Gelukkig is het communisme dood. Hopelijk blijft het ook dood.
userIcon
quote:
Gierigheid is stiekem van definitie veranderd, heeft een masker opgezet in de vorm van sociaal-democratische samenlevingen en viert daarmee hoogtij bij zes miljard zeer zondige mensen.
6 miljard mensen leven in een sociaal democratie?

Edit: plaatje met tekst What the Fuck

tis hier geen weblog
quote:
Helaas is het communisme dood
waren ruim 100 miljoen doden nog niet genoeg? ziek persoon ben je
Dat lag ook echt aan het communisme. Dat lag er aan dat de machtshebbers er misbruik van gingen maken.
userIcon
quote:
Op zondag 12 september 2004 21:48 schreef The_Mouse het volgende:

Dat lag ook echt aan het communisme. Dat lag er aan dat de machtshebbers er misbruik van gingen maken.
das echt zo'n standaard excuus die in elke discussie opduikt en gelijk weer onderuit wordt gehaald.
userIcon
gie·rig·heid (de ~ (v.))
1 overdreven zuinigheid => krenterigheid

Ik zal mischien wel de hoofdgedachte van deze column missen en ik heb al die andere hoofdzonden collumns niet gelezen, maar het lijkt mij dat gierigheid iets totaal anders is als wat jij beschrijft. Jij beschrijft hebberigheid, en da's wat mij betreft wel een zonde in jou context, maar gierigheid is ieders goed recht. Wat je zezelf vergaard heb hoef je met niemand te delen.

Voor zover mijn inbreng Kom maar met de tegenargmumenten Ik reageer toch niet meer
man DoubleU (Redactie Frontpage) 12-09-2004 @ 23:26 fotoboek no homepage
Het Rummel rapport levert een aardig Exterminatoren Top Tientje op: (sta helaas niet garant voor de juistheid van deze cijfers!)


10: Pakistan - slechts 1,5 miljoen Bengalezen maar wel binnen 267 dagen. De Pakistaanse vleesverwerkings industrie draaide dus hoogst efficiënt.

9: Polen - 1,6 miljoen 'Duitse minderheden' tussen 1945-1948

8: Vietnam - 1,7 miljoen tussen 1945-1987. Een zeker gedeelte van de eer gaat natuurlijk naar enkele Amerikaanse presidenten.

7:Turkije - 1,9 miljoen Armeniërs tussen 1905-1925 maar onze regering houdt het liever nog even op een misverstand

6: Cambodja, waar ligt dat ook alweer - 2 miljoen

5: Japan - 6 miljoen, mwôh

4: China - 10 miljoen tussen 1928-1945 en dat zonder Rode Boekjes waarin stond hoe je het moest doen!

3: Duitsland - 21 miljoen in 10 jaar, dat is 2 miljoen per jaar, best magertjes eigenlijk want Hitler was zo'n bevlogen man

2: China - De modernisering leverde 35 miljoen moorden op. Mao mag in het hiernamaals in ieder geval de vuilnisbakken legen en de hemelse vlooien verdelgen

1: Sovjet Republiek - 62 miljoen waarvan 9 op het conto van Stalin. Het moet gezegd: hij speelde prachtig orgel.



Tesaam zijn er in de vorige eeuw 142 miljoen mensen om politieke en/of racistische redenen of gewoon door godsdienstwaanzin afgeslacht en daar komen nog wat restjes bij van kleine genociedjes in Afrika, Haïti, Irak, Zuid-Amerika enz dus laten we het maar afronden op 200 miljoen. Helaas weet ik niet hoeveel mensen er tussen 1901 en 2000 op deze planeet geleefd hebben dus het is waarschijnlijk toch iets van, waar pràten we over...

Het leukste komt nog. De 21ste eeuw gaat alle records breken. Maar ja, wat wil je met een te verwachten wereldpopulatie tussen de 10 en 30 miljard. HomoSapiens Houdt Opheffings Uitverkoop!

Het is dus irrelevant om het communisme te veroordelen op uitroeiingscijfers. Want dan kan Bush ook alvast voorgedragen worden voor de Nobelprijs voor de Genocide.
zeer mooie column

het is inderdaad jammer dat het communisme dood (afgeschreven) is, en niet meer geaccepteerd word. Met dank hiervoor aan vele randdebielen voor mij!

Ik denk dat communisme de perfecte samenleving is, in theorie, want er zijn altijd mensen die meer willen. En ik ben ook een groot voorstander van het zelfontplooiing. Ik krijg meer voldoening uit het verbeteren van mijzelf, en mijn kunnen, dan het geld dat ik ermee verdien. Dat is ook de reden dat ik nu nauwelijks geld vraag. Diensten zijn goed!

Maar met een oog op later, en wat recreatie/plezier, zal ik toch weer egoïstisch moeten zijn, en zoveel mogelijk geld binnen zien te halen, al is dit met een beroep dat ik niet 100% leuk vind, of waar in jaren aan vast zit, met weinig zelfontplooiing.

Conclusie: je hebt gelijk. Gierigheid zit te veel ingebakken in onze samenleving.
userIcon
quote:
Op maandag 13 september 2004 00:35 schreef StainlessSteel het volgende:
zeer mooie column

het is inderdaad jammer dat het communisme dood (afgeschreven) is, en niet meer geaccepteerd word. Met dank hiervoor aan vele randdebielen voor mij!
wat doe je hier nog dan? hup naar cuba of noord korea

maar serieus, ben je ooit wel eens in de DDR geweest? heb je wel eens in oost europa gekeken wat het communisme daar heeft aangericht? hoe kun je ooit jezelf ontplooien als je bent overgeleverd aan een dictator en alleen maar voor het 'systeem' mag werken.. ?
userIcon
Typisch dat 1 zin in de column ter voorbeeld wordt gesteld, en niemand ingaat op de gedachte achter de rest... had ik gezet, het communisme is helaas ook niet geschikt gebleken in mensenhanden.... hadden we dan wel een discussie over onze waarden en normen kunnen hebben?

Er staat letterlijk: Helaas is het communisme dood, of zo naar de klote geholpen door op macht beluste dikke jongetjes uit de klas, dat zij nooit meer wordt geloofd. >>> het communisme is helaas dood (als gedachte) of de uitvoering zelf heeft het verkloot...

en nu weer back on topic

userIcon
quote:
Op maandag 13 september 2004 01:36 schreef Tha_BlonT het volgende:
en nu weer back on topic
je loopt communisme behoorlijk te verheerlijken dus volgens mij zijn posts daarover best ontopic, overigens is het systeem opzich ook immoreel en totalitair, de uitvoering bevestigde dit alleen maar.
userIcon
quote:
Op maandag 13 september 2004 00:35 schreef StainlessSteel het volgende:
zeer mooie column
Niet echt.
quote:
het is inderdaad jammer dat het communisme dood (afgeschreven) is, en niet meer geaccepteerd word.
Zo dood is het anders niet, zoals ik al eerder zei, in China, Noord Korea, (Noord) Vietnam, etc, is het verre van dood of afgeschreven.
quote:
Ik denk dat communisme de perfecte samenleving is, in theorie, want er zijn altijd mensen die meer willen.
In theorie is vrijwel ieder systeem perfect. Moot point.
quote:
En ik ben ook een groot voorstander van het zelfontplooiing.
Communisme en zelfontplooing? Lijkt me nogal een contradictus in terminus.
quote:
Ik krijg meer voldoening uit het verbeteren van mijzelf, en mijn kunnen, dan het geld dat ik ermee verdien. Dat is ook de reden dat ik nu nauwelijks geld vraag. Diensten zijn goed!
Ik geef ook niks om geld (buiten dat het noodzakelijk is om je rekeningen e.d. mee te betalen), en ben ook totaal niet materialistisch ingesteld, maar communisme? Nee!
quote:
Maar met een oog op later, en wat recreatie/plezier, zal ik toch weer egoïstisch moeten zijn, en zoveel mogelijk geld binnen zien te halen, al is dit met een beroep dat ik niet 100% leuk vind, of waar in jaren aan vast zit, met weinig zelfontplooiing.
Onzin, er zijn genoeg van die 'verderfelijke' kapitalisten die zichzelf prima ontplooit hebben. De meest bekende is ongetwijfeld Bill Gates.
quote:
Conclusie: je hebt gelijk. Gierigheid zit te veel ingebakken in onze samenleving.
Gierigheid is toch echt even heel iets anders dan inhaligheid en/of hebzucht.
quote:
Met dank hiervoor aan vele randdebielen voor mij!
Dergelijke (trieste) 'krachttermen' zetten je betoog toch echt geen kracht bij.
userIcon
ach ik neem het veel communisme aanhangers ook niet kwalijk, tegenwoordig doet men het voorkomen alsof je kapitalist bent wanneer je een egoistische, materialistische geldwolf bent. Vind je jezelf anders dan ben je automatisch socialist/communist.. Mensen die zich verder niet in de zaken verdiepen zullen zich dus al snel socialist/communist noemen zonder dat ze eigenlijk beseffen wat deze stromingen inhouden.
Laten lullen!

Er zijn blijkbaar maar weinig mensen die de intelligentie hebben om deze column op waarde te kunnen schatten.

Gewoon briljant!
quote:
Op maandag 13 september 2004 01:57 schreef Techno het volgende:

Zo dood is het anders niet, zoals ik al eerder zei, in China, Noord Korea, (Noord) Vietnam, etc, is het verre van dood of afgeschreven.
En zou ik graag willen weten wat bovengenoemde landen met communisme te maken hebben. Als je namelijk kijkt wat communisme inhoudt zie je dat deze landen niets te maken hebben met communisme, maar juist de meest extreem-kapitalistische landen zijn.
Want in die landen zie je namelijk een enorme zelf-verrijking door een kleine elite die absoluut geen rekening te houden met anderen.
userIcon
De volgende keer noem ik het communisme gewoon anders, Zestradiamisme ofzo... dan kan tenminste niemand gemaakte gevolgen en originele leerstellingen door elkaar heen halen...

Want dat is wat er gebeurd uiteraard..

Zullen we het nogmaals hebben over de stelling dat sociale-democratie gierig is? Dat bezit misschien wel gierig is? Dat meer hebben dan een ander, of minder inherent is aan ons huidige systeem, en of dit dan goed is? En zo ja, waar dat dan besloten is door ons? En wie het recht heeft om dit goed te keuren? Wie het recht heeft om landengrenzen te maken die nu erkend zijn, maar nog geen 50 jaar geleden bestreden werden? En wie dan gelijk heeft, als iemand die betwist? En waarom ik, geboren op de Aarde, vastgeprikt zit op het kleine stukje land dat Nederland is, of West Zimbabwe, en waarom mij dit automatisch een beter leven geven op dit moment?
userIcon
quote:
Op maandag 13 september 2004 11:32 schreef Qyuip het volgende:
En zou ik graag willen weten wat bovengenoemde landen met communisme te maken hebben.
Alles. Die landen zijn toch echt het vleesgeworden communisme. Dat dit niet strookt met jouw ideaalbeeld is niet mijn probleem.
quote:
Als je namelijk kijkt wat communisme inhoudt zie je dat deze landen niets te maken hebben met communisme, maar juist de meest extreem-kapitalistische landen zijn.
Nee, dit is gewoon het levende bewijs dat communisme, hoe mooi het in de theorie ook allemaal is (en daar ben ik het helemaal mee eens), in de praktijk niet werkt. De fout die het communisme maakt is dat het op de mens en de menselijke maatschappij toegepast moet worden, met alle menselijke bijkomstigheden vandien.

In de praktijk zal dit helaas nooit werken, tenzij de gehele mensheid veranderd in een soort van Borg. De mens is gewoon te divers, te ongelijk, te verschillend. Een m.i. zeer essentiele denkfout van Marx om hier geen rekening mee te houden en er vanuit te gaan dat het in de praktijk wel zou werken.
quote:
Want in die landen zie je namelijk een enorme zelf-verrijking door een kleine elite die absoluut geen rekening te houden met anderen.
Dat heeft niets met kapitalisme an sich te maken, wel alles met puur menselijke eigenschappen als hebzucht, egoïsme en de hang naar macht.
quote:
Op maandag 13 september 2004 12:20 schreef Tha_BlonT het volgende:
De volgende keer noem ik het communisme gewoon anders, Zestradiamisme ofzo... dan kan tenminste niemand gemaakte gevolgen en originele leerstellingen door elkaar heen halen...

Want dat is wat er gebeurd uiteraard..
Niet echt. Jouw definitie van gierig klopt ook niet. En daarmee ook het hele verhaal niet. Iemand die zo arm als de ratten is kan net zo goed zo gierig als de pest zijn, en iemand die bulkt van het geld kan net zo goed een filantroop zijn. Je verward gierigheid met hebzucht en kapitalisme met menselijke eigenschappen...

Sorry, het is gewoon niet anders.
userIcon
Euhm, mijn definitie klopt nog steeds hoor. Juist voor een straatarme die denkt dat met gierig zijn, hij wel rijk gaat worden... dat is namelijk de beloning van het kapitalisme, als je maar goed veel voor jezelf houdt, dan red jij het wel...

Voor de rest zal ik het bovenstaande reflecteren en zorgen dat ik mijn boodschap met minder zijwegen ga brengen, want het is duidelijk dat er hier niet op de grote lijn gelet wordt, of het kernpunt...

Dat vind ik jammer, maar dat heeft dus ook met hoe ik het breng te maken... wijze les voor de volgende keer...
userIcon
<blockquote><span style="font-size: 10px;">quote:</span><div class="quote"><b>
Op maandag 13 september 2004 12:20 schreef Tha_BlonT het volgende:</b>
En waarom ik, geboren op de Aarde, vastgeprikt zit op het kleine stukje land dat Nederland is, of West Zimbabwe, en waarom mij dit automatisch een beter leven geven op dit moment?</div></blockquote>Waarschijnlijk omdat onze voorouders zich op een slimme manier kapot gewerkt hebben voor wat jij als vanzelfsprekend beschouwd.

Het ideaal communisme wordt alleen aangehangen door mensen die andermans welvaart willen "delen" en door mensen die geen flauw benul hebben van hoeveel moeite het kost om een bepaalde welvaart in stand te houden.

Bovendien is welvaart relatief. Wij kunnen niet rijk en welvarend zijn als er niemand arm genoeg is om voor net niks voor ons te produceren. Communisme gaat dan niet alleen tegen de menselijke natuur in, het is theoretisch ook onmogelijk om communisme en welvaart samen te laten gaan.

Bezitten is niet gierig, hooguit egoistisch. Bezitten is een garantie voor persoonlijk welzijn en welvaart, en meer hebben dan een ander is essentieel voor het behoud van die welvaart. Of dit goed is, is niet meer dan een persoonlijk waarde-oordeel. Ik zou zo zeggen, als je besluit dat het niet goed is, staat het je vrij je bezitteningen aan anderen over te dragen en je uitkering te weigeren. Dat besluit, alsmede de gevolgen, zijn dan voor jou alleen.
userIcon
quote:
Op maandag 13 september 2004 15:46 schreef Tha_BlonT het volgende:
Euhm, mijn definitie klopt nog steeds hoor. Juist voor een straatarme die denkt dat met gierig zijn, hij wel rijk gaat worden... dat is namelijk de beloning van het kapitalisme, als je maar goed veel voor jezelf houdt, dan red jij het wel...
Niet per se. Je kan ook te gierig zijn om je sigarenbandjes met anderen te delen of te ruilen (om maar iets te noemen). Of te gierig zijn om je kennis met anderen te willen delen. Gierigheid heeft niet per definitie met rijkdom (als in geld) of kapitalisme te maken. In dat opzicht vind ik je definitie van gierigheid dus verkeerd.
quote:
Voor de rest zal ik het bovenstaande reflecteren en zorgen dat ik mijn boodschap met minder zijwegen ga brengen, want het is duidelijk dat er hier niet op de grote lijn gelet wordt, of het kernpunt...

Dat vind ik jammer, maar dat heeft dus ook met hoe ik het breng te maken... wijze les voor de volgende keer...
Ik vond het geen bijster slechte column, maar ook geen bijster goede. Want inderdaad, het verhaal / de kern komt niet zo goed uit de verf. Volgende keer beter
Gewetensvraagje. Wat doe je liever: 's ochtends lekker in je bed blijven liggen of een akker omploegen?
Inkoppertje dacht ik. Dus moet er een goede reden zijn om je bed uit te komen en iets te gaan doen. Je moet dus beloond worden voor de tijd die je niet bezig bent met op je kont zitten. Het kapitalisme is het enige systeem dat dit snapt: mensen zijn van nature lui. Onze hele beschaving en technologische vooruitgang is gebaseerd op deze eigenschap.
En dan kom je met een systeem aankakken waar inspanning niet wordt beloond.
Ach ja......, erger u niet, verwonder u slechts.
quote:
Op zondag 12 september 2004 20:25 schreef Esc het volgende:

[..]


waar haal je dit nu weer vandaan? kapitalisme is een systeem waarbij iedereen in vrijheid zijn leven kan ontplooien, het systeem zorgt ervoor dat de menselijke behoeftes zo efficient mogelijk kunnen worden vervuld, het zegt niets over de behoeftes zelf. Bij kapitalisme wordt niemand belemmerd sociaal en vredelievend te zijn, in tegenstelling tot het socialisme die vrijwillige relaties kapot maakt en solidariteit afdwingt.
Kapitalisme werkt het in de hand dat ene peroon de ander gaat uitbuiten.
userIcon
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 15:54 schreef staaltje het volgende:
Gewetensvraagje. Wat doe je liever: 's ochtends lekker in je bed blijven liggen of een akker omploegen?
Inkoppertje dacht ik. Dus moet er een goede reden zijn om je bed uit te komen en iets te gaan doen. Je moet dus beloond worden voor de tijd die je niet bezig bent met op je kont zitten. Het kapitalisme is het enige systeem dat dit snapt: mensen zijn van nature lui. Onze hele beschaving en technologische vooruitgang is gebaseerd op deze eigenschap.
En dan kom je met een systeem aankakken waar inspanning niet wordt beloond.
Ach ja......, erger u niet, verwonder u slechts.
Ligt dat aan jou instelling? Waar een ieder zijn plaats en verantwoordelijkheid heeft voor een deel van de maatschappij, zul je nog steeds je bed uitkomen. En laat mij maar een akker ploegen, alhoewel dat hier in Nederland nauwelijks meer te doen is...

Er waren maatschappijen, en er zijn samenlevingen waar acht uur per dag nog geen noodzaak was.... waar vier uur verplichting en de rest zelfontwikkeling mogelijk was... wij, in het kapitalisme laten ons vertellen dat het niet anders kan... en inmiddels zijn we ook zover dat het niet meer anders kan...

Eerst even kijken buiten je kadertje, en dan pas gaan denken...
25  van 25 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 00:00 Prettige Hemelvaart!1
» 16/05 De kierewietpas4
» 16/05 Wie gaan we vandaag vermoorden?28
» 16/05 Timeline4


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden