Frank mag mee, lekker kaarten

Algemeen • Geschreven door Michel (methodmich) op 22-05-2004 @ 10:24
print 
Onze bondscoach, Dick Advocaat, staat niet bekend als een man die veel risico neemt. Na de moeizame EK-kwalificatie van Oranje stelde hij echter dapper dat hij “niet weer de fout zou maken om te lang vast te houden aan bepaalde spelers.” Dick doelde op zijn eigen keuze om in 1994 bijvoorbeeld Ronald Koeman, Jan Wouters en Frank Rijkaard tijdens het WK te lang de hand boven het hoofd te houden.

In het kader van die uitspraak vielen wel wat namen te bedenken van internationals die afgeserveerd zouden kunnen worden. Toen Dick afgelopen woensdag echter zijn EK-selectie bekend maakte, bleek dat er eigenlijk niemand gesneuveld was. Ja, Paul Bosvelt en Jerrel Hasselbaink. Makkelijke keuzes. Zijn vernieuwende keuzes waren ook niet echt dapper. Wie zou John Heitinga niet geselecteerd hebben?

Er zal in ieder geval één speler erg blij zijn met het laffe karakter van onze bondscoach. Dat is onze recordinternational, Frank de Boer. Je kunt als voetballiefhebber alleen maar respect hebben voor de carrière van deze man. In 1992 was Frank er al bij, op het EK in Zweden. Dat toernooi werd voor hem niet zo’n succes, net als het WK van 1994 in de Verenigde Staten. In 1996 moest Frank het EK door een blessure missen, waarna hij in 1998 definitief doorbrak voor het grote publiek op het WK.

In die dagen was Frank de Boer in Nederland al jaren onomstreden. Begonnen als linksback en langzaam doorgeschoven naar het centrum was hij één van de pijlers en cultuurdragers van een zeer succesvol Ajax tussen 1993 en 1996. Frank toonde zich een serieuze prof, die voor zijn vak leefde en er over nadacht. Frank was nooit te beroerd om zijn mening te geven over tactische zaken. In 1998 speelde hij een fantastisch WK, waarop hij met zijn sterk positioneel verdedigen en fantastische pass misschien wel de beste speler van Oranje was. Frank was toen al 28 en kon via dat toernooi nog een transfer naar Barcelona realiseren.

Vanaf dat moment ging het langzaam bergafwaarts, als een atleet die jaren toeleeft naar de Olympische Spelen, goud pakt, en dan af gaat takelen. Frank speelde best nog goede duels in Spanje en Oranje, maar zijn gemiste strafschoppen tegen Italië op het EK van 2000 waren de eerste scheurtjes in zijn relatie met “het volk”. Het gemiste WK van 2002 deed de rest. Frank stond ineens, samen met bijvoorbeeld Davids, Kluivert en Seedorf, model voor de volgevreten vedette die zich niet meer kon opladen. Niet helemaal terecht, want Frank gaf zich altijd voor de volle 100 %. Wat wel in zijn nadeel sprak, was zijn gebrekkige zelfkritiek. Wie Frank – of tweelingbroer Ronald – kritisch bejegent, krijgt direct te horen dat dat een gebrek aan respect is.

Nu, ik weet zeker dat er velen zijn die Frank en zijn betekenis voor Oranje respecteren, maar op gegeven moment moet je eerlijk zijn. Buiten Nederland was men al eerder om. Franks mislukte avontuur bij Galatasaray is een goed voorbeeld, evenals het feit dat Barcelona hem vrij eenvoudig liet vertrekken. Frank was nooit de snelste en op zijn huidige leeftijd komt dat nog nadrukkelijker aan het licht. Frank opstellen als centrumverdediger was eigenlijk zelfmoord in de speelstijl die Dick Advocaat wilde hanteren. Frank was degene die in Schotland de backs sommeerde hem achterin te blijven assisteren, omdat hij het niet meer kon belopen. Het kostte Frank zijn basisplaats. De verwachting was dat Advocaat hem spoedig zou gaan melden dat het boek Oranje dicht was, maar niets is minder waar. Frank mag van Advocaat nog een paar hoofdstukjes lezen voor dat het licht definitief uitgaat. Want Dick Advocaat selecteerde Frank voor het EK. Een onbegrijpelijke beslissing. Natuurlijk heeft Frank er hard voor geknokt, na zijn overgang naar de Rangers. Maar in de Schotse competitie speel je tegen spitsen zonder tanden en met de motoriek van een bezemsteel, op die paar duels tegen Celtic na. Daar blijft zelfs Frank nog wel op de been.

We hebben Frank helemaal niet meer nodig. Als linker centrumverdediger is Cocu eerste keuze, gevolgd door Bouma en eventueel zelfs nog Heitinga. Als linksback is Frank helemaal geen optie, want hij zal steeds voorbij gesprint worden. Frank is alleen bruikbaar als vrije verdediger tussen twee mandekkers en dat systeem spelen wij niet. Advocaat zal ongetwijfeld zeggen dat er geen alternatieven zijn of dat Frank met zijn ervaring prima van pas kan komen op een groot toernooi. Dick had echter best een rechtsbenige verdediger – de Jong, Melchiot of Ooijer – kunnen kiezen in plaats van Frank. Dick durft echter niet. Bang voor een gebrek aan respect. Daarmee is Dick één van de slechts drie Nederlanders die Frank nog in Oranje wilde hebben, samen met Ronald de Boer en Rob Cohen. De rest had Frank een mooi afscheidsduel voor het EK gegund en hem tegen zichzelf in bescherming genomen, want een recordinternational met een bijrol is als Bob Dylan in het voorprogramma van een collegerockbandje.

Maar goed, een EK duurt een paar weken. Daarin zitten momenten van verveling. Die moeten de spelers zelf opvullen. De jonge generatie heeft daar de Playstation voor, de GSM eventueel of de discman. De generatie van rond 1970 doet andere dingen. Die kaarten. Ik begin te vermoeden dat Cocu en van der Sar Dick hebben gevraagd of Frank mee mocht. Frank is namelijk een meester in het kaarten en anders kwam men kaarters te kort. Frank mag dus mee, lekker kaarten. Zo is de Boer toch nog ergens troef.



Lees ook:

» 00:00 Prettige Hemelvaart!1
» 16/05 De kierewietpas4
» 16/05 Wie gaan we vandaag vermoorden?27
» 16/05 Timeline4


delen | eKudos nujij

5041 views / 31 reacties
Reacties op dit bericht
31  van 31 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Goeie colum

* Rekkie totally agrees
Ben ik wel mee eens
userIcon
Misschien moeten de mensen die het hier mee eens zijn zich eens niet met dingen bemoeien waar ze geen weet van hebben.

Dat De Boer niet in het veld van Oranje thuis hoort, daar kan ik me heel goed in vinden. Er zijn tegenwoordig nou eenmaal betere verdedigers dan hij.
Maar misschien heeft hij wel andere kwaliteiten die buiten het veld belangrijk kunnen zijn.
Je kunt veel van De Boer zeggen maar niet dat het geen leider is.

Het is hetzelfde met Seedorf. Wie was de persoon die ervoor zorgde dat nederland er keihard inging tijdens de 2de wedstrijd tegen Schotland??? Seedorf idd.
Tuurlijk, Sneijder was de held van de avond. Geheel terecht. Maar als Seedorf er niet bij was geweest, dan was het misschien nooit zo ver gekomen.

Hetzelfde geld voor De Boer. Hij hoeft niet persé te spelen. Liever niet zelfs in mijn ogen. Maar hij kan wel belangrijk voor de groep zijn zonder te spelen. Zijn ervaring kan prima van pas komen.
userIcon
quote:
dat hij “niet weer de fout zou maken om te lang vast te houden aan bepaalde spelers.” Dick doelde op zijn eigen keuze om in 1994 bijvoorbeeld Ronald Koeman, Jan Wouters en Frank Rijkaard tijdens het WK te lang de hand boven het hoofd te houden.
Frenkie won het jaar erna wel mooi de EC1 dus die was nog niet op hoor.
userIcon
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 14:07 schreef Napalm het volgende:

[..]

Frenkie won het jaar erna wel mooi de EC1 dus die was nog niet op hoor.
Maar speelde een meer dan beroerd WK.
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 13:12 schreef Komakie het volgende:

Het is hetzelfde met Seedorf. Wie was de persoon die ervoor zorgde dat nederland er keihard inging tijdens de 2de wedstrijd tegen Schotland??? Seedorf idd.
Tuurlijk, Sneijder was de held van de avond. Geheel terecht. Maar als Seedorf er niet bij was geweest, dan was het misschien nooit zo ver gekomen.
Seedorf is IMO de slechtste speler ooit!!
Als die figuur niet had meegedaan (samen met die ander kabel-knakkers) dan hadden we ons als eerste geplaatst!!!!
Ik heb nog nooit zo'n groot watje als Seedrof (en kluivert) gezien, wanneer is de laatste keer dat ze echt hard een duel in gingen als dat nodig was? nee beetje ronddribbelen en de bal aan de tegenstander geven!!
Lang leve de jeugd die nu eindelijk ons toch nog naar het EK geschopt hebben!
quote:
Seedorf is IMO de slechtste speler ooit!!
Als die figuur niet had meegedaan (samen met die ander kabel-knakkers) dan hadden we ons als eerste geplaatst!!!!
Ik heb nog nooit zo'n groot watje als Seedrof (en kluivert) gezien, wanneer is de laatste keer dat ze echt hard een duel in gingen als dat nodig was? nee beetje ronddribbelen en de bal aan de tegenstander geven!!
Lang leve de jeugd die nu eindelijk ons toch nog naar het EK geschopt hebben!
Zo te zien heb jij absoluut geen verstand van voetbal.
Seedorf is juist een van de beste spelers van Oranje, samen met Stam, Davids en Makaay.
Stel Seedorf op achter de spitsen (nr10 dus) en dan zal je wat beleven!
userIcon
quote:
... dat hij ?niet weer de fout zou maken om te lang vast te houden aan bepaalde spelers.? Dick doelde op zijn eigen keuze om in 1994 bijvoorbeeld Ronald Koeman, Jan Wouters en Frank Rijkaard tijdens het WK te lang de hand boven het hoofd te houden.
ik denk dat je die uitspraak wel in perspectief moet zien, het WK van 1994 was geenszins een mislukking, maar achteraf kun je wel stellen dat de vorm tijdens dat toernooi duidelijk getoond werd door de jonge spelers, itt tot de 'oude garde' van wie eigenlijk teveel verlangd werd binnen het systeem.

Ik denk dat Adocaat geenszins zou willen beweren dat het voor dat WK niet van belang was dat juist ook spelers van die oude garde geslecteerd werden, juist de kennisoverdracht van oudere spelers naar jongere toe is essentieel in het laten voortbestaan van een goede teamprestatie.

In die zin vind ik het selecteren van spelers als Frank De Boer ook zeker van belang, dit soort spelers kunnen een essentiele rol spelen in het begeleiden van de 'jonkies', kunnen hen waarschuwen voor bepaalde zaken, een klankbord vormen,

Frank De Boer is als speler ook zeker niet afgeschreven, ondanks dat hij wat mij betreft zeker qua loopvermogen te zwak is voor de wedstrijd tegen Duitsland (dan heb je tegen mensen als Ramelow, Nowotny en Jeremies echt je loopvermogen hard nodig)
maar juist als backup voor andere wedstrijden kun je wel degelijk op hem vertrouwen.
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 16:50 schreef FranK_85 het volgende:

[..]

Zo te zien heb jij absoluut geen verstand van voetbal.
Seedorf is juist een van de beste spelers van Oranje, samen met Stam, Davids en Makaay.
Stel Seedorf op achter de spitsen (nr10 dus) en dan zal je wat beleven!
we hebben het toch meegemaakt??? we hebbe niet voor niks al een WK gemist! en wie speelde er elke wedstrijd weer?? juist... die kabel-watjes...
userIcon
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 17:31 schreef 318tds het volgende:

[..]

we hebben het toch meegemaakt??? we hebbe niet voor niks al een WK gemist! en wie speelde er elke wedstrijd weer?? juist... die kabel-watjes...
heeft Seedorf daar 1x op de positie gestaan die hij normaal staat en waar hij elke week goed speelt bij Milan??? NEEJ!!!
Als ik Van Nistelrooy in de verdediging zet, bakt hij er ook niets van omdat het niet de positie is waar hij thuis hoort.

Spelers opstellen is 1, op de goeie plek opstellen is 2.

Daarnaast hebben die "kabel-watjes" van jou er wel voor gezorgd dat we achter mekaar een aantal kleine successen hebben behaald met het NL11tal. Halve finale WK en halve finale EK zijn namelijk niet nix. Ook al zijn het geen prijzen.
Dat je daarna een keer een WK niet mee doet kan gebeuren. Is niet leuk, maar kan gebeuren. Maar omdat nou een paar spelers in de schoenen te schuiven gaat me veel te ver.

Das gewoon omdat iemand de schuld moet hebben. Erge populariteitspraat.
userIcon
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 13:12 schreef Komakie het volgende:
Misschien moeten de mensen die het hier mee eens zijn zich eens niet met dingen bemoeien waar ze geen weet van hebben.

Dat De Boer niet in het veld van Oranje thuis hoort, daar kan ik me heel goed in vinden. Er zijn tegenwoordig nou eenmaal betere verdedigers dan hij.
Maar misschien heeft hij wel andere kwaliteiten die buiten het veld belangrijk kunnen zijn.
Je kunt veel van De Boer zeggen maar niet dat het geen leider is.

Het is hetzelfde met Seedorf. Wie was de persoon die ervoor zorgde dat nederland er keihard inging tijdens de 2de wedstrijd tegen Schotland??? Seedorf idd.
Tuurlijk, Sneijder was de held van de avond. Geheel terecht. Maar als Seedorf er niet bij was geweest, dan was het misschien nooit zo ver gekomen.

Hetzelfde geld voor De Boer. Hij hoeft niet persé te spelen. Liever niet zelfs in mijn ogen. Maar hij kan wel belangrijk voor de groep zijn zonder te spelen. Zijn ervaring kan prima van pas komen.
Ach fluit op man...... er zijn zat andere spelers met "ervaring" in die ploeg.

Het enige waar hij goed voor kan zijn is de zelfvertrouwen van andere spelers, als hij op de training voor de zoveelste keer gedolt word omdat hij gewoon te traag is.

En dan nog eens wat. Wat gaan we nou op dat EK doen?? Voetballen of ervaringen uitwisselen hoe mooi en goed het allemaal was.

Doordat deze knakker mee gaat, verliest er weer een andere talentvolle speler misschien wel z'n plaatsje.

Opzouten met die de Boer, laat hem z'n golf-spel gaan verbeteren.


En nog eens wat, als ik het dus ergens mee eens ben waar jij het niet mee eens bent, heb ik direct geen verstand van zaken???? Das wel een heel erg slappe opmerking hoor.

Ik mag toch veronderstellen dat na 20 jaar voetbal, verschillende uitverkiezingen en veel supporteren ik toch echt wel weet hoe het zogezegde balletje rolt.
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 16:50 schreef FranK_85 het volgende:

[..]

Zo te zien heb jij absoluut geen verstand van voetbal.
Seedorf is juist een van de beste spelers van Oranje, samen met Stam, Davids en Makaay.
Stel Seedorf op achter de spitsen (nr10 dus) en dan zal je wat beleven!
Stam oke,Davids kan ik me nog wel in vinden,Seedorf zuigt gewoon ballen.Overgewaardeerde speler(net als kluivert trouwens).De Boer hoort gewoon niet meer thuis in de selectie,er zijn betere spelers voor de positie(s) die hij kan invullen.
userIcon
Mooie column! Zit natuurlijk een kern van waarheid in. Advocaat heeft imo daarnaast gewoon een slechte hand van wisselen.
userIcon
Ja fijn, Frank de Boer afkraken. Lekker makkelijk. Ik vind eigenlijk enkel je titel en de laatste alinea goed, de rest is een beetje meepraten met de rest van de meute. Ik ben benieuwd wat jullie zeggen als hij straks op het EK weer een paar fantastische passes uit z'n linkerbeen gooit.
userIcon
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 20:38 schreef Rekkie het volgende:
Ik mag toch veronderstellen dat na 20 jaar voetbal, verschillende uitverkiezingen en veel supporteren ik toch echt wel weet hoe het zogezegde balletje rolt.
Die zogenaamde "verschillende uitverkiezingen" zou ik wel eens wat dieper willen hebben uitgelegd want zo oppervlakkig zegt dat mij natuurlijk helemaal niets.

En dat supporteren is over het algemeen nou niet bepaald een vertoon van sterkte. Aangezien supporters toch vaak een bepaalde voorkeur hebben en niet objectief naar het voetbal kijken.
De supporters zijn vaak de personen die menen de wijsheid in pacht te hebben maar het hardst kakelen als een kip zonder kop.

En over die 20 jaar.... Ik ken mensen die zich al 40 jaar met voetbal bemoeien en waarvan ik nog steeds zoiets heb van "jezus man, wat klets je in vredesnaam"

Ik zeg niet dat De Boer moet spelen op het EK. Maar hem erbij laten zijn vind ik gewoon een hele slimme keuze ivm zijn eerder genoemde ervaring.
Tuurlijk kun je ook De Jong of Melchiot nemen.
Maar jah.... Melchoit speelt regelmatig bij Chelsea, maar ik zie em ook nog wel eens een foutje maken.
De Jong, aardige verdediger en die zal zijn kans nog wel krijgen maar is nog niet helemaal klaar gelijk voor het grote werk naar mijn mening.
Ze zouden allebei meekunnen omdat Reiziger de enige echte rechtsback is. Heitinga kan daar ook spelen maar heeft niet de kracht om de hele tijd op te komen aan de rechterkant.
Dan zou ik Van Bommel weglaten, maar niet De Boer.

Voor de positie van Van Bommel hebben we nog 2 of 3 andere opties (Cocu en Davids schieten me zo te binnen) dus die is wat mij betreft toch overbodig omdat Cocu en Davids bij voorbaat al beter zijn.
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 22:44 schreef Flem het volgende:
Ja fijn, Frank de Boer afkraken. Lekker makkelijk. Ik vind eigenlijk enkel je titel en de laatste alinea goed, de rest is een beetje meepraten met de rest van de meute. Ik ben benieuwd wat jullie zeggen als hij straks op het EK weer een paar fantastische passes uit z'n linkerbeen gooit.
Volgens mij moet jij die column nog eens lezen, want ik lees niet dat Frank wordt afgekraakt. Er wordt met respect over de man gesproken.
userIcon
Goeie column. En erg waar.
Geen speld tussen te krijgen. Goede collum!! Toppie.
userIcon
ik zou hem toch wel meenemen.

ik denk dat frank de ideale extra verdediger is om in te brengen als we een voorsprong moeten verdedigen en de wedstrijd op slot moet.
Hij kan dan ook goed snelle counters opzetten met zijn passes.

maar een basisplaats zie ik denk ik ook niet echt zitten.
quote:
Stam oke,Davids kan ik me nog wel in vinden,Seedorf zuigt gewoon ballen.Overgewaardeerde speler(net als kluivert trouwens).De Boer hoort gewoon niet meer thuis in de selectie,er zijn betere spelers voor de positie(s) die hij kan invullen.
Wat al is gezegd, hij wordt gewoon verkeerd opgesteld.
DIt voorbeeld kan ik ook gebruiken bij Heitinga, op de rechtsback positie komt het er niet helemaal uit, maar als hij in het centrum staat gaat het meteen stukken beter.
net zoals bij Seedorf. Normaal speelt hij linkshalf en wisselt soms met Kaka die op nr 10 speelt. Hij heeft dus gewoon een vrije rol.
Bij Nederlands elftal zit hij vast op rechtshalf en moet hij zich aan een tal van afspraken houden.
Goeie column.

En voor de mensen die vinden dat sommige voetballers niet in het Nederlands elftal thuishoren kan ik wel begrijpen, maar om ze slecht te noemen vind ik te ver gaan.
Die mannen spelen hun hele leven al voetbal, hebben allemaal zat prijzen gewonnen en doen al lang mee op het allerhoogste niveau. (op een uitzondering van een paar dan)
Dat lukt je niet als je slecht bent.

Neem nou Seedorf, heel Nederland kotst hem uit maar ondertussen wint hij als enigste mens ter wereld de Champions League bij 3 verschillende clubs.
Van Nistelrooy is een schim van wat hij is als je zijn optredens bij Man Utd vergelijkt met die bij het Nederlands elftal.

Ik denk niet dat dat aan die gasten zelf ligt, volgens mij geef je juist een tikje extra als je dat Oranje shirt aandoet. Maar dat moet het wel leuk zijn in de groep, en moet je voor je team-genoten willen knokken. Er is geen sfeer, geen leider, geen chemie.
om em als leider er nog in te laten vind ik erg jammer want dat is hij niet in de groep. Er is maar 1 leider en dat is Pierre. Je kon het meerdere malen zien dat de spelers naar hem toeliepen en hem omhelsden na de goals. Er is ook vaker toegegeven dat Pierre de inspirator is. zoals ook bij Feyenoord vorige jaren. Respect voor hem
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 17:26 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Frank De Boer is als speler ook zeker niet afgeschreven, ondanks dat hij wat mij betreft zeker qua loopvermogen te zwak is voor de wedstrijd tegen Duitsland (dan heb je tegen mensen als Ramelow, Nowotny en Jeremies echt je loopvermogen hard nodig)
maar juist als backup voor andere wedstrijden kun je wel degelijk op hem vertrouwen.
BlaBla voetbalkennis Bla Bla

http://sport.fok.nl/voetbal/nieuws/6648
userIcon
Uitstekende colum MM
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 16:50 schreef FranK_85 het volgende:

[..]

Zo te zien heb jij absoluut geen verstand van voetbal.
Seedorf is juist een van de beste spelers van Oranje, samen met Stam, Davids en Makaay.
Stel Seedorf op achter de spitsen (nr10 dus) en dan zal je wat beleven!
Wat een domme reactie!
Hoe kan ej nou zeggen dat Makaay en Seedorf de beste spelers van oranje zijn?
Ze spelen bijna nooit!!!!!
Bij hun clubs zijn ze goed, dat wel.
Seedorf is bij milan top, alleen in het NL elftal heeft hij niets te zoeken.
Makaay is wel terecht geselecteerd.
quote:
Hoe kan ej nou zeggen dat Makaay en Seedorf de beste spelers van oranje zijn?
Ze spelen bijna nooit!!!!!
Bij hun clubs zijn ze goed, dat wel.
Seedorf is bij milan top, alleen in het NL elftal heeft hij niets te zoeken.
Makaay is wel terecht geselecteerd.
Ik zeg dat ze een van de beste spelers zijn die Oranje heeft. Dat Advocaat zo dom is dat hij ze niet laat spelen is wat anders. Kluivert heeft dit seizoen niks gedaan bij Barcelona, maar ik verwacht dat hij van zich zal laten spreken op het EK. Dat ze minder spelen bij oranje en TOP bij hun clubs hoeft dat nog niet te zeggen dat ze de slechtste spelers van oranje zijn
Goeie column, alleen jammer dat er alleen in de laatste alinea wat humor zat...
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 13:12 schreef Komakie het volgende:
Misschien moeten de mensen die het hier mee eens zijn zich eens niet met dingen bemoeien waar ze geen weet van hebben.

Je kunt veel van De Boer zeggen maar niet dat het geen leider is.
Wat bedoel je? Dat mensen die het er mee eens zijn geen respect hebben voor Frank?

Fijne leider trouwens, iedereen achterhouden... maar je hebt gelijk, ze luisterden wel naar hem.
userIcon
Goede colum, schitterende slotzin. Hulde.
31  van 31 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 00:00 Prettige Hemelvaart!1
» 16/05 De kierewietpas4
» 16/05 Wie gaan we vandaag vermoorden?27
» 16/05 Timeline4


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden