Pinkpop 2007 - Preview

Het oudste jaarlijks terugkerende muziekfestival ter wereld staat weer voor de deur: Pinkpop. De 38e editie alweer en wat voor één! De line-up is veelbelovend en het feit dat hij hier en daar wat op de bezetting van Lowlands 2006 lijkt mag de pret helemaal niet drukken. Op 26, 27 en 28 mei zullen er naar verwachting ongeveer 60.000 muziekliefhebbers naar Zuid-Limburg trekken om tussen de Landgraafse heuvels neer te strijken en drie dagen lang te genieten van enkele geneugten des levens.

FOK! geeft alvast een overzicht van wat komen gaat en wat je eigenlijk niet mag missen. Tevens vind je onderaan het blokkenschema, de link naar het Pinkpopforum op FOK!, de myspaces van alle bands en nog meer info zodat je je met gemak even kan oriënteren. Op het moment zijn er meer dan 50.000 kaarten verkocht, dus wil je er ook nog naar toe dan moet je er snel bij zijn.

Zaterdag 26 mei
De eerste dag barst het feest om 15.15 los met de beukende electrorock van onze zuiderburen Goose. Echte showmannetjes zijn het niet, maar de muziek spreekt boekdelen. De muziek doet het echter veel beter in de avonduren in een tent. Maar goed, die tent wordt al bezet door bands van eigen bodem. Winnaar van de Nu of Nooit wedstrijd, Viberider, steekt als eerste van wal op het BUMA Stage. Streekproduct Stevie Ann volgt de stonerpop op met haar rustige singersongwriterliedjes. De jonge winnares van onder andere al een Zilveren Harp en een Essent Award zal in de tent met een akoestische gitaar het publiek best eens kunnen betoveren. Later op de avond verzorgen C-mon & Kypski waarschijnlijk voor een upbeat sfeertje onder het tentzeil. Hun album 'Where The Wild Things Are' is een allegaartje van stijlen, dus het zal een afwisselend slot zijn in de tent.

Nog een populair Nederlands produkt deze avond is Within Temptation. Er is een nieuw album dus ook nieuw live-materiaal. Dit wordt meestal onder vertoon van een flinke show gepresenteerd en hopelijk staan de rook-, wind- en pyromachines ook in Landgraaf weer op het podium.
Iemand die ook wel van een showtje houdt is de Amerikaanse stennisschopper Marilyn Manson. Voor de nuchtere Nederlanders zal zijn vertoning en boodschap een stuk minder schokkend zijn, dus het is maar afwachten of het aanslaat.

Daarnaast brengen de volgende bands nog een bezoek aan de podia die dag:
*Het flamboyante en originele trio The Noisettes, die soul met indierock, blues en punk mengen.
*Onze oosterburen Wir Sind Helden die met 'Die Reklamation' en 'Von hier an blind' al aardig wat interessante popnummers afleverden.
*Actrice Juliette Lewis kan ook zeer verdienstelijk over de gitaren van haar band The Licks heen brullen en zorgt altijd voor een leuke verschijning.
*Last en waarschijnlijk wel least is het Amerikaanse Good Charlotte met hun puberrock.

Zondag 27 mei
Dertien bands op het programma die dag. Keuzes maken dus. De vroege vogels kunnen de dag beginnen met de fiësta poprock van de Belgische Puerto Ricaan Gabriël Rios, die naast zijn grootste hit 'Broad Daylight' ook materiaal van zijn nieuwe album 'Angelhead' zal gaan vertolken. Sta je ietsje later met je brakke kop op het terrein dan kun je kiezen tussen nog een Belg (Ozark Henry) of een Amerikaan (The Nightwatchman aka Tom Morello). Mooie poprock versus politiek getinte singersongwriterliedjes.
De rest van de dag kent veel bandjes met één of meerdere radiohits. Commercieel en succesvol dus, en dat hoeft niet meteen te betekenen dat de kwaliteit daaraan omgekeerd evenredig gekoppeld is. Razorlight, Paolo Nutini, Amy Winehouse, Ilse Delange en Snow Patrol zullen veel meezinghits gaan brengen. Toegankelijk en interessant genoeg om een keer te zien. Mocht je niet houden van deze doorgebroken artiesten en hun geluid, dan zijn er gelukkig nog alternatieven: de gypsy-punk van Gogol Bordello bijvoorbeeld, zij zorgden vorig jaar op Lowlands voor één groot feest. Ook Maxïmo Park is een zeer goede optie, deze Britten leverden recentelijk een zeer lekker tweede album af wat hopelijk ook live goed tot zijn recht komt. Daarnaast staan Lostprophets ook in de dubbele programmering en hun toegankelijke 'alt'-metal zal dienen als alternatief voor het soul- en jazzgeluid van Amy.
Grootste namen van de dag zijn de bombastische rockers Muse en de herrezen grootvader van de garagerock Iggy Pop met zijn Stooges. Iggy zal zijn energie rond 17.00 al kwijt moeten, maar eigenlijk maakt het niet uit wanneer hij met zijn band op het podium (en alles wat daarop staat) klimt: een show maken doen ze toch wel, verplichte kost dus! Muse heeft meestal ook geen moeite met een groot publiek: veel volume, bombast en gitaareffecten staan gegarandeerd voor een intense rockervaring die galmend over het veld impact genoeg zal hebben.

Maandag 28 mei
Op de laatste en drukst bezochte dag van het festival staan er zestien bands op het programma, nog meer dilemma's dus. De eerste lastige keuze zal voor velen die tussen verder slapen en de eerste concerten beluisteren zijn. Mocht je de energie hebben dan staan de vrolijke Fratellis in ieder geval voor je klaar. Wie weet sta je wel rond 11.00 'tadada tadada tadadadadaaa' mee te blèren. Een ronde later heb je de mogelijkheid om met de aanstekelijke liederen van de Five O'Clock Heroes mee te brullen of je over te geven aan het wat hardere werk van 30 Seconds To Mars.
Iets waarvoor je zeker op moet staan is Wolfmother: lekker met een kop koffie tegen een kop krullen met een dijk van stem en een muur van gitaargeweld aangapen. Wakker zul je ook wel worden van de vuige bluesrock die de band meestal voortreffelijk live neer weet te zetten. De rest van de dag bestaat uit een grote variatie aan stromingen die voor bijna iedereen wel wat wils heeft. Zo kan je voor het (semi)harde werk naar Stone Sour, Korn en Linkin Park en voor wat vrolijkheid naar de Scissor Sisters en The Magic Numbers. Vrouwelijk vertier is te vinden bij de Noorse liedjesschrijfster Maria Mena, de soulvolle en extraverte Macy Gray of Amy Lee met volledige nieuwe bezetting om haar heen in de vorm Evanescence. Tegenover de laatste dame staan de Engelse schoffies van The Kooks geprogrammeerd, erg leuk als je van de Anglo-saksische muziekinvasie van de laatste twee jaar houdt. Nog een paar treetjes hoger in de pikorde van die muziekinvasie staan de Arctic Monkeys. Een band die met het nieuwe album bewees geen ééndagsvlieg te zijn. Inventieve rock met een lekker scherp randje, nu maar hopen dat de heren er niet zo stoned zijn op het podium staan als vorig jaar. Dan blijven er nog twee Amerikaanse rockbands over: Dave Matthews Band en The Smashing Pumpkins. De eerste is één van de grootste namen in de VS. Ook hier een grote naam maar ze moeten het Europese continent toch nog steeds echt veroveren met hun toch wel brave rock. Hier doet zich dus weer een nieuwe kans voor.

De afsluiter van het festival, die Europa jaren geleden wel helemaal om had, is The Smashing Pumpkins. Terug van weggeweest zijn ze, in juli komt het splinternieuwe album 'Zeitgeist' uit en voorafgaand mogen ze hun kunsten vertonen op het hoofdpodium van Pinkpop. Blaas het stof even van je cd's af en leer de teksten van 'Disarm', 'Today', '1979', 'Bullet with Butterfly Wings', 'Eye', 'Zero' en 'I Am One' weer uit je hoofd. Daarna zal het vuurwerk weer knallen en moeten we weer een jaartje wachten op de 39e editie. Maar zover is het gelukkig nog niet, veel plezier op Pinkpop!

Festivalnieuws
Pinkpop van start
Pinkpop zaterdag