Evenement: Het Atlantis Festival

Vorige week vond in Roosendaal voor de derde keer het Atlantis-festival plaats. Een gratis toegankelijk festijn met cabaret, rockmuziek en diverse acts. Uiteraard was FOK! erbij om exclusief verslag te doen van een middag en avond vol dans en muziek. De line-up was veelbelovend: Tacker, The Sheer, Hans Klok en Boom Chicago waren slechts enkele namen die op het programma stonden.

Het Atlantis Festival is een gratis toegankelijk evenement in het centrum van Roosendaal. En er is voor iedereen wel iets leuks te vinden. Op het terrein staan informatiestandjes, er zijn exposities en er wordt aan straattoneel gedaan. Verder zijn er drie podia waarop continu wat gebeurt.
Op het hoofdpodium spelen de bands. Het repertoire is voornamelijk rock. Fluff, een pasbeginnende, lokale rockband bijt het spits af en warmt het publiek op. Vanaf het begin om 13.00 uur is het al gezellig druk. De zanger van Fluff is erg tevreden over het optreden, zo meldt hij naar afloop. Het is pas hun vierde optreden ooit en de reacties uit het publiek waren goed.

Tacker

Daarna is het de beurt aan de band Tacker. Zanger Eric Corton, bekend van BNN en Rozengeur en Wodka-lime, zingt de longen uit zijn lijf, muzikaal ondersteund door de drie andere bandleden van Tacker. De groep bestaat pas anderhalf jaar maar wat ze laten horen klinkt als een klok. Bovendien spelen ze louter eigen materiaal.
Voor geen van de leden is Tacker nog een fulltime baan, maar ze hopen dat het ooit wel zover komt. Eric Corton heeft nu nog zijn presentatieklussen, de andere bandleden doen onder meer sessiewerk voor artiesten. Maar wanneer de vier voor de keus komen te staan om hier professioneel van te leven, is de beslissing snel gemaakt: Tacker heeft de toekomst!
De bandleden vermaken zich goed op het festival. Ze hebben een hotelkamer waarin een koelkast vol bier staat. Bovendien is de familie mee. Na hun optreden nemen ze dus de tijd om van het festival te genieten.
En van andere bands natuurlijk. Want de line-up is erg goed. Zo is er ‘The Sheer’, ook al een veelbelovende Nederlandse band, die het publiek moeiteloos platspeelt. Vervolgens doet soul-hiphopformatie ‘Relax’ er nog een schepje bovenop. En het publiek geniet er van. Niet alleen de rockfans, maar ook ouders met kinderen, Breezermeisjes en ouderen blijven lekker rond het podium hangen.

Eric Corton zingt de longen uit zijn lijf.

Cabaret

In Schouwburg De Kring staat de hele middag cabaret op het programma. Boom Chicago brengt een mix van cabaret, toneel en improvisatie. De diverse voorstellingen worden druk bezocht en de zaal zit telkens vol. Het knappe van de shows die Boom Chicago opvoert is dat je steeds wordt verrast. Het is alsof ze alles ter plekke bedenken, zo spontaan komt het over.
Doen de leden van Boom Chicago het nog met elkaar, cabaretier Jacqueline Kerkhof staat er alleen voor. Niet dat dat erg is. Ze brengt een gedeelte uit haar programma ‘Vleesbingo’ en heeft ruim veertig minuten lang de lachers op haar hand. De inwoners van Roosendaal willen haar dan ook weer snel terugzien op het podium.
Afsluiter van het programma in De Kring is cabaretier Guido Weijers. Het publiek dringt reeds een uur voor aanvang voor de deuren van de Grote Zaal. Maar de aanwezigen moeten geduld hebben, Guido staat in de file, hij moest eerst optreden op de Uitmarkt in Amsterdam. Zodra Weijers in de schouwburg is, kleed hij zich om en springt hij het podium op, zonder zich geestelijk voor te bereiden. De show must go on!
Wat hij brengt is een stortvloed aan anekdotes, die herkenbaar zijn en telkens weer het publiek raken. Hij wordt vergeleken met Theo Maassen en Youp van ’t Hek, maar daarmee doe je hem eigenlijk te kort. Hij is pas toe aan zijn tweede show, maar heeft nu al zijn eigen stijl ontwikkeld. Hij is fysiek en verbaal zeer sterk aanwezig, zonder dat het irritant wordt. En als er wat grappenmakers in het publiek zijn die denken leuker te zijn, weet hij ze met één woord stil te krijgen: ‘klootzak’.

Guido Weijers is fysiek en verbaal sterk aanwezig.