Treinmachinisten Deutsche Bahn staken 48 uur

Icoon DBIn de afgelopen nacht zijn de treinmachinisten van de vakbond GDL begonnen met een landelijke staking in het Duitse personenvervoer. Het is de bedoeling dat de staking 48 uur duurt, tot zaterdagochtend 02:00 uur. Zowel het regionale vervoer als het vervoer op de grote afstanden zijn getroffen. Sinds gisterenmiddag is er al een staking gaande in het goederenvervoer. Dit is de grootste staking in de geschiedenis van de DB (Deutsche Bahn). De DB heeft een nooddienstregeling ingevoerd met onder andere machinisten die ambtenaar zijn en niet mogen staken.

De DB probeert om vooral de ICE-hogesnelheidstreinen te laten rijden die ook internationale trajecten verzorgen. Daarentegen vallen tal van intercity’s uit door de staking. De voornaamste reden dat de GDL-machinisten staken is dat ze vinden dat ze te weinig betaald krijgen ten opzichte van hun collega’s uit andere Europese landen. De GDL eist 31 procent loonsverhoging. De DB verwijst de eis meteen naar de prullenbak. De DB vraagt door middel van grote advertenties in kranten aan GDL of ze willen stoppen met de “waanzin” van de staking. Alleen al de staking in het goederenvervoer kost de Duitse economie volgens deskundigen 50 miljoen euro per dag.