NIGZ start drankcampagne voor ouders en tieners

Het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) start samen met Teleac/NOT (Schooltelevisie) een voorlichtingsproject voor tieners en hun ouders. Volgens het NIGZ moeten ouders meer bewust worden gemaakt van de negatieve gevolgen van alcohol voor de gezondheid van hun kinderen en wat ze er aan kunnen doen. Dat zegt het instituut naar aanleiding van het onderzoek van het Trimbos Instituut over het toenemend alcoholgebruik onder tieners. Het NIGZ vindt dat de alcoholtolerantie in de samenleving nog altijd te hoog is.

Gisteren maakte het Trimbos Instituut onderzoeksresultaten bekend waaruit blijkt dat met name tieners (van 12 tot 15 jaar) meer alcohol zijn gaan drinken. Het NIGZ vindt dat het overmatig alcoholgebruik van tieners terug kan worden gedrongen door een mix van voorlichting, beïnvloeding vanuit de directe omgeving en beter toezicht op naleving van de regelgeving.

Maar niet alleen ouders moeten hun kinderen wijzen op de gevaren van alcohol. Ook de directe omgeving moet alcoholgebruik van jongeren niet zomaar accepteren. Tenslotte moet het toezicht op naleving van de bestaande regelgeving rondom verstrekking van alcohol aan jongeren worden versterkt.

Op televisie zal nu een campagne worden gestart. Het gaat om een televisieserie voor ouders en tieners met een bijbehorend voorlichtingspakket. Dit zal eind 2005 samen met regionale instellingen voor verslavingszorg worden ingezet.

Overigens is het NIGZ niet de enige die actie gaat ondernemen. Eerder vandaag werd door de Jonge Socialisten, de politieke jongerenorganisatie van de PvdA, een voorstel gedaan om ook op alchoholproducten waarschuwingsstickers te doen.